Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 28 december 2025, 11:13 uur
CC en BB binnen een paar maanden na elkaar overleden.
2025 is een droevig jaar voor het alfabet in de seksbommenfilmwereld.
2025 is een droevig jaar voor het alfabet in de seksbommenfilmwereld.
1
geplaatst: 28 december 2025, 11:47 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik voel een onvolprezen EvilDrSmith topic aankomen.
12
geplaatst: 28 december 2025, 11:49 uur
Aaah... Brigitte Bardot overleden
Dat singletje (van the Emeralds) hadden we vroeger:
Ach, waarom heb ik je niet hier
Ik heb je enkel op papier
Ik snapte als kleine jongen nooit waarom de zanger kennelijk een poster had met alleen haar enkel erop.
Dat singletje (van the Emeralds) hadden we vroeger:Ach, waarom heb ik je niet hier
Ik heb je enkel op papier
Ik snapte als kleine jongen nooit waarom de zanger kennelijk een poster had met alleen haar enkel erop.
4
geplaatst: 28 december 2025, 14:12 uur
1
geplaatst: 28 december 2025, 23:23 uur
R.I.P. Brigitte Bardot, natuurlijk wel een gigantisch icoon!
Funfact: 2 Jaar geleden werkte ik als reisbegeleider in het binnenland van Bulgarije en gingen we naar een opvang voor getraumatiseerde beren, die specifiek door B.B. werd gefinancierd. Vond ik mooi!
Funfact: 2 Jaar geleden werkte ik als reisbegeleider in het binnenland van Bulgarije en gingen we naar een opvang voor getraumatiseerde beren, die specifiek door B.B. werd gefinancierd. Vond ik mooi!
0
geplaatst: 29 december 2025, 09:54 uur
Contact is bij mij bekend omdat het lang geleden in een reclamefilmpje werd gebruikt. Weet niet meer voor welk produkt. Voor de videoclip is in elk geval een greep in de keukenla gedaan...
RIP BB.
RIP BB.
0
geplaatst: 2 januari, 17:39 uur
Lees dat Bass D is overleden, een bekende hardcore producer en dj samen met King Matthew, waren erg populair in de 90's.
52 jaar nog maar..
52 jaar nog maar..
0
geplaatst: 3 januari, 12:45 uur
Radio-dj Bert Bennett uit Enschede is overleden. Bennett, wiens echte naam Bert Wijfjes was, werkte als disc jockey bij de zeezenders Radio Caroline en Radio Atlantis en vanaf 1974 bij Mi Amigo. Eind jaren '70 stapte hij over naar VARA's Drive in show, waarna hij tot zijn pensioen in Nederland bij RTV Oost werkte.
Bert Bennett is 75 jaar oud geworden.
Bert Bennett is 75 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 3 januari, 12:48 uur
chartsmaster schreef:
Bennett, wiens echte naam Bert Wijfjes was
Bennett, wiens echte naam Bert Wijfjes was
Met zo'n achternaam had ik inderdaad ook een pseudoniem genomen.
7
geplaatst: 3 januari, 13:43 uur
Aan de andere kant: gezien deze foto is Bert Wijfjes juist weer een heel toepasselijke naam
0
geplaatst: 5 januari, 17:45 uur
Actrice/ zangeres Elsje de Wijn is overleden. De Wijn speelde bij diverse toneelgezelschappen (o.a. Centrum, Baal. het Nationale Toneel), figureerde in tv-series ('Citroentje met suiker', 'Merijntje Gijzen', 'Ik ben je moeder niet', 'Keyzer & De Boer', 'Baantjer'), maar zal vooral bekend blijven door die ene hit uit 1970, uit de theatervoorstelling 'Met man en muis', geschreven door Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.
Elsje de Wijn overleed kort na haar 82e verjaardag; ze leed aan de ziekte van Alzheimer en koos voor euthanasie.
Elsje de Wijn overleed kort na haar 82e verjaardag; ze leed aan de ziekte van Alzheimer en koos voor euthanasie.
3
geplaatst: 5 januari, 18:02 uur
"Ga maar liever schaken met de interlectuelen"
R.I.P. Elsje de Wijn
R.I.P. Elsje de Wijn
1
geplaatst: 5 januari, 20:13 uur
De Britse bassist Andrew Bodnar is overleden. Bodnar was eind jaren '70 bassist in de groep the Rumour, die de begeleidingsband was van Graham Parker, maar ook onder eigen naam een hit scoorde. Daarnaast speelde hij de kenmerkende baslijn van Costello's Watching the detectives en is hij medecomponist van Nick Lowes I love the sound of breaking glass. Begin jaren '80 werd hij bassist bij the Thompson Twins en speelde hij als sessiemuzikant bij o.a. the Pretenders en Tina Turner. De laatste vijftien jaar nam hij muziek op onder het pseudoniem the Punch House Family.
