Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 2 april 2023, 15:48 uur
R.I.P. Ryuichi Sakamoto.
Weer een elektronica-pionier minder.
Met YMO, Sylvian en Alva Noto, maar zeker ook als soloartiest, heeft hij bergen aan mooi werk afgeleverd. Echt een muzikant die altijd wel weer een interessante nieuwe richting insloeg.
Weer een elektronica-pionier minder.
Met YMO, Sylvian en Alva Noto, maar zeker ook als soloartiest, heeft hij bergen aan mooi werk afgeleverd. Echt een muzikant die altijd wel weer een interessante nieuwe richting insloeg.
0
geplaatst: 2 april 2023, 17:24 uur
Lees net het berichtje van David Sylvian op Twitter.
Rust zacht Ryuichi Sakamoto (17 januari 1952 - 28 maart 2023)
Rust zacht Ryuichi Sakamoto (17 januari 1952 - 28 maart 2023)
2
geplaatst: 2 april 2023, 17:48 uur
ranboy schreef:
Wat onverwacht! R.I.P. Ryuichi.
Wat onverwacht! R.I.P. Ryuichi.
Helaas juist niet, als je het nieuws omtrent hem een beetje gevolgd hebt tenminste.
Uitstekend laatste album en een fantastisch muzikant. RIP.
0
geplaatst: 2 april 2023, 17:51 uur
Poles Apart schreef:
Helaas juist niet, als je het nieuws omtrent hem een beetje gevolgd hebt tenminste.
(quote)
Dat nieuws had ik niet meegekregen, wel dat hij recent een nieuw album uitbracht, dus voor mij was het onverwacht...
0
geplaatst: 2 april 2023, 18:00 uur
Geen verrassing, maar wel erg treurig nieuws. Afgelopen week nog naar z'n meest recente album geluisterd en bedacht me toen dat het tevens z'n laatste album ooit zou worden.
1
geplaatst: 2 april 2023, 18:38 uur
Ook al niet meer in het land der levenden: Ray Shulman, mede-oprichter, bassist en songschrijver van Gentle Giant. Oer-groepslid van een bijzondere band, die veel fraais heeft gemaakt.
R.I.P. Ray Shulman.
Gentle Giant's Ray Shulman dead at 73 | Louder - loudersound.com
R.I.P. Ray Shulman.
Gentle Giant's Ray Shulman dead at 73 | Louder - loudersound.com
0
geplaatst: 2 april 2023, 22:31 uur
R.I.P. Ryuichi Sakamoto. Van zijn soloplaten ken ik maar weinig, maar zijn werk met het Yellow Magic Orchestra en David Sylvian is prachtig, en Merry Christmas Mr Lawrence is misschien wel de beste filmsoundtrack die ik ken. (Hij speelde ook een geweldige rol in die film trouwens.)
1
geplaatst: 2 april 2023, 22:37 uur
Ai, Ryuichi. Kende hem eerst alleen van Forbidden Colours. Dankzij dynamo d ook zijn later werk ontdekt. Een held op de piano
0
geplaatst: 3 april 2023, 00:44 uur
Mooi stukje op de site van the Guardian:
Ryuichi Sakamoto: the avant gardist who became a groundbreaking pop star
Ryuichi Sakamoto: the avant gardist who became a groundbreaking pop star
0
geplaatst: 3 april 2023, 01:51 uur
Ryuichi Sakamoto heeft een grandioos oeuvre in allerlei genres achtergelaten, vooral zijn scores zijn wonderschoon. Hij staat in mijn top 10 van beste artiesten. Zijn album 12 is recent uitgekomen maar had niet verwacht dat hij een dezer dagen zou overlijden, ook al wist ik dat hij de laatste jaren met kanker kampte. Zijn plotse heengaan heeft me geraakt.

1
geplaatst: 3 april 2023, 07:15 uur
R.I.P. Ryuichi Sakamoto.
Forbidden colours, samen met David Sylvian, één van de meest indrukwekkende nummers aller tijden.
Geweldige rol ook, in Merry Christmas Mr. Lawrence en als componist/uitvoerder van de bijbehorende filmmuziek.
Forbidden colours, samen met David Sylvian, één van de meest indrukwekkende nummers aller tijden.
Geweldige rol ook, in Merry Christmas Mr. Lawrence en als componist/uitvoerder van de bijbehorende filmmuziek.
1
geplaatst: 3 april 2023, 10:35 uur
Mooi eerbetoon aan Ryuicho Sakamoto in The Guardian. Ben zelf niet zo bekend met zijn werk, maar de reikwijdte van zijn werk en de betekenis ervan in de popcultuur was me niet ontgaan. Ik wist eigenlijk niet dat de leden van YMO destijds tieneridolen waren in hun vaderland, en ook niet dat de song Behind the Mask - dat ik kende van Eric Clapton en Michael Jackson - op hun conto geschreven moet worden. Dat zijn dan toch weer bijzondere ontdekkingen.
Ik heb wel zijn soundtrack van de film Wuthering Heights (1992), en dat is werkelijk een prachtige score.
Ik heb wel zijn soundtrack van de film Wuthering Heights (1992), en dat is werkelijk een prachtige score.
1
geplaatst: 3 april 2023, 11:24 uur
johan de witt schreef:
Seymour Stein R.I.P.
Seymour Stein R.I.P.
De naam zei me slechts vaag iets, maar enig internetonderzoek leert me dat dit een grote meneer was in de muziekindustrie: vice-president van Warner Bros en mede-oprichter van Sire Records, en daar hebben we volgens mij allemaal wel één of meerdere plaatjes van in huis. Hij contracteerde o.a. de Ramones en de Talking Heads, maar ook Madonna. Dan heb je iets goed gedaan in je leven (en ben je er vermoedelijk ook rijk van geworden, maar dat mag).
R.I.P. Seymour Stein
Seymour Stein - Wikipedia - en.wikipedia.org
0
geplaatst: 3 april 2023, 11:40 uur
En The Smiths 
Ook een mooi nummer over hem gemaakt door Belle and Sebastian

Ook een mooi nummer over hem gemaakt door Belle and Sebastian
1
geplaatst: 3 april 2023, 11:45 uur
Voor de Amerikaanse markt inderdaad. Hij sloot veel licentiedeals af met Europese indies, zoals Rough Trade, Mute en Beggar's Banquet. Zo kwamen bijvoorbeeld The Smiths, Depeche Mode en Echo & the Bunnymen in Amerika in de belangstelling.
Trouwens leuk om terug te lezen dat Sire Records zijn allereerste grote Amerikaanse hit had in 1973 met Hocus Pocus van onze eigen Focus. Ik heb Focus 3 nog als dubbel-LP als Amerikaanse persing - met een andere hoes en uiteraard op het Sire-label.
Een uitgebreid verhaal over wat Seymour Stein voor de muziekwereld betekende, vind je hier.
0
geplaatst: 3 april 2023, 18:20 uur
Legendary Italo disco producer Franco Scopinich dies aged 76 · News ⟋ RA
Catch is geweldig, staat ook op i-f's mixed up in the hague
Catch is geweldig, staat ook op i-f's mixed up in the hague
0
CorvisChristi (crew)
geplaatst: 4 april 2023, 11:02 uur
RIP Ryuichi Sakamoto. Persoonlijk zal Merry Christmas Mr. Lawrence en Sakamoto altijd onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Zijn muziek en rol in deze film zijn iconisch en tijdloos.
* denotes required fields.