MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Servië:

De dramatiek druipt van deze inzending af. Ik zou het bijna omschrijven als een Balkanballad die zomaar in een musical had kunnen zitten. Vergeleken met andere Balkanballads van die in de loop der jaren zijn langsgekomen vind ik dit een van de mindere, maar desondanks klinkt dit niet slecht. De orkestratie klinkt smaakvol en ik krijg met de studioversie wel het vertrouwen dat Princ ook in Basel kan laten zien wat hij in z'n mars heeft. Ik denk dat dit genoeg gaat opvallen om de finale te halen en daar zou ik persoonlijk ook vrede mee hebben.

Finland:

Ja, dit overtuigt. Lust gevangen in een liedje en Erika laat dit maar al te graag zien. Zodra je klaar bent met het nummer krijg je "ICH KOMME" niet meer uit je hoofd. De dancebeats zijn vet en dit is nu de tweede inzending die succesvol een versnelling op het eind weet te plaatsen. Ook ik ga hier dus goed op en dit gaat gewoon met groot gemak de finale halen. Een van de betere inzendingen dit jaar. Lekker, hoor!

1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Finland
5. Albanië
6. Nederland
7. Tsjechië
8. IJsland
9. Malta
10. Cyprus
11. Denemarken
12. Australië
13. Oekraïne
14. Georgië
15. San Marino
16. Servië
17. Israël
18. Portugal
19. Letland
20. Litouwen
21. Griekenland
22. Montenegro
23. Azerbeidzjan
24. Estland
25. Noorwegen
26. Polen
27. Armenië
28. Ierland
29. Luxemburg
30. Kroatië
31. Slovenië

Score tweede halve finale: Ik heb het gevoel dat beide halve finales wat gelijkwaardig zijn aan elkaar. Gezien het feit dat ik niet kapot was van de eerste halve finale ben ik dat dus ook niet echt met betrekking tot de tweede, al vind ik de tweede over de linie wel beter. Dat heeft met name te maken met dat het aantal redelijke nummers wat groter is in de tweede halve finale, al is er nog steeds een groot deel dat ofwel onopvallend of kwalitatief uitermate teleurstellend is. We krijgen de big 5 en het gastland nog, maar al met al hebben we best wel een zwak jaar, denk ik.

En zo hebben we 8 dezelfde nummers in onze top 10 Porcupine Head (en vaak staan ze redelijk op dezelfde plaats)

Daar is de derde uit de sekstrilogie en de leukste, Ze lijkt niet de beste zangeres van dit jaar maar komt daar heel aardig mee weg. Ich Komme is leuk dubbelzinnig en de act is leuk. Dit gaat met twee vingers in de neus naar de finale (wellicht als winnaar van deze semi) en gaat bij het publiek de de derde plek halen en bij de jury de tiende. Samen plek 7 ofzo,

1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Finland
9. Letland
10. Tsjechie

11. Australie
12. Griekenland
13. Zweden
14. Cyprus
15. Portugal
16. Noorwegen
17. San Marino
18. Luxemburg
19. Georgie
20. Malta

21. Polen
22. Servie
23. Montenegro
24. Azerbeidzjan
25. Denemarken
26, Ierland
27. Estland
28. Israel
29. Slovenië
30. Kroatie

31. Armeniè

Eric heeft het nummer dat met met Portugal en Polen 2019 het meest boos maakt dat het de finale niet haalde al genoemd. Lordi is een belangrijke winnaar geweest omdat het besef dat inzendingen niet typisch eurovisiie moesten zijn duidelijk navolging kreeg. Ik ga het Onweerwolf niet aandoen om hier Paradise Oskar te noemen. Ik ga voor iets uit de 70's, ook een leuk Fins decennium. 1977, om precies te zijn.

Ook hier weer een voorspelling. Op het eerste gevoel is deze semi wellicht iets makkelijker te voorspellen.

1. Kan niet misgaan
Oostenrijk
Israel
Finland
2. Vrijwel zeker
Tsjechie
Australie
Malta
3. Net wel
Griekenland
Litouwen
Luxemburg
Servie
4. Net niet
Letland
Georgie
Montenegro
Denemarken
5. D.O.A.
Ierland
Armenie

Beetje moeten schuiven. Bij nader inzien vrees ik dat Letland het onterecht niet gaat halen.

Voorspelling eerste halve finale:

Zekerheidje:

Zweden
Nederland
Estland

Zo goed als zeker:

Polen
Oekraïne
Albanië
België
Noorwegen

Het hangt erom:

Cyprus
San Marino

-----------

Waarschijnlijk niet:

Azerbeidzjan
IJsland
Kroatië

Zeker weten van niet:

Slovenië
Portugal

Voorspelling tweede halve finale:

Zekerheidje:

Oostenrijk
Finland
Israël

Zo goed als zeker:

Tsjechië
Malta
Servië
Australië

Het hangt erom:

Griekenland
Denemarken
Luxemburg

----------

Waarschijnlijk niet:

Litouwen
Letland
Georgië

Zeker weten van niet:

Ierland
Armenië
Montenegro

Onweerwolf
Finland

Ik kan er de vinger niet echt op leggen maar waar ik de seksact van Malta prima kan hebben staat het me hier wat tegen. Malta doet het met een knipoog denk ik en Erika wil echt graag prostituee zijn. En dat mag natuurlijk maar daar word ik niet echt warm van. Ich Komme is verder zeker wel een van de betere nummers, afgezien van de tekst. Muzikaal gezien prima met een goede mix van retro en modern. De studio versie is overigens qua zang wel duidelijk beter dan de live versie. Ook een nummer dat meteen je aandacht vasthoudt maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat het koortje al wel wat beugehoord ben.

