Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 06:29 uur
Als een einde-jaars topic lijkt het me een leuk idee (ook n.a.v. een aantal PM's) om een Metal Album Top 50 Aller Tijden lijst te presenteren ; daarbij zou het mooi zijn als zoveel mogelijk users deelnemen , ook qua spreiding in interesses, erschillende tijdvakken en stromingen. Ik ga dan ook zoveel mogelijk mensen in de loop der weken taggen,. mocht men het topic niet opgemerkt hebben.
Om het qua werk en omvang een beetje redelijk voor jullie en mezelf te houden de volgende regels:
1. PM naar mij (dus NIET in dit topic) jouw Metal Album Top 15 'ever'.
2. Maximaal 2 albums van dezelfde band/uitvoerende(n).
3. Noteer/noem eerst het album, dan de band.
4. Het gaat om normale/studio albums (GEEN verzamel/E.P. s/Live)
5. Albums moeten MINIMAAL onder het genre Metal vallen hier op MM.
Aangezien ik nog even een algemeen topic (niet genre gebonden) topic heb lopen, een doorlopend Metal Topic Favoriete Metal Song (op alfabet) (doe mee !) heb en jullie/mezelf de kans en tijd te geven is de einddatum van de inzending zondag 6 december om 23.59 uur.
Ondertussen meld ik af en toe wat feitjes over de inzendingen e.d. De puntenverdeling houd ik simpel om niet al te grote 'gaten'/ 'ruimtes' te slaan qua standen : Nr. 1 krijgt 15 punten, Nr. 2 krijgt 14 enz. t/m Nr. 10 , dat dan 1 punt krijgt.
Heb je nog opmerkingen, plaats ze hier gerust en ik tag zelf zo af en toe nog users als ik denk dat ik een grote bereik/meer deelnemers kan krijgen.
Om het qua werk en omvang een beetje redelijk voor jullie en mezelf te houden de volgende regels:
1. PM naar mij (dus NIET in dit topic) jouw Metal Album Top 15 'ever'.
2. Maximaal 2 albums van dezelfde band/uitvoerende(n).
3. Noteer/noem eerst het album, dan de band.
4. Het gaat om normale/studio albums (GEEN verzamel/E.P. s/Live)
5. Albums moeten MINIMAAL onder het genre Metal vallen hier op MM.
Aangezien ik nog even een algemeen topic (niet genre gebonden) topic heb lopen, een doorlopend Metal Topic Favoriete Metal Song (op alfabet) (doe mee !) heb en jullie/mezelf de kans en tijd te geven is de einddatum van de inzending zondag 6 december om 23.59 uur.
Ondertussen meld ik af en toe wat feitjes over de inzendingen e.d. De puntenverdeling houd ik simpel om niet al te grote 'gaten'/ 'ruimtes' te slaan qua standen : Nr. 1 krijgt 15 punten, Nr. 2 krijgt 14 enz. t/m Nr. 10 , dat dan 1 punt krijgt.
Heb je nog opmerkingen, plaats ze hier gerust en ik tag zelf zo af en toe nog users als ik denk dat ik een grote bereik/meer deelnemers kan krijgen.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 07:14 uur
Vast wat users : aslan , bennerd , Bouvier666 crosskip , Dieter , Devoo , Edwynn , HezzardNL ,Kill_illuminati , Metalhead99 , Mr. Olaf Sir Spamalot , wizard e.a.
0
geplaatst: 23 november 2015, 08:45 uur
Oh yes! Een album top ligt me meer dan een song K.O.. Eens stevig over nadenken.
0
geplaatst: 23 november 2015, 09:27 uur
Ik zal vanavond eens kijken en dan maak ik er wat moois van.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 09:43 uur
Neem gerust je tijd, maar als je het wel klaar hebt mag je 'm gerust al via een PM toesturen.....(kan ik het alvast bijwerken)
0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 09:45 uur
Zou in principe wel mee willen doen met dit "spel" ware het niet dat ik grote moeite heb met spelregel 5. Namelijk dat alleen albums mogen meedingen die puur onder "metal" gelabeled zijn. Want er is dienaangaande - zeer regelmatig - sprake van volkomen willekeur op MuMe.
Mijn (eventuele) top 15 zou namelijk absoluut enkele oude albums herbergen, legendarische albums welteverstaan. Ik noem een eerste album van Black Sabbath: Black Sabbath (metal/rock). Een zeer belangrijk album voor de ontwikkeling van de metal.
Of The Mob Rules: fantastisch album (rock/metal). Beide albums zouden dus niet mee mogen doen in de pretentieuze Top-15 beste metalalbum aller tijden. Belachelijk.
