MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)

zoeken in:
buizen schreef:
Zie dat jij Black Sabbath - Black Sabbath ook op 1 had/hebt

Ja...deels omdat het een steengoed album is, deels ook omdat dat album het eerste "echte" metalalbum was dat ik ooit kocht. Goede herinneringen aan dat album, en het opende een nieuwe muziekwereld voor me. Heb het album erg vaak geluisterd, maar als ik in mijn last.fm kijk, staat het over de laatste 5 jaar pas ergens op de 340e plek qua scrobbles.

gigage schreef:
bennerd je liet me erg schrikken. Zelf heb ik Human Remains van Hell genomineerd en de opvolger ken ik ook, komt jij aan met een album genaamd III van Hell! What the hell? Hebben ze een derde duivels plaatje uitgebracht? Schijnbaar een ander bandje met maar 1 stem
Dus bennerd, wat is dat voor iets?

Maak je geen zorgen Ik heb het op de band uit de VS. Ze hebben drie full-lengths (getiteld I, II en III) en wat splits uitgebracht. Dronende doom met wat sludge erbij.

Nog een keer mijn lijst, nu met de positie...

1. Symbolic - Death (25)
2. Burn My Eyes - Machine Head (18)
3. Icon - Paradise Lost
4. Bloody Kisses - Type O Negative
5. Anthems To The Welkin at Dusk - Emperor
6. The Sound of Perseverance - Death
7. Draconian Times - Paradise Lost (20)
8. The Angel and the Dark River - My Dying Bride (13)
9. The Number of the Beast - Iron Maiden (5)
10. Painkiller - Judas Priest
11. Don't Break The Oath - Mercyful Faith (17)
12. Master of Puppets - Metallica (1)
13. Reign In Blood - Slayer (2)
14. Ruun - Enslaved
15. Opeth - Blackwater Park (6)

Slechts zes albums staan niet in de lijst Ik leerde metal kennen via de veilige namen, de klassieke grootheden (Metallica, Maiden, Slayer, Megadeth) en heb bij het samenstellen van de lijst niet zo snel gedacht aan modernere varianten... Tool (Ænima) en Dream Theater (Images & Words) hadden er anders ook nog wel ingekund. Voor mij is Icon van Paradise Lost echt fantastisch. My Dying Bride hoort bij mijn favoriete 5 bands, gevoelsmatig koos ik voor het album waarmee ik ze leerde kennen.

Machine Head - Burn My Eyes had ik zelf nog wat hoger verwacht... En Type O Negative... tja, guilty pleasure? Wederom: dat sfeertje. En Type O staat laag in mijn last.fm-charts (wie ze wil opzoeken, veel succes), maar ik heb dat album honderden keren gedraaid in mijn leven (vooral tussen 1995 en 2005 dan) en mijn waardering is niet verminderd. October Rust met Love You To Death vind ik ook gaaf.

Wel logisch dat er ook moderne bands tussen staan, de voor mij onbekende bands ga ik in een aparte playlist zetten. Eens kijken wat dat oplevert.

Casartelli (moderator)
1. (3) Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
2. (-) The Gathering - Mandylion (1995)
3. (-) Dream Theater - Awake (1994)
4. (-) Rainbow - Rising (1976)
5. (-) Anathema - Judgement (1999)
6. (-) Queensrÿche - Empire (1990)
7. (4) Metallica - Ride the Lightning (1984)
8. (5) Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
9. (-) Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997)
10. (-) Fates Warning - Disconnected (2000)
11. (6) Opeth - Blackwater Park (2001)
12. (-) Opeth - Watershed (2008)
13. (-) The Gathering - Nighttime Birds (1997)
14. (21) Iron Maiden - Piece of Mind (1983)
15. (-) Def Leppard - Pyromania (1983)

Mijn lijstje:

