Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018
zoeken in:
0
geplaatst: 13 april 2018, 11:04 uur
True, maar SZA mocht het vlak daarna gelukkig overdoen met All the Stars. (En Khalid na Silence nu met Love Lies). Miguel zijn tijd zal ook wel komen!

0
geplaatst: 13 april 2018, 11:17 uur
Als ze het nou met Love Galore of The Weekend had gehaald... maar het poppy All the Stars doet het niet zo voor mij.
0
geplaatst: 20 april 2018, 10:34 uur
Week 16:
#9. Calvin Harris feat. Dua Lipa - One Kiss
#28. Daddy Yankee - Dura
#34. Nielson - Diamant
#40. Sigala feat. Paloma Faith - Lullaby
#9. Calvin Harris feat. Dua Lipa - One Kiss
#28. Daddy Yankee - Dura
#34. Nielson - Diamant
#40. Sigala feat. Paloma Faith - Lullaby
0
geplaatst: 20 april 2018, 15:17 uur
De laatste ken ik niet, maar die van Calvin Harris vind ik vrij matig en die andere 2 totaal waardeloos...
0
geplaatst: 20 april 2018, 16:45 uur
Ik vind Diamant eigenlijk best wel leuk. Nogal Charlie Puth-achtig, maar die vind ik de laatste tijd ook niet zo verkeerd.
0
geplaatst: 20 april 2018, 16:51 uur
Het is in ieder geval beter dan zijn vorige hits.
Het nummer van Calvin vind ik ook helemaal niet verkeerd.
Het nummer van Calvin vind ik ook helemaal niet verkeerd.
1
geplaatst: 20 april 2018, 16:59 uur
Die van Calvin vind ik echt een enorme tegenvaller nadat ie juist de laatste tijd een hoop leuks had uitgebracht. Dit is weer zo'n eendimensionaal danceplaatje met bovendien een matige compositie. Door dit soort plaatjes was ik juist helemaal afgehaakt bij Calvin.
0
geplaatst: 20 april 2018, 17:07 uur
Ik vind hem ook wel minder dan zijn singles van vorig jaar (laat staan die met de 90s sound van 2, 3 jaar terug), het is niet echt heel sterk of verrassend. Maar toch vind ik het nog wel okay. Maar ik heb hem ook pas 2 of 3 keer gehoord.
0
geplaatst: 20 april 2018, 18:15 uur
Arrie schreef:
Die van Calvin vind ik echt een enorme tegenvaller nadat ie juist de laatste tijd een hoop leuks had uitgebracht. Dit is weer zo'n eendimensionaal danceplaatje met bovendien een matige compositie. Door dit soort plaatjes was ik juist helemaal afgehaakt bij Calvin.
Dat vind ik dus ook van dit nummer. En Diamant is inderdaad wel iets beter dan zijn oude werk, maar ik vind het nog steeds niet veel soeps. Moet ook wel zeggen daarbij dat ik wat bevooroordeeld ben.Die van Calvin vind ik echt een enorme tegenvaller nadat ie juist de laatste tijd een hoop leuks had uitgebracht. Dit is weer zo'n eendimensionaal danceplaatje met bovendien een matige compositie. Door dit soort plaatjes was ik juist helemaal afgehaakt bij Calvin.
0
geplaatst: 20 april 2018, 18:41 uur
One Kiss is gewoon een leuk plaatje maar wel zn minste release sinds hetgeen wat hij uitgebracht heeft sinds Slide. Maar Dua Lipa is momenteel gewoon hot.
Diamant is ook verassend oke. Niet bijzonder maar zeker beter dan de rest van zijn werk. Beetje Puth/ Weekend werk.
Wie had vorig jaar nog durven voorspellen dat Daddy Yankee 13 jaar na Gasolina nog een hit zou scoren solo? Ik hou wel van die latin plaatjes.
Lullaby is top! Sigala is wel het leukere werk op het tropical house gebied en Paloma Faith is natuurlijk een heerlijke zangeres die overal wel wat leuks van weet te maken (deed ze ook al op Sigma’s ‘Changing’ in 2014)
Diamant is ook verassend oke. Niet bijzonder maar zeker beter dan de rest van zijn werk. Beetje Puth/ Weekend werk.
