MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Onweerwolf
starbright boy schreef:
Ik ga af op een radiobericht dat ik opving en dacht dat ik hoorde dat avrotros had gezegd dat een andere omroep het zou gaan doen.

Maar dat max graag wil is een publiek geheim

Ik heb even herlezen wat op de NOS app staat en daar staat:

NPO zorgt dat de boel wordt uitgezonden.

Een andere omroep zal niet alsnog de inzending verzorgen.

Ergens zou ik het niet erg vinden als de NPO Spanje's voorbeeld zou volgen en het hele festival niet zou uitzenden (hadden ze het bezuinigingsexcuus prima voor kunnen gebruiken), maar het zou me niets verbazen als het gewoon ergens op NPO Start wordt weggestopt.

Onweerwolf
Porcupine Head schreef:
Ergens zou ik het niet erg vinden als de NPO Spanje's voorbeeld zou volgen en het hele festival niet zou uitzenden (hadden ze het bezuinigingsexcuus prima voor kunnen gebruiken), maar het zou me niets verbazen als het gewoon ergens op NPO Start wordt weggestopt.

Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Desalniettemin zou ik dan zelf wel via een buitenlandse omroep alsnog gaan kijken.

Deelname is best duur. Alleen uitzenden is juist relatief goedkoop met wat je ervoor krijgt heb ik e laten vertellen. Dus qua bezuinigen zet het geen zoden aan de dijk. 1 aflevering zomergasten is duurder.

Aanvullende info over het niet uitzenden: De Spaanse omroep heeft laten weten het Eurovisie Songfestival ook niet uit te gaan zenden. AVROTROS volgt dat besluit, maar de NPO wil het festival wel ter beschikking stellen aan de Nederlandse kijker. Te denken valt dan aan een uitzending via de NOS op NPO1 Extra of NPO3. De Vlaamse omroep VRT zendt het songfestival wel uit. “We zullen dat doen met bijkomende omkadering, tenzij de omstandigheden ons dwingen tot een herziening van dat standpunt.”

Porcupine Head schreef:
hadden ze het bezuinigingsexcuus prima voor kunnen gebruiken

Reclame inkomsten zullen vast niet vervelend zijn rondom het Songfestival

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Aanvullende info over het niet uitzenden: De Spaanse omroep heeft laten weten het Eurovisie Songfestival ook niet uit te gaan zenden. AVROTROS volgt dat besluit, maar de NPO wil het festival wel ter beschikking stellen aan de Nederlandse kijker. Te denken valt dan aan een uitzending via de NOS op NPO1 Extra of NPO3. De Vlaamse omroep VRT zendt het songfestival wel uit. “We zullen dat doen met bijkomende omkadering, tenzij de omstandigheden ons dwingen tot een herziening van dat standpunt.”

Dat laatste zou nog best wel eens kunnen want ik denk dat de kans echt wel reëel is dat België zich ook terugtrekt.

Uitzenden, niet uitzenden. Hoe zit dat met kijken?

Ik lees op diverse fora dat zeer fanatieke fans ook niet gaan kijken komend jaar. Hoe is dat hier bij jullie?

Zelf ga ik vast wel kijken, maar minder intensief en wat meer op de achtergrond verwacht ik. Een jaarlijkse voorbespreking trekt me nu minder, maar dat kan in maart wel weer anders zijn natuurlijk.

Ik kijk wel. Dat doe ik tot mijn dood of die van het festval. Maar voor nu ook minder intensief is mijn gevoel. We'll see.

Wat mij betreft bovenal doodjammer dat het zo ver heeft moeten komen. Ik sluit me wel aan bij wat Onweerwolf daar al over zei, je kunt bijna 1 op 1 de lijn trekken tussen het gekunstelde, geforceerde, en met het verstrijken van de jaren steeds minder houdbare 'het mag niet politiek worden'-standpunt van de EBU en de situatie waar we nu in beland zijn.

Ik lees nu dat de stemming was over de vraag `Accepteer je de gewijzigde regels en mag het festival doorgaan met Israel`. Dat is schofterig. Geen aparte stemming maar alleen over de combinatie. Grofweg 70% van de stemmen waren Ja.

Belgie (wallonie dit jaar) en IJsland beslissen nog. Kans lijkt groot dat die ook niet gaan.

Mijn vrouw en ik kijken absoluut niet zolang Israel meedoet.

Dat er nog maar vele landen de boel boycotten.
En dat de artiesten, ook als hun nationale organisatie zegt mee te doen, wegblijven.

Een krachtig besluit van AvroTros. Hulde!

