MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Mijn lijstje komt morgen, wil een paar platen nog even herbeluisteren.

zaaf
Da's fijn, hoop op nog wel wat lijstjes. Het is een mooi tijdvak, vorig jaar in gedoken in de song top 10 van het jaar cyclus en vele juweeltjes ontdekt.

Nu zijn er 12 lijsten binnen met een solide top 3, een artiest aan het elastiek en een fors peloton er niet al te ver achter.

zaaf
Ik zie trouwens in mijn annalen dat Broem, J.J. Wever, johannesA, sheep67 en Zephyr niet in de taglijst stonden. Ze deden weliswaar aan het eind van de song top 10 niet meer mee, maar da's geen reden om nu...

johannesA
Bedankt voor de tag, zaaf. Uit deze periode ken ik net wat te weinig albums voor een representatieve lijst, maar ik haak waarschijnlijk later wel aan.

zaaf
Be welcome!

zaaf
Het is plm 1 etmaal voor de deadline en... nrs 1 en 2 hebben exact hetzelfde aantal punten en nominaties!

En verder is het ook heeeel spannend. Ik zou nog wat lijstjes fijn vinden, het zijn er nu 15 - de oereditie gaf er 16.

zaaf
https://pbs.twimg.com/media/Bp08qrmCEAA-Sf2.jpg
Morgenochtend start de onthulling van onze top 20 over het tijdvak 1960 tot en met 1964, samengesteld uit 17 ingediende lijstjes.

Bij een Brexit wil ik geen albums uit de UK terug zien...

zaaf
20. Kinks - Kinks (You Really Got Me) (1964) 

(afbeelding)

Punten : 86
Nom. : 4
Nr. 1 van : niemand

In Amerika verscheen dit album als 'You really got me'.
'I took my baby home' was ook het b-kantje van de 1e single 'Long tall Sally'.
'You really got me' was de 3e Kinks single en hun eerste hit. Het b-kantje 'It's alright' stond niet op dit album.
Jimmy Page speelt als sessie-muzikant mee op 'Revenge' en 'Bald-headed woman'. Toetsenist bij 'Bald-headed woman' was Jon Lord. Dit nummer was ook de b-kant van The Who-single 'I can't explain'. Shel Talmy produceerde in het begin ook platen van The Who.

De eerste single van The Pretenders was een cover van 'Stop your sobbin'. Ray Davies had later een kortstondige relatie met Chrissie Hynde en ze nam met haar band ook 'I go to sleep' op. Een demo-versie is als bonus track terug te vinden op de CD-versie van 'Kinda Kinks' van het Castle-label.

zaaf
19. Bob Dylan - The Times They Are A-Changin' (1964)

(afbeelding)

Punten : 89

WIKI
Op het ... album The Times They Are A-Changin komt een uitgekiende, gepolitiseerde en cynische Dylan aan het woord.
De sober klinkende plaat, die de moord op een voorvechter van de burgerrechtenbeweging Medgar Evers en de wanhoop waarin de boeren- en mijnwerkersstand als gevolg van eerdere crisissen waren gedompeld, tot onderwerp heeft (Ballad of Hollis Brown, North Country Blues), wordt verluchtigd met een bijzonder (anti-)liefdesliedje Boots of Spanish Leather. 
The Lonesome Death of Hattie Caroll, een hoogtepunt van het album, beschrijft de dood van een vrouwelijke bediende door toedoen van een rijkeluiszoontje. Hoewel dit niet expliciet wordt genoemd, laat de ballade er geen twijfel over bestaan dat de dader blank is en het slachtoffer zwart.

de eerste is gelijk al binnen, The Kinks heb ik op een 10de plek staan.

The Kinks hebben het bij mij net niet gered (22), The Times They Are A-Changin' is dan weer terug te vinden op plek 5.

Dylan hier op 8. The Kinks vielen bij mij buiten de top 20.

zaaf
18. Phil Spector - A Christmas Gift for You (Phil Spector's Christmas Album) (1963)

(afbeelding)

Punten : 90

MUZIKALE ONTDEKKINGEN
Volgens velen het beste kerstalbum ooit gemaakt is A Christmas Gift For You from Phil Spector. 
Inderdaad geproduceerd door Phil Spector en een van de beste voorbeelden van de door hem bedachte “Wall of Sound.”

Het kerstalbum van Phil Spector bevat prachtige nummers gezongen door soulzangeres Darlene Love,The Ronettes, Bob B. Soxx & the Blue Jeans enThe Crystals.

Uitgekomen op 22 november 1963 en opgenomen in de twee maanden voorafgaand wordt deze kerstplaat tot op de dag van vandaag geprezen om de originaliteit en uitvoering van de kerstliedjes.
Met recht kan gezegd worden dat de omstreden en onaangename persoon Phil Spector met A Chrismas Gift For You From Phil Spector gezorgd heeft voor een van de allerbeste kerstplaten ooit en dat het kerstalbum de tand des tijds ruimschoots heeft doorstaan. 

Dat album van Phil Spector niet beluisterd om de simpele reden omdat we niet in de kerstdagen zitten, anders had dit album denk ik best een kans gehad voor een plaatsje in mijn top 20. Ik ken van het album alleen Sleigh Ride van de Ronettes, voor mij overigens wel de beste kerstsong aller tijden.

18. Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan (1963)

Die komt vast nog

johan de witt schreef:
Die komt vast nog
Oeps, wist ik veel dat die man meer dan één album gemaakt heeft .

Dan is Phil mijn eerste notering in de lijst!