Andrew Bodnar is 71 jaar oud geworden. In de clip is hij volgens mij de man in de groene broek.
Andrew Bodnar is 71 jaar oud geworden. In de clip is hij volgens mij de man in de groene broek.
2
geplaatst: 6 januari, 00:15 uur
Dan vallen de voormalige The Rumour-leden bij bosjes, want die toetsenist in de clip is een half jaar geleden overleden (5 juni), maar deze Bob Andrews wist hiermee niet de necrologieburelen van chartsmaster te bereiken.
4
geplaatst: 6 januari, 10:01 uur
EvilDrSmith schreef:
Dan vallen de voormalige The Rumour-leden bij bosjes, want die toetsenist in de clip is een half jaar geleden overleden (5 juni), maar deze Bob Andrews wist hiermee niet de necrologieburelen van chartsmaster te bereiken.
Tsja, 5 juni vorig jaar, lang weekend Madrid.
Rockartiesten moeten niet doodgaan tijdens mijn vakantie
4
geplaatst: 6 januari, 10:18 uur
Voor Bob Andrews mag ook nog wel even een mini-monumentje opgericht worden trouwens.
Na zijn tijd bij Brinsley Schwarz en Graham Parker & the Rumour werd Andrews door platenmaatschappij Stiff ingeschakeld als producer. Achter de knoppen was hij o.a. verantwoordelijk voor Stop the cavalry van Jona Lewie en There she goes van the La's. Als sessiemuzikant is hij verder nog te horen op I love the sound of breaking glass van Brinsley Schwarz-maatje Nick Lowe, op Right back where we started from van Maxine Nightingale, en nog wel het meest prominent via de Hammond-orgelsolo op Stop van Sam Brown.
Na zijn tijd bij Brinsley Schwarz en Graham Parker & the Rumour werd Andrews door platenmaatschappij Stiff ingeschakeld als producer. Achter de knoppen was hij o.a. verantwoordelijk voor Stop the cavalry van Jona Lewie en There she goes van the La's. Als sessiemuzikant is hij verder nog te horen op I love the sound of breaking glass van Brinsley Schwarz-maatje Nick Lowe, op Right back where we started from van Maxine Nightingale, en nog wel het meest prominent via de Hammond-orgelsolo op Stop van Sam Brown.
1
geplaatst: 6 januari, 11:36 uur
Zeker, dat laatste. Erg fijn dat ik het nummer nu na jaren weer eens terug hoor. Daar is een rubriek als deze, ondanks de trieste aanleiding, wel weer goed voor.
En ja, zowel het overlijden van Bodnar als Andrews bepaalt me weer eens bij de invloed die de leden van The Rumour (en Brinsley Schwarz, de band) eigenlijk hadden in de Britse muziekgeschiedenis. Leuk dat chartsmaster ons nog even wijst op enkele muzikale dwarsverbanden die ik zelf nog niet had gelegd. Ze spelen dus ook mee op Stop en Right back where we started from? Ik zou het niet vermoed hebben als het hier niet gestaan had.
En ja, zowel het overlijden van Bodnar als Andrews bepaalt me weer eens bij de invloed die de leden van The Rumour (en Brinsley Schwarz, de band) eigenlijk hadden in de Britse muziekgeschiedenis. Leuk dat chartsmaster ons nog even wijst op enkele muzikale dwarsverbanden die ik zelf nog niet had gelegd. Ze spelen dus ook mee op Stop en Right back where we started from? Ik zou het niet vermoed hebben als het hier niet gestaan had.
1
geplaatst: 6 januari, 12:27 uur
Wil graag even vermelden dat het (sub)genre waartoe je Brinsley Schwarz, (Graham Parker and) The Rumour kunt rekenen wordt aangeduid met pubrock. Ook Kilburn and the Highroads (Ian Dury) en The Stranglers (aanvankelijk) vielen daar onder. In die zin is pubrock (doe maar gewoon) een soort van brug tussen 'rock' en new wave/post-punk, mede gedragen door het gewaardeerde Stiff-label - met o.m. Elvis Costello en Lene Lovich - zou dat niet direct willen aanduiden als post-punk.