Cornald Maas komt met de bekende mantra’s ‘cultuur verbindt’. de kracht van cultuur..
Was het songfestival wel zo cultuurverbindend?. Het nationale, de identiteit en het winnen, de puntentelling, de vlaggen, is dat cultuur?

vivalamusica schreef:
Cornald Maas komt met de bekende mantra’s ‘cultuur verbindt’. de kracht van cultuur..
Was het songfestival wel zo cultuurverbindend?. Het nationale, de identiteit en het winnen, de puntentelling, de vlaggen, is dat cultuur?
En vooral: is dat verbindend?

Kramer schreef:
(quote)
En vooral: is dat verbindend?

Nee, op TV wat ik zag was dat niet altijd het geval (laat ik mij voorzichtig uitdrukken), ik zag weinig verbroedering , misschien achter de schermen wèl, in de betere tijden dan. In Kopenhagen ging dat ook al mis.

Onweerwolf
Die verbroedering was er wel degelijk en zeker op het vlak van inclusiviteit speelde het ESF een voortrekkersrol.

voskat schreef:

Dat er nog maar vele landen de boel boycotten.

Mijn indruk is dat het bij hooguit de zes blijft. Vier zeker en twee misschien. Er zijn ook drie landen die juist terugkomen. Dat zou het totaal volgend jaar op 34 brengen. Dat is te veel om echt op basis van het aantal een vuist te maken eerlijk gezegd. En ik zie de EBU nog wel de truc uit de geruchten uithalen en Canada mee laten doien omdat het de 70e keer is. Net als Australie bij de 60e. Kazachstan en Kosovo willen ook graag,

Onweerwolf schreef:
Die verbroedering was er wel degelijk en zeker op het vlak van inclusiviteit speelde het ESF een voortrekkersrol.

Precies. Dat je een wedstrijd houd betekent niet dat je elkaar naar het laven staat. Verbroedering genoeg. Pas de afgelopen twee jaar werd dat anders.

vivalamusica schreef:

Ok dan, Cor. Welkom terug, Rusland!

starbright boy schreef:
Ik lees nu dat de stemming was over de vraag `Accepteer je de gewijzigde regels en mag het festival doorgaan met Israel`. Dat is schofterig. Geen aparte stemming maar alleen over de combinatie. Grofweg 70% van de stemmen waren Ja.

Dit is praktisch hetzelfde als wat Caroline van der Plas voorstelde voor het inburgeringsexamen: ken je de Nederlandse cultuur en geschiedenis (en doe je dat beter dan de gemiddelde Nederlander), en accepteer je dat Israël bestaat?

Onweerwolf
Slowgaze schreef:
(quote)

Dit is praktisch hetzelfde als wat Caroline van der Plas voorstelde voor het inburgeringsexamen: ken je de Nederlandse cultuur en geschiedenis (en doe je dat beter dan de gemiddelde Nederlander), en accepteer je dat Israël bestaat?

Was dat niet Mona K?

Ze zijn identiek dom dus ik snap de verwarring.

Onweerwolf
Wat vind je onbegrijpelijk?

Ik snap dat je het Songfestival alsnog wilt uitzenden, maar in vol ornaat op NPO 1??? Ik vind het laf. Hiermee geef je de EBU in hun huidige staat alsnog een groot podium.

Heb dan tenminste het lef om, als je niet meedoet, het festival richting NPO 3 of NPO 1 Extra te delegeren. Hiermee zwak je de (toch al niet zo heel grote) impact van de terugtrekking van Nederland uit het festival nog verder af, imho.

Kennelijk hebben ze bij de NPO toch de reclameinkomsten nodig.

Onweerwolf
Ok, ik ben niet bekend met het verschil tussen NPO1 en NPO3.

EBU: "omroepen doen mee aan het ESF, niet regeringen"
Ook EBU: Staat het toe dat Israel rond deze stemming een hele regeringslobby optuigt. Waarbij de president van Israel (Herzorg) onder andere de baas van de Oostenrijkse omroep ontvangt en hem laat beloven er alles aan te doen de deelname van zijn land veilig te stellen.

Voor kijkcijfers maakt het vaak best wel uit op welke zender iets wordt uitgezonden. NPO 1 is het vlaggenschip van de publieke omroep. NPO 3 wordt op dit moment nog gezien als de "jongerenzender" (alhoewel de plannen nu zijn om de grote sportevenementen naar die zender te verplaatsen) en trekt qua kijkcijfers een stuk minder mensen.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de mening van musician

Gast
geplaatst: vandaag om 12:06 uur

geplaatst: vandaag om 12:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.