01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Tsjechië
06. Malta
07. San Marino
08. Australië
09. Finland
10. Portugal

11. Nederland
12. Ierland
13. Oekraïne
14. Albanië
15. Cyprus
16. Israël
17. Georgië
18. Griekenland
19. Slovenië
20. IJsland

21. Zweden
22. Letland
23. Noorwegen
24. Servië
25. Azerbeidzjan
26. Polen
27. Luxemburg
28. Kroatië
29. Montenegro
30. Armenië
31. Denemarken

Fins favo'tje is inderdaad uiteraard:

Paradise Oskar - Da Da Dam | 2011

Jarenlang zelfs mijn favoriete ESC inzending ooit en inmiddels al weer een tijdje #2 maar ik heb nog lang geen genoeg van dit pareltje.

Monica uit 1977 vind ik trouwens ook fantastisch, net als Ami uit 1983, Katri uit 1979, Penilla uit 2012 en Marion uit 1973.

Ik ben ook fan van de Finse inzending. Het nummer is heel tof, maar het is vooral Erika Vikman zelf die me over de streep trekt om deze op de eerste plek te knallen. Ze draagt de act puur op charisma, wat een heerlijke vrouw om naar te kijken!

1. Finland
2. Oostenrijk
3. Zweden
4. Letland
5. Albanië
6. Denemarken
7. Litouwen
8. San Marino
9. Georgië
10. Servië

11. Slovenië
12. IJsland
13. Azerbeidzjan
14. Oekraïne
15. Griekenland
16. Portugal
17. Israël
18. Nederland
19. Noorwegen
20. Tsjechië

21. Australië
22. Estland
23. Montenegro
24. Armenië
25. Cyprus
26. Polen
27. België
28. Ierland
29. Luxemburg
30. Malta

37. Kroatië

De nummers allemaal beluisterd. Er is één uitschieter die wellicht zal winnen en dat is Oostenrijk.

Voorspelling eerste halve finale:

Zeker wel:
Zweden
Oekraïne
Albanië

Zo goed als zeker:
Polen
België
Nederland
Estland

Wellicht wel:
Noorwegen
Cyprus
San Marino

-----------

Wellicht niet:
Azerbeidzjan
IJsland

Zeker niet:
Portugal
Slovenië
Kroatië

Voorspelling tweede halve finale:

Zeker wel:
Oostenrijk
Finland
Israël

Zo goed als zeker:
Tsjechië
Malta
Servië
Australië

Wellicht wel:
Griekenland
Luxemburg
Georgië

----------

Wellicht niet:
Letland
Denemarken
Litouwen

Zeker niet:
Ierland
Armenië
Montenegro

Servië

Ik heb met deze inzending hetzelfde als met pannenkoeken: in eerste instantie vind ik het wel lekker, maar ik consumeer er al snel te veel van en de weken erna staat alleen de gedachte eraan mij al tegen.
Ik hoop dat ik er tijdens het festival weer een beetje tegen kan, maar het hoeft dan niet twee keer voorbij te komen.

Finland

Wellicht is het een ‘love it or hate it’-nummer, al lees ik hier vooral veel lof voor deze inzending. Ik vind zowel de muziek, de flauwe lyrics als de uitstraling van Erika helemaal niks. Het is mij allemaal te lomp.
Het is wel een nummer dat blijft hangen, er gebeurt veel op het podium en seks verkoopt. Het zal het ongetwijfeld goed gaan doen.

1. Ierland
2. Albanië
3. Letland
4. Portugal
5. Griekenland
6. Litouwen
7. Georgië
8. Oekraïne
9. Israël
10. Nederland

11. Zweden
12. Montenegro
13. Oostenrijk
14. Denemarken
15. Polen
16. Luxemburg
17. Tsjechië
18. Azerbeidzjan
19. Noorwegen
20. Servië

21. Malta
22. Finland
23. Cyprus
24. België
25. IJsland
26. Australië
27. Armenië
28. Estland
29. San Marino
30. Slovenië

31. Kroatië

32. Duitsland

Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 67
Aantal gewonnen: 2

Hoogste positie: 1ste (1982, 2010)
Laagste positie: laatste (1964, 1965, 1974, 1995, 2005, 2015, 2016, 2022, 2023)

Abor & Tynna - Baller

Een Oostenrijks duo dat uitkomt voor Duitsland. Ach het gebeurt vaker dat artiesten uit andere landen voor een land uitkomen waar ze zelf niet vandaan komen, en waarom niet. Onder toeziend oog van Conchita Wurst won Baller de voorronde. Een interessante bijdrage wat ook mijn belangstelling richting het album van Abor & Tynna trok.

Live kwam het niet uit de verf en ik begreep dat de dame in kwestie het onlangs in Amsterdam aan het playbacken was vanwege stemproblemen. Ik mag hopen dat dit in Basel niet het geval zal zijn, want het nummers is leuk, maar live was het gewoon niet best.

