MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:

R.I.P. Klaus Teuber Donkere wolken pakken zich vandaag samen boven het vreedzame eiland.

Voor de Eurovisie-volgers:
De Deense deelnemer van 1961 is overleden.
Dario Campeotto (1 februari 1939 - 1 april 2023) kwam ter wereld in Kopenhagen, als zoon van Italiaanse ouders. Nadat hij in 1961 de Dansk Melodi Grand Prix won mocht hij aansluitend deelnemen aan het Eurovisie Songfestival. Hij eindigde daarin als vijfde.
Zijn ESF-bekendheid bracht hem rollen in films, operettes, theatervoorstellingen en revues.

Voor de poppenliefhebbers:
Op 31 maart overleed de Canadese songschrijver Philip Balsam; hij werd 79 jaar. Balsam schreef vanaf de start in 1983 zo'n tweehonderd liedjes voor de muzikale poppenserie en Muppets-spinoff Fraggle Rock.
Het openingslied werd in een verlengde versie een Britse top 40-hit in 1984.

Ook dit lied, 'Back to Fraggle Rock' van de Foo Fraggle Fighters, is mede van de hand van Balsam:

William Souffreau is overleden. De zanger/ gitarist uit het Belgische Aalst, geboren in 1946, richtte in 1970 de band Irish Coffee op. De band gold destijds als de beste rockband uit België, alhoewel het succes beperkt bleef. De groep was bij elkaar tot 1975, daarna opnieuw tussen 2002 en 2005 en vervolgens weer vanaf 2012. Souffreau was daarnaast ook solo actief.
Hun bekendste nummer had een toepasselijke titel.

R.I.P. Paul Cattermole, lid van (S Club 7 (7 maart 1977 - 6 april 2023). Hij gaat de net aangekondige reünie van de groep helaas niet meer meemaken.

Op 3 april overleed Andrew Laing, drummer van de Britse punkband Cockney Rejects. De toptijd van de Rejects was natuurlijk rond 1980, maar toch. Laing was drummer in de band in 1999 en keerde terug in 2007, waarna hij tien jaar achter de drumkit bleef zitten.
De clip geeft wellicht een mooi beeld van de band in zijn nadagen; lekker rommelig en inclusief een zaalruzie, waarna de zanger een bezoeker de zaal uitsmijt. Laing is de drummer.

Helaas is Ian Bairnson overleden. De gitarist (maar bespeelde ook andere instrumenten) was vooral bekend van de band Pilot (u weet wel die van Magic) en Alan Parsons Project waar hij op vrijwel elk album te horen was tot en met Freudiana uit 1990. Daarnaast was hij te horen op de nr 1 hit Mull of Kintyre en speelde hij met grootheden als Kate Bush, Rick Wakeman en Elton John

R.I.P. Ian Bairnson

vigil schreef:
R.I.P. Ian Bairnson

Nog maar net bekend kennelijk, want ik zie het nog niet op zijn officiële website of op Wikipedia (hoewel die al wel schrijft dat Bairnson 'was a Scottish musician'), maar ik zie het her en der op het internet al wel bevestigd, dus ik ga ervan uit dat het klopt.

Inderdaad, vooral bekend van Pilot en APP. Maar hij was ook de man die de gitaarsolo speelde op Wuthering heights, en werkte samen met een heleboel interessante Britse artiesten. Hij heeft bijgedragen aan veel mooie muziek, waarvan ik het nodige in mijn platenkast heb staan.

R.I.P. Ian Bairnson

R.I.P. William Souffreau

gaucho schreef:
(quote)

De naam zei me slechts vaag iets, maar enig internetonderzoek leert me dat dit een grote meneer was in de muziekindustrie: vice-president van Warner Bros en mede-oprichter van Sire Records, en daar hebben we volgens mij allemaal wel één of meerdere plaatjes van in huis. Hij contracteerde o.a. de Ramones en de Talking Heads, maar ook Madonna. Dan heb je iets goed gedaan in je leven (en ben je er vermoedelijk ook rijk van geworden, maar dat mag).

R.I.P. Seymour Stein

Seymour Stein - Wikipedia - en.wikipedia.org

En wat ook lang niet voor alle platenbazen geldt... hij scheen een heel plezierig iemand te zijn.

Theoloog en dichter Huub Oosterhuis (89) overleden - nos.nl
Voor de gelovigen onder ons bekend van zijn vele stichtelijke liedteksten, voor de heidenen vooral berucht als vader van Tjeerd en Trijntje.

Kramer schreef:
Theoloog en dichter Huub Oosterhuis (89) overleden - nos.nl
Voor de gelovigen onder ons bekend van zijn vele stichtelijke liedteksten, voor de heidenen vooral berucht als vader van Tjeerd en Trijntje.

Een grote en bijzondere man was het, zeer invloedrijk binnen de 20e-eeuwse liedtraditie. Ook verguisd, zowel bij katholieken als protestanten. De kerk heeft veel aan hem te danken!

Chuck Morris, de drummer/ percussionist van de Amerikaanse instrumentale improvisatie/jam band Lotus, is overleden (46 jaar oud). Hij is, samen met zijn zoon, verdronken bij een kajak-ongeluk. Het tweetal werd al ruim drie weken vermist; de lichamen zijn vandaag gevonden.

dix
David Freel, vandaag een jaar niet meer onder ons. Daar zal vanavond in Bielefeld (D) ook bij stil gestaan zijn, z'n oude bandleden touren een laatste maal als Swell door Europa om al die mooie liedjes nog eens versterkt te laten horen. Ik was er een paar dagen geleden bij - in de Botanique in Brussel - en vond het verrassend sterk. Dat zegt iets over de zangkwaliteiten van Freel en heel veel over de kwaliteit van zijn songs.

Ah, dat had ik helemaal gemist. 19 april nog in de Muziekgieterij in Maastricht, zie ik. Toevallig net mijn vrije dag, dus misschien moet ik maar gewoon gaan.

R.I.P. Fijn bandje was dat, ook zeker door haar bijdrage.

Kreeg erg veel betuigingen uit de muziekwereld. Kende hem alleen van horen zeggen eigenlijk. Lekker plaatje trouwens!

Voor de liefhebber, hij speelt zichzelf in deze film uit 1980 die gaat over soundsystems en dub in de jaren 70 in Londen.

Babylon (Film, 1980)

Verdorie ... Barbara Schenker overleden. Waar is de tijd dat ik ze zag met Viva in de Brugse beurshalle. Dat ene album (What the hell is going on) toen grijs gedraaid.

The Script-gitarist Mark Sheehan (46) overleden na kort ziekbed | Muziek | NU.nl

Zeg wat je wil over The Script (ben zelf geen groot fan van hun werk. Een paar leuke popnummers en daar houdt het bij mij op), maar deze man is op veel te jonge leeftijd gestorven. R.I.P.

Damn, dat is wel erg jong.

R.I.P. Mark Sheehan.

R.I.P. Mark Sheehan, veel te jong.

R.I.P. Ahmad Jamal

Zo raken we wel snel door onze jazzgrootheden heen, zeg! Wel een respectabele leeftijd natuurlijk.

R.I.P. Ahmad Jamal

Toen ik besloot dat ik me meer wilde gaan verdiepen in jazz was The Awakening één van de eerste platen die ik beluisterde. Nog steeds erg warme gevoelens bij dat album.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.