MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
BAZELen over Zwitserse inzendingen, deel 14

De drie jaren die we vandaag behandelen brachten opnieuw niet veel goeds voor de Zwitsers qua noteringen, want ze waren in al die jaren ergens onderin het veld te vinden. Als eerste komen we aan bij 1997, toen Barbara Berta aantrad voor Zwitserland met Dentro Di Me. Ze eindigde daarmee op een 22e plaats, die werd gedeeld met Mrs. Einstein, de Nederlandse inzending. Ik kan niet ontkennen dat Barbara zelf goed zingt en de trompet in dit liedje klinkt vrij aardig, maar het geheel blijft erg binnen de lijntjes en onopvallend. Het doet wat nodig is en niet meer dan dat. Deze inzending gaat hierdoor een beetje ene oor in, andere oor uit, waardoor deze inzending bijna aanvoelt als verspilde tijd.

Het songfestival van 1998 was zo mogelijk nog beroerder voor Zwitserland. Gunvor trad aan in Birmingham namens de Zwitsers en werd met Lass Ihn allerlaatste. Zij scoorde daarbij nul punten, de tweede keer in de Zwitserse songfestivalgeschiedenis dat dit gebeurde. Hier klinken duidelijk wat 90’s invloeden door en de viool is hier een mooie toevoeging, maar toch kan ik niet ontkennen dat deze inzending ook wat onopvallend is. Wel vind ik deze een stuk beter dat de inzending van 1997 dus dat is al wat. Geen hoogvlieger dus, maar nul punten verdiende deze plaat ook weer niet.

Tevens is dit ook de tweede keer dat Egon Egemann opduikt op het Songfestival: hij schreef mee aan het nummer en was tijdens het optreden de violist.

Mede dankzij deze belabberde scores moest Zwitserland weer een jaar overslaan en dus gaan we gelijk door naar een nieuw decennium. In 2000 mocht Jane Bogaert aantreden met La Vita Cos’è? en ook hier was de score niet om over naar huis te schrijven. De Zwitsers moesten het namelijk doen met een 20e plaats uit 24 deelnemers.

Naar mijn mening gingen de Zwitsers de millenniumwisseling in met een herhalingsoefening, want we zagen dit soort inzendingen vaker op het festival en dan ook nog eens beter. De balladclichés vliegen je met dit liedje om de oren. La Vita Cos’è? gaat nergens echt door een harde ondergrens, maar het geheel voelt zo ontzettend klef en overdone aan dat ik er jeuk van krijg. Al met al vind ik dit een van de mindere inzendingen en komt deze dus onderin mijn lijstje terecht.

1. (1988) Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
2. (1963) Esther Ofarim - T’en Va Pas
3. (1986) Daniella Simons - Pas Pour Moi
4. (1956) Lys Assia - Refrain
5. (1973) Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie
6. (1981) Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
7. (1969) Paola - Bonjour, Bonjour
8. (1962) Jean Philippe - Le Retour
9. (1991) Sandra Simó - Canzone Per Te
10. (1976) Peter, Sue & Marc - Djambo Djambo
11. (1972) Veronique Müller - C’est La Chanson De Mon Amour
12. (1977) Pepe Lienhard Band - Swiss Lady
13. (1965) Yovanna - Non, À Jamais Sans Toi
14. (1968) Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
15. (1994) Duilio - Sto Pregando
16. (1979) Peter, Sue & Marc, Pfuri, Gorps & Kniri - Trödler Und Co.
17. (1975) Simone Drexel - Mikado
18. (1961) Franca di Rienzo - Nous Aurons Demain
19. (1993) Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
20. (1966) Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas?
21. (1957) Lys Assia - L’Enfant Que J’etais
22. (1956) Lys Assia - Das Alte Karussell
23. (1959) Christa Williams - Irgendwoher
24. (1978) Carole Vinci - Vivre
25. (1998) Gunvor - Lass Ihn
26. (1985) Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
27. (1984) Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
28. (1974) Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
29. (1960) Anita Traversi - Cielo E Terra
30. (1996) Kathy Leander - Mon Cœur L’aime
31. (1992) Daisy Auvray - Mister Music Man
32. (1964) Anita Traversi - I Miei Pensieri
33. (1971) Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt Ans
34. (1989) Furbaz - Viver Senza Tei
35. (1997) Barbara Berta - Dentro Di Me
36. (1987) Carol Rich - Moitié, Moitié
37. (1980) Paola - Cinéma
38. (1958) Lys Assia - Giorgio
39. (1983) Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto
40. (1990) Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus
41. (2000) Jane Bogaert - La Vita Cos’è?
42. (1982) Arlette Zola - Amour On T’aime
43. (1967) Géraldine - Quel Cœur Vas-Tu Briser?
44. (1970) Henri Dès - Retour

