MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2016

zoeken in:
Arrie schreef:
1. Låpsley - Painter
2. Lush - Out of Control
2. Kanye West feat. Ty Dolla $ign - Real Friends
4. Aafke Romeijn - Blokken
5. Kedr Livanskiy - Sgoraet

Ik heb hier Kanye op 3 gezet.

Er hebben 20 users op deze maandfinale gestemd:

DjFrankie, luigifort, Arrie, Grecio, johan de witt, Co Jackso, wibro, Arno, Dwejkk_, 7744leon, Manfield, hoi123, kemm, dumb_helicopter, arcade monkeys, nelis, Gretz, Edgar18, Teunnis en inquestos.

Allemaal bedankt voor het stemmen!

Ik kan alvast verklappen dat de strijd om de maandwinst heel erg spannend was. En ook dat drie nummers duidelijk niet mee konden in het geweld.

12. King Charles - Loose Change for the Boatman (11 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Grecio)

Ik hoop dat Grecio al tevreden was met een finaleplek, want meer zat er duidelijk niet in. In de finaleladders was het stempercentage al heel erg laag; maar liefst vijf gestrande nummers haalden een hoger percentage. King Charles - zijn echte naam is Charles Costa - is een klassiek geschoolde Londenaar. Zijn tweede album, waar dit nummer op staat, is geproduceerd door Marcus Mumford (van Mumford & Sons) en dat zal hem waarschijnlijk geen windeieren leggen. Het heeft voor het snobs van MuMe misschien een net iets te poppy kwinkslag, maar een finaleplek is zeker geen slecht resultaat.

11. Lindstrøm - Closing Shot (15 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door nummer 1 van 7744leon)

Op de elfde plek komt Lindstrøm, een artiest die juist heel erg geschikt is voor de snobs. Hans-Peter is misschien wel de grootste naam in de nu-disco, al ontbreekt het hem nog aan een hit als Inspector Norse (van die andere Noor Todd Terrje). Closing Shot zal ook niet die hit worden, maar is wel een nummer dat gegarandeerd in de smaak valt bij de liefhebbers. Dat groepje liefhebbers is hier groot genoeg voor een finaleplek, maar om echt voorin mee te doen moet je ook opvallen bij de anderen.

10. DMA's - Lay Down (15 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter en nelis)

Net als King Charles kon je ook DMA's al van tevoren opschrijven voor de onderste plekken: ook zij hadden een erg laag stempercentage in de finaleladders. Uiteindelijk bleken er maar twee echte liefhebbers hier te zijn, maar dat was wel meteen goed voor twee #1-noteringen. Deze Australische groep wordt constant vergeleken met Oasis: bijna elke internetpagina over DMA's noemt die band wel minstens eenmaal. Noel Gallagher zelf is niet zo enthousiast: I'm Going To Boo DMA's When I See Them

9. Kedr Livanskiy - Sgoraet (19 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van kemm)

De meest bijzondere finalist, zo kun je toch wel stellen, was deze Kedr Livanskiy. In het echt heet ze Yana Kedrina en ze is in New York actief. Maar waar ze vandaan komt en in welke taal ze zingt is voor mij nog een beetje een raadsel. Russisch lijkt me het meest voor de hand liggend, maar wat titels in Google Translate stoppen geeft ook Bulgaars en Wit-Russisch. De muziek is al even raadselachtig. Waar dat stukje jungle nou plots vandaan komt? Fascinerend is het zeker.

8. Låpsley - Painter (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van Arrie)

De tweede nominatie van kemm op rij. Painter heeft redelijk aantal noteringen, maar iets te veel 1-punters. Al de hele maand presteert het nummer onopvallend in de middenmoot en dat is ook waar het eindigt in de finale. We maakten in dit topic al heel vroeg kennis met Holly Lapsley Fletcher, haar allereerste single deed al mee en kwam toen ook in de finale (volgens mij). Ze heeft een maand geleden haar debuutalbum uitgebracht, benieuwd of ze nu ook echt doorbreekt.

7. Lush - Out of Control (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Dwejkk_, nummer 1 van luigifort)

Twintig jaar lang hebben we niks meer gehoord van deze Engelse shoegazers. Op 17 oktober 1996 hing de drummer zichzelf op en daarna hebben de bandleden nooit meer samen muziek gemaakt. Ze vonden het te pijnlijk om zonder Chris, de voormalig drummer, te spelen. En dan komen ze dit jaar ineens met een EP. Het klinkt nog steeds hetzelfde als twintig jaar geleden. En dat geluid wordt nog steeds gewaardeerd. Op 6 mei zullen ze weer voor het eerst sinds september 1996 op gaan treden. Ik ben benieuwd of dit een eenmalig dingetje is, of dat we binnenkort een volledig album mogen verwachten. We zitten trouwens nu al op slechts acht punten van de winnaar. De top-7 zat dicht bij elkaar. De nummers 7, 6 en 5 hadden zelfs hetzelfde puntenaantal.

