MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Twee uur Joanna Newsom, dat is me nogal een perspectief... laat ik het positief benaderen: Good Intentions Paving Company vind ik op zich wel een toffe songtitel.

Op 7 voorspeld, dat kwam in elk geval redelijk in de buurt.

Casartelli schreef:
Twee uur Joanna Newsom, dat is me nogal een perspectief....

Voor veel mensen zou dat inderdaad als een taakstraf kunnen dienen. Ik heb ook een hekel aan schelle vrouwenstemmen, harpmuziek en pretentieuze teksten...maar van Joanna kan ik het prima hebben.

Ook al niet uit mijn juxebox

Joanna en ik hebben beetje een conflict. De dame wil niet op Spotify. Dat vink onsportief, dus vink haar stom.

EttaJamesBrown schreef:
De dame wil niet op Spotify.

Kom ik haar daar tenminste niet tegen

Ik heb de 3CD thuis liggen, voor een goed bod mag je hem wel overnemen EJB

Destijds veel gedraaid, maar niet vaak de drie cd's achter elkaar. Eerst een tijdje vooral de eerste, daarna de tweede, etc. De derde ken ik logischerwijs het minst goed, maar alles bij elkaar was dit zeker een van mijn favoriete albums van het jaar destijds en nu 7 jaar staat ie ook nog in de top 10.

Ys vind ik fantastisch, voor deze geldt wat mij betreft dat overdaad schaadt. Niet in mijn eigen lijstje dus, maar ook weer niet zo stupide om hem voor de voorspelling te negeren.

Joanna's drieluik werd veel genoemd in de pronostieken, echter niet door Chevy en EttaJamesBrown. En ondanks 16 voorspellingen toch maar 1 keer op de goede plek gezet en wel door Wibro, die hiermee zijn tweede sterretje scoort.

stardust_be* 77
Nico1616* 75
Johnny Marr 73
Teunnis 71
Wibro** 56
Johan de Witt* 54
dix* 53
ArthurDZ* 51
Hacker* 39
GrafGantz 35
gretz 35
Casartelli 34
Chevy93 34
EttaJamesBrown 34
Herman 34
vigil 33
West 31
motel matches 17

herman schreef:
Ik heb de 3CD thuis liggen, voor een goed bod mag je hem wel overnemen EJB

Destijds veel gedraaid, maar niet vaak de drie cd's achter elkaar. Eerst een tijdje vooral de eerste, daarna de tweede, etc. De derde ken ik logischerwijs het minst goed, maar alles bij elkaar was dit zeker een van mijn favoriete albums van het jaar destijds en nu 7 jaar staat ie ook nog in de top 10.

Tja, ik ken de liedjes niet (want niet op Spot). Om maar eens gek te doen: ik bied 15 euri.

zaaf
5. Gorillaz - Plastic Beach
https://www.musicmeter.nl/album/185235

Punten : 357
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : zaaf, andré

En ook zonder bikkel2 presteert Gorillaz uitstekend. Zakte na een 1e plek na 1 lijstje langzaam uit de top 10 tot op de helft van de race de nominatiestroom weer op gang kwam. Stond toen een tijdlang 4e, maar die vermaledijde nummer 4 had gewoon meer power.

Toen Albarn en Hewlett aan een nieuw Gorillaz project begonnen, eind 2007, noemden ze het Carousel.
In 2008 onthulde Albarn de wens "to work with an incredibly eclectic, surprising cast of people".

In dat jaar startte de opnames, Albarn reisde naar Beirut om the National Orchestra for Oriental Arabic Music op te nemen, vervolgens was het de beurt aan het orkest sinfonia ViVA en aan grime MC’s Kano and Bashy. Beiden kampten met griep tijdens de opnames, Kano: "We weren't feeling great, the music was out of our comfort zone, it could have been a complete disaster".

Bobby Womack wist niets van Gorillaz en was onzeker of hij wel moest samenwerken, maar aangezien zijn dochter van de groep hield, deed hij toch mee. Hij mocht doen wat hij wilde, op Stylo. "I was in there for an hour going crazy about love and politics, getting it off my chest." Hij ging er zo in op dat hij (diabeet zijnde) na een uur duizelig begon te worden en flauw viel. Na het eten van een banaan kwam hij weer bij zinnen. En dat is geen grap.