En dan de Japanse band Loudness die in de jaren '80, tijdens de New Wave Of British Heavy Metal met een album als The Law Of Devil's Land kwam ---> metal/rock hier, terwijl hun debuutalbum (veel softer) wel puur onder 'metal' is gerubriceerd.
Of de Michael Schenker Group, kijk de rubricering van de eerste albums er maar eens op na:
1e album: 'rock'
2e album: 'metal' (!)
3e album: 'rock/blues' (!)
4e album: 'rock'
5e album: 'rock/metal'
Kunt u het nog volgen?
Ik stel voor dat mensen gewoon een lijst kunnen indienen met albums die 'gevoelsmatig' tot metal gerekend kunnen worden (de metal van 2015 is anders dan de metal in 1981) en als spelleider Cured twijfelt dat ie het dan even in de groep gooit hier. "Zeg, iemand heeft hier het 1e album van Black Sabbath ingediend, wat vinden jullie, is dit metal?").
Of gewoon alle albums gerubriceerd onder 'metal/rock' of 'rock/metal' mee mogen laten dingen.
Hoor het wel.
Het is nog geen 13 december.
Sowieso houd ik niet van hokjesdenken
.
Mijn (eventuele) top 15 zou namelijk absoluut enkele oude albums herbergen, legendarische albums welteverstaan. Ik noem een eerste album van Black Sabbath: Black Sabbath (metal/rock). Een zeer belangrijk album voor de ontwikkeling van de metal.
Of The Mob Rules: fantastisch album (rock/metal). Beide albums zouden dus niet mee mogen doen in de pretentieuze Top-15 beste metalalbum aller tijden. Belachelijk.
En dan de Japanse band Loudness die in de jaren '80, tijdens de New Wave Of British Heavy Metal met een album als The Law Of Devil's Land kwam ---> metal/rock hier, terwijl hun debuutalbum (veel softer) wel puur onder 'metal' is gerubriceerd.
Of de Michael Schenker Group, kijk de rubricering van de eerste albums er maar eens op na:
1e album: 'rock'
2e album: 'metal' (!)
3e album: 'rock/blues' (!)
4e album: 'rock'
5e album: 'rock/metal'
Kunt u het nog volgen?
Ik stel voor dat mensen gewoon een lijst kunnen indienen met albums die 'gevoelsmatig' tot metal gerekend kunnen worden (de metal van 2015 is anders dan de metal in 1981) en als spelleider Cured twijfelt dat ie het dan even in de groep gooit hier. "Zeg, iemand heeft hier het 1e album van Black Sabbath ingediend, wat vinden jullie, is dit metal?").
Of gewoon alle albums gerubriceerd onder 'metal/rock' of 'rock/metal' mee mogen laten dingen.
Hoor het wel.
Het is nog geen 13 december.
Sowieso houd ik niet van hokjesdenken
.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 09:51 uur
Het klopt dat het wat soms lastig is en bij de zelfde bands wel eens meerdere/verschillende genres staan. Ik weet ze zo niet uit het hoofd, maar het moet geen oeverloos discussietopic worden (vragen stellen is prima dus). Als ik Rock/Metal toe laat, wat dan met Metal/Avant Garde bijv. ? Daar staat een album als nummer 1 bij de genre lijst.
Ik heb er zelf aangedacht, twijfelde, maar voer dan toch een wijziging toe (zie 1e bericht nu). Als ik dat niet doe valt een album als Heaven And Hell van Black Sabbath bijvoorbeeld erbuiten en zo zullen er meer zijn. Maar verder niet, want anders blijven we bezig. We hanteren de onderverdeling zoals die op MM is vastgesteld.
Ik heb er zelf aangedacht, twijfelde, maar voer dan toch een wijziging toe (zie 1e bericht nu). Als ik dat niet doe valt een album als Heaven And Hell van Black Sabbath bijvoorbeeld erbuiten en zo zullen er meer zijn. Maar verder niet, want anders blijven we bezig. We hanteren de onderverdeling zoals die op MM is vastgesteld.
0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 09:58 uur
Cured schreef:
Als ik Rock/Metal toe laat, wat dan met Metal/Avant Garde bijv. ? Daar staat een album als nummer 1 bij de genre lijst.
Ik heb er zelf aangedacht, twijfelde, maar voer dan toch een wijziging toe (zie 1e bericht nu).
Als ik Rock/Metal toe laat, wat dan met Metal/Avant Garde bijv. ? Daar staat een album als nummer 1 bij de genre lijst.
Ik heb er zelf aangedacht, twijfelde, maar voer dan toch een wijziging toe (zie 1e bericht nu).
Een album dat gelabeled is als Metal/Avant Garde zou dan ook gewoon mee mogen dingen, het is namelijk toch (ook) metal.
