Muziek / Muziekgames / De beste band / artiest aller tijden K.O.
zoeken in:
0
geplaatst: 2 juni 2015, 22:54 uur
ArthurDZ schreef:
Heel wat jongeren raakten geïnspireerd door de punk, en velen pakten de gitaar of zelfs de synthesizer op, en sommigen kwamen met fantastische resultaten op de proppen. Muziek maken was weer voor iedereen, en niet alleen voor de instrumentvirtuozen. Verder was ik er nog niet bij toen hun impact het grootste was of zo, maar het is wel een feit dat veel nieuwe bands nog altijd The Pistols, The Clash e.a. als inspiratiebron aanwijzen. Dat zegt toch wel iets. Vind ik.
Heel wat jongeren raakten geïnspireerd door de punk, en velen pakten de gitaar of zelfs de synthesizer op, en sommigen kwamen met fantastische resultaten op de proppen. Muziek maken was weer voor iedereen, en niet alleen voor de instrumentvirtuozen. Verder was ik er nog niet bij toen hun impact het grootste was of zo, maar het is wel een feit dat veel nieuwe bands nog altijd The Pistols, The Clash e.a. als inspiratiebron aanwijzen. Dat zegt toch wel iets. Vind ik.
De synthesizer kwam er door invloed van Kraftwerk, NIET door de punk dat zich afzette tegen synthesizers die tot dan toe kenmerkend waren voor de progrock.
Dat Sex Pistols iets aan de gang hebben gebracht valt natuurlijk niet te ontkennen maar er was anno 1977 veel meer dan Sex Pistols.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 22:56 uur
vigil schreef:
Welke invloed precies dan? Het was enkel in Engeland echt groot. In Nederland deed het eigenlijk niet zo veel en voor het weet was het weer voorbij. Wat heeft het dat betekend voor het muzieklandschap?
(quote)
Welke invloed precies dan? Het was enkel in Engeland echt groot. In Nederland deed het eigenlijk niet zo veel en voor het weet was het weer voorbij. Wat heeft het dat betekend voor het muzieklandschap?
Het heeft toch ook juist veel betekend voor het Engelse muzieklandschap? Hoeveel bandjes zullen er wel niet begonnen zijn door Rotten en co, waarvan een deel heel interessante dingen in de post-punk ging doen. Alsof het Nederlandse muzieklandschap zo interessant en belangrijk is...
0
geplaatst: 2 juni 2015, 22:59 uur
LucM schreef:
De synthesizer kwam er door invloed van Kraftwerk, NIET door de punk dat zich afzette tegen synthesizers die tot dan toe kenmerkend waren voor de progrock.
(quote)
Kraftwerk idd, zeker een grote invloed voor de synthpop. Toch hebben veel mensen vanuit de punk ook de synthesizer ontdekt, dacht ik. Toch zeker Gary Numan. En een band als The Cure begon onder de invloed van punk, maar begonnen er snel daarna ook gebruik van te maken. Heel de postpunkbeweging zat vol met synthesisers. En een band als OMD zette zich net zo af van de prog als eender welke punkband, maar dan met behulp van hun trouwe synth.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:03 uur
Punk lijkt mij zeer essentieel door alles wat eruit is ontstaan. De post-punk, de synthpop. Dat komt door het DIY-karakter, en het feit dat men besefte: hé iedereen kan een bandje beginnen. Dat gebeurde, en daar kwam enorm veel creativiteit in vrij. Veel mensen gingen vanuit die punk-visie ook lekker met synthesizers klooien, zoals inderdaad een Gary Numan. Kan je zeggen dat het iets cyclisch is, en dat herken ik wel, maar dat maakt de invloed van punk natuurlijk niet minder.
En de Sex Pistols specifiek waren gewoon zo enorm dat ze heel veel komende bands hebben geïnspireerd om ook eens wat te proberen op muzikaal gebied. Puur muzikaal gezien hebben ze inderdaad weinig invloed gehad, de invloed was meer iets mentaals.
En de Sex Pistols specifiek waren gewoon zo enorm dat ze heel veel komende bands hebben geïnspireerd om ook eens wat te proberen op muzikaal gebied. Puur muzikaal gezien hebben ze inderdaad weinig invloed gehad, de invloed was meer iets mentaals.