Sweepstakes was het eerste nummer dat Mos Def opnam met Gorillaz, het was in één take gepiept. Commentaar van Mos Def: "one of the greatest things as an MC that I've ever done".
Mick Jones en Paul Simonon voltooiden hun bijdrage aan de titeltrack binnen een dag.

Er zijn in de opnameperiode nogal wat tracks afgevallen of blijven liggen. Een van die tracks wilde de groep graag met Engelbert Humperdinck opnemen, maar dat verzoek werd afgewezen. Albarn: "It's a very dramatic song, very moving. Arabic strings. It's imagining Earth losing its gravitational pull and starting to fall." Later bleek dat Humperdincks manager naar de voorgestelde sectie had geluisterd en het voorstel had afgewezen zonder medeweten van onze Engelbert. Deze verklaarde later dat deze daad "the most grievous sin ever committed" was.
Ook verzoeken aan John Lydon en Tom Waits werden afgewezen. Barry Gibb zegde toe, maar kwam niet opdagen.

Aan de andere kant zijn ook bijdragen van gastartiesten geschrapt, zoals die van The Horrors. Posdnous liet weten dat de groep, naast Superfast Jellyfish, ook de vocalen had verzorgd op Electric Shock en Sloped Tropics – niet op het album verschenen. Ook een (ander) nummer, met Gruff Rhys, genaamd Leviathan – "more of a night-time song, a three o'clock in the morning, speeding down the autobahn evading West German police-type track" (Rhys) heeft de plaat niet gehaald.

Enorm gevarieerde plaat, die desondanks of juist daardoor zeker geen allemansvriend is. Ik smul ervan als van een wonderbes.

Ik blijf het toch geweldig vinden dat ik hier nog geregeld nieuwe dingen leer over hele fijne albums. Er ligt dus nog genoeg interessant (?) materiaal op de planken als ik dit zo lees.
Bij mij stond deze op 4.

Weer eens een diamantje , mijn nummer 2 en iedereen blij want deze heeft graf natuurlijk wel in zijn voorspelling

zaaf schreef:

Ook verzoeken aan John Lydon

Rotten Johnny

zaaf
4. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
https://www.musicmeter.nl/album/204862

Punten : 396
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : west, Johnny Marr, ArthurDZ

En goede bekende heer West zet eindelijk een grote stap door ruimschoots in de top 10 te eindigen, Eerdere platen redden dat niet, in '04 (12), '05 (41), '07 (25) en '08 (30). Deze stond er vanaf het begin goed bij, week 1 bracht hij door op plek 7 en toen werkweek 2 aanbrak schoof hij door naar plek 4.

In 2009 had Kanye het zwaar. Het harde werken van de afgelopen jaren leidde tot een oververmoeidheid die ten grondslag lag aan zijn wangedrag tijdens de 2009 MTV Video Music Awards. De controverse die daarmee werd opgeroepen werd hem teveel, hij cancelde een tour met Lady Gaga en trok zich terug in Oahu (Hawaii).

Hij creëerde daar een besloten ‘Kanye West recording environment’ (Rap Camp!) met bevriende muzikanten, producers en gastartiesten om rustig en geconcentreerd te werken aan zijn vijfde leg, met de werktitel Good Ass Job. Met name deze beginperiode van de wording van MBDTF was derhalve een kostbare voor zijn label – in totaal bedroegen de gemaakte kosten voor het album meer dan $3 miljoen en werd het daarmee een van de duurste albums ever.

Artiesten die daar met hem upteamden waren Raekwon, RZA, Pusha T, Rick Ross, Charlie Wilson, Big Sean, Cyhi the Prynce, Swizz Beatz, Dwele, Nicki Minaj, T.I., Drake, Common, Jay-Z, John Legend, Fergie, Rihanna, The-Dream, Ryan Leslie, Elton John, M.I.A., Justin Vernon, Seal, Beyoncé, Kid Cudi, Mos Def, Santigold, Alicia Keys, Elly Jackson en Tony Williams. Producers die met hem aan het album werkten waren onder meer Pete Rock, RZA, DJ Premier, Madlib en Q-Tip. Madlib gaf later aan dat hij 5 beats voor het album heeft gemaakt, de beats van DJ Premier zijn uiteindelijk niet gebruikt.

