Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 juli 2016, 12:39 uur
Edgar18 schreef:
S&G
nop, de stilte is al geweest en toen is ook vermeld dat het boodschappenlijstje de toptien niet gehaald had (helaas)S&G
0
geplaatst: 16 juli 2016, 12:46 uur
6. The Kinks - Face to Face
9. The Rolling Stones - Aftermath
12. Simon & Garfunkel - Sounds of Silence
15. Nina Simone - Wild Is the Wind
9. The Rolling Stones - Aftermath
12. Simon & Garfunkel - Sounds of Silence
15. Nina Simone - Wild Is the Wind
0
zaaf
geplaatst: 16 juli 2016, 13:52 uur
4. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden
Punten : 365
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : vigil, Casartelli, Franck Maudit
Deze plaat van BdG kwam van nog verder en stond halverwege nog niet in de top 10. Met een flinke streak aan punten liet hij Nina achter zich, maar de top 3 bleef (ver) buiten bereik.
[quote] MUZIEKWEB:
Nadat zijn titelloze debuut wat geruisloos voorbij was gegaan, trok Boudewijn de Groot in 1966 alle aandacht naar zich toe met Voor De Overlevenden. Nog altijd wordt deze cd gezien als één van zijn beste albums. Mede door De Groots precieze dictie vielen de goede teksten van zijn vaste tekstschrijver Lennaert Nijgh op. Het Land Van Maas En Waal, een vrolijk buitenbeentje op het album, werd dé carnavalshit van 1967. Het nummer week erg af van de rustieke folkpop met beschouwende teksten in de andere nummers. De jonge Nijgh en De Groot vertellen in liedjes als Naast Jou, Testament en Zonder Vrienden Kan Ik Niet over de groeipijnen die zij als jong-volwassenen ondervonden. Voor De Overlevenden is één van de belangrijkste albums uit de geschiedenis van de Nederpop en haar invloed op de huidige Nederlandse muziek is nog altijd hoorbaar.
Bij de albumpagina al een persoonlijke noot aan gewijd. Laat ik het houden op een keurige 4e positie.
Punten : 365
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : vigil, Casartelli, Franck Maudit
Deze plaat van BdG kwam van nog verder en stond halverwege nog niet in de top 10. Met een flinke streak aan punten liet hij Nina achter zich, maar de top 3 bleef (ver) buiten bereik.
[quote] MUZIEKWEB:
Nadat zijn titelloze debuut wat geruisloos voorbij was gegaan, trok Boudewijn de Groot in 1966 alle aandacht naar zich toe met Voor De Overlevenden. Nog altijd wordt deze cd gezien als één van zijn beste albums. Mede door De Groots precieze dictie vielen de goede teksten van zijn vaste tekstschrijver Lennaert Nijgh op. Het Land Van Maas En Waal, een vrolijk buitenbeentje op het album, werd dé carnavalshit van 1967. Het nummer week erg af van de rustieke folkpop met beschouwende teksten in de andere nummers. De jonge Nijgh en De Groot vertellen in liedjes als Naast Jou, Testament en Zonder Vrienden Kan Ik Niet over de groeipijnen die zij als jong-volwassenen ondervonden. Voor De Overlevenden is één van de belangrijkste albums uit de geschiedenis van de Nederpop en haar invloed op de huidige Nederlandse muziek is nog altijd hoorbaar.
Bij de albumpagina al een persoonlijke noot aan gewijd. Laat ik het houden op een keurige 4e positie.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 13:58 uur
Mooie positie voor Boudewijn's beste.
02. Nina Simone - Wild Is the Wind (1966)
08. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)
02. Nina Simone - Wild Is the Wind (1966)
08. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)
0
geplaatst: 16 juli 2016, 14:27 uur
johan de witt schreef:
Erg verrassend en wat mij betreft onterecht hoog.
Nu verwacht ik alleen nog maar B-artiesten
Erg verrassend en wat mij betreft onterecht hoog.
Nu verwacht ik alleen nog maar B-artiesten
Dat zijn wel hele stevige woorden voor één van de mooiere platen ooit gemaakt. En dat een erg hoog gewaardeerde plaat van Nina Simone hoog eindigt is toch geen verrassing? Oh nee wacht: ze is een B-artieste.
Met je verkeerde been uit bed gestapt Johan?