Matt van ESC-Younited is terug. Ik had hem dit jaar gemist, maar blijkbaar had hij wat gezondheidsissues. Hij heeft een video geplaatst waar hij de deelnemers van semi 1 op zijn volgorde zet. Wij eindigen op nummer 2. Ik kom ergens de komende week nog met een geupdate top 37 en haak misschien nog aan bij de Zwitserse ranking, maar is nog niet zeker.

Ik krijg jeuk van bijna alle Zwitserse inzendingen. Zelfs in mijn top 10 staan er geen nummers die ik enorm waardeer. Vooruit, de nummers 1 en 2 tot nu toe gaan nog wel. Dat zegt al genoeg toch?! Ik vind het samenstellen van deze lijst onderhand een martelgang worden. Zwitserland behoort veruit tot mijn minst favoriete Songfestival landen.

Zwitserland:

1. (1981) Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
2. (1988) Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
3. (1963) Esther Ofarim - T’en Va Pas
4. (1980) Paola - Cinéma
5. (1975) Simone Drexel - Mikado
6. (1972) Veronique Müller - C’est La Chanson De Mon Amour
7. (1956) Lys Assia - Refrain
8. (1976) Peter, Sue & Marc - Djambo Djambo
9. (1978) Carole Vinci – Vivre
10. (1986) Daniella Simons - Pas Pour Moi

11. (2000) Jane Bogaert - La Vita Cos’è
12. (1985) Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
13. (1987) Carol Rich - Moitié, Moitié
14. (1984) Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
15. (1977) Pepe Lienhard Band - Swiss Lad
16. (1998) Gunvor - Lass Ihn
17. (1997) Barbara Berta - Dentro Di Me
18. (1968) Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
19. (1966) Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas?
20. (1983) Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto

21. (1962) Jean Philippe – Le Retour
22. (1959) Christa Williams - Irgendwoher
23. (1957) Lys Assia - L’Enfant Que J’etais
24. (1971) Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt An
25. (1958) Lys Assia - Giorgio
26. (1996) Kathy Leander - Mon Cœur L’aime
27. (1994) Duilio - Sto Pregando
28. (1973) Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie
29. (1989) Furbaz - Viver Senza Tei
30. (1991) Sandra Simó - Canzone Per Te

31. (1993) Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
32. (1979) Peter, Sue & Marc, Pfuri, Gorps & Kniri – Trödler Und Co.
33. (1982) Arlette Zola - Amour On T’aime
34. (1967) Géraldine - Quel Cœur Vas-Tu Briser?
35. (1961) Franca di Rienzo – Nous Aurons Demain
36. (1965) Yovanna - Non, À Jamais Sans Toi
37. (1964) Anita Traversi - I Miei Pensieri
38. (1960) Anita Traversi – Cielo E Terra
39. (1992) Daisy Auvray - Mister Music Man
40. (1990) Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus

41. (1974) Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
42. (1969) Paola - Bonjour, Bonjour
43. (1956) Lys Assia - Das Alte Karussell
44. (1970) Henri Dès - Retour

starbright boy schreef:
Matt van ESC-Younited is terug. Ik had hem dit jaar gemist, maar blijkbaar had hij wat gezondheidsissues. Hij heeft een video geplaatst waar hij de deelnemers van semi 1 op zijn volgorde zet. Wij eindigen op nummer 2. Ik kom ergens de komende week nog met een geupdate top 37 en haak misschien nog aan bij de Zwitserse ranking, maar is nog niet zeker.

Matt heeft al langer gezondheidsissues (volgens mij vorig jaar al).
Vorig jaar had ie een hekel aan Europapa en nu is ie fan van C'est la Vie. Maar ook hij heeft Zweden op de eerste plaats. Ik denk dat het dit jaar wederom een saaie gelopen race voor Zweden zal zijn. Alweer Zweden dus. Het nummer eindigt werkelijk overal op de eerste plaats.

Nederland eindigt in de OGAE poll als derde. Die zag ik toch niet aankomen. Bij de bookmakers staat Claude inmiddels weer vierde.