Jouw eerste tekst heb ik natuurlijk niet exact in het hoofd maar is de 15 veranderd in 50? en " ook qua spreiding in interesses, erschillende tijdvakken en stromingen." is een toevoeging?
Daar wringt nu juist de schoen. Want 'stromingen' laat nu juist ruimte voor hetgeen ik al beschreef maar in werkelijkheid is er geen ruimte voor want het MOET onder (puur) 'metal' vallen, en dan zou het 1e album van Black Sabbath dus niet mee mogen dingen. En het debuutalbum van Loudness wel maar het veel hardere Law Of Devil's Land niet.
Mijn voorstel is dus om alle albums die in de'combi-labeling' (ook) onder metal vallen mee te mogen laten dingen: metal/rock, rock/metal, metal/avantgarde, etc. etc.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 10:01 uur
Zie mijn bericht. Je zend mij 15 per PM op volgorde en ik presenteer dan later de hoogste 50. Heb je wel ergens een probleem mee, moet je toch bij de Crew zijn. Led Zeppelin, AC/DC, Deep Purple doen gewoon hier niet mee dus.
0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 10:03 uur
Oh, ok: het wordt een top-50 en die komt tot stand door indienen top-15's. Duidelijk.
Zal er over nadenken, Cured.
Bedankt in elk geval voor het opzetten van een metaltopic.

Zal er over nadenken, Cured.
Bedankt in elk geval voor het opzetten van een metaltopic.

0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 14:20 uur
Er moeten wel minimaal een man of 25 meedoen, anders is het niet zo representatief (en dan nog is het relatief) . Maar goed, ik zie de komende weken wel.
0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 15:53 uur
De mensen die je in twee berichten opnoemde dat zijn er al 25 Cured. Dus als die nou allemaal mee doen.
Ik doe in elk geval niet mee. Na ampele overwegingen is hier helaas toch toe besloten, had het ook graag anders gezien.
Met name omdat dit een "Aller Tijden" verkiezing wordt kan ik helaas niet afwijken van m'n principes, daarvoor klopt het metalheart te vurig. Ik val dus zoals eerder opgemerkt over de harde spelregel 5 waarbij het dus van de MuMe-rubricering (ooit) afhangt of een album uit de metalgeschiedenis mag meedoen. Hij moet hier perse vallen onder alleen maar 'metal'. 'metal/rock' of 'metal/avantgarde' mogen niet. Een Black Sabbath-album mag dus niet meedoen in metalalbum aller tijden verkiezing.
Daar kan ik helaas niet mee leven.
Zal het topic op de voet volgen, vat het ook niet persoonlijk op ofzo, Cured. Maar de jeugd van tegenwoordig botst hier met mijn muziekprincipes.
Zelfs als iemand een Steppenwolfalbum zou nomineren zou dat moeten kunnen m.i., want 1) hoe vaak komt dat nou voor? en 2) misschien was Steppenwolf wel de allereerste 'metal'. En bij Aller Tijden moet je serieus met de geschiedenis omgaan.
Ik doe in elk geval niet mee. Na ampele overwegingen is hier helaas toch toe besloten, had het ook graag anders gezien.
Met name omdat dit een "Aller Tijden" verkiezing wordt kan ik helaas niet afwijken van m'n principes, daarvoor klopt het metalheart te vurig. Ik val dus zoals eerder opgemerkt over de harde spelregel 5 waarbij het dus van de MuMe-rubricering (ooit) afhangt of een album uit de metalgeschiedenis mag meedoen. Hij moet hier perse vallen onder alleen maar 'metal'. 'metal/rock' of 'metal/avantgarde' mogen niet. Een Black Sabbath-album mag dus niet meedoen in metalalbum aller tijden verkiezing.
Daar kan ik helaas niet mee leven.
Zal het topic op de voet volgen, vat het ook niet persoonlijk op ofzo, Cured. Maar de jeugd van tegenwoordig botst hier met mijn muziekprincipes.
Zelfs als iemand een Steppenwolfalbum zou nomineren zou dat moeten kunnen m.i., want 1) hoe vaak komt dat nou voor? en 2) misschien was Steppenwolf wel de allereerste 'metal'. En bij Aller Tijden moet je serieus met de geschiedenis omgaan.
0
geplaatst: 23 november 2015, 16:00 uur
buizen, de regels zijn 'versoepeld' naar minimaal genre metaal. Dan mogen de door jou gegeven voorbeelden dus gewoon meedoen.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 16:05 uur
Niemand hoeft verplicht mee te doen. Voor iemand die houdt van discussiëren is er vast wel een topic te vinden/maken over wie wat nou Metal vindt ; hier iig niet. 