0
Misterfool
geplaatst: 2 juni 2015, 23:11 uur
Bij synthpop was het volgens mij meer zo dat punk( The Damned en The Clash worden ook vaak genoemd naast de Sex Pistols) ze inspireerde om toch maar muziek te gaan maken; ondanks dat ze maar 3-akkoordenmuziek konden maken. Kraftwerk was vaak inhoudelijk het referentiekader.
Om toch maar een stok in het hoenderhok te gooien; de opkomst van rock en roll is in die zin ongeveer hetzelfde. Ja, we zijn geen klassieke muzikanten, maar ook deze 3 minuten recht voor de rape muziek, klinkt ook niet verkeerd.
Om toch maar een stok in het hoenderhok te gooien; de opkomst van rock en roll is in die zin ongeveer hetzelfde. Ja, we zijn geen klassieke muzikanten, maar ook deze 3 minuten recht voor de rape muziek, klinkt ook niet verkeerd.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:12 uur
De synthipop is ontstaan na een succesvolle tournee van Kraftwerk door Groot-Brittannië. Vele muzikanten (waaronder ook punkbands) die aanvankelijk gitaar georiënteerd waren schakelden over tot synthesizers zoals Orchestral Manouvres in the Dark, Human League, Gary Numan, Depeche Mode ... of vele postpunkbands (niet allemaal) verwerkten ook synths in hun sound zoals The Cure, The Sound ... De punk was louter gitaargericht en zette zich af tegen synths (was voordien kenmerkend voor de progrock) maar door Kraftwerk kwamen synths weer in de gratie.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:14 uur
Komt er eindelijk een echt belangrijke band voorbij is er opeens discussie over 
Ben het volledig eens met Arrie en Arthur natuurlijk
4-6

Ben het volledig eens met Arrie en Arthur natuurlijk

4-6
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:16 uur
LucM schreef:
De synthipop is ontstaan na een succesvolle tournee van Kraftwerk door Groot-Brittannië. Vele muzikanten (waaronder ook punkbands) die aanvankelijk gitaar georiënteerd waren schakelden over tot synthesizers zoals Orchestral Manouvres in the Dark, Human League, Gary Numan, Depeche Mode ... of vele postpunkbands (niet allemaal) verwerkten ook synths in hun sound zoals The Cure, The Sound ... De punk was louter gitaargericht en zette zich af tegen synths (was voordien kenmerkend voor de progrock) maar door Kraftwerk kwamen synths weer in de gratie.
Bowie zal ook een rolletje gespeeld hebben.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:17 uur
David Bowie en Brian Eno, ook van invloed voor de new wave/postpunk.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:20 uur
Niet dat ik het genre zo supergoed ken, maar kwamen er echt zoveel synthesizers voor in de progrock? Dat was toch meer het genre van de minutenlange gitaar-en pianosolo's?
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:21 uur
Dit is ook wel een verschrikkelijk moeilijke keuze, aangezien Public Enemy voor hiphop was, wat The Ramones voor de punk zijn.
Ik denk dat ik maar voor de underdog ga gaan:
1-2
Ik denk dat ik maar voor de underdog ga gaan:
1-2
0
Misterfool
geplaatst: 2 juni 2015, 23:21 uur
ArthurDZ schreef:
Niet dat ik het genre zo supergoed ken, maar kwamen er echt zoveel synthesizers voor in de progrock? Dat was toch meer het genre van de minutenlange gitaar-en pianosolo's?
Vergelijkenderwijs met andere bands in die tijd wel, maar dat gaat het ook meer over het begin van de jaren 70. Synthesizers waren toen erg duur, dus veel bands konden het simpelweg niet betalen. Denk ook aan bands als Tangerine Dream, Ash Ra Tempel en Klaus Schulze. Niet per se progbands, maar die worden vaak wel in hetzelfde kamp geschoven.
Overigens vallen die ellenlange solo's wel mee, tenzij je een erg korte attention span hebt. Een band als ELP wil zich nog wel eraan bezondigen. maar Progrockbands als Marillion, VDGG en King Crimson richten zich meer op het totaalproduct.
0
geplaatst: 2 juni 2015, 23:28 uur
2-3
Ik zal hier maar niet zeggen dat beiden een beetje overschat zijn in hun genre. Oeps.
Ik zal hier maar niet zeggen dat beiden een beetje overschat zijn in hun genre. Oeps.
* denotes required fields.