MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)

zoeken in:
SOM is natuurlijk de real thing, gothmetal is een ander genre

Jammer dat Cured weer een fit krijgt na wat milde posts, ik krijg het gevoel dat dat niet de eerste keer is, maargoed. Van de uiteindelijke lijst krijg ik wel wat meer warme gevoelens, behalve de nummer 1, wat ik een beetje de obligate keuze vind van metalheads..

buizen
Nicole_1989 schreef:
...maar daarvan valt alleen Deep Purple onder de noemer metal denk ik...? Op MusicMeter niet, maar als ik het thuis hoor bij mijn ouders vind ik het denk ik wel één van de eerdere metalbands. Of vloek ik nu in de metal-kerk?

Als je al 'ziet' of aanvoelt dat Deep Purple wel eens iets met metal te maken zou kunnen hebben dan zit het wel snor, met het historisch besef.
Vind het ook maar stom dat een album per se moe(s)t vallen onder metal, op MuMe. Elk album zou je moeten kunnen nomineren. Er zal er hooguit 1 zijn die Helter Skelter of Elvis Presley als metal zou nomineren, maar het zou wel moeten mogen.
Nu was je gebonden aan de MuMe-labeling.

odi
1. Deafheaven - Sunbather
2. My Dying Bride - The Angel and the Dark River
3. Slayer - Reign in Blood
4. Amenra - Mass IV
5. Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields
6. Cult of Luna - Vertikal
7. Deafheaven - New Bermuda
8. Wiegedood - De Doden Hebben het Goed
9. Death - The Sound of Perseverence
10. My Dying Bride - Turn Loose the Swans
11. Sepultura - Arise
12. Machine Head - The Blackening
13. Metallica - Master of Puppets
14. Pestilence - Testimony of the Ancients
15. Obituary - Cause of Death

Mijn lijstje is een combinatie tussen nieuwere metal en klassieke metal.

1. Rock the Rebel / Metal the Devil – Volbeat
2. Images and Words – Dream Theater
3. Heathenreel – Elvenking
4. …And Justice for All – Metallica
5. Iron – Ensiferum
6. Cowboys from Hell – Pantera
7. Mezmerize – System of a Down
8. Ecliptica – Sonata Arctica
9. Reign in Blood – Slayer
10. Blackwater Park – Opeth
11. Somewhere in Time – Iron Maiden
12. Bonded by Blood – Exodus
13. Keeper of the Seven Keys Part I – Halloween
14. Gutter Ballet – Savatage
15. Trova di Danú – Tuatha de Danann

Sir Spamalot (crew)
Even mijn lijstje knippen en plakken:

01. Don't Break the Oath – Mercyful Fate (1984)
02. The Mantle – Agalloch (2002)
03. Blackwater Park – Opeth (2001)
04. Operation: Mindcrime – Queensrÿche (1988)
05. How Will I Laugh Tomorrow When I Can't Even Smile Today – Suicidal Tendencies (1988)

06. Organasm – Alchemist (2000)
07. Skyforger – Amorphis (2009)
08. Darkness Descends – Dark Angel (1986)
09 .Reign in Blood – Slayer (1986)
10. Skeptics Apocalypse – Agent Steel (1985)

11. Angel Witch – Angel Witch (1980)
12. Spreading the Disease – Anthrax (1985)
13. The Chemical Wedding – Bruce Dickinson (1998)
14. Transcendence – Crimson Glory (1988)
15. Doomsday for the Deceiver – Flotsam and Jetsam (1986)

Bewust heb ik een aantal grote namen als Iron Maiden en Metallica er uit gelaten, want ik vreesde voorspelbaarheid en wilde een aantal mindere goden onder de aandacht brengen. De eerste vijf staan in mijn top tien, de rest komt uit mijn stemmenlijst.

buizen schreef:
.

Iedereen heeft vast nog wel z'n aan jouw gestuurde mail met inzending bewaard, dus het kan zo weer opnieuw verzonden en alles is weer compleet .

