menu

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van Yak
Yak
Het gaat om zelfmoord lees ik op DIS.

avatar van Conway Twitty
hij speelde tog cricket ook?

avatar van lebowski

(afbeelding)

Shirley Goodman is afgelopen 5 juli overleden lees ik net. Shame shame shame!

avatar van starbright boy
Ibrahim Ferrer is dood. Het gaat vrij rap met de oude cubanen.

avatar van herman
Hij stond 3 weken geleden nog op North Sea Jazz...

Ik lees het nu ook op teletekst. Ik vraag me af of hij 'in het harnas' is gestorven, zoals een paar jaar geleden, toen een van de leden van de Buena Vista Social Club stierf na een solo.

Nouja, hij heeft een lang en mooi leven achter de rug.

avatar van EmDee
Heb dit weekend nog maar ff de DVD opgezet, blijft geweldig!

Hoeveel zijn er nu nog over van die Social Club? Ibrahim, Ruben en nog een andere wiens naam ik even kwijt ben, die zijn er jammergenoeg niet meer.

Buena Vista Social Club:

Ibrahim Ferrer (overleden op 6 aug 2005, 78)
Rubén González (overleden op 8 dec 2003, 84)
Compay Segundo (overleden op 13 juli 2003, 95!)
Joseíto Fernández (geboren in 1928)

Ook te horen op de cd Buena Vista Social Club:

Omara Portuondo (leeft nog, is 75)
Manuel Licea (geen info over bekend)
Elíades Ochoa (leeft nog, is 'pas' 59)

avatar van Jeroen enzo
Gisteren is Bob Moog overleden..

De uitvinder van de legendarische Moog synth`s

avatar van Yak
Yak
Potver... de Grote Moog, dat is triest nieuws.

avatar van aERodynamIC
Daar is een leuke verzamelaar van: http://www.scenestars.net/

Even scrollen en dan streaming te beluisteren (en nog verder scrollen de nieuwe Sigur Ros)

avatar van titan
titan (crew)
Jeetje, heb dit jaar op het filmfestival nog een film over de beste man gezien. Leek me een zeer innemende vent.

avatar van HammerHead
Gitarist Denis "Piggy" D'Amour van Voivod is vrijdagnacht op 45 jarige leeftijd aan kanker overleden.

avatar van herman
R. L. Burnside - November 21, 1926 - September 1, 2005

We at Fat Possum are sad to announce that R.L. Burnside died today at his hospital room in Memphis.

Blues artist R.L. Burnside, who redefined the blues genre by incorporating indie rock acts and hip-hop production, died September 1, 2005, at St. Francis Hospital in Memphis, Tennessee. Burnside was born November 21, 1926, in Harmontown, Mississippi, and spent most of his life in the north Mississippi hill country, where he worked as a sharecropper and a commercial fisherman and played guitar at weekend house parties. In 1968, noted folklorist George Mitchell recorded Burnside for the first time. In 1991 Burnside was the first artist signed to then-fledgling Fat Possum Records in Oxford, Mississippi. His debut, "Too Bad Jim," was produced by former New York Times pop critic Robert Palmer. Along with his friend, neighbor, and label-mate Junior Kimbrough, Burnside was one of the most popular and important blues musicians to emerge in the last two decades. He recorded the crossover collaboration "A Ass Pocket of Whiskey" with the Jon Spencer Blues Explosion in 1996 and became a cult hero. In 1998, music from "Come On In" was featured in several movies and television shows, including The Sopranos. Burnside sold hundreds of thousands of records in his lifetime. He is survived by his wife Alice Mae, twelve children, and numerous grandchildren.

avatar van Yak
Yak
Potver, hier ontvalt ons een erg kleurrijke artiest.

avatar van starbright boy
Franky Gee, beter bekend als Captain Jack (van de ultrafoute eurodance-hits Captain Jack en Drill Instructor) is dood.

avatar van Nicolage Rico
starbright boy schreef:
Franky Gee, beter bekend als Captain Jack (van de ultrafoute eurodance-hits Captain Jack en Drill Instructor) is dood.


Wanneer is hij overleden dan? Dat was trouwens ook een erg kleurrijke artiest..

avatar van gemaster
Is dat een eufemisme voor neger?

avatar van Nicolage Rico
Niet doorvertellen

avatar van starbright boy
Nicolage Rico schreef:
(quote)


Wanneer is hij overleden dan? Dat was trouwens ook een erg kleurrijke artiest..


Vandaag, na enkele dagen in coma te hebben gelegen. Zakte een paar dagen geleden ineens in elkaar naar het schijnt.

avatar van Nicolage Rico
"He-ho Captain Jack"...

Bizar verhaal. Het kan iedereen overkomen...

Burgerrechtenpionier Rosa Parks (92) overleden


(afbeelding)

(Novum/AP) - Rosa Lee Parks, de vrouw die weigerde haar plaats in een bus af te staan aan een blanke man en daarmee de aanzet gaf tot de moderne Amerikaanse burgerrechtenbeweging, is maandag in haar woonplaats Detroit overleden. Dat heeft haar juridisch vertegenwoordiger, Gregory Reed, bekendgemaakt.