Wie had vorig jaar nog durven voorspellen dat Daddy Yankee 13 jaar na Gasolina nog een hit zou scoren solo? Ik hou wel van die latin plaatjes.
Lullaby is top! Sigala is wel het leukere werk op het tropical house gebied en Paloma Faith is natuurlijk een heerlijke zangeres die overal wel wat leuks van weet te maken (deed ze ook al op Sigma’s ‘Changing’ in 2014)
0
geplaatst: 20 april 2018, 18:55 uur
Met plaatjes als Dura vermaak ik me ook wel, ondanks dat het allemaal niet erg hoogstaand is. Lullaby vind ik wel erg doorsnee.
0
geplaatst: 26 april 2018, 12:33 uur
Never Mind van Dennis Lloyd is een track om in de gaten te houden.
0
geplaatst: 27 april 2018, 00:25 uur
Even wat reviews en cijfertjes:
Week 1:
#27. P!nk - Beautiful Trauma / 7
Mooie P!nk-single met een goede dynamiek door de afwisseling in rustige en wat stevigere stukken en nog een leuke korte brug. Het doet me in de verte (waarschijnlijk door de piano en de meeslepende opbouw) denken aan Empire State of Mind van Alicia Keys en Jay-Z. Goede single om het jaar mee te openen, al is het niet per se iets dat we nog niet hadden gehoord van P!nk.
#34. Axwell & Ingrosso, feat. Trevor Guthrie - Dreamer / 3,5
Dan de obligate platte feelgood-stamper. Deze deed het destijds vast goed in het Holland Heineken House tijdens de diverse Oranje-feestjes, maar geef mijn portie maar aan fikkie.
#39. Hardwell & KSHMR - Power / 2
Nog een gradatie of 2 platter dan Axwell, waar tenminste nog de suggestie wordt opgeroepen dat het ergens over zou gaan. Dit is alleen maar dom stampen.
Week 2:
#23. G-Eazy & Halsey - Him & I / 8,5
Een mooi gevoelig hiphop-duet en de beste hit van het jaar tot dan toe. Zowel de raps van de heer als de zang van de dame komen oprecht over en melodieus is het ook dik in orde.
#36. The Script - Arms Open / 3
The Script probeert serieus en verantwoord over te komen, maar wat mij betreft is die poging faliekant mislukt. Het resultaat is eigenlijk vooral oersaai.
Week 3:
#24. Bruno Mars & Cardi B - Finesse [Remix] / 8,5
Bruno Mars bewijst zich weer eens als één van de leukste hitleveranciers van de laatste 10 jaar. Retemuzikaal en van veel markten thuis. Ik ben opgegroeid in een tijd dat New Jack Swing een populair genre was in de hitlijsten, dus wat dat betreft is het extra leuk dat hij het nu eens over die boeg gooit. En en passant een nummer maakt dat leuker is dan 9 van de 10 New Jack Swing-hits van begin jaren '90.
#29. Liam Payne & Rita Ora - For You / 8
Een nummer van de laatste 50 Shades of Grey-film, die ik verder niet heb gezien. Maar daardoor verwachtte ik hier wel een nummer met enige sensualiteit. Dat hoor ik er eigenlijk totaal niet, vooral omdat het nummer best volgestopt is met synths en ik Liam niet echt een goede zangstem vind hebben. Gelukkig is het verder wel een erg catchy nummer dat ik langzaam steeds meer ben gaan waarderen.
#39. Puri X Jhorrmountain X Adje - Coño / 5
Geen idee waar dit over gaat al heb ik wel een idee. Soms vind ik die stoere mannenhiphop wel tof (Patsergedrag), maar deze doet me niet zoveel.
Week 4:
#17. Bizzey feat. Chivv, Kraantje Pappie & Yung Felix - JA! / 6
Wel een aardige hiphop-plaat, die het vooral moet hebben van de accordeon. Leuke vondst wel, ik krijg er een beetje een Kermisklanten-gevoel bij.
#28. Wulf - All Things Under the Sun / 5
Een in het straatje Imagine Dragons. Catchy incl. millennal whoop. Draait ongetwijfeld overuren op de radio, maar voor mij hoeft het niet.