Ik neem aan dat je niet een mail moest verzenden maar gewoon per PM moest sturen. Nou die gaan bij welke crash dan ook niet verloren, staan gewoon in de priveberichten van Cured lijkt me. Daarmee kan je met elke pc, tablet, telefoon en tablet gewoon op inloggen lijkt me. Maar goed dan moet er idd weer een nieuw totaal overzicht gemaakt worden.

Even een kleine mededeling.

Cured bestookt me met privéberichten waarin hij me zegt dat ik het ben die de boel naar de knoppen heb geholpen. Dus omdat ik met hem een discussie ben aangegaan in een ander topic, heeft hij hier maar besloten om dit topic voor iedereen te verpesten. Dat is eigenlijk wat hij toegeeft.
Dus ik waag maar een wilde gok als ik zeg dat die "computercrash" weleens een verzonnen verhaal zou kunnen zijn om wraak te kunnen nemen op iedereen omdat alleen IK in een ander topic een discussie met zijn "O zo grote persoonlijkheid" ben aangegaan.

Wat een triestige kerel.

buizen schreef:

Als je al 'ziet' of aanvoelt dat Deep Purple wel eens iets met metal te maken zou kunnen hebben dan zit het wel snor, met het historisch besef.
Vind het ook maar stom dat een album per se moe(s)t vallen onder metal, op MuMe. Elk album zou je moeten kunnen nomineren. Er zal er hooguit 1 zijn die Helter Skelter of Elvis Presley als metal zou nomineren, maar het zou wel moeten mogen.
Nu was je gebonden aan de MuMe-labeling.

Ja ook ik als wispelturige jeugd heb toch wel wat historisch besef haha Komt door wat mijn ouders altijd draaiden!
Verder ben ik het met je eens qua labeling. Ik had namelijk eigenlijk ook 1 à 2 albums van Evanescence er in willen zetten. Zelf vind ik dat er van Evanescence genoeg nummers tussen zitten die onder de noemer metal zouden passen, vergelijkbaar met albums van Delain. Delain heeft ook genoeg nummers die metal zijn, maar ook nummers die dat absoluut niet zijn. En daar staat wel het label metal bij...

buizen
vigil schreef:
(quote)

Ik neem aan dat je niet een mail moest verzenden maar gewoon per PM moest sturen.

Ja, dat bedoelde ik. Ik schreef mail maar bedoelde een PM, zelf ook gestuurd.

ASman schreef:
Even een kleine mededeling.
... etc.

Compliment aan jou ASman hoe je met engelengeduld en netjes op Cured nog reageerde en zelfs ook nog (deels) de oorzaak bij jezelf zocht voor alle ruziegedoe. Ook vigil, en anderen, reageerden nog uiterst mild met "Cured zit niet goed in zijn vel" en stonden open voor voortzetting.
Maar inmiddels heb ik elders ook alweer een en ander gelezen en ben er echt wel klaar mee.
Cured is ook niet eens ingegaan op wat mensen hier gister schreven.
PC-crash weet ik niet maar hij lijkt ook geen enkel spijt te hebben van eerst iedereen lekker maken voor een leuk topic dat op spannende wijze geleidelijk aan een apotheose zou bereiken en vervolgens BAM pardoes in 1x de volledige top 20 alvast te publiceren.
Ik vind het hele gedoe onvolwassen en onfatsoenlijk, kinderlijk wil ik het niet eens noemen want kinderen reageren vaak verrassend volwassener. Bah.

Gelukkig is dit Metalalbum Aller Tijden - topic nu toch nog best gaaf geworden doordat mensen hun persoonlijke top-15 onthullen, maar dat andere topic Metalsong op Alfabet.. Hoe moet dat verder met de letter D etc. straks.

Danjewel buizen.

