MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Pukkelpop: zeker 1 dode, meerdere gewonden

zoeken in:
Stijn_Slayer
Dreig eens met de consumentenbond, ook al ben je daar geen lid van.

Casartelli (moderator)
Twee weken na dato al beginnen te toeteren met een consumentenbond in de hand? Misschien iets meer geduld oefenen, gezien de uitzonderlijke gebeurtenissen? 155 euro, waar hebben we het nou helemaal over?

Stijn_Slayer
Sommige mensen kunnen het geld gewoon goed gebruiken. Niet iedereen heeft een vast inkomen en een fulltime baan.

Casartelli (moderator)
Stijn_Slayer schreef:
Sommige mensen kunnen het geld gewoon goed gebruiken. Niet iedereen heeft een vast inkomen en een fulltime baan.

Misschien verwoordde ik het wat onduidelijk: ik vind ook dat Ducoz zijn geld best terug mag hebben, maar een beetje geduld lijkt me niet misplaatst. En als hij het geld echt zó goed kan gebruiken, had-ie gewoon geen kaartje moeten kopen.

Als je een paar jaar terug wat spaargeld in IJsland geparkeerd had, kwam het geld na een paar maanden terug. Is je reactie dan:

1. wat?? na een paar maanden pas?
of
2. nou, mooi dat we nog zo'n garantiestelsel hebben

Stijn_Slayer
Een beetje van beiden...

Tja, als je verwacht dat ze makkelijk in een paar weken alles kunnen rechtzetten...

Nee, ik heb mijn kaart daar verkocht, en het geld zou max. 3 dagen na het festival zijn uitbetaald, zeiden ze.

En nu moet ik ineens opdraaien voor dingen waar ik sowieso niets mee te maken heb.
Het klinkt lullig, maar ik ben niet op het festival geweest en heb die tickets ook met een reden verkocht, anders had ik wel vrolijk door die storm gehuppeld.

Die punten van Casartelli vind ik apart.
Net alsof dit vergelijkbaar is met een bank in Ijsland.
Ik had woensdag voor het festival dus eigenlijk al recht op het geld, want verkocht is verkocht.

Het is niet dat ik geen geduld heb ofzo, het is de manier hoe er word gehandeld. Met van die stomme standaard mailtjes e.d.
En mijn eerder gemaakte punt.

Stijn_Slayer
''Gelet de dramatische omstandigheden is dit ticket niet doorverkocht geweest.'' Dit is ook gewoon een leugen. Dat is niet netjes van de organisatie.

Dat kun je helemaal niet met zekerheid zeggen dat het wel is doorverkocht...

Ducoz schreef:
Tot op heden hebben nog geen volledig zicht hebben op de omvang van de gevolgen, wij kunnen u voorlopig geen antwoord op geven ivm de eventuele terugbetaling van uw ticket.
We nemen wel het engagement om al jullie vragen binnen een redelijke termijn te beantwoorden en dat ten laatste half november.

Ik vind dit eigenlijk een heel logische reactie. Je moet echt meer geduld hebben Ducoz. Het is niet alsof je een spijkerbroek bent gaan ruilen bij het lokale warenhuis.

nee dat is het niet, maar ik moet over een week naar Venetië, en daar had dit geld dus eigelijk bestemd voor geweest.

Maar ik ga er van uit dat het ticket is verkocht, want de toedracht is gelogen.
Het nood weer begon niet voor 18:00(geloof ik), en de ticket verkoop van combo's ging maar tot 12:00 smiddags. Dus dat moet ervoor zijn verkocht.

En met Foo Fighters op het programma zeer gewild.

Maar als je niet ziek was geworden, dan had je het geld toch ook niet gehad? Of heb je je Venetie-trip daarna pas gepland?

Het zal heus nog wel recht worden gezet, maar ik denk dat ze daar nu wel met andere dingen bezig zijn en pas geld terug gaan geven als het complete financiele plaatje duidelijk is. Snap heel goed dat daar een paar maanden overheen gaat.

Maar goed, ik houd er over op. Voel me niet echt gemakkelijk hier over geld te discussieren terwijl de wonden nog zo vers zijn.

Ja dat vind ik dus ook het lullige, ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is.

Maar ik heb geen baan of whatsoever, dus het moet ergens vandaan komen

Stijn_Slayer
Ik vind het ook wat flauw dat ze nu de ene groep mensen duperen, omdat ze met een andere groep bezig zijn. Dat de ramp voorrang krijgt is niet meer dan logisch, maar ze hoeven toch niet de volledige organisatie op dat aspect te zetten?

Ten laatste half november krijg je een antwoord. Ik vind dat al niet echt een teken van 'we doen er ook voor jullie alles aan'. Het komt op mij in ieder geval over alsof ze dit naar achter schuiven i.p.v. op een laag pitje voortzetten.