Week 5:
#31. Drake - God's Plan / 8
Aan deze plaat moest ik ook wel even wennen en eigenlijk nog steeds wel. Maar dat trage tempo, die lijzige stem en die eeuwige synth met wat jaren '80-achtige hiphop-percussie geven het toch wel iets speciaals. Het is een beetje alsof je naar een superslomo van de Nightrider-soundtrack zit te luisteren. Fascinerend nummer en dan nog die stem waar ik sowieso wel fan van ben.
#38. The Chainsmokers - Sick Boy / 4
Altijd wel grappig hoe serieus sommige artiesten zingen in een platte muzikale context. Hier ook weer een regel als 'how many likes am i worth', waar ik een beetje om moet lachen. Al las ik laatst dat er daadwerkelijk kinderen worden gepest, omdat ze het niet zo goed doen op social media. Af en toe vind ik een platte plaat wel leuk, maar deze laat ik aan me voorbij gaan.
Week 6:
#24. Justin Timberlake feat. Chris Stapleton - Say Something / 7
Bij Justin Timberlake spits ik altijd mijn oren, gezien de briljante popmuziek die hij in het verleden heeft gemaakt (laatst hoorde ik Senorita weer eens, zo goed). Maar helaas haalt hij dat niveau tegenwoordig niet meer. Dit vind ik best een prima nummer met leuke gospel-invloeden, maar het teleurstellende gevoel beklijft omdat hij zoveel beter heeft gedaan.
#34. Dimitri Vegas & Like Mike X Quintino, feat. Ali B, Boef, I Am Aisha & Ronnie Flex - Slow Down / 4,5
Een monstersamenwerkingsverband, maar niet echt een waar ik warm voor loop. Leuk dat ze iets met dancehall proberen, maar echt interessant wordt het nergens.
#37. Bebe Rexha feat. Florida Georgia Line - Meant to Be / 2,5
Suf duet... saai en zogenaamd romantisch. Doet me wel wat denken aan When Will I See You Again van Charlie Puth en Wizz Khalifa. Vreselijk.
Week 7:
#29. Zedd & Grey, feat. Maren Morris - The Middle / 4
Dit is echt een nummer zonder enig eigenlijk smoel. Standaard-formulewerk. Dance-pop met stevige zang over electronische beats, maar er zit echt geen enkel opveermoment in. Duidelijk toegeschreven op de hitlijsten.
#34. The Weeknd & Kendrick Lamar - Pray for Me / 7,5
Fijne beat, sterke zang. Een meeslepende song met ook een mooie bijdrage ook van Kendrick, waaronder er een extra muzikaal laagje wordt toegevoegd. Goed melodietje ook nog later. Al met al gebeurt er best een hoop in dit nummer; ergens doet het me wel wat wat denken aan Say Something wat dat betreft, maar hier zit duidelijk meer spanning en urgentie in.
#37. Armin van Buuren feat. Conrad Sewell - Sex, Love & Water / 4
Armin doet ook eens wat anders; dit is wat meer geïnspireerd op de funky singles van Calvin Harris van vorig jaar. Hoesje is ook lekker retro. Jammer alleen dat het uiteindelijk niet echt funky is; uiteindelijk kunnen de meeste kaaskoppen toch niet echt swingen... Hoe groot Armin ook is, uiteindelijk is hij toch meer een trendvolger dan een pionier als Harris. De gastbijdrage is ook nog eens vrij matig.
Week 1:
#27. P!nk - Beautiful Trauma / 7
Mooie P!nk-single met een goede dynamiek door de afwisseling in rustige en wat stevigere stukken en nog een leuke korte brug. Het doet me in de verte (waarschijnlijk door de piano en de meeslepende opbouw) denken aan Empire State of Mind van Alicia Keys en Jay-Z. Goede single om het jaar mee te openen, al is het niet per se iets dat we nog niet hadden gehoord van P!nk.
#34. Axwell & Ingrosso, feat. Trevor Guthrie - Dreamer / 3,5
Dan de obligate platte feelgood-stamper. Deze deed het destijds vast goed in het Holland Heineken House tijdens de diverse Oranje-feestjes, maar geef mijn portie maar aan fikkie.