01. Lateralus - Tool (2[i]001)[/i]
02. White Pony - Deftones (2000)
03. Paranoid - Black Sabbath (1970)
04. Master of Puppets - Metallica (1986)
05. One of Us Is the Killer - The Dillinger Escape Plan (2013)
06. KoЯn - Korn (1994)
07. Slipknot - Slipknot (1999)
08. System of a Down - System of a Down (1998)
09. The Blackening - Machine Head (2007)
10. Mass IIII - AmenRa (2008)
11. Crack the Skye - Mastodon (2009)
12. Reign in Blood - Slayer (1986)
13. Everythin You Ever Wanted to Know About Silence - Glassjaw (2000)
14. Panopticon - Isis (2004)
15. Abyssal - Envy (2007)

1 album per band genomen. Wellicht veel meer nu-metal dan in de andere lijstjes.
Mastodon en Judas Priest als opvallende afwezigheden in de top 30, al heb ik die laatste ook niet in mijn lijstje staan.

De nu-metal die je in je lijst hebt opgenomen is nochtans allemaal prima hoor. Ik heb Deftones, System of a Down, Slipknot en Korn's debuutalbum altijd wel de uitblinkers onder de nu-metal gevonden. Tel daar nog het debuutalbum van Mudvayne bij op en je hebt de bands en/of albums die het gehate subgenre toch wel bestaansrecht hebben gegeven

'Transylvania' van Iron Maiden. Wat een bazennummer. Moest ik even kwijt.

no titel artiest
1 Rust in Peace -Megadeth (7) 1990
2 Powerslave-Iron Maiden (14) 1984
3 Don't Break the Oath- Mercyful Fate (17) 1984
4 Metal Church-Metal Church (12) 1985
5 Diary of a Madman-Ozzy Osbourne (--) 1981
6 Operation: Mindcrime -Queensryche (3) 1988
7 Heaven and Hell - Black Sabbath (--) 1980
8 Countdown to Extinction-Megadeth (--) 1992
9 Human Remains - Hell (--) 2011
10 The Number of the Beast- Iron Maiden (5) 1982
11 Persistence of Time - Anthrax (--) 1990
12 Keeper of the Seven Keys Part II -Helloween (--) 1988
13 Rising -Rainbow (--) 1976
14 Train of Thought -Dream Theater (--) 2003
15 ...And the Cannons of Destruction Have Begun -Warlord (--) 1984

Aldus, jullie hebben er maar zes goed
Ik heb bewust wat old-school erin gegooid maar dat bleek achteraf niet echt nodig.
Het ontbreken van Mastodon vind ik ook wel opvallend. Crack the skye is toch het meesterwerkje van de laatste 10 jaar.

Die Metal Church moet ik precies toch eens een volledige luisterbeurt geven. Kende hen al van naam, maar echt grondig had ik hun muziek nog niet beluisterd (kwam laatst wel een nummer van die plaat voorbij in het metal song topic, welke mij best wel kon smaken). Wanneer je naar klassieke metal begint te zoeken, kom je toch vaak uit bij Iron Maiden, Black Sabbath, Judas Priest, Mercyful Fate, Rainbow of Queensryche. Metal Church is daarbij misschien wel een beetje een "vergeten band".

Tja, ach, ik weet niet of dat dat nu nog zo urgent is, maar toen was het echt een plaatje dat er behoorlijk insloeg. En zonder internet en dergelijke moesten de heren het doen met van mond tot mond reclame. Altijd leuk als "jij" de plaat dan wel kende en die "ander" niet haha.

Het principe van de mond-tot-mond reclame is in het huidige tijdperk een beetje ingeperkt in de muziekwereld. Met het internet is alles meteen zichtbaar geworden. Talloze voordelen natuurlijk, maar ook wel wat nadelen. Je weet tegenwoordig al (door middel van allerhande reviews en impressies - waarvan je het toch niet kan laten om ze te lezen) wat je van een plaat kan verwachten. Het echte gevoel van "ontdekking" en de daarmee gepaard gaande impact, is nu een beetje verloren.

Het feit dat hij in de top 30 is beland, duidt er toch op dat veel users de plaat nog warme gevoelens toedragen
Heb wel zo'n beetje het gevoel dat ze hun debuut nooit echt hebben kunnen opvolgen, wanneer ik zowat naar de scores van hun platen kijk.