Uiteraard voel ik me lullig over de situatie. Ik ging in het Metalsong topic in een discussie met hem, omdat ik vond dat de manier waarop hij zich profileerde en daar halsstarrig de controle probeerde te behouden een beetje de fun uit het spel trok. Achteraf gezien reageerde ik misschien iets te fel en kon ik ook wel inzien waar ik fout zat (wat ik overigens ook toegaf). Ik weet van mezelf ook dat ik soms een opvliegend karakter kan hebben. Het was daarbij ook nooit mijn bedoeling om een of ander topic te kapen of om mensen tegen Cured zijn harnas in te jagen. Dat IK niet met Cured kan opschieten, betekent nog niet dat ANDEREN niet met hem mogen opschieten. Ik had daarbij nooit verwacht dat Cured zich alleen omwille van een persoon het in zijn hoofd zou krijgen om zich te wreken op gewoonweg iedere poster in een van zijn topics. Wat tussen mij en hem gebeurde was alleen tussen ons en was een discussie gelijk een andere. Ik dacht dat hij daar wel boven zou staan.

En nadat ik, mede door mijn eveneens opvliegende inborst (wat niet echt geholpen wordt door het feit dat ik in examenperiode verkeer haha), Cured bij een albumtopic weer eens op jan en alleman tekeer zag gaan, vond ik natuurlijk weer die belachelijke nood om op hem te reageren. Dat was van mijn kant ook onnodig, want onze discussie had daar weinig te zoeken. Daar ga ik alweer in de fout. Cured zijn reactie kon uiteraard niet uitblijven door mij met privéberichten te bestoken die langs weerskanten weer lelijk werden (de details zal ik jullie maar besparen). Maar het kwam er van zijn kant eigenlijk op neer dat dit topic voor iedereen verpesten eigenlijk een soort van wraak op mij moet zijn. Hij impliceert daarbij ook dat hij hard heeft gelachen met de teleurstelling die iedereen voelde.

Ergens is dit zo triestig dat het weer grappig wordt. Ik had hem nochtans hoog zitten. Dan maken we er gewoon zelf weer een leuk topic van.

Ik stem op Iron Maiden - Fear of the Dark als nummer 1.

bennerd schreef:
Ergens is dit zo triestig dat het weer grappig wordt. Ik had hem nochtans hoog zitten. Dan maken we er gewoon zelf weer een leuk topic van.

Ik stem op Iron Maiden - Fear of the Dark als nummer 1.

buizen
Wil niet als een zeur overkomen, haha, maar als mensen nu even in hun persoonlijke top-15 indien van toepassing achter de songs noteren tussen haakjes de (evt.) positie die het in de top-20 (of 30) Aller Tijden heeft behaald..

Dus bijv. zo: Mijn top was:
1 Hell Awaits - Slayer (16)
2 Mother Earth - Within Temptation
3 Master Of Puppets - Metallica (1)

buizen
Uitslag Metal Album Top 30 Aller Tijden
(tot stand gebracht door inzendingen van 40 deelnemers):

1. Master of Puppets – Metallica
2. Reign in Blood – Slayer
3. Operation: Mindcrime – Queensrÿche
4. Ride The Lightning – Metallica
5. The Number of the Beast - Iron Maiden
6. Blackwater Park – Opeth
7. Rust in Peace – Megadeth
8. Seasons in the Abyss – Slayer
9. Sunbather – Deafheaven
10. Black Sabbath - Black Sabbath
11. Through Silver In Blood – Neurosis
12. Metal Church- Metal Church
13. The Angel and The Dark River – MDB
14. Powerslave- Iron Maiden
15. Lateralus – Tool
16. Hell Awaits – Slayer
17. Don't Break the Oath- Mercyful Fate
18. Burn My Eyes – Machine Head
19. South of Heaven – Slayer
20. Draconian times – Paradise Lost
21 Piece of Mind - Iron Maiden
22. Mass III - Amenra
23. Images And Words - Dream Theater
24. Paranoid - Black Sabbath
25 Symbolic - Death
26. Kill 'M All - Metallica
27. Seventh Son Of A Seventh Son - Iron Maiden
28. The Mantle - Agalloch
29. Monotheist - Celtic Frost
30. Cowboys From Hell - Pantera

(de hele lijst was toch wel compleet gepubliceerd, alleen 20t/m1 ineens).