#39. Hardwell & KSHMR - Power / 2
Nog een gradatie of 2 platter dan Axwell, waar tenminste nog de suggestie wordt opgeroepen dat het ergens over zou gaan. Dit is alleen maar dom stampen.
Week 2:
#23. G-Eazy & Halsey - Him & I / 8,5
Een mooi gevoelig hiphop-duet en de beste hit van het jaar tot dan toe. Zowel de raps van de heer als de zang van de dame komen oprecht over en melodieus is het ook dik in orde.
#36. The Script - Arms Open / 3
The Script probeert serieus en verantwoord over te komen, maar wat mij betreft is die poging faliekant mislukt. Het resultaat is eigenlijk vooral oersaai.
Week 3:
#24. Bruno Mars & Cardi B - Finesse [Remix] / 8,5
Bruno Mars bewijst zich weer eens als één van de leukste hitleveranciers van de laatste 10 jaar. Retemuzikaal en van veel markten thuis. Ik ben opgegroeid in een tijd dat New Jack Swing een populair genre was in de hitlijsten, dus wat dat betreft is het extra leuk dat hij het nu eens over die boeg gooit. En en passant een nummer maakt dat leuker is dan 9 van de 10 New Jack Swing-hits van begin jaren '90.
#29. Liam Payne & Rita Ora - For You / 8
Een nummer van de laatste 50 Shades of Grey-film, die ik verder niet heb gezien. Maar daardoor verwachtte ik hier wel een nummer met enige sensualiteit. Dat hoor ik er eigenlijk totaal niet, vooral omdat het nummer best volgestopt is met synths en ik Liam niet echt een goede zangstem vind hebben. Gelukkig is het verder wel een erg catchy nummer dat ik langzaam steeds meer ben gaan waarderen.
#39. Puri X Jhorrmountain X Adje - Coño / 5
Geen idee waar dit over gaat al heb ik wel een idee. Soms vind ik die stoere mannenhiphop wel tof (Patsergedrag), maar deze doet me niet zoveel.
Week 4:
#17. Bizzey feat. Chivv, Kraantje Pappie & Yung Felix - JA! / 6
Wel een aardige hiphop-plaat, die het vooral moet hebben van de accordeon. Leuke vondst wel, ik krijg er een beetje een Kermisklanten-gevoel bij.
#28. Wulf - All Things Under the Sun / 5
Een in het straatje Imagine Dragons. Catchy incl. millennal whoop. Draait ongetwijfeld overuren op de radio, maar voor mij hoeft het niet.
Week 5:
#31. Drake - God's Plan / 8
Aan deze plaat moest ik ook wel even wennen en eigenlijk nog steeds wel. Maar dat trage tempo, die lijzige stem en die eeuwige synth met wat jaren '80-achtige hiphop-percussie geven het toch wel iets speciaals. Het is een beetje alsof je naar een superslomo van de Nightrider-soundtrack zit te luisteren. Fascinerend nummer en dan nog die stem waar ik sowieso wel fan van ben.
#38. The Chainsmokers - Sick Boy / 4
Altijd wel grappig hoe serieus sommige artiesten zingen in een platte muzikale context. Hier ook weer een regel als 'how many likes am i worth', waar ik een beetje om moet lachen. Al las ik laatst dat er daadwerkelijk kinderen worden gepest, omdat ze het niet zo goed doen op social media. Af en toe vind ik een platte plaat wel leuk, maar deze laat ik aan me voorbij gaan.
Week 6:
#24. Justin Timberlake feat. Chris Stapleton - Say Something / 7
Bij Justin Timberlake spits ik altijd mijn oren, gezien de briljante popmuziek die hij in het verleden heeft gemaakt (laatst hoorde ik Senorita weer eens, zo goed). Maar helaas haalt hij dat niveau tegenwoordig niet meer. Dit vind ik best een prima nummer met leuke gospel-invloeden, maar het teleurstellende gevoel beklijft omdat hij zoveel beter heeft gedaan.