Ik vind het nog steeds een echte aanrader, dat debuut.

buizen
Toch blijft het inderdaad bevreemdend dat zo'n icoon als een Judas Priest niet in een top 30 aller tijden van de heavy metal albums voor komt.
Oorzaak: wispelturige jeugd.
Het is helaas niet anders, het zij zo.

Er staan nu wel albums in die ik helemaal niet ken.

buizen schreef:
Toch blijft het inderdaad bevreemdend dat zo'n icoon als een Judas Priest niet in een top 30 aller tijden van de heavy metal albums voor komt.

Daar heb je zelf toch echt een hand in gehad , aangezien er geen Priest in je eigen lijstje voorkomt. Neem een voorbeeld aan ondergetekende die bij de jeugd hoort en het wel netjes in z'n lijstje heeft staan . Spijker jezelf bij zou ik zeggen, die albums die je niet kent zijn ofwel Cult classics of worden door metal fans jong en oud al als topalbums bestempeld bv. Opeth en Deafheaven.

buizen
Je hebt gelijk. Ik moet mij bijspijkeren, HezzardNL. Zijn die albums echt alom bekend?
Had Unleashed In The East eerst op 3, dit op het laatste moment vervangen door Hanoi Rocks. Eigenlijk hoorde Forged In Fire van Anvil ook nog in de lijst.
Mercyfull Fate lijkt geliefd bij jong en oud, aparte following wat dat betreft.

Hoe dan ook is het altijd moeilijk om een toplijst samen te stellen. Zeker voor een genre zoals metal, waar zoveel verschillende substromingen in te vinden zijn. Je kan ondertussen wel 300 albums opnoemen waarvan iemand wel zal zeggen dat het een regelrechte klassieker is

Dat is ook helemaal waar, maar als ik naar Opeth's Blackwater Park kijk op MM alleen al zijn er 568 stemmen en een 4,17 gemiddeld. Niet echt een eendagsvlieg! Deafheaven moet nog blijken, maar ook daar op deze site al 217 stemmen en een 4,02. Niet slecht voor een plaat van 2 jaar oud!

west schreef:
Ik vind het nog steeds een echte aanrader, dat debuut.

Naar aanleiding van deze "mond tot mond reclame" heb ik even wat internationale lijstjes bekeken en jawel, tussen 8 maidens, 10 sabbaths, 6 Priests, 5 M'tallica's, 5 slayers, 4 ac/dc's, 3 megadeths en noem de bekendste bands maar op, staat Metal Church vaak toch bij de bovenste 75 allertijden al die jaren na dato.

HezzardNL schreef:
Dat is ook helemaal waar, maar als ik naar Opeth's Blackwater Park kijk op MM alleen al zijn er 568 stemmen en een 4,17 gemiddeld. Niet echt een eendagsvlieg! Deafheaven moet nog blijken, maar ook daar op deze site al 217 stemmen en een 4,02. Niet slecht voor een plaat van 2 jaar oud!

Het is enigszins verbazingwekkend hoeveel liefde Sunbather van Deafheaven hier op MuMe krijgt. Naar mijn mening is de goede kritiek voor dat album volledig terecht en is het zonder meer een moderne klassieker. Maar op internationaal vlak zijn er veel zelfverklaarde metalfans die nog steeds moord en doodslag schreeuwen met betrekking tot Sunbather

Mijn lijst. Op de eerste twee na is de volgorde nogal arbitrair.

