Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 8 september 2016, 20:28 uur
EttaJamesBrown schreef:
Ook Ian Curtis had weinig vertrouwen in de muziek van de eighties, is mij wel eens verteld.
Ook Ian Curtis had weinig vertrouwen in de muziek van de eighties, is mij wel eens verteld.
Door Anton?

1
geplaatst: 8 september 2016, 20:41 uur
Qua aantal goede albums per jaar vind ik de jaren '70 beter dan de jaren '60. Ze worden minder gedomineerd door een klein groepje artiesten, er is meer diversiteit. In de jaren '70 zal ik wellicht tien verschillende artiesten op de eerste plaats hebben.
0
geplaatst: 8 september 2016, 20:45 uur
500 greatest albums of all time ...Rolling Stone Magazine
Top 3 meeste albums per Deccenia
1. '70,s
2. '60,s
3. '80,s
Ik beleef het ook zo ,ik kan er geen andere chocola van maken
Top 3 meeste albums per Deccenia
1. '70,s
2. '60,s
3. '80,s
Ik beleef het ook zo ,ik kan er geen andere chocola van maken

0
geplaatst: 8 september 2016, 20:51 uur
Rolling Stone is een heel bevooroordeeld blad...maar zo zijn er meer helaas...
0
geplaatst: 8 september 2016, 20:55 uur
Superbitch schreef:
Qua aantal goede albums per jaar vind ik de jaren '70 beter dan de jaren '60. Ze worden minder gedomineerd door een klein groepje artiesten, er is meer diversiteit. In de jaren '70 zal ik wellicht tien verschillende artiesten op de eerste plaats hebben.
In de jaren '60 manifesteerde popmuziek vooral op single en was er inderdaad een vrij select kransje van bands die de jaren '60 (en de hitlijsten van die tijd) domineerden (The Beatles, Rolling Stones, The Kinks, Beach Boys, The Who, later ook The Doors en Jimi Hendrix ...). In de jaren '70 werd de popmuziek (en vooral de rock) meer een albumgebeuren en werd ze diverser, je kunt niet meer spreken van een overheersend genre (zoals de beat, de soul en later de psychedelica de jaren '60 domineerden).
1
geplaatst: 8 september 2016, 21:45 uur
luigifort schreef:
Zoals Luigi over de jaren '80....

0
zaaf
geplaatst: 8 september 2016, 22:00 uur
31 deelnemers dit jaar. Ik ga aan de slag.
Tot morgen!
Tot morgen!
0
zaaf
geplaatst: 9 september 2016, 07:03 uur
10. Yes - Close to the Edge
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2136.300.jpg
Punten : 254
Nom. : 12
Nr. 1 van : Casartelli
De ganse editie net niet in de top 10, de laatste dag erin gekukeld. Voor mij een surprise.
De titeltrack beslaat kant 1 (van de oorspronkelijke elpee) in zijn geheel. Anderson heeft het thema en de tekst gebaseerd op het boek Siddhartha van Hermann Hesse. Terugkomend op de tekst anno 1976 wist Anderson nog dat de laatste verse over een droom gaat die hij lang geleden heeft gehad die ging over het reizen van deze wereld naar een andere. Daar voelde hij zich zo geweldig bij dat sindsdien de dood hem geen angst meer aanjoeg.
Wakeman's orgelsectie was oorspronkelijk door Howe geschreven voor gitaar, maar hij vond het beter klinken op het orgel. Het motief is gespeeld op het kerkorgel van St Giles-without-Cripplegate in Londen.
Bill Bruford over het opnameproces van Close To The Edge:
Waar ik de vorige twee van Yes best kan apprecieren vind ik juist deze een pak minder. Maar dat Yes begin jaren 70 bij de grote jongens en meisjes staat vermeld vind ik wel op zijn plaats.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2136.300.jpg
Punten : 254
Nom. : 12
Nr. 1 van : Casartelli
De ganse editie net niet in de top 10, de laatste dag erin gekukeld. Voor mij een surprise.
De titeltrack beslaat kant 1 (van de oorspronkelijke elpee) in zijn geheel. Anderson heeft het thema en de tekst gebaseerd op het boek Siddhartha van Hermann Hesse. Terugkomend op de tekst anno 1976 wist Anderson nog dat de laatste verse over een droom gaat die hij lang geleden heeft gehad die ging over het reizen van deze wereld naar een andere. Daar voelde hij zich zo geweldig bij dat sindsdien de dood hem geen angst meer aanjoeg.
Wakeman's orgelsectie was oorspronkelijk door Howe geschreven voor gitaar, maar hij vond het beter klinken op het orgel. Het motief is gespeeld op het kerkorgel van St Giles-without-Cripplegate in Londen.
Bill Bruford over het opnameproces van Close To The Edge:
"It's like five guys trying to write a novel at the same time. One guy has a good beginning, the second guy has quite a good middle and the third guy thinks he knows what the ending is. But the fourth guy doesn't like the middle, and he doesn't like the way the middle goes towards the ending. And the second guy, who used to like the third section has changed his mind and now likes the first section. You see what I mean? It's obviously a nightmare. Very sensibly people now don't have the time or inclination to work at music that way.
It was torture. These arrangements weren't written and they weren't really composed ... Every instrument was up for democratic election and everybody had to run an election campaign on every issue. It was horrible, it was incredibly unpleasant and unbelievably hard work. And Squire was always late, of course, to every rehearsal. After about 2 months of this it was unbelievable punishment."
It was torture. These arrangements weren't written and they weren't really composed ... Every instrument was up for democratic election and everybody had to run an election campaign on every issue. It was horrible, it was incredibly unpleasant and unbelievably hard work. And Squire was always late, of course, to every rehearsal. After about 2 months of this it was unbelievable punishment."
Waar ik de vorige twee van Yes best kan apprecieren vind ik juist deze een pak minder. Maar dat Yes begin jaren 70 bij de grote jongens en meisjes staat vermeld vind ik wel op zijn plaats.
0
geplaatst: 9 september 2016, 07:26 uur
Destijds was ik er zeer enthousiast over. Nu toch enigszins bij mij in waardering gedaald, net als de meeste (prog)rock albums uit die periode. Niettemin nummer 8 in mijn lijst. Voor mij nog steeds het beste album van Yes.
3
geplaatst: 9 september 2016, 08:55 uur
Yes: no.
Jawel, de humor bevindt zich weer op een hoog niveau op deze vroege zonnige morgen.
Jawel, de humor bevindt zich weer op een hoog niveau op deze vroege zonnige morgen.