#34. Dimitri Vegas & Like Mike X Quintino, feat. Ali B, Boef, I Am Aisha & Ronnie Flex - Slow Down / 4,5
Een monstersamenwerkingsverband, maar niet echt een waar ik warm voor loop. Leuk dat ze iets met dancehall proberen, maar echt interessant wordt het nergens.
#37. Bebe Rexha feat. Florida Georgia Line - Meant to Be / 2,5
Suf duet... saai en zogenaamd romantisch. Doet me wel wat denken aan When Will I See You Again van Charlie Puth en Wizz Khalifa. Vreselijk.
Week 7:
#29. Zedd & Grey, feat. Maren Morris - The Middle / 4
Dit is echt een nummer zonder enig eigenlijk smoel. Standaard-formulewerk. Dance-pop met stevige zang over electronische beats, maar er zit echt geen enkel opveermoment in. Duidelijk toegeschreven op de hitlijsten.
#34. The Weeknd & Kendrick Lamar - Pray for Me / 7,5
Fijne beat, sterke zang. Een meeslepende song met ook een mooie bijdrage ook van Kendrick, waaronder er een extra muzikaal laagje wordt toegevoegd. Goed melodietje ook nog later. Al met al gebeurt er best een hoop in dit nummer; ergens doet het me wel wat wat denken aan Say Something wat dat betreft, maar hier zit duidelijk meer spanning en urgentie in.
#37. Armin van Buuren feat. Conrad Sewell - Sex, Love & Water / 4
Armin doet ook eens wat anders; dit is wat meer geïnspireerd op de funky singles van Calvin Harris van vorig jaar. Hoesje is ook lekker retro. Jammer alleen dat het uiteindelijk niet echt funky is; uiteindelijk kunnen de meeste kaaskoppen toch niet echt swingen... Hoe groot Armin ook is, uiteindelijk is hij toch meer een trendvolger dan een pionier als Harris. De gastbijdrage is ook nog eens vrij matig.
0
geplaatst: 27 april 2018, 12:35 uur
Eigenlijk ben ik het over alles wel eens (van wat ik ken dan). P!nk zou ik wat lager geven en ik heb altijd wat moeite met de stem van Bruno Mars. Maar zo'n Meant to Be, wat moet dat nou weer hier op de radio.. Laat dat soort troep alstjeblieft gewoon in Amerika.
0
geplaatst: 27 april 2018, 19:08 uur
Wake Me Up van Avicii maakt een re-entry, waardoor hij ook van 9 naar 8 stijgt in de allertijdenlijst. Met 1 punt achterstand op de nr. 7 dus met een extra week kan ie nog een plaatsje stijgen.
0
geplaatst: 4 mei 2018, 18:32 uur
Arrie schreef:
Wake Me Up van Avicii maakt een re-entry, waardoor hij ook van 9 naar 8 stijgt in de allertijdenlijst. Met 1 punt achterstand op de nr. 7 dus met een extra week kan ie nog een plaatsje stijgen.
Hij is zelfs naar 18 gestegen, en daarmee twee plaatsen gestegen in de allertijdenlijst. Staat nu op 6 in de allertijdenlijst, met drie punten achterstand op de nr. 5. Ik verwacht niet dat ze hem na een stijging naar nr. 18 in één keer uit de lijst laten vallen, dus hij kan volgende week zomaar nog een plekje (of zelfs twee) winnen.
1
geplaatst: 7 mei 2018, 13:58 uur
Nog even voor de formaliteit:
Week 17:
#22. Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up [RE-ENTRY]
#28. Ariana Grande - No Tears Left to Cry
#31. ZAYN - Let Me
Week 18:
#27. Esko, Josylvio & Hansie - Hey Meisje
#31. Armin van Buuren feat. James Newman - Therapy
Week 17:
#22. Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up [RE-ENTRY]
#28. Ariana Grande - No Tears Left to Cry
#31. ZAYN - Let Me
Week 18:
#27. Esko, Josylvio & Hansie - Hey Meisje
#31. Armin van Buuren feat. James Newman - Therapy
0
geplaatst: 11 mei 2018, 11:36 uur
0
geplaatst: 17 mei 2018, 09:38 uur
Ik ben van mening dat deze zanger nog beter Eraser uit had kunnen brengen, als (zijn inmiddels zesde single) van zijn derde album Divide (2017), want Happier is als melodieus gezien een kopie van Sam Smith's Stay with Me.