Mooi allemaal, en toch heb ik ergens nog steeds zo'n voorgevoel dat het wel eens tegen zou kunnen vallen (ik roep doorlopend elfde plaats, maar nu denk ik dat onderaan top 10 toch wel moet lukken gezien alle enthousiasme overal). Maar hopelijk zit ik er helemaal naast en gaat het top 3 worden of zo (winnen van Zweden lijkt me totaal niet haalbaar). Finale lijkt me een zekerheid zoals dat vorig jaar met Joost ook het geval was. Claude heeft heel grote handen, dus als hij die bij zich houdt is er niks aan de hand

Onweerwolf
OWW's Zwitserse ESC Ranglijst Aller Tijden

01. [1988] Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
02.
03. [1981] Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
04.
05.
06.
07. [1990] Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus
08.
09. [1959] Christa Williams - Irgendwoher
10.

11. [1975] Simone Drexel - Mikado
12. [1994] Duilio - Sto Pregando
13.
14.
15. [1980] Paola - Cinéma
16.
17.
18.
19. [1985] Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
20.

21. [1996] Kathy Leander - Mon Cœur L'aime
22. [1956] Lys Assia - Refrain
23. [1978] Carole Vinci - Vivre
24.
25. [1982] Arlette Zola - Amour On T'aime
26. [1993] Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
27. [1956] Lys Assia - Das Alte Karussell
28. [1957] Lys Assia - L'enfant Que J'étais
29. [1977] Pepe Lienhard Band - Swiss Lady
30.

31. [1986] Daniela Simons - Pas Pour Moi
32.
33.
34.
35. [1998] Gunvor - Lass' Ihn
36. [1991] Sandra Simó - Canzone Per Te
37.
38. [1958] Lys Assia - Giorgio
39. [1973] Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie
40. [1997] Barbara Berta - Dentro Di Me

41. [1963] Esther Ofarim - T'en Vas Pas
42. [1987] Carol Rich - Moitié, Moitié
43. [1974] Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
44. [1989] Furbaz - Viver Senza Tei
45. [2000] Jane Bogaert - La Vita Cos'è?
46. [1965] Yovanna - Non À Jamais Sans Toi
47. [1968] Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
48.
49. [1961] Franca Di Rienzo - Nous Aurons Demain
50. [1969] Paola Del Medico - Bonjour, Bonjour

51. [1972] Véronique Müller - C'est La Chanson De Mon Amour
52. [1971] Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt Ans
53. [1984] Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
54. [1983] Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto
55. [1967] Géraldine - Quel Coeur Vas-Tu Briser
56. [1970] Henri Dès - Retour
57. [1960] Anita Traversi - Cielo E Terra
58. [1962] Jean Philippe - Le Retour
59. [1966] Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas
60.

61. [1976] Peter, Sue & Marc - Djambo, Djambo
62. [1992] Daisy Auvray - Mister Music Man
63. [1964] Anita Traversi - I Miei Pensieri
64. [1979] Peter, Sue & Marc - Trödler Und Co
65.

De jaren rond de eeuwwisseling waren in ESC land in de breedte zeer matig en Zwitserland vormde geen uitzondering.

Slowakije

Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 7
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 18de (1996)
Laagste positie: laatste (2012 HF)

Slowakije is er niet vaak bij geweest maar zorgde wel voor één van de mooiste nummers ooit: Modlitba van Katarína Hasprová.
Iedereen had dat jaar (1998) poep in de oren: 21e plaats... pffffffff.......

Mooie vrouw ook!

Katarína Hasprová - Modlitba

Onweerwolf
Dat blijft een schitterend nummer ja. Top 10 aller tijden.

Onweerwolf schreef:
Dat blijft een schitterend nummer ja. Top 10 aller tijden.

Het blijft grappig. We hebben een behoorlijk verschillende Songfestival smaak, maar hier is dat anders. Ik snap echt niet waarom dit nummer het zo slecht deed dat jaar. Staat nog steeds als een huis.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Het blijft grappig. We hebben een behoorlijk verschillende Songfestival smaak, maar hier is dat anders. Ik snap echt niet waarom dit nummer het zo slecht deed dat jaar. Staat nog steeds als een huis.

Ik denk dat het best meevalt qua verschillen. We hebben ook best veel overeenkomsten maar die vallen je minder vaak op.

Voor de modeliefhebbers onder ons. Het pak van Claude:

https://postimg.cc/rDbWSdnx

Ik neig ook meer een meer naar Zweden, ik dacht eerst Oostenrijk. Er zijn twee dingen die tegen Zweden kunnen pleiten waardoor ik het geen gelopen race vind.

