MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
14. Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963) 

(afbeelding)

Punten : 124
Nom. : 6 x
Nr. 1 van : herman, Edgar18

MUZIEKWEB
Biografie
Jan Johansson (Söderhamn, 16 september 1931 – Jönköping, 9 november 1968) was een Zweedse jazzpianist en componist. Eind jaren '50 was hij aan de bekende jazzclub Montmartre in Kopenhagen verbonden, waar hij met Stan Getz en andere Amerikaanse jazzmusici speelde. Hij gold als een van de meest beloftevolle Europese pianisten. Zijn stijl werd origineel en smaakvol genoemd. 

In 1963 nam hij met bassist Georg Riedel het album Jazz på svenska ("Jazz op z'n Zweeds") op met jazzbewerkingen van Zweedse volksmuziek, waarmee hij bekendheid bij het grote publiek verwierf. De plaat wordt als een moderne klassieker beschouwd en is tot op heden een steady seller in Zweden en de overige Scandinavische landen. 

Als componist schreef hij werk voor ballet, film, radio en tv, onder andere voor de film Pippi Langkous. 

Johansson kwam op 37-jarige leeftijd om het leven bij een auto-ongeluk in Småland. 

Oei, deze had ik eigenlijk veel hoger verwacht!

Echt? Had 'm niet eens in de top 20 verwacht eigenlijk. Wel de 1e uit mijn lijst die langs komt. (Françoise Hardy viel er net buiten).

Jazz På Svenska (1963)

Laat ontdekt, maar oh zo mooi! De nummer 2 met stip in mijn top 20.

Tot nu toe:

5. Bob Dylan - The Times They Are A-Changin' (1964)
15. The Beatles - Beatles for Sale (1964)

The Kinks vallen er net buiten. Laat de blues maar komen.

zaaf
Nou... een soort blues dan...

13. Rolling Stones - The Rolling Stones (1964)

(afbeelding)

Punten : 125
Nom. : 7 x
Nr. 1 van : niemand

EVANSHEWSON schreef:

Nou, deze plaat hier is een toppertje, zoveel is zeker. Not Fade Away en Route 66 zijn twee covers, maar ongelooflijk machtig gebracht.
Ook de bluesballad Honest I do is zeer geslaagd. Chuck Berry's Carol weten de heren meteen de hunne te maken...
Tell Me is één van de eerste en geslaagde composities van Jagger-Richards.

Dit is een geslaagde plaat over héél de lijn en laat horen wat deze jongens in hun mars hebben ; a lot!

Tot nu toe:

2 Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963)
12 The Rolling Stones - The Rolling Stones (1964)
15 Françoise Hardy - Tous les Garçons et les Filles (1962)
16 Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961)

Zal me benieuwen hoe hoog mijn nummer 1 staat.

zaaf
12. Jacques Brel - Jacques Brel 5 (Marieke) (1961) 

(afbeelding)

Punten : 129
Nom. : 7 x
Nr. 1 van : west

Jacques Brel - Marieke
Zonder liefde warme liefde
Waait de wind de stomme wind
Weent de zee de grijze zee

Lijdt het licht het donk're licht
En schuurt het zand over mijn land
Mijn platte land mijn Vlaanderland

1. Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963)
2. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)
5. Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961)
8. Phil Spector - A Christmas Gift for You (1963)

Jan Johansson twee maal op één en (op zijn minst) éénmaal op nummer twee. Waar zou het album met een 'normale' puntentelling geëindigd zijn zaaf?

zaaf
op nr 12

zaaf
11. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)

(afbeelding)

Punten : 131
Nom. : 6 x

MUZIEKWEB
Sam Cooke
In zijn korte maar glansrijke carrière maakte Sam Cooke pakweg een dozijn platen die tot de ijkpunten van de soul worden gerekend. Hij legde eigenhandig de fundering voor alle aan rhythm-and-blues gerelateerde muziek die de hitlijsten zou domineren in de decennia erna. In Cookes geluid werd de bezieling van zijn geliefde gospelmuziek gefuseerd met een mierzoete maar trefzekere vocale popstijl. Als zanger, songschrijver en producer was hij een van de belangrijkste figuren in de pop en soul van de twintigste eeuw. In 1964, toen hij nog op de top van zijn muzikale kunnen stond, werd Cooke vermoord in een hotel in Californië -- een abrupt einde voor een getalenteerd en invloedrijk artiest.

