MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:

Tidalwave
Kramer schreef:
Programmamaker Harry de Winter overleden op 73-jarige leeftijd | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl - naast zijn werk als televisiepresentator was De Winter ook zijn hele carrière actief als radiomaker en organisator in de muziekindustrie.

Was hij ook aktief geweest als muzikant?

Tidalwave schreef:
(quote)

Is dit een muzikant?

Je zou natuurlijk gewoon even op de link kunnen klikken in plaats van hier een potje te komen zeiken.

Ach, de filosofische vragen des levens… Wat is een muzikant? Zijn er muzikanten na de dood? Als een muzikant in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om hem te horen, maakt hij dan geluid? Ik houd me altijd maar vast aan de stelregel van Descartes: cogito ergo sum musicus.

Goed, dan nog serieus antwoord op je vragen, Tidalwave: hier het bewijs dat beide overledenen wel degelijk hun sporen verdiend hebben in de muziekscene:

Tidalwave
GrafGantz schreef:
(quote)

Je zou natuurlijk gewoon even op de link kunnen klikken in plaats van hier een potje te komen zeiken.

GrafGantz, zeiken is wel een boude stelling; ik stel gewoon een vraag - vanwaar komt jouw post hier terecht? Vanuit irritatie?

Vanwaar komen jouw vragen hier terecht?
Muziekgerelateerde overlijdens kunnen hier gewoon gemeld worden. Dat kun je zelf ook bedenken, hoop ik.

R.I.P. Harry de Winter, via wie ik ooit The Gathering heb leren kennen.

Tidalwave
herman schreef:
Vanwaar komen jouw vragen hier terecht?
Muziekgerelateerde overlijdens kunnen hier gewoon gemeld worden. Dat kun je zelf ook bedenken, hoop ik.

R.I.P. Harry de Winter, via wie ik ooit The Gathering heb leren kennen.

herman, ik was gewoon in de veronderstelling dat het RIP-topic betrekking had op muziekartiesten, gelet op de meeste posts van users alhier; dus dat is mijn logica. Ik relateer De Winter en Topol met mijn kennis die ik van hen heb niet direct als muziekartiesten... Dit is mijn beleving; of mankeert er iets aan?

Overigens: ik neem aan dat 'jouw' betrekking heeft op Tidalwave als user.

Geen muzikant geweest, maar wel een bekende naam in de muziekwereld: OOR-journalist/ (hoofd)redacteur/ uitgever Paul Evers is overleden
Paul Evers, voormalig OOR-hoofdredacteur, overleden (in memoriam) | OOR

Wél een muzikant geweest: Ron Altbach, toetsenist van King Harvest. Heeft later ook toetsen gespeeld bij de Beach Boys en hun single 'Lady Lynda' mede geschreven. Altbach overleed op 21 februari en is 76 jaar geworden.
Je hoort hem op de toetsen (meteen al het intro) op de King Harvest-hit 'Dancin' in the moonlight':

De Franse zanger Marcel Amont is gisteren overleden. Hij is op een maand na 94 jaar geworden. In Nederland had hij maar één hit, en dat was lang lang geleden in 1960 (zie hieronder). Toch geen flauwe jongen, want in zijn lange carrière verkocht hij 300 miljoen albums.

chartsmaster schreef:
Geen muzikant geweest, maar wel een bekende naam in de muziekwereld: OOR-journalist/ (hoofd)redacteur/ uitgever Paul Evers) is overleden
Paul Evers, voormalig OOR-hoofdredacteur, overleden (in memoriam) | OOR

OOR is eigenlijk nooit echt mijn blad geweest, maar recent heb ik toch het massieve boek ter gelegenheid van het vijftigjarig gekocht en gelezen. Absolute aanrader!

Daarin stonden ook van Paul Evers zeer fijne bijdragen over David Byrne, Herman Brood en de meesterlijke reconstructie van Marvin Gaye's verblijf in Oostende.

RIP Paul Evers

RIP Josua Lander Madsen (45) drummer van Artillery en Jim Durkin (58) gitarist van Dark Angel.

