menu

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
avatar van Rudi S
Modedit: Vervolg van Muziek > Muziekgames > Song Top 10 per jaar:

2008 heeft wel heel veel verdeeldheid, sommige band hebben heel veel verschillende nominaties, dit geeft als resultaat dat er om in de top 10 te komen niet zoveel punten nodig zijn.
De winnaar heeft ook maar 43 punten.

avatar van zaaf
Je maakt het spannend! Ik neem nog maar een bakkie....

avatar van Rudi S
10. Deerhunter - Nothing Ever Happened

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/cc/Nothing_ever_hpnd.jpg/220px-Nothing_ever_hpnd.jpg

Punten : 19
Nom. : yeahyeahyeah west Dwejkk_
Nr. 1 van: niemand

Gelijk geëindigd in punten met een andere “verrassing” (maar die had minder nominaties), zoals gezegd kun je met een wat lagere score al in de top 10 komen.
2008 moet toch wel het jaar zijn dat Deerhunter omarmt werd door het ( indie)rockpubliek, prima album ( Microcastle / Weird Era Continued )met gejuich ontvangen.

Dat dit nummer door de bassist is geschreven is niet zo vreemd want die heeft een lekkere partij hier.
Het nummer begint als een lekker indie liedje maar het 2e deel is een gitaristen dingentje zoals Sonic youth en The Velvet Underground er ook wel raad mee wisten, prachtig einde.
Voor wie nu kennismaakt met deze band, het volgende album is ook al een aanrader.



avatar van zaaf
Mooi begin! Stond/staat in de shortlist.

avatar van johan de witt
Had ik niet verwacht. Prachtig nummer!
Bij mij net buiten de top-10.

avatar van west
Wow, had ik ook niet verwacht, ondanks mijn nominatie. Dit nummer ooit live gehoord, toen duurde het tweede waanzinnige deel van het nummer nog veeeeel langer.

avatar van vigil
Johnny Marr schreef:
Hmmm, de critici waren over het algemeen toch vrij negatief t.o.v. Chinese Democracy?

Volgens mij werd het ook flink afgekraakt

avatar van Rudi S
Johnny Marr schreef:
Hmmm, de critici waren over het algemeen toch vrij negatief t.o.v. Chinese Democracy?


Reviews for Chinese Democracy by Guns n Roses - Metacritic

Maar de belangrijkste vraag, heeft een nummer van dat album de top 10 gehaald.

avatar van west
De top 10 wordt natuurlijk gedomineerd door nummers van die plaat.

PS: ik vind 'm niet eens zo slecht...

avatar van Rudi S
9. Florence + the Machine - Dog Days Are Over

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/75/DogDaysAreOver_F%26M.jpg

Punten : 20
Nom. : Film Pegasus Arno Simon77
Nr. 1 van: niemand

Gelijk geëindigd in punten met de nummer 8 , maar ook hier geven nominaties de doorslag.
Voorloper van het debuutalbum Lungs, werd er meteen flink uitgepakt met strijkers en een harp, er werd werk gemaakt om Florence + the Machine te lanceren.

Kraak heldere power vocalen van zangeres Florence Welch en zij wordt ondersteund door heerlijke drumbeats, lekkere piano en handgeklap, wie wordt hier niet vrolijk van.

In 2010 zou dit nummer (single) nog een nieuwe uitgave krijgen.



avatar van Film Pegasus
Geweldig, mijn nr 2!

avatar van Arno
Jep, stond bij mij ook hoog. Ik heb Florence pas echt goed leren kennen en appreciëren met haar volgende album, uit 2011, maar dit nummer blijft een van mijn favorieten.

avatar van GrafGantz
Mooi nummer ja, staat bij mij op plek 27

avatar van Rudi S
Ach zie je wel , stiekem scoor jij weer heel behoorlijk.

avatar van Rudi S
8. Sigur Rós – Festival

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7b/Sigur_Ros_Album_Cover.jpg

Punten : 20
Nom. : DjFrankie dynamo d Renoir Johnny Marr
Nr. 1 van: niemand

Ook 20 punten voor deze top 10 veteraan, 4 nominaties waren er voor dit fraaie werkstuk.
Het album Með suð í eyrum við spilum endalaust werd geproduceerd door Flood (bekend van producties van U2, PJ Harveys) en werd wereldwijd opgenomen.