0
geplaatst: 18 mei 2018, 09:46 uur
Week 20:
#28. Boef - Draai het Om
#32. Childish Gambino - This Is America
#37. Waylon - Outlaw in 'Em
#28. Boef - Draai het Om
#32. Childish Gambino - This Is America
#37. Waylon - Outlaw in 'Em
0
geplaatst: 18 mei 2018, 12:19 uur
En daar is die dan, Gambino. Verwacht echter niet dat ‘ie er heel lang in blijft.
0
geplaatst: 18 mei 2018, 16:45 uur
Ik had er zelfs nog m'n twijfels over of ie het zou halen. Maar zowaar! Volledig terecht natuurlijk, ik kan me niet veel tracks (of nouja, clips) herinneren waar zóveel mensen in mijn omgeving het over hadden.
En apart dat ze deze Boef dan wel weer toelaten, terwijl de vorige twee singles (Antwoord en Sofiane) volgens mij meer gestreamd werden. In ieder geval in de eerste weken. Maar misschien zit ik ermaast.
En apart dat ze deze Boef dan wel weer toelaten, terwijl de vorige twee singles (Antwoord en Sofiane) volgens mij meer gestreamd werden. In ieder geval in de eerste weken. Maar misschien zit ik ermaast.
1
geplaatst: 18 mei 2018, 16:46 uur
Arrie schreef:
ik kan me niet veel tracks (of nouja, clips) herinneren waar zóveel mensen in mijn omgeving het over hadden.
ik kan me niet veel tracks (of nouja, clips) herinneren waar zóveel mensen in mijn omgeving het over hadden.
Anaconda

0
geplaatst: 18 mei 2018, 22:53 uur
Bij het horen van de nieuwe Selena dacht ik trouwens: ah nu zou ze zomaar eens opgepikt kunnen worden door de Nederlandse radio. En ja hoor, het is de Alarmschijf, dus binnenkort haar tweede solosingle in de Top 40. Het klinkt namelijk wel heel erg Avicii en dat is een kant die ze van mij niet op hoeft te gaan. Heel jammer. 

0
geplaatst: 19 mei 2018, 01:48 uur
Arrie schreef:
Bij het horen van de nieuwe Selena dacht ik trouwens: ah nu zou ze zomaar eens opgepikt kunnen worden door de Nederlandse radio. En ja hoor, het is de Alarmschijf, dus binnenkort haar tweede solosingle in de Top 40. Het klinkt namelijk wel heel erg Avicii en dat is een kant die ze van mij niet op hoeft te gaan. Heel jammer.
Derde! Hands to Myself kwam (naast Wolves) ook nog de lijst in.
0
geplaatst: 26 mei 2018, 18:16 uur
0
geplaatst: 26 mei 2018, 18:30 uur
Het grappige is dat in de Mega Top 50 juist Stay van Post Malone binnenkomt, terwijl ze allebei volgens mij niet officieel als single zijn uitgebracht.
0
geplaatst: 26 mei 2018, 19:29 uur
Arrie schreef:
Het grappige is dat in de Mega Top 50 juist Stay van Post Malone binnenkomt, terwijl ze allebei volgens mij niet officieel als single zijn uitgebracht.
Klopt, dat is Ball for Me met Nicki Minaj. Maar Better Now staat toevallig, naast sterke streams, ook op de playlist bij SLAM!
0
geplaatst: 26 mei 2018, 19:39 uur
catdog schreef:
Klopt, dat is Ball for Me met Nicki Minaj. Maar Better Now staat toevallig, naast sterke streams, ook op de playlist bij SLAM!
(quote)
Ik snap wel hoe het komt, maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat het streamen ervoor zorgt dat het publiek als het ware bepaalt wat de single wordt: Better Now wordt wereldwijd massaal gestreamd zonder dat dat nummer nou zo gepromoot is. En ook wel interessant dat sommige zenders er blijkbaar voor kiezen om net een andere albumtrack te gaan draaien omdat dat beter zou passen.
* denotes required fields.