0
geplaatst: 9 september 2016, 08:55 uur
Nou ms moet ik toch reconsideren..Hesse is zowat mijn meest favoriete schrijver 

0
geplaatst: 9 september 2016, 09:18 uur
Prima progwerk van de mannen van Yes, samen met The Yes Album mijn favoriet. Dit jaar op een verdienstelijke 5e plek, een andere progplaat staat nog een treetje hoger.
0
geplaatst: 9 september 2016, 09:50 uur
Niet mijn ding deze. Ook niet slecht (had hem ooit nog op 3,5*), maar kan er helemaal niks meer mee. Ik zie dat ik in dit jaar alleen Obscured by Clouds een lagere stem heb gegeven, die zou ik weer eens moeten beluisteren.
0
geplaatst: 9 september 2016, 09:50 uur
Jawel de standaard grappen kunnen weer uit de kast, jongens wat een hilarisch hoog niveau... Hopelijk kunnen we elkaar weer recht in de ogen aankijken na deze editie. Er gebeuren weer vreemde dingen bij het stemgedrag.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 september 2016, 09:53 uur
HugovdBos schreef:
Prima progwerk van de mannen van Yes, samen met The Yes Album mijn favoriet. Dit jaar op een verdienstelijke 5e plek, een andere progplaat staat nog een treetje hoger.
Als dat de plaat is die ik denk dat het is... [even je stemmenlijst gecheckt... nee, dat klopt niet... mits het allemaal consequent is]... nou, laat dan maar zitten Prima progwerk van de mannen van Yes, samen met The Yes Album mijn favoriet. Dit jaar op een verdienstelijke 5e plek, een andere progplaat staat nog een treetje hoger.