1. Through Silver in Blood - Neurosis (11)
2. NOLA - Down
3. Lateralus - Tool (15)
4. Panopticon - ISIS
5. Blackwater Park - Opeth (6)
6. The Mantle - Agalloch (28)
7. Seasons in the Abyss - Slayer (8)
8. Crack the Skye - Mastodon
9. Symbolic - Death (25)
10. Monotheist - Celtic Frost (29)
11. Covenant - Morbid Angel
12. Catch 33 - Meshuggah
13. From Mars to Sirius - Gojira
14. Clearing the Path to Ascend - YOB
15. Dopethrone - Electric Wizard

buizen
ASman schreef:
Ik ben zo meteen even van huis weg. Maar zodra ik thuis ben, zal ik mijn lijst aanpassen....

Het zonnetje schijnt hier, ga zo ook maar even wat lekkere visjes halen..
Het topic loopt hopelijk wel door.

buizen schreef:
(quote)

Het zonnetje schijnt hier, ga zo ook maar even wat lekkere visjes halen..
Het topic loopt hopelijk wel door.

Heb het al aangepast haha. Aangezien je de volledige lijst had gepubliceerd, kon ik het toch snel regelen

Mijn lijst:

1. Through Silver In Blood - Neurosis (11)
2. Dopethrone - Electric Wizard
3. Time Heals Nothing - Crowbar
4. Abigail - King Diamond
5. Dopesmoker - Sleep

6. Transilvanian Hunger - Darkthrone
7. Headless Cross - Black Sabbath
8. Take As Needed for Pain - Eyehategod
9. Blood Eagle - Conan
10. Remission - Mastodon

11. Miserable - Bongripper
12. Mass III - Amenra
13. Powerslave - Iron Maiden (14)
14. III - Hell
15. Epicus Doomicus Metallicus - Candlemass

buizen
Ok, ASman
Opvallend dat een selecte club van 4 bands met elk meerdere albums 40% v.d. Top 30 bezet.
Iron Maiden met 4 albums, Slayer en Metallica ieder met 3 albums en dan nog heel verrassend Black Sabbath met (de) twee (oudste) albums van de lijst.

De andere 60% van de Top 30 wordt door 18 bands met ieder 1 album bezet.

Black Sabbath vind ik dan weer logisch en juist die 2 albums zijn hier op MM ook het hoogste beoordeeld.

buizen
Ja, wel logisch. Maar het zijn de alleroudste albums uit de lijst, en mooi dat deze oudste metal dan toch bij de Aller Tijden hoort. De grondleggers.

En.., eens even tellen.., ik ken 6 albums totaal niet.
Maar ze moeten haast wel erg goed zijn anders kom je niet in zo'n top-30. Wat wel kan is dat het totaal m'n smaak niet is. Luisteren gaan dus

Nogmaals, ik heb alleen Danzig - Danzig II Lucifuge genomineerd. Is er iemand die dit ook een beetje weet te waarderen?

Het doet mij goed dat Black Sabbath ook veel punten gekregen heeft.

Sorry, nee, ik kan Danzig niet uitstaan.

1. The Days of Grays - Sonata Arctica
2. Wintersun - Wintersun
3. Operation: Mindcrime - Queensrÿche (03)
4. Train of Thought - Dream Theater
5. Tales of Ancient Prophecies - Twilight Force
6. The Spirit of Ukko - Kiuas
7. The Legacy - Testament
8. Century Child - Nightwish
9. Nightfall - Candlemass
10. Animatronic - The Kovenant
11. Mezmerize - System of a Down
12. Wisconsin Death Trip - Static-X
13. Disconnected - Fates Warning
14. The Chemical Wedding - Bruce Dickinson
15. As the World Bleeds - Theocracy

Static-X Leuk om die in zo'n lijst te zien staan.

Danzig ken ik enkel van zijn laatste prulalbum en zijn meesterwerken bij Misfits. Goede zanger, maar ken hem dus enkel in het Misfits-geheel.

bennerd je liet me erg schrikken. Zelf heb ik Human Remains van Hell genomineerd en de opvolger ken ik ook, komt jij aan met een album genaamd III van Hell! What the hell? Hebben ze een derde duivels plaatje uitgebracht? Schijnbaar een ander bandje met maar 1 stem
Dus bennerd, wat is dat voor iets?