0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 16:07 uur
Simon77 schreef:
buizen, de regels zijn 'versoepeld' naar minimaal genre metaal. Dan mogen de door jou gegeven voorbeelden dus gewoon meedoen.
Dus dat (spelregel 5) moet je dan lezen als "MINIMAAL (mede) onder het genre Metal vallen"?
Kan Cured dit bevestigen?
Want eerst stond er heel wat anders en de huidige formulering herkende ik ook niet zoals bedoeld.
Nou dan doe ik toch wel mee. Gelukkig. Vond het al een leuk topic.
Buizen zal zijn top-15 van metalalbums aller tijden binnenkort bij Cured inleveren.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 16:09 uur
Ja, ik heb ook aangegeven na jou 1e bericht dat ik het 'ruimer maakte', ook vanwege hoe sommige Metal albums/bands hier , soms wisselend, ' gelabeld' worden.
0
buizen
geplaatst: 23 november 2015, 16:10 uur
Cured schreef:
..is er vast wel een topic te vinden/maken over wie wat nou Metal vindt ; hier iig niet.
..is er vast wel een topic te vinden/maken over wie wat nou Metal vindt ; hier iig niet.
Nou, (juist) in een topic als deze is het juist wel eens goed het te hebben over de (ruime) definitie van metal, in de geschiedenis tot nu. Maar ik zal er over ophouden.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 16:11 uur
Volgens mij zijn er wel dat soort topics.......effe zoekfunctie gebruiken (of je kunt zelf een discussie topic hierover aanmaken).
Overigens ben ik zelf niet van de discussies.....ik heb er geen interesse en geen tijd voor
, maar ieder zijn ding.
Overigens ben ik zelf niet van de discussies.....ik heb er geen interesse en geen tijd voor
, maar ieder zijn ding.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 november 2015, 16:48 uur
buizen schreef:
Ik val dus zoals eerder opgemerkt over de harde spelregel 5 waarbij het dus van de MuMe-rubricering (ooit) afhangt of een album uit de metalgeschiedenis mag meedoen.
Ik val dus zoals eerder opgemerkt over de harde spelregel 5 waarbij het dus van de MuMe-rubricering (ooit) afhangt of een album uit de metalgeschiedenis mag meedoen.
Als je de indruk hebt dat een album in een wezenlijk verkeerd genre gerubriceerd is, kun je altijd proberen een correctie in te dienen.
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 16:54 uur
Ja, wat Casper zegt.....dat bedoelde ik ook met dat dat door de crew beoordeeld wordt.
0
geplaatst: 23 november 2015, 17:39 uur
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 18:57 uur
Al is er tijd genoeg, enkele weten/hebben die Top 15 van hun eigen favorieten blijkbaar al ! Drie inzenders inmiddels dus.....
0
geplaatst: 23 november 2015, 19:12 uur
Super, bedankt om mij hierin te taggen, zal zeker een lijstje sturen! 

0
geplaatst: 23 november 2015, 19:23 uur
Volbeat - Rock the Rebel / Metal the Devil staat hier als Rock, maar in principe is dit gewoon Metal... Sowieso nomineer ik hem, want dit is mijn favoriete Metal-plaat. Alle andere albums van Volbeat staan wel onder Metal.
0
geplaatst: 23 november 2015, 19:47 uur
Devoo schreef:
Volbeat - Rock the Rebel / Metal the Devil staat hier als Rock, maar in principe is dit gewoon Metal... Sowieso nomineer ik hem, want dit is mijn favoriete Metal-plaat. Alle andere albums van Volbeat staan wel onder Metal.
Ik vind aan Volbeat niet zo veel Metal hoor... Buiten het feit dat ze optreden op Metalfestivals.
0
geplaatst: 23 november 2015, 19:51 uur
Bedankt voor de tag! Nu eens even heel hard gaan nadenken welke ik de beste 15 vind...
0
geplaatst: 23 november 2015, 20:07 uur
Tof! Ik doe ook mee. Maar dat wordt inderdaad ff heel goed nadenken!!
0
Cured
geplaatst: 23 november 2015, 20:17 uur
Devoo schreef:
Ik tel hem niet. Als iedereen dat doet, is het einde zoek. Dit is niet om flauw te doen, maar er moet eenduidigheid/duidelijkheid zijn. Volbeat - Rock the Rebel / Metal the Devil staat hier als Rock, maar in principe is dit gewoon Metal... Sowieso nomineer ik hem, want dit is mijn favoriete Metal-plaat. Alle andere albums van Volbeat staan wel onder Metal.
Vind je het niet juist, moet je eerst een correctie indienen en afwachten of die geaccepteerd wordt.
* denotes required fields.