Deze video mag dan wel het optreden in de nationale finale zijn, ze hebben de studioversie er overheen gegooid. En voor deze lijst ga ik ook uit van de studioversies, dus ze hebben mazzel.

Voorspelling: ergens tussen 15e en 20e plaats. Ik vrees toch dat Duitsland wederom geen hoge ogen gaat gooien, hoe modern dit nummer ook is, tenzij er goed gezongen gaat worden en het minder rommelig overkomt op het podium. Bij mij zwalkt het nogal heen en weer in mijn lijstje. Op dit moment wat minder hoog dan op andere momenten.

Top 37:

1. Finland
2. Zweden
3. Oostenrijk
4. België
5. Nederland
6. Litouwen
7. Tsjechië
8. Albanië
9. Australië
10. IJsland

11. Estland
12. Cyprus
13. Servië
14. Griekenland
15. Polen
16. Duitsland
17. Israël
18. Letland
19. Malta
20. Oekraïne

21. Denemarken
22. Georgië
23. Portugal
24. Azerbeidzjan
25. Noorwegen
26. San Marino
27. Montenegro
28. Luxemburg
29. Kroatië
30. Slovenië

31. Ierland
32. Armenië

Mijn favoriet uit Duitsland.

Ik ben nog steeds fan van het misschien ietwat foute Reise nach Jerusalem – Kudüs’e seyahat van Sürpriz (dat dansje......).

Duitsland

Ik heb met ‘Bittersüß’ voor de derde keer een album aangeschaft van een artiest die ik ken dankzij het songfestival. Ik heb dus een behoorlijk zwak voor dit duo. Er is echter wel een groot verschil met de andere artiesten waarvan ik een album kocht. Mor ve Ötesi en Ladaniva (dat zijn die andere twee) klonken niet alleen op album goed, maar kwamen bij hun optredens ook over als ervaren muzikanten. Abor en Tynna lijken nog maar aan het begin van hun carrière te staan. Het debuutalbum ‘Bittersüß’ staat als een huis, maar live klinkt het tot nu toe allemaal erg broos. Tynna heeft tijdens haar optredens last van stemproblemen of is niet lekker in orde, maar ik vraag me af of zenuwen niet ook een rol spelen bij de matige liveoptredens. Ik gun het Tynna en Abor dat ze het live waar kunnen maken, maar ik ben niet zonder twijfels. Het zou jammer zijn als deze ruwe diamant niet op tijd gepolijst wordt.

‘Baller’ is niet mijn favoriete nummer van het album, maar het heeft wel alles wat Abor en Tynna leuk maakt. Het is catchy, fris en helemaal van deze tijd (op een manier die voor mij als oude lul ook nog leuk is).

1. Duitsland
2. Ierland
3. Albanië
4. Letland
5. Portugal
6. Griekenland
7. Litouwen
8. Georgië
9. Oekraïne
10. Israël

11. Nederland
12. Zweden
13. Montenegro
14. Oostenrijk
15. Denemarken
16. Polen
17. Luxemburg
18. Tsjechië
19. Azerbeidzjan
20. Noorwegen

21. Servië
22. Malta
23. Finland
24. Cyprus
25. België
26. IJsland
27. Australië
28. Armenië
29. Estland
30. San Marino

31. Slovenië
32. Kroatië

Duitsland:

Abor & Tynna zijn inmiddels niet zo heel onbekend meer op MuMe, waar ze recent met Tan Lines de vijfde plaats wisten te behalen in de maandfinale van het Song van het Jaar-topic. We gaan hen dus ook terugzien op het Songfestival en dat doen ze met een heerlijke banger genaamd Baller. De beat is gelijk aanstekelijk en zodra het eerste "Ich BALALALALALALA" voorbijkomt is het moeilijk om niet stil te blijven zitten. Ik heb hun live optredens niet gehoord, maar als het klopt dat het toen niet zuiver klonk, dan hoop ik dat dit in Basel kan worden bijgetrokken. Desondanks vind ik dit opnieuw een goeie dancetrack. Er is meer dan genoeg keus dit jaar op dat vlak!

1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Finland
5. Duitsland
6. Albanië
7. Nederland
8. Tsjechië
9. IJsland
10. Malta
11. Cyprus
12. Denemarken
13. Australië
14. Oekraïne
15. Georgië
16. San Marino
17. Servië
18. Israël
19. Portugal
20. Letland
21. Litouwen
22. Griekenland
23. Montenegro
24. Azerbeidzjan
25. Estland
26. Noorwegen
27. Polen
28. Armenië
29. Ierland
30. Luxemburg
31. Kroatië
32. Slovenië

Dat Duitsland een video poste met de studioversie erover ligt er vrij dik bovenop. Ik ken het album en dat andere nummer niet, maar bij deze is het kwartje nog niet helemaal gevallen. Kan nog komen, Maar verder dan "leuk" ben ik nog niet en dan beland je net buiten mijn top 10. En ik hoor er niet direct de come back in waar ze in Duitsland op hopen. Al helemaal niet als de zang niet goed gaat. 20e als het wel goed gaat, maar ik zie dit ook wel laatste worden als echt alles tegen zit. (zang gaat mis, optreden als tweede of derde, geen verbeting in staging).

