MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:

Ja dit heeft drie keer niks met muziek te maken maar ik wil toch even het verscheiden van deze legende met jullie delen:

Australiër overleden wiens theatrale arrestatie jaren later een meme werd - nos.nl

Talos

It is with great sadness that we let you know that our friend Eoin French, known to many the world over as Talos, has passed away after a short illness.
Eoin passed peacefully in his sleep early on the morning of Sunday August 11 2024 in his native Cork, surrounded by his loved ones.

Greg Kihn is niet meer onder ons. De leider van de gelijknamige rockband scoorde in 1983 zijn grootste hit met de Amerikaanse nummer 2-notering Jeopardy en had in de VS daarnaast flinke hits met The Breakup Song (#15 in 1981) en Lucky (#30 in 1985).
Kihn leed de laatste jaren aan de ziekte van Alzheimer en is 75 jaar oud geworden.
Dit vond ik zijn sterkste single:

chartsmaster schreef:

Dit vond ik zijn sterkste single:

Ik had het al willen schrijven toen ik het vanmorgen las op nu.nl: wat mij betreft blijft de Springsteen-cover For You zijn fijnste nummer. Beter dan de versie van The Boss zelf, en later speelde Springsteen tijdens concerten ook het nummer in het arrangement van Kihn.
Wat niet wegneemt dat ik Jeopardy ook een heerlijke jaren tachtig-klassieker vind. Klinkt op het eerste gehoor wat niemendallerig, maar is toch onweerstaanbaar. Ik heb er zelfs de maxi-single nog van, met een fraaie dub-versie op de B-kant.

Great White zanger Jack Russell is gisteren overleden. 63 jaar. Hij leed aan LBD en MSA.

https://townsquare.media/site/366/files/2012/05/Jack-Russell-of-Great-White.jpg?w=780&q=75

Mssr Renard
He gatver Edwynn. Dat is wel echt het einde van een tijdperk, al loopt er nog wel een andere Great White rond (de officiële zelfs), maar zullen die onder dezelfde naam verder gaan, nu oerlid Jack er niet meer is (uit respect?)

In elk geval heb ik wel heel veel genoten van de platen van Great White mét en zonder Jack en ook zelfs van Jack Russel's Great White. Voor zo een bewogen en heftig leven, vind ik het alsnog een veel te jonge leeftijd. Dat is in Nederland nog niet voor het pensioen.

Ach ja, natuurlijk! Misschien nog legendarischer dan zijn eigen muzikale nalatenschap.

En nog een andere manier van nalatenschap: "Tijdens hun verloving had hij een relatie met de Duitse zangeres Nico, die samenwerkte met The Velvet Underground. Volgens Nico was hij de vader van haar zoon, maar Delon heeft dat altijd ontkend. Het kind werd tegen zijn wil in geadopteerd en opgevoed door zijn moeder en haar man."

De zoon (die dus opgevoed werd door zijn biologische oma) is helaas vorig jaar overleden aan een overdosis.

Christian Aaron Boulogne - Wikipedia - en.wikipedia.org

Alain Delon R.I.P.

Doen we deze ook nog even: Thought I'd ring you, hit in 1983.

Radio-dj Cees van Zijtveld is afgelopen vrijdag overleden. Van Zijtveld begon zijn loopbaan op 18-jarige leeftijd bij Radio Veronica. Vijf jaar later stapte hij aan wal en ging werken voor de AVRO; een omroep waarbij hij veertig jaar in dienst bleef. Hij was te horen op Hilversum 3 en Hilversum 1 en, als voice over, bij TopPop. Van Zijtveld is 81 jaar oud geworden.
Ik zou het niet meteen zingen willen noemen, maar samen met radiocollega Jan van Veen nam hij in 1965 een -terecht geflopt- singletje op:

Toetsenist Tore Ylwizaker van Ulver is overleden. Hij is 54 jaar geworden.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat Tore erg invloedrijk was geweest op de richting die Ulver op is gegaan toen ze de Metal vaarwel zeiden (rond de tijd dat hij in de band kwam). Veel van hun beste platen (en enkele persoonlijke favorieten) stammen uit die periode.

RIP Tore.

Gisteren overleed Pim van der Linden. Hij was bassist bij o.a. de groepen Het, Cobra, Pocomania en de Rob Hoeke Rhythm & Blues Group. Van der Linden is 80 jaar oud geworden.
Van der Linden is de blonde man met zonnebril:

Afgelopen woensdag is Russell Oliver Stone overleden. Oorspronkelijk zong Russell samen met zijn vrouw Joanne in het koor van het orkest van James Last. In de jaren '70 vormde het echtpaar het duo R&J Stone. Het stel scoorde in 1976 een Britse top 5-hit met 'We do it'; ze bleken een one hit wonder. Joanne overleed in 1979 aan een hersentumor.
Russell Stone bracht in de jaren '10 nog drie soloalbums uit. Hij is 78 jaar oud geworden.

Catherine Ribeiro (82). Eerst actrice, later zangeres. Typisch zo'n artiest die een aantal legendarische platen heeft gemaakt, maar niet bekend was bij het grote publiek. Cultfiguur in met name Frankrijk en was voor artiesten als Kim Gorden, Weyes Blood en Marissa Nadler een grote inspiratiebron.

Haar vierde album Paix, gemaakt met haar band Alpes, wordt gezien als haar beste en is tegelijk ook haar meest experimentele plaat. Bij deze post het titelnummer.

Oeh, fijne zangeres is-was dat. Ik vind vooral deze erg fraai:

Iona Melodie - youtube

dix
Lekker rare platen, een fantastische zangeres en ook een woest aantrekkelijke verschijning. Ik heb een box van Catherina & Alpes en draai vandaag een plaatje omdat ze moeten blijven draaien

Hele fijne muziek inderdaad. R.I.P. Catherine.

JoostBo schreef:
(embed)

Catherine Ribeiro (82). Eerst actrice, later zangeres. Typisch zo'n artiest die een aantal legendarische platen heeft gemaakt, maar niet bekend was bij het grote publiek. Cultfiguur in met name Frankrijk en was voor artiesten als Kim Gorden, Weyes Blood en Marissa Nadler een grote inspiratiebron.

Haar vierde album Paix, gemaakt met haar band Alpes, wordt gezien als haar beste en is tegelijk ook haar meest experimentele plaat. Bij deze post het titelnummer.

Waanzinnig nummer hey.

Bassist Billy Swann van de Amerikaanse band the Muffins is ook overleden, hun beste album is hun debuut:

The Muffins - Manna / Mirage (1978)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:01 uur

geplaatst: vandaag om 11:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.