Napoleon is dood. Napoleon XIV in dit geval, het komische alter ego van singer/songwriter Jerry Samuels. In 1966 had hij als eendagsvlieg een novelty hit met 'They're coming to take me away, ha-haa!'. Nog komischer werd het op de b-kant. Die werd gewoon achterstevoren afgespeeld, met het label in spiegelbeeld geprint.

Jerry Samuels is 84 jaar oud geworden.

dix
Briljant!
R. I. P.

Het duurde wel even voordat ze kwamen.

RIP Jerry Samuels

Och nee

What You Won't Do For Love blijft een toffe track. RiP Bobby C.

RIP Bobby Caldwell
Ook niet echt oud, die link met Boz Scaggs snap ik wel als ik dat stukje lees.

Caldwells enige hit in Nederland (en wschl ook in België), uit 1982:

ai ik zag dit vorige week op mijn feed voorbijkomen bij Fabio en Grooverider

R.I.P. Bobby Caldwell

In elk geval goed voor twee bescheiden klassiekertjes, die hierboven al genoemd zijn: Jamaica en What you won't do for love. De eerste scoorde in Nederland, de tweede - ook veel gesampled - was zijn grootste Amerikaanse hit.
De man heeft een mooi 'zwart' stemgeluid, en het verhaal gaat dat hij op zijn eerste paar albums niet zelf te zien was op de hoezen omdat de platenmaatschappij de mythe in stand wilde houden dat hij een zwarte zanger zou zijn. Tja, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig kon dat nog. Maar Caldwell had een lelieblanke huid. Qua genre inderdaad vergelijkbaar met Boz Scaggs, zijn muziek zit in de mellow AOR-hoek. Ik heb een verzamelalbum van hem, maar die moest wel uit Japan komen, want daar zijn ze dol op dit soort muziek.

Vermakelijke discussie overigens op NU.nl over wat zijn bekendste nummer zou zijn. Vooral ook een leeftijdskwestie, zo te zien: What you won't do was in '79 een top-10 hit in Amerika, maar werd bij ons pas bekend door de sample van 2Pac in Do for love. Oudere generaties kennen 'm mogelijk van Jamaica, wat in '82 een bescheiden hit was in Nederland.

RIP Bobby Caldwell

Jim Gordon, Drummer for Eric Clapton and ‘Layla’ Co-Writer Who Was Convicted of Murder, Dies at 77
Variety.com

Drummer met indrukwekkend CV, zoals drummen bij Derek & The Dominos, George Harrison, Joe Cocker's Mad Dog and Englishmen, Incredible Bongo Band (Apache), Steely Dan, Alice Cooper en Frank Zappa. Helaas ook iemand met een getroebleerd mentaal gestel. Hij zat sinds 1984 vast voor de moord op zijn eigen moeder.

Niet de minste onder de drummers, inderdaad. Ik ken 'm vooral van Derek & the Dominos (hij schreef Layla mede met Clapton) en Joe Cocker's Mad Dogs & Englishmen, maar als ik dat - overigens onthutsende - verhaal in Rolling Stone zo lees, heeft-ie gedrumd op een vrijwel ontelbaar aantal nummers en albums die hoog aangeschreven staan - en waarvan ik er ook een behoorlijk aantal in mijn platenkast heb.

Het verhaal van die moord kende ik helemaal niet; dat werpt toch wel een smet op zijn muzikale staat van dienst. Behalve zijn omgeving was hij natuurlijk ook zelf slachtoffer van de ziekte die hem tot het uiterste dreef. Ondanks zijn geweldige muzikale loopbaan toch een triest leven.

R.I.P. Jim Gordon.

Jason Kaye, beloved UK rave and garage artist, dies aged 54 · News ⟋ RA

Zat o.a in Top Buzz, pionier in de jungle en garage.

Zijn beste track vind ik deze.

Jeemig de peemig, Bobby Caldwell en zo lang ziek ook al. Do for Love en Open Your Eyes blijven geweldige nummers!
R.I.P

MM user heartofsoul is op 15 maart jl. in zijn slaap overleden. Geen muzikant, maar een echte muziekliefhebber, met een zeer brede belangstelling en kennis inzake muziek. Ik zal zijn bijdrages missen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:25 uur

geplaatst: vandaag om 14:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.