2
geplaatst: 6 januari, 12:47 uur
Rockpile mag daar overigens ook aan toegevoegd worden.
Nick Lowe (voorheen Brinsley Schwarz), Dave Edmunds en de latere Dire Straits drummer Terry Williams maakten daar deel van uit.
Nick Lowe (voorheen Brinsley Schwarz), Dave Edmunds en de latere Dire Straits drummer Terry Williams maakten daar deel van uit.
1
geplaatst: 6 januari, 14:23 uur
Dire Straits was in de beginjaren eigenlijk gewoon een erg goede pubrock-band. 'Sultans of swing' gaat dan ook letterlijk over een band die staat te rocken in een pub.
In dat kader wil ik ook Arms and Legs even benoemen, de band waarin Joe Jackson (toen nog David Jackson) zong voordat hij een angry young new wave-man werd.
In dat kader wil ik ook Arms and Legs even benoemen, de band waarin Joe Jackson (toen nog David Jackson) zong voordat hij een angry young new wave-man werd.
4
geplaatst: 6 januari, 14:40 uur
chartsmaster schreef:
'Sultans of swing' gaat dan ook letterlijk over een band die staat te rocken in een pub.
'Sultans of swing' gaat dan ook letterlijk over een band die staat te rocken in een pub.
Rocken dan wel heel ruim genomen: "The lyrics were inspired by a performance of a Dixieland jazz band playing in the corner of an almost empty pub in Deptford, South London. At the end of their performance, the singer announced their name, the Sultans of Swing. Knopfler found the contrast between their dowdy appearance and surroundings and their grandiose name amusing."
2
geplaatst: 7 januari, 10:41 uur
Maandag bleek ook Michael Embro te zijn overleden. Hij was de oorspronkelijke drummer van het Canadese thrahsgezelschap Razor. Embro speelde onder het pseudoniem M-Bro onder anderen op de albums Evil Invaders en Malicious Intent. Ook verzorgde hij nog een klein gastrolletje op het meest recente album Cycle Of Contempt.
Het is mij niet duidelijk waaraan hij is overleden (ik lees longonstseking) ,maar Michael werd slechts 63 jaar.
https://hammerworld.hu/wp-content/uploads/2026/01/Michael-Embro-0106-805x537.jpg
Het is mij niet duidelijk waaraan hij is overleden (ik lees longonstseking) ,maar Michael werd slechts 63 jaar.
https://hammerworld.hu/wp-content/uploads/2026/01/Michael-Embro-0106-805x537.jpg
0
geplaatst: 7 januari, 12:24 uur
chartsmaster schreef:
Poek schreef:
Rocken dan wel heel ruim genomen: "The lyrics were inspired by a performance of a Dixieland jazz band playing in the corner of an almost empty pub in Deptford, South London. At the end of their performance, the singer announced their name, the Sultans of Swing. Knopfler found the contrast between their dowdy appearance and surroundings and their grandiose name amusing."
Kleine aanvulling:
Met Swing wordt veelal de jazz bedoeld uit de periode 1930 - 1940 - wat namen: Glenn Miller, Bennie Goodman, Duke Ellington. Voorbeeld: Sing Sing Sing - onder velen wel bekend in de later versie waaraan de gezusters Paay meewerkten (daarnaast ook uitgevoerd door lokaal jazz-combo The Broads )
0
geplaatst: 7 januari, 12:46 uur
Niet dat ik veel weet van Dire Straits, maar de tekst van het nummer is volgens mij vrij 'obvious' en laat volgens mij weinig te raden over dat het over een jazzbandje gaat dat vol overtuiging en met passie voor een nogal ongeïnteresseerd publiek speelt.
1
geplaatst: 7 januari, 13:08 uur
Maar waar ik vandaag pas achterkom: ze blijkt getrouwd geweest te zijn met iemand die ik ken (een schaker, die daarna met Jet Bussemaker trouwde).
Elsje de Wijn – Het Schimmenrijk - hetschimmenrijk.nl
1
geplaatst: 7 januari, 20:10 uur
Edwynn schreef:
Niet dat ik veel weet van Dire Straits, maar de tekst van het nummer is volgens mij vrij 'obvious' en laat volgens mij weinig te raden over dat het over een jazzbandje gaat dat vol overtuiging en met passie voor een nogal ongeïnteresseerd publiek speelt.
Jazz (welke jazz dan ook, en dan tel ik zelfs Caro Emerald mee) > Dire Straits
* denotes required fields.