6. Kanye West feat. Ty Dolla $ign - Real Friends (28 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en Teunnis)

Yeezy zal vast niet tevreden zijn met deze zesde plek. En terecht ook wel, want in de reguliere ladders haalde Real Friends het hoogste stempercentage en het won zijn finaleladder. Maar wat bleek: Real Friends had gewoon veel mazzel met de loting. Het moet het doen met twee plekken lager dan de vorige maand. Blijkbaar waren het toen toch niet allemaal echte fans Maar goed, als alles volgens plan gaat, dan wint Kanye West de volgende maand. Ik heb zo'n vermoeden dat er weer een nummer genomineerd gaat worden, maar dan niet van zijn album. Wel met de titel van het album. Snapt u het nog?

5. Aafke Romeijn - Blokken (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Manfield, nummer 1 van Gretz, Manfield en wibro)

De meest prangende vraag van deze maandfinale was niet wie er ging winnen. Nee, de battle tussen de twee diva's van de (serieuze) Nederlandstalige muziek was natuurlijk waar iedereen al de hele maand mee bezig was. In deze maandfinale kwamen de twee dames voor het allereerst recht tegenover elkaar te staan. Eefje was de gevestigde naam en Aafke de uitdager. In de ladders kon Aafke goed mee met de top, terwijl er bij Eefje duidelijk wat sleet op zat. Maar op het beslissende moment stonden de Eefje-fans op. Eefje blijft de koningin van de Nederlandstalige muziek, maar ze is deze maand gewaarschuwd. Mochten Eefje en Aafke meelezen*, dan weet ik zeker dat ze hier goed om kunnen lachen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze van elkaar vinden.

* Was er niet eens een tweet oid van Eefje/Aafke waaruit bleek dat ze deze site goed in de gaten houdt? Volgens mij kwam dat ter sprake in het topic MusicMeter in de media. Ik zal het zo even opspeuren.

4. Teleman - Dusseldorf (29 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys)

Teleman was, op basis van de resultaten in de ladders, vooraf, samen met Bat for Lashes en Kanye West, één van de kandidaten voor de maandwinst. Deze band is opgericht in 2012 en heeft in die korte tijd al een hele hoop muziek uitgebracht. Voor mij was deze naam nog compleet onbekend. Ik zie nu dat ze binnenkort als support act bij Belle & Sebastian gaan optreden en ook BBC 6 is behoorlijk enthousiast over het nieuwe album. Ik ga deze band voortaan in de gaten houden, want de muziek is erg aanstekelijk (met een goede scheut 80's retro, wat het altijd goed doet in dit topic). Voor de maandwinst kwamen ze te kort. De top-3 werd of meer genoemd of vaker op #1 gezet.

3. Minor Victories - A Hundred Ropes (30 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie, nummer 1 van DjFrankie en johan de witt)

Ook deze naam zei me helemaal niks, maar dat is niet heel gek: het is hun debuutsingle. Dat is dan geen slechte start, zo meteen op het podium. Het had weinig gescheeld of A Hundred Ropes lag er in de finaleladder uit, maar eenmaal erin staan ze verrassend op het podium. Met elf noteringen doe je het ook gewoon heel erg goed, alleen Bat for Lashes kon dat beter. Voor een band met slecht één single hebben ze trouwens een heel indrukwekkende tournee voor de boeg: hun thuisland Engeland, Schotland, Zwitserland, Duitsland, Nederland (BKS), een hele rits in de VS, Canada, Polen, Italië, Frankrijk en België (Pukkelpop). Ja, die gaan het wel maken. EDIT: Daar waren die leden van Editors, Mogwai en Slowdive vast heel bezorgd om

DjFrankie (moderator)
Minor Victories bestaat uit leden van Editors, Mogwai en Slowdive Teunnis

DjFrankie schreef:
Minor Victories bestaat uit leden van Editors, Mogwai en SlowdiveSlowdive Teunnis

Ah, dat verklaart heel veel Gekke combi trouwens.

DjFrankie (moderator)
En toevallig staan Editors ook op BKS ?

2. Bat for Lashes - In God's House (36 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Edgar18)

Bat for Lashes was dé favoriet. En ze haalt ook een heel erg deftig puntenaantal; vaak is 36 punten uit twintig stemmers wel genoeg voor de winst. Zo ook deze maand. Alleen heb je dan nog wel een handjevol #1-noteringen nodig. En zo grijpt Natasha Khan net naast de maandwinst. Wel is dit de beste prestatie voor haar; in oktober 2012 werd ze vierde met All Your Gold. Maar goed, binnenkort komt haar vierde studioalbum uit en wie weet staat daar nog meer moois op. Ik weet het haast wel zeker.