Kijk, iedereen heeft zijn voorkeuren en die kennen we inmiddels hier wel een beetje van elkaar, maar 'a little respect' zoals Aretha zong, voor elkaars smaak is leuker.
0
zaaf
geplaatst: 16 juli 2016, 14:29 uur
Het is bij deze toch niet zo moeilijk om tussen de regels door te lezen. Of is men met de verkeerde bril uit bed gestapt?
0
geplaatst: 16 juli 2016, 14:33 uur
Haha, misschien is het grapje toch iets te subtiel voor sommigen.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 15:01 uur
west schreef:
Dat zijn wel hele stevige woorden voor één van de mooiere platen ooit gemaakt. En dat een erg hoog gewaardeerde plaat van Nina Simone hoog eindigt is toch geen verrassing? Oh nee wacht: ze is een B-artieste.
(quote)

B west, B......

En Nina had ik ook, een prachtige n artiest
0
geplaatst: 16 juli 2016, 15:05 uur
Content mee hoor. Nina en Boudewijn horen in de top 10.
Nina Simone behoorde tot de allerbesten en Boudewijn's album is een parel in de Nederlandse geschiedenis van de popmuziek.
Echt een plaat van toen, maar veel liedjes zijn onverslijtbaar.
Nina Simone behoorde tot de allerbesten en Boudewijn's album is een parel in de Nederlandse geschiedenis van de popmuziek.
Echt een plaat van toen, maar veel liedjes zijn onverslijtbaar.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 15:13 uur
west schreef:
Kijk, iedereen heeft zijn voorkeuren en die kennen we inmiddels hier wel een beetje van elkaar, maar 'a little respect' zoals Aretha zong, voor elkaars smaak is leuker.

Goed lezen is inderdaad blijkbaar ook een kunst.
Nina is voor mij een N-artiest, of een S-artiest, zo je wil

De plaat heeft hier slechts 92 stemmen, komt in RYM niet verder dan de 35e in de jaarlijst, dus ik had hem niet zo gauw zo hoog verwacht. In tegenstelling tot de vier (B-artiesten) die nog komen.
Zo duidelijk, west