1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Finland
9. Letland
10. Tsjechie

11. Australie
12. Griekenland
13. Zweden
14. Duitsland
15. Cyprus
16. Portugal
17. Noorwegen
18 San Marino
19. Luxemburg
20. Georgie

21. Malta
22. Polen
23. Servie
24. Montenegro
25. Azerbeidzjan
26. Denemarken
27, Ierland
28. Estland
29. Israel
30. Slovenië

31. Kroatie
32. Armeniè

Duitsland heeft genoeg leuks gebracht, maar van de big 5 heb ik meer met de historie van Spanje, Frankrijk en Italie qua grote 5. Favorietjes zijn 1968, 1970, 1971, 1975, 1979, 1981, 1987, 1994, 2011 en 2018. En ook de winnaars uit 1982 en 2010 kan ik goed hebben Ik ga voor 1975. Zij had natuurlijk top 3 moeten eindigen dat jaar. Dat gevoel krijgt ook de Gerard joling cover niet weg.

1. Finland
2. Polen
3. Litouwen
4. Albanië
5. Oostenrijk
6. Tsjechië
7. Australië
8. Armenië
9. Azerbeidzjan
10. Ijsland
11. Georgië
12. Zweden
13. Malta
14. Estland
15. San Marino
16. België
17. Nederland
18. Duitsland
19. Portugal
20. Servië
21. Cyprus
22. Letland
23. Griekenland
24. Luxemburg
25. Israël
26. Slovenië
27. Oekraïne
28. Noorwegen
29. Ierland
30. Kroatië
31. Montenegro
32. Denemarken

Ik kwam onderstaand filmpje tegen van de inzending uit 1979. Vond het wel geinig. Duitsland is geen heel memorabel ESF land verder.

Hm, ik hink een beetje op twee gedachten als het op Duitsland aankomt.

Als ik het puur naar het liedje kijk, dan scoren Abor & Tynna een ruime voldoende. Het is fris en modern, en maakte ook mij nieuwsgierig naar hun debuutplaat, dus die kunnen ze in hun zak steken. Ik vrees wel dat het gauw gaat vervelen maar dat hoeft de pret voor nu niet te drukken.

Maar dan: als ik hun optreden in de voorronde meeneem in mijn oordeel, dan komt het liedje ergens in de onderste regionen uit. Dat die zangeres zo vals is als de pest, vind ik nog niet eens het allergrootste struikelblok. Wat deze act vooral de das omdoet, is het feit dat ik haar geen moment geloof. De zenuwen zijn voelbaar door het scherm, daar waar ze juist een zekere coolheid probeert uit te stralen. Dat maakt het gewoon ongemakkelijk om naar te kijken. (Het contrast met de vorige inzending, Finland, kan haast niet groter zijn.) Zeker wanneer de cello eraan moet geloven in de apotheose van het nummer, word je pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt: dit is een zolderkamerduo dat nog nauwelijks klaar is voor de lokale braderie, laat staan het songfestival. Ik hoop dat Abor & Tynna de boel nog op weten te krikken vóór de halve finale, maar ze moeten van zó ver komen dat ik mijn hart ervoor vasthoud.

1. Finland
2. Albanië
3. Oostenrijk
4. Zweden
5. Letland
6. Denemarken
7. Litouwen
8. San Marino
9. Georgië
10. Servië

11. Slovenië
12. IJsland
13. Azerbeidzjan
14. Griekenland
15. Duitsland
16. Oekraïne
17. Portugal
18. Israël
19. Nederland
20. Noorwegen

21. Tsjechië
22. Australië
23. Estland
24. Montenegro
25. Armenië
26. Cyprus
27. Polen
28. België
29. Ierland
30. Luxemburg

31. Malta
37. Kroatië

Onweerwolf
Duitsland

Op zich vind ik deze inzending van Duitsland heel aardig in concept. In eigen taal en dat is gaaf. Het doet haast wat denken aan Nena en dat is een compliment. Maar tegelijkertijd vind ik het nummer ook wat irritant en op mijn zenuwen werken. Bovendien is het live echt niet sterk voor zover ik dat tot dusverre heb kunnen beoordelen. Desalniettemin een originele poging van Duitsland die bij mij wel de gunfactor krijgt.

01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Tsjechië
06. Malta
07. San Marino
08. Australië
09. Finland
10. Portugal

11. Nederland
12. Ierland
13. Oekraïne
14. Albanië
15. Cyprus
16. Duitsland
17. Israël
18. Georgië
19. Griekenland
20. Slovenië

21. IJsland
22. Zweden
23. Letland
24. Noorwegen
25. Servië
26. Azerbeidzjan
27. Polen
28. Luxemburg
29. Kroatië
30. Montenegro

31. Armenië
32. Denemarken

Mijn favoriete Duitse inzending is een absoluut juweel uit de prehistorie van het ESC.

Margot Eskens - Die Zeiger Der Uhr | 1966

Kippenvel hoor, een van de allermooiste ESC liedjes ooit.

33. Frankrijk

Aantal deelnamen: 66
Aantal gewonnen: 5

Hoogste positie: 1ste (1958, 1960, 1962, 1969, 1977)
Laagste positie: laatste (2014)

Louane - Maman

De verwachtingen waren vooraf hooggespannen: Louane zou Frankrijk wel eens een nieuwe overwinning kunnen bezorgen. En dat zonder dat er ook maar een noot gehoord was.