Beste Albums 60-64

1. Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961)
9. Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)
10 The Rolling Stones - The Rolling Stones (1964)

Opvallend dat het nog hoger gewaardeerde Jacques Brel 5 het minder doet dan Jacques Brel 4 in de vorige ronde tot 1960.

Tot nu toe:

3. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)
4. The Kinks - Kinks (1964)
7. Phil Spector - A Christmas Gift for You(1963)
20. Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)

zaaf
west schreef:
Beste Albums 60-64

Opvallend dat het nog hoger gewaardeerde Jacques Brel 5 het minder doet dan Jacques Brel 4 in de vorige ronde tot 1960.
Het gekke is, ik heb me helemaal scheel lopen zoeken naar info over specifiek deze plaat. Niet te vinden - behalve naaminfo over wie aan de oorsprong liggen van de nummers. Op onze site? 1 berichtje.
Wonderlijk.

5. Bob Dylan - The Times They Are A-Changin' (1964)
15. The Beatles - Beatles for Sale (1964)
17. The Rolling Stones - The Rolling Stones (1964)

Ben nu toch wel benieuwd wanneer de grootheden uit de blues hun intrede doen, kan toch niet zo zijn dat deze volledig buiten de top 20 vallen.

Nou het gaat lekker, nog helemaal niets van mijn lijst. Dit betekent dat ik mijn nummer 1 niet in deze top20 ga terug zien. Ik gok er op dat alleen mijn nummer 2 en 10 nog voorbij gaan komen

zaaf had de stembus beter kunnen sluiten na 4 lijstjes

zaaf
10. Howlin' Wolf - Howlin' Wolf (The Rockin' Chair Album) (1962)

(afbeelding)

Punten : 138
Nom. : 7

Plaat die vanaf de start prominent meedeed in de subtop. Voor mij een verrassing a la Françoise, al deed hij met 'Moanin'...' ook de vorige editie goed mee. Wel gedacht dat erop gestemd zou worden, maar…

Dit album is eigenlijk een collectie singles die hij tussen 1960 en 1962 uitbracht. Wang Dang Doodle is vele malen gecovered, Red Rooster is natuurlijk wereldberoemd geworden in de versie van de Stones en 'Shake For Me' plus 'Back Door Man' worden geeerd in de tekst van Whole Lotta Love (sewen!).

Prachtige bluesplaat, een verrijking van deze top 20.

zaaf
9. John Coltrane - My Favorite Things (1961)

(afbeelding)

Punten : 141

Zo… knappe prestatie van Coltrane. De jazz werd wat minder gewaardeerd deze editie, maar John deed het goed, met meerdere albums genomineerd sprong deze er toch uit. En waarom deze? Want hij bracht in dit tijdvak zeer veel pareltjes uit...

Met deze plaat, vier bewerkingen van bekende nummers uit de populaire cultuur, gaf Coltrane een duidelijk statement af: hij liet de afgesproken accoordenschema's voor wat ze waren en gaf de muzikanten meer vrijheid door over te stappen naar de modale jazz. Ook Miles Davis hield zich in deze tijd met een dergelijke transitie bezig.

Ook weer een fijne aanvulling. Daarnaast een topplaat met een titelnummer dat ik een van de mooiste jazzbewerkingen vind.

zaaf
8. Muddy Waters - Folk Singer (1964)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/98/Muddywatersfolksinger.jpg/220px-Muddywatersfolksinger.jpg

Punten : 144
Nom. : 8
Nr. 1 van : Film Pegasus

En nog een bluesplaat, die door bijna de helft van de deelnemers is genoemd!

Een akoestisch bluesalbum. Je moet er maar op komen. De plaat was dan ook in die tijd niet erg succesvol, ook al waren de critici lovend. Het is me dan ook wel een line-up: Waters op (akoestische) gitaar, Willie Dixon op bas, Clifton James drums en Buddy Guy eveneens op akoestische gitaar. Alsof ze in je kamer de blues bij je naar binnen gieten.