Wekenlang uitgekeken naar 3 dagen Pukkelpop, met twee vrienden.
We stonden in de Chateau naar Smith Westerns te kijken, toen de tent ineens vreselijk hard heen en weer waaide, mensen probeerden weg te komen, maar dat lukte niet snel om dat er tegelijkertijd veel mensen naar binnen wilden, om te schuilen voor het noodweer.
Toen twee belangrijke steunpalen de ingang nietmeer konden redden, ging het snel. De tent stortte in, gelukkig konden wij snel wegkomen, samen met een belg die buiten westen op de grond lag.
Buiten was de lucht bijna groen en er kwamen grote hagelstenen uit de lucht, we hadden alle 3 geen shirt aan omdat het eerder de dag nog prachtig weer was. We wisten niet waar we de man heen moesten brengen. de regen stopte gelukkig snel, toen we net aan iemand gevraagd hadden waar de hulpdiensten waren, zagen we de omvang van de schade, de stellage waar in zilveren letters Pukkelpop op gespeld stond was naar beneden gekomen, bomen waren gevallen, er liepen mensen met doeken van de sponsors van Pukkelpop om zich heen om zich een beetje warm te krijgen.

Toen de belgische man in een ambulance werd weg gereden, liepen we terug naar de camping, de schade was ongelofelijk. De kleine slootjes waren overstroomd, tenten waar een paar centimeter water in stond, weggewaaide partytenten, gevallen masten en bomen. We hoorden verhalen over 6 doden, terwijl een ander het weer over 1 dode had. Onze tent was weggewaaid en we wilden weg, we konden onze ouders alleen niet bereiken door de overvolle telefoonmast.
De camping liep langzaam leeg, mensen die al hun spullen lieten liggen, omdat alles kapot was.

Buiten het terrein werden we opgevangen door een vriendelijk gezin, we konden onze ouders bellen, kregen wat et drinken en we konden onze verhalen kwijt. Om 2 uur werden we opgehaald.
Vreselijk wat er hier moest gebeuren, het zou mijn eerste drie-daagse festival worden, het is ook nog steeds niet te geloven dat er 5 doden zijn gevallen...

R.I.P

Ontroerende Pukkelpop-video

Een Leuvense Pukkelpop-bezoeker schreef een ontroerend nummer over het drama op Pukkelpop van enkele weken geleden.

De tekst van het nummer

Sunny Skies, love that flies, into a 120 000 eyes

And it’s a bit too hot, but oh we are not some people who complain a lot

And when the night falls too soon in the late afternoon

Long before, long before We want more, we want more

When the sky is turned in brown, when the leafs are coming down

You can see in those eyes atmosphere’s turning round

Don’t try to explain,? there’s no one to blame

And when you think that you have seen it all, the screaming get’s out of control

And panic takes the lead, over a crowd, over and out

That’s what is going on inside your head. Is it over? Is it over yet?

Destruction and the loss of lives, and when you can’t describe? your pain then…

Don’t try to explain, there’s no one to blame

Vacation incomplete. No control, delete

The trails of many muddy bare and searching feet

And at home you hear the news, Festival Confuse

Trying to connect, With those who you protect

Don’t try to explain, there’s no one to blame 2x

But help is on it’s way, cause your in the right place

Where? people know what they can do

How can I help, can I help you?

Bron: De Standaard

YouTube - Pukkelpop 2011 - Festival Confuse

Daarvan gaat de tijd even stil staan, zelden zo'n mooi tribuut gehoord...

En het is nog echt goed ook.

Inderdaad erg mooi gedaan, die tekst in samenwerking met de beelden raakt me nog steeds.

Mooi gedaan. Toch een klein punt van kritiek als dat mag hier. Als niet native speaker van een taal kun je zo'n tribute song beter in je eigen voertaal maken en zingen, dan heeft het gewoon veel meer effect.

De Engelse tekst komt zowel in tekst zelf als in de uitvoering nogal krampachtig en geforceerd over als zijnde van een soort brugklas niveau Engels. Het klinkt verder wel erg mooi en sober.

Oh dat vind ik juist wel mee vallen, Pukkelpop is internationaal he dus zo bereikt hij het grootste publiek..

De tekst in het Engels of Nederlands is om het even. Iets in mijn gevoel zegt dat de maker juist voor het Engels heeft gekozen om voor zichzelf een zekere afstand te creëren tot het onderwerp. Uit eigen ervaring weet ik dat dat goed kan werken zonder gelijk emotioneel te worden. Die afstand heb je nodig op dat moment.

Kan zijn. Dat gevoel heb ik echter totaal niet. Ik heb eerder het gevoel van een nogal gekunstelde tekst maar dat is slechts een gevoel of mening.