Net als Nederland gaan we lang terug de tijd in dat Frankrijk won. Net als Nederland zitten de meeste winnaars in de 'oude periode'.
Toen het nummer gepresenteerd werd in dat grote stadion waren de reacties wat lauw. Was dit het nou?

Maar inmiddels geloven de bookmakers er wel in, want Frankrijk staat op de derde plaats. Terecht? Ach, ik vind dit best een uitstekend nummer, maar ik word er ook niet wild van. Gewoon een prima lied voor het Songfestival en Frankrijk als winnaar vind ik prima.

Voorspelling: top 5, winst lijkt me net wat te hoog gegrepen.

Top 37:

1. Finland
2. Zweden
3. Oostenrijk
4. België
5. Nederland
6. Litouwen
7. Tsjechië
8. Albanië
9. Australië
10. IJsland

11. Frankrijk
12. Estland
13. Cyprus
14. Servië
15. Griekenland
16. Polen
17. Duitsland
18. Israël
19. Letland
20. Malta

21. Oekraïne
22. Denemarken
23. Georgië
24. Portugal
25. Azerbeidzjan
26. Noorwegen
27. San Marino
28. Montenegro
29. Luxemburg
30. Kroatië

31. Slovenië
32. Ierland
33. Armenië

Mijn favoriete inzending uit Frankrijk:

Ik vind aardig wat nummers goed. En er zijn er zelfs die ik zeer goed vind: de winnaar uit 1962 Un Premier Amour van Isabelle Aubret, Joëlle Ursull in 1990 met White and Black Blues, een jaar daarna Amina met C'est le dernier qui a parlé qui a raison (die had toch moeten winnen van Carola zeg), in 1996 Dan Ar Braz & Héritage des Celtes met Diwanit Bugale en Barbara Pravi met Voilà in 2021 (ik heb haar snel daarna nog live gezien met een eigen concert, nadat ik haar dit nummer zag zingen in Ahoy). Maar mijn grote favoriet is nog steeds de laatste overwinning in 1977: Marie Myriam met L'oiseau et l'enfant. Dikke all time top 10 favoriet.

Frankrijk zet vol in op de win. In 2021 merkte de Fransen dat ze erg scoorde met iets wat rustig, goed gezongen en heel erg Frans was. Een jaar later flopte een moderne inzending van ze volkomen en vorig deed een heel Franse ballade het weer prima. Die van dit jaar spreekt me wat minder aan dan die van vorig jaar en de veters van Barbara Pravi mag ze al helemaal niet strikken. Het is een van de betere ballads dit jaar maar dat zegt ook wat over het lage niveau van veel van de ballads. Het issue met dit nummer is dat het te gewoon is. Pravi was veel passioneler en had een van de beste stagings van de laatste karen.De zang van vorig jaar was insane en de gimmick van onversterkt zingen werkte en toch waren beide nummers populairder bij de jury dan bij het publiek. Dat gaat hier wat sterker zijn. Ik denk dat dit wellicht tweede ( (na Oostenrijk) wordt bij de jury, maar bij het publiek hooguit net de top 10 haalt. Samen plek 5, dus ik volg Eric,
Een Franse winst hangt in de lucht. Net zoals de Italiaanse al een aantal jaren voor 2021, maar ik denk niet dat het dit jaar is.

1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Finland
9. Letland
10. Tsjechie

11. Australie
12. Griekenland
13. Zweden
14. Duitsland
15. Frankrijk
16. Cyprus
17. Portugal
18. Noorwegen
19 San Marino
20. Luxemburg

21. Georgie
22. Malta
23. Polen
24. Servie
25. Montenegro
26. Azerbeidzjan
27. Denemarken
28, Ierland
29. Estland
30. Israel

31 .Slovenië
32. Kroatie
33. Armeniè

Op deze plek noem ik vaan Amina die in 1991 natuurlijk had moeten winnen, maar vandaag neem ik een andere grote favoriet (en ik heb er veel voor Frankrijk): Isabelle Aubret. Niet met Un Premier Amour. Maar met het wat mij betreft mooiere La Source uit 1968 waarmee ze derde werd. Bloedmooi.

1. Finland
2. Polen
3. Litouwen
4. Albanië
5. Oostenrijk
6. Tsjechië
7. Australië
8. Armenië
9. Azerbeidzjan
10. Ijsland
11. Georgië
12. Zweden
13. Malta
14. Estland
15. San Marino
16. België
17. Nederland
18. Duitsland
19. Portugal
20. Frankrijk
21. Servië
22. Cyprus
23. Letland
24. Griekenland
25. Luxemburg
26. Israël
27. Slovenië
28. Oekraïne
29. Noorwegen
30. Ierland
31. Kroatië
32. Montenegro
33. Denemarken

Frankrijk:

Hoe Frans wil je het hebben met deze inzending. Maman is een bijna archetypische ballad, maar wel een van het betere soort en zeker vergeleken met andere ballads die we tot nu toe gehoord hebben. Vind ik dit een wereldschokkend meesterwerk? Dat nou ook weer niet, maar kwalitatief is dit wel meer dan goed genoeg voor een hoge positie bij mij. Gezien ik het idee heb dat deze ballad flink op het gevoel speelt, denk ik dat voor deze inzending veel af zal gaan hangen hoe de staging eruit gaat zien. Louane gaat meedoen voor een hoge positie, maar als de Fransen dit goed weten neer te zetten, dan denk ik dat er misschien topdrie in zit. Winnen? Dat is denk ik te hoog gegrepen, zeker met een klasbak als Oostenrijk in de gelederen.