Een prachtplaat. Niet meer en niet minder.

1. Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963)
2. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)
5. Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961)
8. Phil Spector - A Christmas Gift for You (1963)
10. Howlin' Wolf - Howlin' Wolf (The Rockin' Chair Album) (1962)

Muddy Waters stond op mijn nog te luisteren lijstje maar het kwam er niet meer van. Misschien vandaag in de herkansing.

Mijn nr 1 op de 8e plaats. Loopt alvast beter dan de singles-editie.

Fijn dat Muddy hoog scoort, maar had nog wel iets hoger gemogen...

3. Muddy Waters – Folk Singer (1964)
6. Bob Dylan – The Times They Are A-Changin’ (1964)
7. The Rolling Stones – The Rolling Stones (1964)
11. John Coltrane – My Favorite Things (1961)
12. The Kinks – Kinks (1964)
14. Elvis Presley – Elvis Is Back! (1960)
15. The Beatles – Beatles for Sale (1964)

zaaf
7. James Brown - Live at the Apollo (1963)

(afbeelding)

Punten : 145
Nom. : 6

Zei iemand "wie nomineert nou een live-album?" Deze werd duidelijk naar voren geschoven en is met hoge scores dik in de top 10 beland.

Met Bobby Byrd al in de gelederen werd deze plaat door James op eigen kosten vervaardigd en zeer tegen de wens van de platenmaatschappij gedropt. Men dacht dat een live-album zonder nieuwe nummers zijn carriere geen goed zou doen. Niets bleek minder waar: de plaat was niet aan te slepen, toen al. Ook op de radio kreeg het veel airplay en de jubel duurt voort - ook nu dus.

Een van de beste live-albums ever. Nou kan je live James ook wel om een boodschap sturen, deze registratie is fenomenaal. Fijn dat ie erbij is.

Het is een mooie zaterdag aan het worden.

zaaf
Moet je es kijken hoe mooi die nu gaat worden...

zaaf
6. Otis Redding - Pain in My Heart (1964)

(afbeelding)

Punten : 152
Nr. 1 van : zaaf

Otis had halverwege een duwtje nodig en bleef daarna goed in beeld. De 6e plek voor de favoriet van uw spelleider is een prachtig resultaat.

Otis was een bijzonder getalenteerd ventje toen hij Johnny Jenkins naar een opnamesessie bij Stax reed. Een onderbreking in de opnames greep hij aan om twee van zijn eigen nummers te zingen, waarvan These Arms Of Mine zijn 1e single werd. Die deed het goed en hij werd gecontracteerd door Stax.
Otis Redding werd direct met grote zangers vergeleken, hij had het rauwe van James B en het zoetgevooisde van Sam C. Dit debuutalbum werd goed ontvangen en was de aanzet tot meer moois.

Zo een prachtige plaat, een jonge Otis die al zo doorleefd klinkt. En dan begint ie nog maar… Een stem om nooit te vergeten.

4. Phil Spector - A Christmas Gift for You (1963) [18]
6. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964) [11]
9. James Brown - Live at the Apollo (1963) [07]
15. The Beatles - Beatles for Sale (1964) [15]
17. Howlin' Wolf - Howlin' Wolf (1962) [10]
20. Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961) [12]

Dat gaat inderdaad goed. Eigenlijk heb ik ook geen eigen smaak, zo doorsnee lijkt het wel.

2. James Brown - Live at the Apollo
3. Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)
4. The Kinks - Kinks (1964)
7. Phil Spector - A Christmas Gift for You(1963)
8. Otis Redding - Pain in My Heart (1964)
10. Muddy Waters - Folk Singer
17. Howlin' Wolf - Howlin' Wolf (1962)
20. Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)

James en Otis.....Top !
Ook in mijn top 10.
Mooie lijst tot dusver.

Beste Albums 60-64

2, James Brown - Live at the Apollo (1963)
3. Otis Redding - Pain in My Heart (1964)
7. John Coltrane - My Favorite Things (1961)

Zo hé: mijn complete top 3 inmiddels.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:37 uur

geplaatst: vandaag om 12:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.