0
geplaatst: 16 juli 2016, 16:16 uur
Ik vind Boudewijn een grotere verrassing eigenlijk. Aardig album hoor, maar de 4e beste van dit jaar... ik hoor het niet.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 16:26 uur
Nina rules. Mocht ik nog keer teveel ruzie op dit forum maken en eruit geknikkerd worden, dan zou mijn nieuwe Nick na een illegale reïncarnatie zo maar eens 'Nina Simone de Beauvoir' kunnen worden.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 16:43 uur
zaaf schreef:
O ik dacht Anna Karenina Simone
O ik dacht Anna Karenina Simone
Dat is ook een goeie. Heb het boek nog nooit uitgelezen overigens (staat wel in de kast). Tolstoi is minder mijn ding dan die andere Rus.
2
zaaf
geplaatst: 16 juli 2016, 16:51 uur
3. The Beach Boys - Pet Sounds
Punten : 486
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : GrafGantz, HugovdBos
Van meet af aan riant op het podium. Nooit echt in de buurt van nr 1, wel van nr 2 (was dit af en toe ook).
Het maken van Pet Sounds vergde tien maanden en kostte zeventigduizend dollar, waarmee het destijds één van de duurste albums ooit was.
Het album werd geproduceerd door Brian Wilson, die ook twaalf van de dertien nummers componeerde, met voor de meeste liedteksten Tony Asher als co-schrijver. De muziek kenmerkt zich door de rijke, op het symfonische af verzorgde arrangementen, de voor popmuziek originele instrumentatie (hobo, klavecimbel, hoorn) en het gebruik van geluidseffecten (fietsbel, flessen, colablikjes). Het album geldt als het hoogtepunt van de groep en van Wilson in het bijzonder, en als een van de meest invloedrijke albums uit de popmuziek.
Gedurende 1965 maakte Brian Wilson een grote artistieke ontwikkeling door. Zijn vermogen tot lyrische expressie vertoonde een groei die hem in staat stelde om volwassener onderwerpen te behandelen dan die van de liedjes over surfen en auto's van voorheen. Bovendien verwierf hij het meesterschap over alle technische mogelijkheden van de opnamestudio.
Een krachtige stimulans ging daarbij uit van The Beatles, voor wie Wilson grote bewondering koesterde, met name voor de liedjes van Paul McCartney.
Heel mooie plaat. Draai hem niet veel maar staat ruimschoots in mijn top over 1966.
Punten : 486
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : GrafGantz, HugovdBos
Van meet af aan riant op het podium. Nooit echt in de buurt van nr 1, wel van nr 2 (was dit af en toe ook).
Het maken van Pet Sounds vergde tien maanden en kostte zeventigduizend dollar, waarmee het destijds één van de duurste albums ooit was.
Het album werd geproduceerd door Brian Wilson, die ook twaalf van de dertien nummers componeerde, met voor de meeste liedteksten Tony Asher als co-schrijver. De muziek kenmerkt zich door de rijke, op het symfonische af verzorgde arrangementen, de voor popmuziek originele instrumentatie (hobo, klavecimbel, hoorn) en het gebruik van geluidseffecten (fietsbel, flessen, colablikjes). Het album geldt als het hoogtepunt van de groep en van Wilson in het bijzonder, en als een van de meest invloedrijke albums uit de popmuziek.
Gedurende 1965 maakte Brian Wilson een grote artistieke ontwikkeling door. Zijn vermogen tot lyrische expressie vertoonde een groei die hem in staat stelde om volwassener onderwerpen te behandelen dan die van de liedjes over surfen en auto's van voorheen. Bovendien verwierf hij het meesterschap over alle technische mogelijkheden van de opnamestudio.
Een krachtige stimulans ging daarbij uit van The Beatles, voor wie Wilson grote bewondering koesterde, met name voor de liedjes van Paul McCartney.
Heel mooie plaat. Draai hem niet veel maar staat ruimschoots in mijn top over 1966.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 16:54 uur
Ik had hem zelf uiteraard het liefst op 1 gezien, maar ging er al van uit dat plek 3 het hoogst haalbare was in een jaar met Revolver en Blonde on Blonde.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 17:07 uur

Hebben jullie de docu-film over haar al gezien op Netflix? Die is echt briljant.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 17:10 uur
Ik verwacht nog mijn nummer 10 (zo'n B-artiest):
1. Nina Simone - Wild is the Wind
4. Otis Redding - Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul
5. The Rolling Stones - Aftermath
1. Nina Simone - Wild is the Wind
4. Otis Redding - Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul
5. The Rolling Stones - Aftermath
0
geplaatst: 16 juli 2016, 17:21 uur
Briliantje Pet Sounds. Is ook geen geheim dat met name McCartney dan weer gecharmeerd was van dit album.
Had er een Sg.Peppers bestaan zonder Pet Sounds vraag ik mij wel eens af.
Had er een Sg.Peppers bestaan zonder Pet Sounds vraag ik mij wel eens af.
0
geplaatst: 16 juli 2016, 17:35 uur
EttaJamesBrown schreef:
Dat is ook een goeie. Heb het boek nog nooit uitgelezen overigens (staat wel in de kast). Tolstoi is minder mijn ding dan die andere Rus.
(quote)
Dostojevski

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.