1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Finland
5. Duitsland
6. Albanië
7. Frankrijk
8. Nederland
9. Tsjechië
10. IJsland
11. Malta
12. Cyprus
13. Denemarken
14. Australië
15. Oekraïne
16. Georgië
17. San Marino
18. Servië
19. Israël
20. Portugal
21. Letland
22. Litouwen
23. Griekenland
24. Montenegro
25. Azerbeidzjan
26. Estland
27. Noorwegen
28. Polen
29. Armenië
30. Ierland
31. Luxemburg
32. Kroatië
33. Slovenië

Onweerwolf
Frankrijk

Over de Franse inzending valt eigenlijk niets op te merken, zowel niet in positieve zin als in negatieve zin. Goed nummer, goede zangeres maar het doet me helemaal niets (en mijn inspiratie is zo langzamerhand ook op. )

01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Tsjechië
06. Malta
07. San Marino
08. Australië
09. Finland
10. Portugal

11. Nederland
12. Ierland
13. Oekraïne
14. Albanië
15. Cyprus
16. Duitsland
17. Israël
18. Georgië
19. Griekenland
20. Slovenië

21. IJsland
22. Zweden
23. Letland
24. Frankrijk
25. Noorwegen
26. Servië
27. Azerbeidzjan
28. Polen
29. Luxemburg
30. Kroatië

31. Montenegro
32. Armenië
33. Denemarken

Het mooiste ESC nummer ooit komt uit Frankrijk:

Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant | 1969

Zo hoort een chanson te klinken.

Onze tussenstand tot nu (stemmers die een top 33 hebben):

1. Finland 36
Oostenrijk 36
3. Litouwen 35
4. België 31
5. Albanië 27
6. Zweden 22
7. Tsjechië 18
8. Nederland 14
9. IJsland 11
10. Polen 10

11. Australië 9
12. Estland 7
13. Oekraïne 7
14. Duitsland 6
15. Malta 5
16. Frankrijk 4
17. San Marino 4
18. Armenië 3
19. Letland 2
20. Azerbeidzjan 2
21. Portugal 1

Even vergelijken met de fanclubs (OGAE) tot nu toe:

1. Sweden – 36 points (6)
2. Austria – 34 points (1/2)
3. Albania – 28 points (5)
4. France – 25 points (16)
5. Israel – 15 points (-)
6. Malta – 15 points (15)
7. The Netherlands – 14 points (8)
8. Finland – 11 points (1/2)
Czechia – 10 points (7)
9. Germany – 10 points (14)
10. Estonia – 9 points (12)

11. Spain – 8 points (-)
12. Greece – 6 points (-)
13. Switzerland – 6 points (-)
14. Serbia – 3 points (-)
15. Azerbaijan – 1 point (20)
16. Luxembourg – 1 point (-)

Ik vind het een mooi nummer, vooral dat stukje waarin ze "maman" zingt.

1. Finland
2. Albanië
3. Oostenrijk
4. Zweden
5. Letland
6. Denemarken
7. Frankrijk
8. Litouwen
9. San Marino
10. Georgië

11. Servië
12. Slovenië
13. IJsland
14. Azerbeidzjan
15. Griekenland
16. Duitsland
17. Oekraïne
18. Portugal
19. Israël
20. Nederland

21. Noorwegen
22. Tsjechië
23. Australië
24. Estland
25. Montenegro
26. Armenië
27. Cyprus
28. Polen
29. België
30. Ierland

31. Luxemburg
32. Malta
37. Kroatië

34. Italië

Aantal deelnamen: 49
Aantal gewonnen: 3

Hoogste positie: 1ste (1964, 1990, 2021)
Laagste positie: laatste (1966)

Lucio Corsi - Volevo essere un duro

Hoe is het toch mogelijk dat mijn favoriete Songfestival land slechts drie keer gewonnen heeft? Maar wat was ik blij dat mijn torenhoge favoriet in 2021 won en dat ik ze kon aanmoedigen. Nooit vergeet ik meer het moment dat we ze zagen opstellen (we hadden plekken waar we dit konden zien) en er achter mij Italianen zaten in Ahoy en dat we onze longen uit onze lijf schreeuwden. De glimlach van de band en nog even zwaaien voor ze opkwamen... ja, ik heb er geweldige herinneringen aan, zoals ik die ook heb aan vele inzendingen uit dit land.

Ook mijn favoriete Songfestival nummer ooit komt uit Italië: I Treni Di Tozeur van Alice & Battiato.

En dan dit jaar. Aanvankelijk won Olly Sanremo met Balorda nostalgia, maar meneer wilde niet naar het Songfestival. De reden was een tour die hij al gepland had, maar boze tongen beweren dat hij vanwege homofobe uitspraken in het verleden eieren voor zijn geld koos en geen zin had dat dit allemaal weer naar boven zou komen.
Hierdoor ging de nummer twee en dat is Lucio Corsi. Voor mij ook een veel leuker en beter nummer.