Enfin, de teksten krijgen we er bij Yes nu eenmaal bij. Muzikaal komt de potentie die we eerder hier en daar al zagen nu allemaal samen (wat Bill Bruford er ook over reconstrueert) en, zeldzamer nog bij deze band, het niveau ligt het hele album constant hoog. Het zal dan ook mijn enige nummer 1 voor Yes wel worden (en ik vermoed ook de enige keer dat we hem collectief een plekje in de toptien geven).
Zo, die bloedserieuze shit hebben we ook weer gehad. Kunnen we nu fijn vertrouwd verder met de grappen en grollen van Can, Neil Young en Nick Drake.
0
geplaatst: 9 september 2016, 09:56 uur
Mijn nummer 3, ik vrees tot 1994 (en dat is ook nog niet helemaal zeker) de enige Yesplaat in mijn Top 10. Wel goed dat deze het gehaald heeft natuurlijk dat "hoort" ook wel een beetje zo.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 september 2016, 10:05 uur
vigil schreef:
Mijn nummer 3, ik vrees tot 1994 (en dat is ook nog niet helemaal zeker) de enige Yesplaat in mijn Top 10.
Ai... zelfs in 1977 niet? Voor 1974 vraag ik maar niet meer naar de bekende wegMijn nummer 3, ik vrees tot 1994 (en dat is ook nog niet helemaal zeker) de enige Yesplaat in mijn Top 10.
0
geplaatst: 9 september 2016, 10:10 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ai... zelfs in 1977 niet? Voor 1974 vraag ik maar niet meer naar de bekende weg die uit 1977 staat bij mij op 3,0 (die uit 74 overigens ook) dus dan is dit waarschijnlijk gelijk al een antwoord op je vraag.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 september 2016, 10:15 uur
vigil schreef:
die uit 1977 staat bij mij op 3,0 (die uit 74 overigens ook) dus dan is dit waarschijnlijk gelijk al een antwoord op je vraag.
Potdulleme... er gaan toch jaren voorbij dat er niks van het kaliber de wekker uitkomt.die uit 1977 staat bij mij op 3,0 (die uit 74 overigens ook) dus dan is dit waarschijnlijk gelijk al een antwoord op je vraag.
0
geplaatst: 9 september 2016, 10:20 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Potdulleme... er gaan toch jaren voorbij dat er niks van het kaliber de wekker uitkomt. ppffff progfanboy

wat mij nu al doet zweten als ik aan de winnaar van volgend jaar denk

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 september 2016, 10:30 uur
Aan díe wekker zal mijn bijdrage bescheiden zijn, vermoed ik. Tja, volgende week zullen we het pas weten. Misschien krijg ik voor die tijd nog wel tien 1973-albums ingefluisterd die mijn wereldbeeld volledig doen kantelen.
0
geplaatst: 9 september 2016, 10:38 uur
Klokken Wekkers en ook nog een album met andere Bellen in '73 is allemaal veel te populair en veel te veel stemmen ,te makkelijk voor progliefhebbers
0
geplaatst: 9 september 2016, 10:40 uur
Ik lees t al..een progalbum op 1 in 1973...staat nu al vast dus..over stemgedrag gesproken 

0
geplaatst: 9 september 2016, 10:43 uur
luigifort schreef:
Ik lees t al..een progalbum op in 1973...staat nu al vast dus..over stemgedrag gesproken
Ik lees t al..een progalbum op in 1973...staat nu al vast dus..over stemgedrag gesproken
Ik doel uiteraard op het op 1 na best verkochte album allertijden dus dat gaat wel een heel stuk verder dan prog lijkt me. Wel bloedserieus en vreselijk saai, dat dan weer wel...
en wat betreft dat stemgedrag... Nou ja laat maar.
0
geplaatst: 9 september 2016, 10:53 uur
Ik wist helemaal niet dat sommigen hier zo veel belang hechten aan humor in muziek. Gaan we straks misschien dit album op nummer 1 krijgen hier?
Voor mij is er niet per se iets mis met 'te serieuze' muziek. Zolang het maar niet te droog is, en dat is Close To The Edge wel wat mij betreft. Dat op één na best verkochte album dan weer niet
Voor mij is er niet per se iets mis met 'te serieuze' muziek. Zolang het maar niet te droog is, en dat is Close To The Edge wel wat mij betreft. Dat op één na best verkochte album dan weer niet

0
geplaatst: 9 september 2016, 10:58 uur
Thriller gaat 1982 ook niet zomaar winnen lijkt me... Dus verkoop zegt ook niet alles.
Maar volgend jaar is wel een zekerheidje, net als bijv. 1986 of 1997 of 2004 en die zijn, als je er niet van houdt, waarschijnlijk ook te bloedserieus.
Maar daar duren de nummers in elk geval geen 22 minuten
Maar volgend jaar is wel een zekerheidje, net als bijv. 1986 of 1997 of 2004 en die zijn, als je er niet van houdt, waarschijnlijk ook te bloedserieus.
Maar daar duren de nummers in elk geval geen 22 minuten

0
geplaatst: 9 september 2016, 11:01 uur
Volgens Rolling Stone (dacht ik) was Murmur 1e in het jaarlijstje boven Thriller
...ik verwacht hier niet anders....
Ja heerlijk en in de 00's graag GYBE steeds op 1
...ik verwacht hier niet anders....Ja heerlijk en in de 00's graag GYBE steeds op 1

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.