1. Bij een deel van het publiek ontbreekt wellicht de gunfactor naar Zweden toe. Dat kan ervoor zorgen dat ze de publieksstem bijvoorbeeld niet winnen.
2. Jury's gaan zelden volledig voor fun-entries en ook zelden voor entries die niet in het Engels (behalve wellicht Italiaans en Frans) zijn. Tenminste niet op nummer 1.

Oostenrijk heeft tegen dat het nummer niet heel ver van Nemo afzit en zeker het publiek kiest bijna altijd voor iets heel anders dan vorig jaar. Als de Oostenrijkse vocals niet perfect zijn is het meteen klaar. En hoe wordt de staging? Bij Zweden weten we al dat die heel, heel goed gaat zijn. Maat Oostenrijk heeft een wisselvallige reputatie.

Ook al iemand een voorspelling zien doen die Nederland op 2 zette van de kanshebbers (na Zweden). Hij zag in Nederland de ultieme compromiswinnaar. Niet op nummer 1 bij de jury en niet bij het publiek, maar bij allebei erg goed. Dat lijkt me nogal overdreven. Ik ben tevreden als we de top 10 halen en heel blij als we nog wat hoger komen. Die elfde plekken hangen me de keel wel uit.

Onweerwolf
Als 'ie 's avonds de pareltjes er af haalt heeft 'ie ook meteen een pyjama.

aERodynamIC schreef:
Voor de modeliefhebbers onder ons. Het pak van Claude:

(afbeelding)

Ik moet dat echt bewegend zien.

Onweerwolf schreef:
Als 'ie 's avonds de pareltjes er af haalt heeft 'ie ook meteen een pyjama.

Ik neem alles terug over onze verschillen. Ik ben het volledig met je eens: ik vind het pak te donker en hij had ook zijn pyjama aan kunnen trekken. Dat heb ik ook verwoord op het Songfestival forum, waar iedereen het juist prachtig vindt

starbright boy schreef:
(quote)

Ik moet dat echt bewegend zien.

Hij doet zijn dansje in dit pak op insta geloof ik, dan zie je het bewegend

edit: Stage outfit van Claude voor op het Eurovisie Songfestival 2025 | AVROTROS

starbright boy schreef:
1. Bij een deel van het publiek ontbreekt wellicht de gunfactor naar Zweden toe. Dat kan ervoor zorgen dat ze de publieksstem bijvoorbeeld niet winnen.

Dat zal zeker het geval zijn, maar die club is niet zo heel groot om de doorslaggevende factor te zijn. Ik lees te vaak dat mensen niet willen dat Zweden alweer wint maar dat ze van dit nummer gewoon heel blij worden.

2. Jury's gaan zelden volledig voor fun-entries en ook zelden voor entries die niet in het Engels (behalve wellicht Italiaans en Frans) zijn. Tenminste niet op nummer 1.

En toch wordt dit niet helemaal als fun entry gezien merk ik. Ze horen naast de fun ook de kwaliteit.

Oostenrijk heeft tegen dat het nummer niet heel ver van Nemo afzit en zeker het publiek kiest bijna altijd voor iets heel anders dan vorig jaar. Als de Oostenrijkse vocals niet perfect zijn is het meteen klaar.

Eens met de Nemo vergelijking, en ik lees ook dat veel mensen de kriebels hiervan krijgen. Daarbij scoort 'opera' zelden mega-goed. Maar niet eens dat het publiek altijd voor iets totaal anders kiest. Het verleden toont aan dat juist wel een paar jaar voor eenzelfde sfeer gekozen wordt. Misschien de laatste jaren wat minder dan vroeger.

Ook al iemand een voorspelling zien doen die Nederland op 2 zette van de kanshebbers (na Zweden). Hij zag in Nederland de ultieme compromiswinnaar. Niet op nummer 1 bij de jury en niet bij het publiek, maar bij allebei erg goed. Dat lijkt me nogal overdreven. Ik ben tevreden als we de top 10 halen en heel blij als we nog wat hoger komen. Die elfde plekken hangen me de keel wel uit.

Dat nare voorgevoel van de elfde plaats heb ik nu wel minder dan een paar weken geleden, maaaaarrrrrr..... dan zie ik dat pak alweer (waar is die rode jas waar iedereen zo enorm enthousiast van werd???) en dan ben ik bang voor de staging. S10 zou ook hoog eindigen. Iedereen blij dat Nederland een lied in de eigen taal stuurde enzovoort. En toen kwam de staging. Tja, suffer kon je het niet krijgen dus huppa: weer elfde. Ik denk dat als de staging wel in orde is Claude een mooie notering kan halen. Compromis nummer voor de winst betwijfel ik. Daar is Zweden te sterk voor, die gaat echt niet heel laag scoren bij zowel jury als publiek.