Echt, ik hou van dit nummer, maar eerlijk is eerlijk: Lucio maakt het zichzelf niet makkelijk met zijn verschijning. Het gaat zeker niet de favoriet in de gayscene worden (die houden meestal meer van de gelikte, knappe, gespierde kerels die optreden), maar met die schmink op zijn gezicht wordt het er voor niemand beter op. Ik hoop dat hij het achterwege laat in Basel, want het zou wel eens kunnen gaan gebeuren dat Italië dit jaar één van z'n mindere scores gaat behalen als we de polls volgen en de bookmakers moeten geloven. Ik hoop van niet, want ook dit jaar voegt Italië een pareltje toe aan hun indrukwekkende lijst inzendingen......

Voorspelling: 11-15.

Top 37:

1. Finland
2. Italië
3. Zweden
4. Oostenrijk
4. België
5. Nederland
7. Litouwen
8. Tsjechië
9. Albanië
10. Australië

11. IJsland
12. Frankrijk
13. Estland
14. Cyprus
15. Malta
16. Servië
17. Griekenland
18. Polen
19. Duitsland
20. Israël

21. Letland
22. Oekraïne
23. Denemarken
24. Georgië
25. Portugal
26. Azerbeidzjan
27. Noorwegen
28. San Marino
29. Montenegro
30. Luxemburg

31. Kroatië
32. Slovenië
33. Ierland
34. Armenië

Mijn favoriet uit Italië is hier al jaren bekend. Tevens mijn favoriete inzending aller tijden:

Ja, Italië is, als elk jaar eigenlijk wel, weer fantastisch: een oprecht leuk nummer met een oprecht ontroerende tekst, volslagen geloofwaardig gebracht door Lucio Corsi. Dit is er zowaar eentje waarvan ik verwacht dat ik 'm buiten het songfestivalseizoen nog regelmatig op zal zetten. Het is inderdaad maar de vraag of de aankleding goed zal vallen bij het grote publiek (Corsi kwam me met zijn grijze gelaat aanvankelijk voor als een glamrockzombie), maar eerlijk gezegd stoort het me in het geheel niet. Van deze man heb ik het gevoel naar een volwaardig artiest te kijken, ik ben fan!

Eén kritiekpuntje: dat gelul in die clip is echt vreselijk. Zet liever de liveversie op, dan krijg je het nummer te horen zoals het bedoeld was!

1. Italië
2. Finland
3. Albanië
4. Oostenrijk
5. Zweden
6. Letland
7. Denemarken
8. Frankrijk
9. Litouwen
10. San Marino

11. Georgië
12. Servië
13. Slovenië
14. IJsland
15. Azerbeidzjan
16. Griekenland
17. Duitsland
18. Oekraïne
19. Portugal
20. Israël

21. Nederland
22. Noorwegen
23. Tsjechië
24. Australië
25. Estland
26. Montenegro
27. Armenië
28. Cyprus
29. België
30. Polen

31. Ierland
32. Luxemburg
33. Malta
37. Kroatië

Ik vraag me af of ze er in Italie wakker van liggen als ze een keer niet de top 10 halen. Mooi liedje dat erg Italiaans is. En dat is wat de koppeling met San Remo wel heeft veroorzaakt, je krijgt iets Italiaans, je krijgt altijd een zekere kwaliteit en ze eindigen daardoor bijna altijd hoog, wat je van veel andere big fivers zeker niet zeggen kan. Het is ook wel bijna een zekerheid dat de volgende overwinning niet zo ver weg is. Dit jaar zal dat niet zijn. Ik denk dat dit net wat meer een jury-inzending gaat worden dan een publieks.

Ik ben minder wild van deze inzending dan bovenstaande figuren, maar Italie is voor mij wel weer duidelijk de fijnste van de big 5. Ik denk dat Italie twaalfde wordt.

1. Albanie
2. Litouwen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Belgie
6. Nederland
7. Oostenrijk
8. Finland
9. Letland
10. Italie

11. Tsjechie
12. Australie
13. Griekenland
14. Zweden
15. Duitsland
16. Frankrijk
17 Cyprus
18. Portugal
19. Noorwegen
20 San Marino

21. Luxemburg
22. Georgie
23. Malta
24. Polen
25. Servie
26. Montenegro
27. Azerbeidzjan
28. Denemarken
29, Ierland
30. Estland

31. Israel
32 .Slovenië
33. Kroatie
34. Armeniè

Niks boven I Treni de Tozeur. Maar er is meer goeds uit Italie. Veelal heel dicht bij hun eigen, rijke liedcultuur. Veel melodie, beetje drama en soms wat fijne kitsch, maar vaker klasse

Vandaag kies ik bij Italie voor ervoor om iemand te herdenken. Mia Martini. Ze deed twee keer mee. Mia had niet een heel makkelijk leven. Veel drama en veel gedoe. Onder meer een stembandoperatie waardoor ze heel anders ging klinken. Daarom is de tweede keer (1992) totaal anders dan haar eerste deelname (1977). Ze kende vele successen, trad op met grote namen zoals Charles Aznavour. Haar priveleven zat ook al vol drama en dat kun je in Rhapsodia gewoon horen. Je hoort daarin leven en vooral de donkere kanten. Ze bleef gezondheidsissues houden. Met name pijnlijke knobbeltjes op haar stembanden. Maar ze was bang voor nog een operatie en slikte vooral pijnstillers om de pijn te bestrijden. Daarin hield ze geen maat en blijkbaar gebruikte ze nog meer, want in 1995, maar 3 jaar na dit optreden werd Mia dood gevonden met sporen van cocaine in haar bloed.