Een schrijver voor het magazine Complex, die aanwezig mocht zijn bij de opnamesessies in Honolulu, schreef: “Despite the heavyweights assembled, the egos rarely clash; talks are sprawling, enlightening, and productive ... we are here to contribute, challenge, and inspire".

En Q-Tip, over de manier van werken van West: ”He'll go, ‘Check this out, tell me what you think.’ Which speaks volumes about who he is and how he sees and views people. Every person has a voice and an idea, so he's sincerely looking to hear what you have to say—good, bad, or whatever ... When he has his beats or his rhymes, he offers them to the committee and we're all invited to dissect, strip, or add on to what he's already started. By the end of the sessions, you see how he integrates and transforms everyone's contributions, so the whole is greater than the sum of its parts. He's a real wizard at it. What he does is alchemy, really.”

Erg sterk album, dat nog niet is uitgegroeid op me.

Wat een held
Wel mijn nummer 15 dit beste album aller tijden

zaaf schreef:
En goede bekende heer West zet eindelijk een grote stap door ruimschoots in de top 10 te eindigen.....

Erg sterk album, dat nog niet is uitgegroeid op me.

Ik ben het niet hoor zaaf, het is Kanye! (haha)

Wow! Fraaie notering voor deze sterke plaat, die ook bij mij nog niet uitgegroeid is.

In m'n eigen lijstje op 7 en voorspeld op 3. Geen klachten hier dus.

Casartelli (moderator)
Nog immer nul matches hier. Die van Gorillaz moet ik misschien nog eens een kans geven.

Gelukkig heb ik meer verstand van voorspellen. Iets meer althans. Gorillaz had ik op 6 en Kanye West, inclusief hiphopmalus op 8.

zaaf
Casartelli schreef:
Nog immer nul matches hier.
Jij vreest toch vast niet...

zaaf
3. Beach House - Teen Dream
https://www.musicmeter.nl/album/180034

Punten : 431
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : nico1616

Ook Beach House is geen nieuwe naam in het kader van dit spel. Het debuut schopte het tot plek 96 en de opvolger tot plek 28. Dit doorbraakalbum stond vrijwel continu op 3, achter de twee kleppers van dit jaar - een erg goede prestatie derhalve.

Victoria Legrand werd geboren in Parijs in 1981, maar groeide op in Philadelphia, Pennsylvania. Ze volgde drama op het Vassar College, Poughkeepsie, New York, voor ze terugging naar Parijs om acteerlessen te volgen aan L'École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq. Na afstuderen aan Vassar en afhaken van de theaterschool in Parijs, verhuisde ze terug naar Philadelphia in 2004.

Alex Scally werd geboren in Baltimore, Maryland in 1982 en groeide daar ook op. "It’s a place where people can make music intensely, because you don’t have to make much money to live there."
Scally studeerde af aan de kunstacademie Oberlin (Ohio) in 2004.

Scally en Legrand ontmoetten elkaar en vormden vrijwel direct een muzikaal duo dat ze Beach House noemden.
"We were both just kind of knocking around Baltimore right in our early 20s, and met doing a different musical project, and then this kind of grew out of it."

Ze verkregen een contract bij het kleine independent label Carpark en brachten hun eerste twee platen uit, die door critici (Pitchfork!) goed ontvangen werden. Op grond daarvan tekenden ze voor Sub Pop en brachten in 2010 het door Chris Coady (Yeah Yeah Yeahs, TV on the Radio, Grizzly Bear) geproduceerde Teen Dream uit. Ze wilden een wat gesofisticeerder album dan de vorige platen uitbrengen en er werd onder andere flink ingeleverd op de reverb ?

Heeft ook iets van de glans verloren voor mij, maar nog steeds een plaat die ik hoog acht. Reeds de 7e plaat uit mijn lijst die in de top 10 staat - voor mij een absoluut record.

Het kan niet op nu mijn nummer 9 weer.
The National heb ik niet, AF weer wel.