Prachtig begin (het lijkt wel een national volkslied) Jonsi met spaarzame begeleiding van een orgel.
Halverwege gaat het roer volledig om zoals wel vaker bij deze band, er volgt een uitbundig en langgerekt mooi instrumentaal 2e deel , hoewel de laatste maten voor een (menselijk) fluitje zijn.



avatar van Johnny Marr
Ach, op de valreep Ara Batur nog vervangen door Festival in m'n top 10. Vind ze eigenlijk even mooi.

En 64 voor Chinese Democracy...daar zou ik toch niet zo tevreden mee zijn hoor

avatar van Rudi S
7. Portishead - We Carry On

http://i.ytimg.com/vi/muUo4Vl0MUM/maxresdefault.jpg

Punten : 25
Nom. : hoi123 Teunnis Edgar18
Nr. 1 van: hoi123

En opeens was daar Third, en dat album was in het verlengde van Massive Attack ( Mezzanine) ook een donkerder en experimenteler album kwam.
Gebleven is natuurlijk de indrukwekkende zang van Beth Gibbons.

We Carry on is een beklemmend lied dat gedomineerd door drones en een drummachine, daaroverheen klinkt de altijd trieste stem van Beth, dit is wel iets anders dan de triphop laidback ballads van de eerdere albums.
De gitaren die halverwege meedoen klinken ook al behoorlijk verontrustend, Beth blijft overeind, geen mooi zingen,maar helemaal in dienst van het nummer.




avatar van Johnny Marr
Rudi S schreef:
Beth Gibson

Beth Gibbons*.
Ik heb trouwens een andere Portishead, maar dit is ook gewoon briljant.

avatar van luigifort
Ik heb ook n andere

avatar van Arno
Idem, maar ik vermoed dat die nog komt.

avatar van Johnny Marr
Tak, tak, takketakketak tak?

avatar van Gretz
Gewoon 500 pagina's volgeschreven, dat lukt alleen de allergrootste topics.

We Carry On (al heb ik een andere van Third)

avatar van Rudi S
6. Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/37/I_Will_Possess_Your_Heart_single_cover_by_Death_Cab_for_Cutie.jpg

Punten : 29
Nom. : Arno bikkel2 Rudi S
Nr. 1 van: Arno bikkel2

Toen Death Can for Cutie met alweer het 7e album (Narrow Stairs (2008) op de proppen kwamen hadden ze juist 2 zeer gewaardeerde albums gemaakt, I will possess your heart is zonder meer het prijsnummer van Narrow Stairs.

Hebben wij net een paar nummers achter de rug met een lang instrumentaal outro, hier wordt het omgedraaid.
Heerlijk instrumentaal opening , mooi dat piano stukje er steeds doorheen en de spanning wordt langzaam maar zeker opgebouwd tot halverwege de vocalen mee gaan doe.
Er ontstaat dan een mooi alt country lied zoals Wilco ze ook wel maakt.

De tekst is behoorlijk creepy, wat een enge stalker.

How I wish you could see the potential
The potential of you and me
It's like a book elegantly bound
But in a language that you can't read just yet

You gotta spend some time, love
You gotta spend some time with me
And I know that you'll find love
I will possess your heart

You reject my... advances... and desperate pleas...
I won't let you... let me down... so easily.
So easily.




avatar van Rudi S
Gretz schreef:
Gewoon 500 pagina's volgeschreven, dat lukt alleen de allergrootste topics.



Daar hebben wij wel meer dan een eeuw over gedaan.

avatar van Gretz
Oei I Will Possess Your Heart vergeten, die zou bij mij misschien net top 10 halen.

avatar van Arno
Kijk eens aan, 29 punten uit drie stemmers! Wat een fabelachtig mooi nummer, die spanningsopbouw is geweldig.

avatar van Teunnis
Verrassend begin met Deerhunter, ik ken het nummer nog niet, maar de beschrijving maakt me hheel benieuwd. Zo maar het album opzetten (staat al meer dan vijf jaar onbeluisterd op mijn pc).

Florence heb ik wat minder mee en van Sigur Rós heb ik andere favorieten (maar goddank geen Ara Batur).

De laatste twee zijn absolute toppers (nummers 3 en 24)

avatar van Rudi S
Nummer 5 zal vandaag niet meer komen, ik heb later vandaag ook nog een greatest hits editie te presenteren.

avatar van bikkel2
Arno schreef:
Kijk eens aan, 29 punten uit drie stemmers! Wat een fabelachtig mooi nummer, die spanningsopbouw is geweldig.


Zeer content mee. Prachtig werkje.
Sowieso een heel aardige lijst tot nu toe !

avatar van Film Pegasus
Sigur Ros is mijn ding niet, Portishead is wel leuk. Death Cab For Cutie had ik hier niet verwacht. Aangename verrassing.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.