Ik ga voor Rapsodia van Mia Martini

Italië:

Ja, ik moet zeggen dat meneer met zijn uiterlijk zo kan auditioneren bij ofwel KISS of een 70's progrockband. Niet dat dat voor mij veel uitmaakt, zolang het nummer maar goed is en de Italianen zijn wat dat betreft gewoon weer top, hoor. Het nummer klinkt echt zoals ze in Italië worden gemaakt. Volevo Essere Un Duro heeft een beetje een melancholische toon, maar ik luister graag naar deze klanken en ik ben wel gecharmeerd van hoe Lucio het nummer overbrengt. Ik versta geen noot van wat hij zingt, maar elk woord is raak. Jammer dat dit nummer niet zo goed aanslaat bij de bookmakers. Maar ondanks dat ben ik zelf wel gecharmeerd van deze inzending en ik hoop dan ook dat Lucio straks weer kan shinen in Basel.

1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Italië
5. Finland
6. Duitsland
7. Albanië
8. Frankrijk
9. Nederland
10. Tsjechië
11. IJsland
12. Malta
13. Cyprus
14. Denemarken
15. Australië
16. Oekraïne
17. Georgië
18. San Marino
19. Servië
20. Israël
21. Portugal
22. Letland
23. Litouwen
24. Griekenland
25. Montenegro
26. Azerbeidzjan
27. Estland
28. Noorwegen
29. Polen
30. Armenië
31. Ierland
32. Luxemburg
33. Kroatië
34. Slovenië

Onweerwolf
Italië

Erg sterke inzending van Italië dit jaar. Een warme retro-rockballad die wel wat doet denken aan David Bowie maar ook typisch Italiaans is en vooral authentiek. Ik heb niets tegen geproduceerde acts want ook daar is veel talent voor nodig maar de rauwe tegenhanger daarvan vind ik soms ook erg prettig. Het enige nadeel hier is dat juist de rafelrandjes ervan af zijn geknipt en was dat niet gebeurd dan was het denk ik nog wat sterker geweest. Het is ook knap hoe Italië elke keer weer goed voor de dag komt en bijna nooit een echte misser heeft. Hun mooiste inzendingen wisten echter dan weer niet te winnen.

01. Litouwen
02. Oostenrijk
03. België
04. Estland
05. Italië
06. Tsjechië
07. Malta
08. San Marino
09. Australië
10. Finland

11. Portugal
12. Nederland
13. Ierland
14. Oekraïne
15. Albanië
16. Cyprus
17. Duitsland
18. Israël
19. Georgië
20. Griekenland

21. Slovenië
22. IJsland
23. Zweden
24. Letland
25. Frankrijk
26. Noorwegen
27. Servië
28. Azerbeidzjan
29. Polen
30. Luxemburg

31. Kroatië
32. Montenegro
33. Armenië
34. Denemarken

Mijn favo is ook I Treni Di Tozeur dus ga ik voor runner-up:

Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente | 2018

Dit was de laatste keer dat ik me kan heugen dat ik een ESC nummer voor het eerst hoorde en het direct meteen opnieuw moest luisteren omdat ik het zo goed vond. Helaas kwam het live niet uit de verf maar de studio-versie is werkelijk schitterend.

Italië levert altijd op het ESF en dat is dit jaar niet anders. Ik had het nummer nog niet eerder gehoord maar het viel gelijk al goed. Winst lijkt me te hoog gegrepen maar wat maakt het uit, is gewoon genieten dit nummer.

1. Finland
2. Polen
3. Litouwen
4. Italië
5. Albanië
6. Oostenrijk
7. Tsjechië
8. Australië
9. Armenië
10. Azerbeidzjan
11. Ijsland
12. Georgië
13. Zweden
14. Malta
15. Estland
16. San Marino
17. België
18. Nederland
19. Duitsland
20. Portugal
21. Frankrijk
22. Servië
23. Cyprus
24. Letland
25. Griekenland
26. Luxemburg
27. Israël
28. Slovenië
29. Oekraïne
30. Noorwegen
31. Ierland
32. Kroatië
33. Montenegro
34. Denemarken

Ik had eerder met Noorwegen vals gespeeld door twee favoriete nummers te benoemen dus dat zal ik nu achterwege laten. Maar ik zou er nu met gemak vijf tot zes kunnen roepen. Met afstand mijn favoriete ESF land. Treni di Tozeur is al genoemd (niet heel verrassend ) dus ik ga voor Marco Mengoni uit 2013. Nog steeds één van mijn favoriete Italiaanse songs. Wonderschoon.

Marcooooo.....

Hij trad op in Rome toen wij in de buurt waren. Twee vakantiegangers uit Denemarken die wij kenden gingen er heen. Wij bleven die avond bij het zwembad, want we hadden kaarten voor Amsterdam en dat was een feest.

Achteraf ook blij die keuze gemaakt te hebben, want Rome was wel heel massaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:31 uur

geplaatst: vandaag om 04:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.