MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nederlands lied van de dag

zoeken in:

Casartelli schreef:
Ik vermoed zo dat de schijnbare gelijkstelling in het liedje van de nadelen van de heilstaat en die van vrijheid/kapitalisme (voor een beperktere groep) er helemaal niet zo ver naast zit.
Dat denk ik ook niet. Veel mensen - voornamelijk in Oost-Europa - die het communisme bewust hebben meegemaakt zijn helemaal niet zo gelukkig met de 'veranderingen' van de laatste 25 jaar. Rondom de wende zijn de mensen gouden bergen voorgespiegeld, de muur viel, het vrije westen was bereikbaar en alles zou beter worden. Toch? Zoals jij terecht stelt, het is niet voor niks dat Poetin zo belachelijk populair is in eigen land.

Is het nou echt not-done op MuMe om hier verder op in te gaan? Dit zijn toch juist hele interessante kwesties om over van gedachten te wisselen met elkaar. Dat suffe gelul over muziek hier altijd...

Overigens Casper, uit jouw reactie maak ik op dat je nog niet bekend was met Frans Halsema? En ook Poeha rept hieronder over een mooie ontdekking. Ik dacht eigenlijk dat dit liedje een soort cultureel erfgoed is waar iedereen wel bekend mee is maar blijkbaar niet.

8,2

Mooie ontdekking!

Edit: Kende Frans Halsema wel maar dit nummer in ieder geval nog niet.

6

Doet me enigszins denken aan Anne van Herman van Veen.

Casartelli (moderator)
Edgar18 schreef:
Overigens Casper, uit jouw reactie maak ik op dat je nog niet bekend was met Frans Halsema? En ook Poeha rept hieronder over een mooie ontdekking. Ik dacht eigenlijk dat dit liedje een soort cultureel erfgoed is waar iedereen wel bekend mee is maar blijkbaar niet.

Ik ken hem van naam (en misschien nog een of twee liedjes enigszins), maar dat is het eigenlijk ook wel. Ik moet me er op zeker moment eens wat meer in verdiepen, maar tot niet heel lang geleden zou ik dit sowieso als te oubollig afgedaan hebben, denk ik.

Casartelli schreef:
maar tot niet heel lang geleden zou ik dit sowieso als te oubollig afgedaan hebben, denk ik.

Jaja... Iets waar jij verre van wil blijven?

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Jaja... Iets waar jij verre van weg wil blijven?

Ja, ik stort mij liever op iets hips als Robert Long ofzo... waar we een dezer dagen ook maar eens iets van moeten plaatsen (en dan qua politieke discussie nog een keer op de tanden bijten).

Ik kende dit nummer ook nog niet. Zo na één keer luisteren niet verkeerd.

6,5

Die stem heeft wel iets weg van Henk Westbroek.

Maar niettemin een aardig nummer.

7

Wat grappig dat zo veel mensen - ervaren luisteraars bovendien - dit niet kennen. Erg zoet, ook erg mooi.

8

20 stemmers voor Frans Halsema's Voor Haar met een gemiddelde van 7,370

01. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder: 18 stemmen, gemiddeld 8,358 (Edgar18)
02. The Nits - In the Dutch Mountains: 17 stemmen, gemiddeld 8,109 (johan de witt)
03. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd: 17 stemmen, gemiddled 7,853 (vigil)
04. Frank Boeijen Groep - De Verzoening: 15 stemmen, gemiddeld 7,797 (johan de witt)
05. The Serenes - Abiding Place: 17 stemmen, gemiddeld 7,759 (johan de witt)
06. Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight: 24 stemmen, gemiddeld 7,631 (dynamo d)
07. Fatal Flowers - Younger Days: 16 stemmen, gemiddeld 7,528 (Johan de witt)
08. Doe Maar - 32 Jaar (Sinds 1 Dag of 2): 24 stemmen, gemiddeld 7,500 (vigil)
09. Tröckener Kecks - Niemand Thuis: 12 stemmen, gemiddeld 7,433 (Simon77)
10. Frans Halsema - Voor Haar: 20 stemmen, gemiddeld 7,370 (Edgar18)

11. Clan of Xymox - Louise: 16 stemmen, gemiddeld 7,350 (herman)
12. Typhoon - Zandloper: 18 stemmen, gemiddeld 7,228 (herman)
13. Klein Orkest - Over de Muur: 25 stemmen, gemiddeld 7,156 (Edgar18)
14. Herman Brood & His Wild Romance - Rock & Roll Junkie: 8 stemmen, gemiddeld 7,06 (johan de witt)
15. Maarten van Roozendaal - Mooi: 12 stemmen, gemiddeld 6,988 (luigifort)
16. Eefje de Visser - Ongeveer: 20 stemmen, gemiddeld 6.972 (dynamo d)
17. Sungrazer - Common Believer: 11 stemmen, gemiddeld 6,895 (trebremmit)
18. Don Mercedes - Rocky: 16 stemmen, gemiddeld 6,616 (Edgar18)
19. The Kyteman Orchestra - The Mushroom Cloud 19 stemmen, 6,576 (Kramer)
20. Golden Earring - When the Lady Smiles: 21 stemmen, gemiddeld 6,56 (Edgar18)

21. Jules de Corte - Ik Zou Weleens Willen Weten: 20 stemmen, gemiddeld 6,408 (Kramer)
22. Anouk - Pretending As Always: 16 stemmen, gemiddeld 6,39 (dynamo d)
23. Sarah - Labyrint: 18 stemmen, gemiddeld 6,319 (Edgar18)
24. André Hazes - Zeg Maar Niets Meer: 24 stemmen, gemiddeld 6,204 (Kramer)
25. Shiver - Gate of Heaven: 15 stemmen, gemiddeld 6,06 (Simon77)
26. Toni Scott - That's How I'm Living: 16 stemmen, gemiddeld 5,94 (vigil)

Het nieuwe Nederlandse lied van de dag is The Gathering - Strange Machines

9

Kan me nog wel herinneren dat ik dit voor het eerst hoorde: bij een al snel ter ziele gegaan muziekprogramma van Harry de Winter. Het was 1995 en ik was meteen een beetje verliefd op Anneke. De single heb ik destijds grijsgedraaid en ook nu is het nog dik in orde.

Kwalitatief in orde maar dit is me toch iets te veel van het goede. Wel geinig om te horen waar Within Temptation de mosterd vandaan heeft.

6,0

9,5

Hoort wat mij betreft zeker in de top 10 van beste Nederlandse producten aller tijden.

Ik kende The Gathering al van hun 'Death Metal' debuut 'Always...' dat ik vaak luisterde bij een maat van me. Een duister en sfeervol album. Met het aantrekken van Anneke van Giersbergen werd een duidelijke koerswijziging ingezet met het album 'Mandylion' met 'Strange Machines' als hoogtepunt.

9,6

Muzikaal vind ik dit vreselijk, maar de stem maakt wel een hoop goed.

5,5

Casartelli (moderator)
Album heeft lang in mijn toptien gestaan, maar inmiddels verkies ik ook definitief het Gatheringwerk vanaf How to Measure a Planet. Dit is wel een klassieker natuurlijk

9,0

Joezer49263
erg goed, maar alleen al op Mandylion staan er zeker 3 nog betere tracks

8,5

6

Geef mij dan maar Within Temptation. Stem blijft wel een sterk punt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:20 uur

geplaatst: vandaag om 11:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.