Casartelli (moderator)
Nee, dat is ook niks. Ik zie wel dat ik het album op 3,5* heb staan, dus die eerste beluistering was kennelijk wel positief. Losse nummers ervan verveelden daarna evenwel snel.
Casartelli schreef:
Jij vreest toch vast niet...
Een 0 uit 10 zou wel een statement zijn (als statement nogal sneu, dat dan weer wel), maar ik vermoed dat het er alsnog 2 uit 10 worden.

Op 5 voorspeld.

Mooie plaat ook, bij mij op 7.

Even de voorspelcompetitie bijwerken.

Gorillaz' Plastic Beach was enkel niet verwacht door dix en west, dus die laten hier dure punten liggen... Nico1616 daarentegen had hem precies juist voorspeld en nestelt zich vlak achter de koploper.

Dit was de stand na Plastic Beach:

stardust_be* 96
Nico1616** 95
Johnny Marr 91
Teunnis 90
Johan de Witt* 73
Wibro** 73
ArthurDZ* 69
Hacker* 57
gretz 54
Casartelli 53
Chevy93 53
dix* 53
EttaJamesBrown 53
GrafGantz 52
vigil 51
Herman 50
motel matches 36
West 31

Kanye West's My Beautiful Dark Twisted Family werd door niemand gemist en door motel matches, gretz, chevy93 en johan de witt precies juist voorspeld. Knappe positie trouwens, er waren jaren dat hiphop geen kans had de top 10, laat staan de top 5 te halen. Ik moet dit album zelf ook maar eens gaan luisteren.

stardust_be* 115
Nico1616** 114
Johnny Marr 109
Teunnis 109
Johan de Witt** 93
Wibro** 92
ArthurDZ* 87
gretz* 74
Chevy93* 73
Hacker* 72
EttaJamesBrown 71
GrafGantz 71
Casartelli 69
dix* 68
Herman 67
vigil 67
motel matches* 56
West 47

En dan Beach House. Door iedereen wel voorzien, behalve door de onfortuinlijke EttaJamesBrown. En dan wil ik mijn 3CD van Joanna Newsom ook nog eens niet verkopen. Maar die is volgens mij wel voor minder dan 15 euro in de winkels te vinden... Gretz en ArthurDZ deden goede zaken, want hebben Teen Dream allebei juist ingeschat. De rest van het veld zag hem niet zo hoog eindigen.

stardust_be* 134
Nico1616** 131
Johnny Marr 128
Teunnis 127
Wibro** 110
Johan de Witt** 109
ArthurDZ** 107
gretz** 94
Chevy93* 91
Hacker* 91
GrafGantz 88
Casartelli 87
dix* 85
Herman 80
vigil 80
motel matches* 74
EttaJamesBrown 71
West 65

Oh wat hou ik van Beach House sedert ik in 2010 in de auto kennismaakte met deze typische sound met de vrouw die klinkt als een man die klinkt als een vrouw
Kanye heeft dan weer samen met Kendrick voor mij de deur naar hiphop geopend. Mijn nummer 2 van 2010.

Nooit echt iets mee gekund, Beach House. Staat hier op 2,5*... destijds wel vaak geprobeerd, maar na een paar nummers heb ik er wel genoeg van. Misschien valt het kwartje nog eens.

Het album van Kanye heb ik nooit gehoord. Wel losse nummers. Ook flink in orde en erg inventief. Het album wil ik nog wel eens checken.

Gorillaz stond bij mij 4. Heerlijke plaat en de tekst van zaaf lezend had het dus nog beter kunnen zijn. Wie weet kunnen ze alsnog die track met Engelbert Humperdinck opnemen.

Uit mijn top 10 zijn er al 3 langs geweest (Caribou, Gorillaz en Joanna Newsom) en er komt vast nog een 4e, want de gedoodverfde favoriet voor dit jaar heb ik ook in mijn lijstje.

Congrats vast aan Stardust.
Niet alleen de winst, maar ook een puntenrecord ligt voor het grijpen

Beach House leren kennen in 2008 toen ze het voorprogramma speelden van Fleet Foxes en sindsdien grote fan. Mijn nummer 2.

dix
johan de witt schreef:
Congrats vast aan Stardust.
Niet alleen de winst, maar ook een puntenrecord ligt voor het grijpen

Misschien heeft ie The Black Keys wel op het podium

zaaf
Dat bedoelt Johan ook ?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:40 uur

geplaatst: vandaag om 11:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.