Uiteindelijk is de lijst toch niet erg verrassend geworden, hoewel ik de hoge posities van Sunbather en Metal Church niet verwacht had. Vooral bij Metal Church dacht ik eigenlijk dat dat een half vergeten jaren '80 band was, maar goed om te zien dat hun uitstekende debuutalbum toch in dit lijstje terechtgekomen is.
Van AmenRa had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar misschien moet ik Mass III eens opzoeken.

Van mijn eigen lijst zijn slechts 2 albums in de top-30 terecht gekomen. Dat is net wat minder dan ik had verwacht: een album als Turn Loose the Swans van MDB had ik toch wel in de lijst verwacht.

Ik had mijn lijst vooral samengesteld aan de hand van mijn top-10 en albums die ik net of wat langer geleden uit de top-10 heb gegooid. De lijst zag er zo uit:

1. Black Sabbath - Black Sabbath (10)
2. Bergtatt - Ulver
3. Monotheist - Celtic Frost (29)
4. The Destroyers of All - Ulcerate
5. Mob Rules - Black Sabbath
6. Grin - Coroner
7. HEart of the Ages - In the Woods…
8. Songs of Moors and Misty Fields - Empyrium
9. Velvet Darkness They Fear - Theatre of Tragedy
10. Black Future - Vektor
11. Eparistera Daimones - Triptykon
12. Lake of Sorrow - The Sins of Thy Beloved
13. Sol Niger Within - Fredrik Thordendal's Special Defects
14. Turn Loose The Swans - My Dying Bride
15. Into the Mirror Black - Sanctuary

Jammer dat het topic zo teleurstellend is geeindigd. Ik had graag mee af willen tellen tot de nummer 1...maar goed.

buizen
EttaJamesBrown schreef:
Nogmaals, ik heb alleen Danzig - Danzig II Lucifuge genomineerd. Is er iemand die dit ook een beetje weet te waarderen?

Ken alleen de band van naam die wel eens rond zingt, ook op festivals.
Maar heb de band nog nooit live gezien of dat album gehoord. Wellicht eens op youtube beluisteren, je bent er wel enthousiast over.
Apart dat je dat als enige metalalbum hebt ingebracht.

buizen
wizard schreef:

Jammer dat het topic zo teleurstellend is geeindigd. Ik had graag mee af willen tellen tot de nummer 1...maar goed.

Is ook jammer. Zat nog te denken aan 20 t/m 1 via een clip van de albums alsnog aftellend te publiceren maar de lol van het niet weten wat de uitslag is en in spanning aftellen naar 1 is er al af en het druist misschien ook weer raar in tegen de gepubliceerde personal top-15's.
Die trouwens wel interessant zijn om te weten. Zie dat jij Black Sabbath - Black Sabbath ook op 1 had/hebt

EttaJamesBrown schreef:

Dat is zeker een puik plaatje van toen hij nog stoer was en verfrissend. In The Hangover films zit steevast een Danzig song, erg leuk. In 8mm heeft de dader zijn kamer vol hangen met Danzig posters maar de muziek draaien ho maar.

buizen schreef:
(quote)

Ken alleen de band van naam die wel eens rond zingt, ook op festivals.
Maar heb de band nog nooit live gezien of dat album gehoord. Wellicht eens op youtube beluisteren, je bent er wel enthousiast over.
Apart dat je dat als enige metalalbum hebt ingebracht.

Het is ook niet mijn genre. Ik vind het wel leuk om erover te lezen. Mijn nominatie van Danzig is geproduceerd door Rick Rubin, je weet wel van Reign in Blood. Ik ben fan van het softere werk van Rubin, zoals het debuut van Masters of Reality. En die zijn weer vernoemd naar die prachtige plaat van Black Sabbath.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:52 uur

geplaatst: vandaag om 00:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.