Parks was 42 toen zij in 1955 haar verzetsdaad pleegde die de Amerikaanse geschiedenis veranderde en haar de titel 'moeder van de burgerrechtenbeweging' bezorgde. Volgens de segregatiewetgeving die sinds de Amerikaanse Burgeroorlog van kracht was moesten zwarten in het zuiden van de Verenigde Staten in het openbaar vervoer, restaurants en openbare gelegenheden apart blijven van blanken, terwijl in het noorden zwarten konden worden geweerd uit banen en woonwijken.

Parks, een naaister uit Montgomery in Alabama die actief was in de plaatselijke afdeling van de NAACP (Nationale Bond voor de Emancipatie van Gekleurde Mensen), zat op 1 december 1955 in de bus toen een blanke man haar zitplaats opeiste. Parks weigerde, hoewel de blanke man de wet aan zijn zijde had. Eerder dat jaar waren al twee andere zwarte vrouwen voor een zelfde weigering gearresteerd, maar Parks was de eerste die de gevangenis in ging. Ze vertelde later haar daad te hebben gesteld omdat ze vond dat ze het recht had te worden behandeld als ieder ander. "We hadden dat soort behandeling te lang verduurd."

Burgemeester Kwame Kilpatrick van Detroit zei een persoonlijke band te voelen met Parks. "Zij stond op door te blijven zitten. Ik sta hier alleen maar dankzij haar."

Parks' arrestatie leidde tot een storm van protest en een boycotactie die werd georganiseerd door de toen nog onbekende dominee Martin Luther King, die later als voorvechter van de burgerrechten de Nobelprijs zou krijgen. Meer dan een jaar lang weigerde de zwarte bevolking van Montgomery gebruik te maken van de bus. In 1964 werd dankzij de door Parks in gang gezette beweging de Wet op de Burgerrechten aangenomen, die rassenscheiding in openbare gelegenheden verbood.

Na haar actie werd Parks bedreigd en lastiggevallen en kon zij geen werk meer krijgen in Montgomery. In 1957 verhuisden zij en haar man naar Detroit. Daar werkte zij van 1965 tot haar pensionering in 1988 voor de Democratische Afgevaardigde John Conyers. Ze werd in haar nieuwe woonplaats met respect behandeld en ontving in de loop der jaren vele onderscheidingen. In 200 werd in Detroit de Rosa Parks Bibliotheek en Museum geopend. In het museum staat een bus uit 1955 en wordt een video getoond met de scène die aan Parkers arrestatie vooraf ging.

"Gaat u nog opstaan?" vraagt de buschauffeur. Parks: "Nee". De chauffeur: "Dan, bij God, zal ik u laten arresteren." Parks: "Doet u dat maar."


Rosa was een inspiratiebron voor vele - veelal zwarte - artiesten. Zo had Outkast in 1996 een hit met het nummer 'Rosa Parks'.

avatar van BoordAppel
Waar ze naar het schijnt helemaal niet blij mee was. Ik moet ook altijd denken aan de woorden van Cedric the Entertainer uit Barbershop als ik de naam Rosa Parks hoor:

There are three things that Black people need to tell the truth about. Number one: Rodney King should've gotten his ass beat for being drunk in a Honda a white part of Los Angeles. Number two: O.J. did it! And number three: Rosa Parks didn't do nuthin' but sit her Black ass down!


avatar van lebowski
Cor Dekker (57), bassist van de band Ekseption, is overleden.

avatar van titan
titan (crew)
Van tiscali.nl

De Amerikaanse singer-songwriter Chris Whitley is zondag op 45-jarige leeftijd overleden aan longkanker. Dat is woensdag bekendgemaakt.

De Texaan Whitley debuteerde in 1991 met het album Living with the Law en bracht daarna nog elf albums uit. Dit jaar nog verscheen Soft Dangerous Shores. Zijn stijl varieerde van blues en jazz tot (alternatieve) rock en elektronische muziek. Tegen de krant Houston Chronicle zei hij eerder dit jaar dat zijn eclectische mix van stijlen een weergave vormde van de vele, zoekende thema's die zijn muziek bevatte.

"Ik ben altijd op zoek naar de een of andere vorm van melancholie", zei hij. "Ik schrijf op een tamelijk onderbewuste manier, om een geheim onder woorden te brengen dat niet duidelijk is", zei Whitley.

ElMeroMero
Ergens afgelopen week is Link Wray, een invloedrijk (en keihard spelend) gitarist en tevens de schepper van ondermeer de jaren '60 rockklassiekers Rumble, Ace of Spades, Jack the Ripper en The Shadow Knows, vredig ingeslapen op voor een rockgitarist eerbiedwaardige leeftijd van 79 jaar.

Eenieder die rock 'n roll van het rauwste soort een warm hart toedraagt, wenst hem een behouden reis toe naar een paradijselijke plek ver hierboven waar de zon altijd schijnt, de branding altijd geschikt is voor golfsurfen en de gitaarversterker altijd op standje 11 staat.

avatar van lebowski
Jee, een zwarte dag: Chris Whitley en Link Wray. Rest in peace!

avatar van lebowski
En nu ook de vijfde Beatle, ze vallen als bosjes

avatar van herman
En Mr. Miyagi uit Karate Kid is vandaag ook overleden.

avatar van HiLL
lebowski schreef:
En nu ook de vijfde Beatle, ze vallen als bosjes

?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:12 uur

geplaatst: vandaag om 10:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.