1. Eefje de Visser - Jong (36 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, Dwejkk_, hoi123 en inquestos)

En voor de tweede maand op rij gaat de titel naar Nederland. Dit geeft duidelijk aan dat de populariteit van Eefje op deze site enorm is. Ik dacht dat het prolongeren van maandtitels iets van de het laatste jaar was (sinds Kendrick Lamar precies een jaar geleden), maar mijn geheugen liet me in de steek want het blijkt (vooral in 2011) vaker gebeurd te zijn: Atmosphere, The Horrors, The Roots (allen 2011), Arcade Fire (2013), Kendrick Lamar, David Bowie (beiden 2015) en nu dus Eefje de Visser. Geen verkeerd rijtje om tussen te mogen staan. En deze maand was er concurrentie van Aafke Romeijn en Bat for Lashes: twee vrouwen met redelijk hetzelfde publiek. Persoonlijk vind ik het wel erg veel eer voor Jong, want naar mijn mening steken Scheef en Mee boven de rest uit, maar het is wel mooi dat er nog genoeg liefde blijkt te zijn voor de Nederlandstalige muziek. (Stel dat ze inderdaad meeleest:) gefeliciteerd Eefje!

Teunnis schreef:
* Was er niet eens een tweet oid van Eefje/Aafke waaruit bleek dat ze deze site goed in de gaten houdt? Volgens mij kwam dat ter sprake in het topic MusicMeter in de media. Ik zal het zo even opspeuren.

Niks gevonden.

Bedankt weer Teun, fijne presentatie! Erg jammer dat Eefje de Visser (weer) wint met deze keer een niet eens finalewaardig nummer. Het enthousiasme voor 'Mee' kon ik vorige maand wel begrijpen maar dit gaat mijn pet te boven.

Enfin, leuk voor diegene die haar muziek wel een warm hart toedragen .

Kan ik nog een inquestos was buiten de tijd protest indienen?

Oh, damn, heb ik Eefje om 14:59 naar de winst gebracht. Terecht hoor, Jong is voor mij met de broeierige opbouwende sfeer toch echt wel het hoogtepunt van Nachtlicht.

Teunnis schreef:
9. Kedr Livanskiy - Sgoraet (19 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van kemm)
(embed)

De meest bijzondere finalist, zo kun je toch wel stellen, was deze Kedr Livanskiy. In het echt heet ze Yana Kedrina en ze is in New York actief. Maar waar ze vandaan komt en in welke taal ze zingt is voor mij nog een beetje een raadsel. Russisch lijkt me het meest voor de hand liggend, ...

Het ís Russisch. Het probleem is dat Russische titels b.v. van films o.a. op MovieMeter in het Latijnse schrift worden weergegeven en vaak nog helemaal verkeerd. In het cyrillische schrift - ik kan het moeiteloos lezen - zou zonder meer het beste zijn. Sgoraet schijnt te betekenen "burns up". Het komt van het Russische werkwoord "goret" dat branden betekent.

Ik zag Teleman toch ook wel als de favoriet voor de eindzege, al is het maar omdat ze al drie weken op één staan in de MuMeAfrekening. Voor mij overigens een teleurstellende uitslag: Jong en In God's House vind ik allebei mindere nummers uit hun oeuvre.

inquestos schreef:
Oh, damn, heb ik Eefje om 14:59 naar de winst gebracht. Terecht hoor, Jong is voor mij met de broeierige opbouwende sfeer toch echt wel het hoogtepunt van Nachtlicht.

Een dubbelslag voor Eefje de Visser.

Dank inquestos. ?

Als ik dit had geweten had ik haar er nog even mee kunnen feliciteren haha. Vanmiddag Eefje weer eens gezien tijdens een instore in het kader van Record Store Day, en daarna nog redelijk uitgebreid de tijd gehad om even met haar bij te praten.

Grappig, ik vind juist Jong stukken sterker dan Mee, dat ik dan weer één van de mindere nummers van Nachtlicht vind. Zo'n beetje een blauwdruk van hoe je een popnummer dat tegelijkertijd catchy als spannend als, inderdaad, broeierig is.

Teunnis schreef:

Aafke Romeijn komt nog wel eens op MusicMeter om te kijken wat mensen over haar album lezen. Kan me herinneren dat ze eens een Facebook-post had gewijd aan een grappige comment van Mjuman. Ik heb haar er vorig jaar ook via twitter op gewezen dat Karakter het hoogstscorende Nederlandse nummer in Song van het Jaar 2014. Dat vond ze geloof ik erg leuk.

Of Eefje ook meeleest weet ik niet, dat had ik eigenlijk vanmiddag moeten vragen.
Als Scheef gaat stunten in de 2015-editie (finale en meer) meld ik het wellicht nog. Ik kan aan haar merken dat de successen van de laatste jaren haar veel doen.

Grappig dat Sofie Letitre ook daarop reageert, ook één van de tofste Nederlandse artiesten.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:41 uur

geplaatst: vandaag om 09:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.