8. Phil Spector - A Christmas Gift for You (1963)

zaaf
17. Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)

(afbeelding)

Punten : 101
Nom. : 7

MUZIKALE SCHATKIST
Net zoals op zijn vorige bestsellers gaat Elvis Presley alle richtingen uit op dit album.
Uiteraard brengt hij opnieuw steengoede rock’n roll, maar ook blues, country, ballads en gospel ontbreken niet.

Hét hoogtepunt van het album is zijn zwoele versie van het nummer Fever. Hij zingt het nummer vol passie, zoals het bedoeld is. Maar de rest van het album bereikt opnieuw de hoge standaard die we van hem mogen verwachten.
Veel bekende nummers zal je niet tegenkomen, maar dat maakt de ontdekking van de talenten van Elvis zoveel te leuker. In 1960 was zijn muziek eigenlijk al een beetje ouderwets. Er was op dat moment al redelijk wat vernieuwing aan de gang, maar zijn songs blijven overeind als de meest orkaanbestendige gebouwen en nog steeds kan zijn stem velen doen wegsmelten.

Edgar18 schreef:
Dan is Phil mijn eerste notering in de lijst!

Zelfde hier, en heb ook die andere van Bob in de lijst en niet deze.

Ik heb 3 uit 4, en Bob niet!

Ik heb er 0 uit 4.

Yep.....de 2e goed. Elvis ........uiteraard zou ik zeggen.
En de Kinks. Duidelijk nieuwe ontwikkelinge gaande in de popmuziek.

zaaf
16. Françoise Hardy - Tous les Garçons et les Filles (The Yeh-Yeh Girl from Paris) (1962) 

(afbeelding)

Punten : 102
Nom. : 6

MUZIEKWEB

Biografie
Françoise Hardy tekende haar eerste contract met het platenlabel Disques Vogue in november 1961. In april 1962, kort nadat ze eindexamen had gedaan, verscheen haar eerste album Oh oh Chéri, met het titelliedje geschreven door Johnny Hallyday's schrijfduo. Het nummer Tous les garçons et les filles werd een groot succes en er werden er 2 miljoen van verkocht. Ze had lang haar en droeg meestal jeans met een leren jasje en begeleidde zichzelf op de gitaar. De internationale impact van Tous les garçons et les filles, alsmede die van Hardy's uiterlijk en presentatie leidde ertoe dat de zangeres medio jaren zestig door sommigen werd gepresenteerd als 'Frankrijks antwoord op The Beatles'. 

Hardy zong soms in het Engels, Italiaans, Spaans, en Duits. In 1963 vertegenwoordigde ze Monaco bij het Eurovisiesongfestival metL'amour s'en va en bereikte de vijfde plaats. In 1968 ontving ze de Grand Prix du Disque Académie Charles Gros. 

In 1981 trouwde ze met haar oude vriend en collega Jacques Dutronc, met wie ze al een zoon had, Thomas Dutronc (1973). In mei 2000had ze een comeback met het album Clair Obscur. Haar zoon speelde gitaar en haar man zong het duet Puisque vous partez en voyage.Iggy Pop en Étienne Daho deden ook mee. Ze woont tegenwoordig in de buurt van Parijs. 

Françoise Hardy? Had niet verwacht dat ze de top 20 lijst zou halen. Dit album deze week voor de 1e keer beluisterd en het beviel mij prima. Goed genoeg in ieder geval voor een 15e plaats in mijn top 20 lijst.

zaaf
Zes keer genoemd, van de 17. Voorwaar niet slecht. Is geen album uit de anonimiteit, maar een prominente plek staat haar goed.

Sinds kort dit Topic ontdekt ,leuk om te volgen, mss spring ik er later ook nog es bij
Erg mooi resultaat voor Franqoise Hardy,vooral omdat de France music hier op MM Niet zo hot is onder de users,beetje jammer ,maakt het hier weer beetje goed
(En een notering boven een Dylanalbum nogwel!)

zaaf
teus schreef:
Sinds kort dit Topic ontdekt ,leuk om te volgen, mss spring ik er later ook nog es bij
Erg mooi resultaat voor Franqoise Hardy,vooral omdat de France music hier op MM Niet zo hot is onder de users,beetje jammer ,maakt het hier weer beetje goed
(En een notering boven een Dylanalbum nogwel!)
Weet dat je van harte bent Teus!

zaaf
15. Beatles - Beatles for Sale (1964)

(afbeelding)

Punten : 102
Nom. : 6 x
Nr. 1 van : bikkel2

MUZIEKWEB:
Na het energieke A Hard Day’s Night wordt het relatief ingetogen Beatles For Sale beschouwd als een teken van vermoeidheid bij The Beatles, veroorzaakt door de eerste hectische jaren van wereldwijd succes.
Voor zijn vierde album moet de groep opnieuw teruggrijpen op het coverrepertoire uit de dagen dat het als rock & roll band de nachtclubs van Hamburg onveilig maakte. Vooral het werk van Carl Perkins is een inspiratiebron, niet alleen in de coverkeuze (Honey Don’t, Everybody’s Trying To Be My Baby), maar ook in de laidback country/rockabilly stijl die The Beatles nu omarmen.
I’m A Loser is één van de eerste nummers waarin Lennon laat horen dat hij zich heeft ontwikkeld tot een songschrijver die meer en meer uit zijn persoonlijk leven put.

Hoewel het een wat onopvallende plek inneemt in het Beatles-oeuvre is Beatles For Sale een coherent album met enkele relatief onbekend gebleven pareltjes (Every Little Thing, I Don’t Want To Spoil The Party) tegen het einde van de cd. 

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:47 uur

geplaatst: vandaag om 10:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.