Zonder iets af te willen doen aan de goede bedoelingen van de tekstschrijver ga ik toch mee met ROE hierin. Het kan zijn dat de schrijver voor het Engels kiest om voor zichzelf een zekere afstand te creëren, maar het levert een dusdanig gekunstelde tekst op dat er voor mij als luisteraar ook teveel afstand ontstaat. Ik kan hier niet ontroerd van raken, daarvoor "irriteert" de slecht geschreven tekst me teveel. In z'n moerstaal was wat mij betreft een beter idee geweest.

Stijn_Slayer
Ik heb hetzelfde. Het is verder geen kritiek op het initiatief.

Daar heb ik zelf geen last van, hij weet de dingen mooi uit te leggen, en het raakt me dan ook wel.
Ik weet zelf niet of jullie erbij waren, want dat kan misschien ook de afstand verklaren.

Nee, ik was er niet bij. Ik zeg er eerst meteen bij dat een plotselinge storm als deze absoluut overmacht was voor de organisatie van Pukkelpop, maar ik heb bij Belgische concerten dingen meegemaakt dat ik daar met geen paard meer naar grote concerten te krijgen ben, maar dat is weer een ander onderwerp.

nederlands is zo'm domme taal om in te zingen.. dat zal eht misschien zijn..

Noodweer Pukkelpop erkend als ramp

HASSELT - De federale ministerraad heeft vrijdag twee koninklijke besluiten goedgekeurd waardoor de storm die op 18 augustus over een deel van het land trok, als ramp wordt erkend. Daardoor kan iedereen die rechtstreekse materiële schade heeft geleden in aanmerking komen voor een vergoeding uit het Rampenfonds, legt minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom uit. Het gaat daarbij om het noodweer dat ook het festival Pukkelpop in Kiewit zwaar trof. In totaal zijn er 46 gemeenten waar de hevige winden erkend zijn als ramp en 78 gemeenten waar dat geldt voor de overvloedige regenval.

De schade door de hevige winden wordt door de provincies tot nu toe geraamd op meer dan 59 miljoen euro, die door de regenval wordt op meer dan 18 miljoen euro geschat. Voor de regenval moet de brandverzekering in eerste instantie tussenkomen. Enkel in uitzonderlijke gevallen kan een beroep op het rampenfonds worden gedaan.

Uitbetaling 3 weken na goedkeuring

'Het rampenfonds is voorzien voor grote, directe materiële schade bij rampen zoals wateroverlast of stormschade. Het is de eerste keer dat zoveel mensen onder de ramp geleden hebben', zegt minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) op Radio 1. 'Nu het stormweer van 18 augustus is erkend, kunnen alle mensen die hierdoor rechtstreekse schade hebben geleden een vergoeding krijgen'

Na de publicatie in het Staatsblad hebben ze drie maanden de tijd om een dossier bij de gouverneur in te dienen. Indien het dossier wordt goedgekeurd, volgt binnen de drie weken de uitbetaling.

Franchise van 250 euro

Voor de schade op het Pukkelpopterrein komen in eerste instantie podia, festivaltenten, eettentjes, lichttorens, enzovoort in aanmerking. Wel geldt een franchise van 250 euro. Daardoor zullen de meeste Pukkelpopgangers geen aanspraak kunnen maken op een schadevergoeding.

Ook de landbouwers die door de storm werden getroffen, kunnen voor de schade aan hun gewassen, boomgaarden en fruit een beroep doen op het rampenfonds. 'Zo vermijden we dat de landbouwers, na de weerkundige ramp, ook nog eens een financiële ramp te verwerken krijgen', besluit Turtelboom. 'De filosofie van het rampenfonds is echter wel om onmiddellijke materiële schade te vergoeden. Als de bomen van een fruitkweker omver zijn gewaaid, vergoeden we de aanplanting van nieuwe bomen. Maar als die de eerste twee jaar geen vruchten dragen, kunnen we daar niet in tussenkomen', zegt de minister.

Herdenkingsteken

Tijdens het noodweer op 18 augustus kwamen op het festivalterrein vijf Belgische bezoekers om het leven. Tal van festivalgangers raakten gewond. Sindsdien was de locatie een herdenkingsplaats voor iedereen die op de een of andere manier betrokken raakte bij de allesverwoestende storm. Nog elke dag komen mensen hulde brengen. Daarom werd vorige week beslist dat Pukkelpop een herdenkingsteken krijgt.

Tegen uiterlijk dinsdag 15 november krijgen bezoekers van het festival meer informatie over een eventuele terugbetaling van tickets en drankbonnen.

Bron: De Standaard

Ik denk dat het nu wel goed komt met het terug betalen van de tickets

Ja daar hoop ik zelf toch ook wel op. Op de site van Pukkelpop, pukkelpop.be staat nog meer info.

Is dit trouwens niet oud nieuws? Ik heb het volgens mij eerder gehoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:04 uur

geplaatst: vandaag om 10:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.