1. Operation: Mindcrime - Queensrÿche
2. Streets - A Rock Opera - Savatage
3. Spiritual Healing - Death
4. Piece of Mind - Iron Maiden
5. Rust in Peace - Megadeth
6. Left Hand Path - Entombed
7. Vempire or Dark Fairytales in Phallustein - Cradle of Filth
8. Consuming Impulse - Pestilence
9. De Mysteriis Dom Sathanas - Mayhem
10. Somewhere in Time - Iron Maiden
11. Blackwater Park - Opeth
12. South of Heaven - Slayer
13. Persecution Mania - Sodom
14. The American Way - Sacred Reich
15. Ride the Lightning - Metallica

Hipstermetal is een veelgehoorde term m.b.t. Sunbather

Classic, Death, Black, Prog, Nu, Thrash, Core, "Hipster"...maakt mij allemaal eigenlijk niet uit. "Goede metal" is "goede metal"

Dat maakt voor mij ook niet uit, ik bedoelde meer dat veel critici, ofwel kvlt/brvtal blackmetal fans, Deafheaven graag uitmaken voor Hipstermetal omdat het niet binnen het nauwe kader van het genre valt volgens henzelf overigens =P

Wat mij aan de meer hedendaagse metal bands opvalt dat het vaak om de sfeerzetting gaat en de door mij zo geliefde furieuze gitaarsolo's net zo makkelijk achterwege worden gelaten (niet altijd hoor). En high-pitch vocals zijn helemaal ouderwets haha. Dat betekent dat ook metal weer nieuwe stromingen kent en dat is alleen maar goed.
Van de lijst van ASman zal ik die Nola van Down ook eens proberen en proberen te begrijpen waarom hij die boven Anselmo's Almachtige Pantera verkiest.

Down is heel erg anders dan Pantera. Swampy stoner metal in plaats van de bekende beukende groove metal. Ik kan me goed voorstellen waarom de een boven de ander verkozen wordt.

Ik denk dat het juist goed is dat metal zich continu vernieuwt. De classics die heb je al en die zijn in veel gevallen moeilijk om te overtreffen. Nu heb je tal van bands die eigenlijk nieuwe dingen met het genre doen of die een bouwsteen nemen en hier hun eigen "take" op hebben.

Ik zal Pantera altijd een warm hart toedragen. Zij waren waarschijnlijk wel dé band die mijn interesse in de meer "extremere" metal deed toenemen. Maar bij Down is het een soort van nostalgisch gevoel dat me drijft naar dat album. Mijn vader speelt blues en heeft dus ook een gigantische blues collectie, alsook southern rock (Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Creedence). Ik heb met blues en southern rock al op heel jonge leeftijd kennisgemaakt. En laat het nu net zo zijn dat de blues sound in die mate in Down verweven zit dat het een snelle impact op me heeft gemaakt

OK, mijn misvatting dus, ben beniewd, maar niet vanavond meer want mevr Gossow is nog bezig de boel onder te spugen.

Nu loop ik altijd twee jaar achter, maar Sunbather heb ik, op een enkele halfslachtige luisterpoging na, nog nooit serieus beluisterd. Wellicht toch maar eens de moeite nemen?

buizen schreef:

Ik voel me dan wel aangesproken, en ik heb amper "klassiekers" in mijn lijst, maar dat heeft als enige reden dat ik ze gewoon niet zo goed vind. Ik heb veel tijd gestoken in het herhaald luisteren ervan, en naar veel thrash- en deathmetalklassiekers luister ik nog steeds graag, maar mijn top 15 halen doen de meeste gewoon niet.

Wispelturig wil ik mijn lijst trouwens ook niet noemen, op een enkele wijziging na is deze al een jaar of vijf hetzelfde.

1. Strapping Young Lad - City
2. Cult of Luna - Somewhere Along the Highway
3. Strapping Young Lad - Alien
4. Textures - Silhouettes
5. Shining - Blackjazz
(6. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine*als deze als metal telt, anders overslaan)
7. Agoraphobic Nosebleed - Agorapocalypse
8. Meshuggah - Nothing/Re-Nothing
9. Demians - Building an Empire
10. Opeth - Blackwater Park
11. After The Burial - Rareform
12. Opeth - Ghost Reveries
13. Kvelertak - Kvelertak
14. Misery Index - Heirs to Thievery
15. Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk

Gast
geplaatst: vandaag om 00:51 uur

geplaatst: vandaag om 00:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.