De EBU is vorig jaar ook niet vergeten en nu AVRO/TROS een klacht heeft ingediend over het vlagbeleid (ik zag al iemand uit het buitenland reageren dat AVRO/TROS een zeik omroep was en dat Nederland er maar helemaal uit gedonderd moet worden met hun 'gedoe elke keer', en nee die kwam niet uit Israël) zullen ze ook daar niet blij mee zijn. Dus dan lopen we het risico dat Claude qua startpositie in de finale straks tussen Zweden en Frankrijk wordt geplaatst of zo. In elk geval een minder gunstige positie. Ik zie de EBU daar nog wel voor aan. En dan is een compromis winnaar uitgesloten (buiten het feit dat ik dat sowieso niet voel met dit nummer).

aERodynamIC schreef:
Ik krijg jeuk van bijna alle Zwitserse inzendingen. Zelfs in mijn top 10 staan er geen nummers die ik enorm waardeer. Vooruit, de nummers 1 en 2 tot nu toe gaan nog wel. Dat zegt al genoeg toch?! Ik vind het samenstellen van deze lijst onderhand een martelgang worden. Zwitserland behoort veruit tot mijn minst favoriete Songfestival landen.
Ik kan het wat dat betreft helaas niet leuker maken dan het is. Wat me is opgevallen nu we op tweederde zitten is dat ik over de meeste Zwitserse inzendingen vrij onverschillig ben. Niet echt slecht, maar ook niet heel goed. Maar als je een land niet heel hoog hebt zitten, dan kan ik me voorstellen dat je het een martelgang vindt. Ik kan in dit geval niet heel veel meer zeggen dan nog even door te bijten.

Ik ben qua voorbereiding inmiddels toegekomen aan de 2010's en ik verwacht ofwel vandaag of morgen al mijn stukjes af te hebben. Mijn plan is om komende zondag alle Zwitserse stukjes op MuMe te hebben geplaatst. Alvast een teaser: in de jaren 2000 zitten een aantal oké inzendingen, maar verder een paar inzendingen waar ik op z'n zachtst gezegd niet over te spreken ben. Morgen komt daar eentje van aan bod.

Porcupine Head schreef:
Ik kan in dit geval niet heel veel meer zeggen dan nog even door te bijten.

Ik ben nu aan de lijst begonnen dus ik maak het af ook. Ik wist dat Zwitserland geen favoriet was, maar door deze rit wordt dat extra benadrukt.
Ik vind het echt allemaal oervervelende nummers en ik weet wat er nog aan komt, en daar zitten wel prima nummers bij, maar meer dan het stempel 'prima' gaat dat niet worden helaas. Dus wat mijn nummer 1 ook gaat worden (ben ik nog niet over uit), ook die zou het in een overall lijst niet heel goed gaan doen.

aERodynamIC schreef:

En toch wordt dit niet helemaal als fun entry gezien merk ik. Ze horen naast de fun ook de kwaliteit.

Maar gaat Kaj het beter doen dan Baby Lasagna? Die deed het ook bij de jury heel behoorlijk, maar niet goed genoeg om het festival winnen. Ik denk dat je zo'n situatie zeker niet kan uitsluiten. Winst bij het publiek maar door de negatieve gunfactor niet heel dominant. Pakweg vijfde bij de jury en dan worden ze tweede ofzo.

starbright boy schreef:
Maar gaat Kaj het beter doen dan Baby Lasagna?

Denk het wel. Het is Zweden hè

Ik hoop het niet. Ik zou dit normaal gesproken een leuke winnaar vinden, maar ik ben zoals velen Zweden moe. Hier thuis hoef ik het nummer trouwens niet op te zetten ('dit is toch een dom nummer'), maar zelf mag ik het graag horen.

Claude staat met twee dansers en drie violisten op het podium. Hij maakt in het begin nauwelijks gebruik van het LED scherm, pas aan het einde volgens de berichten.

Ik zie de link met violisten niet zo goed, maar het zal dan wel.

Maar ik lees dat aan het einde het ledscherm ook wel over de top gaat "een explosie aan bloemen".

De twee dansers schijnen in en uit het frame te lopen.

starbright boy schreef:
Maar ik lees dat aan het einde het ledscherm ook wel over de top gaat "een explosie aan bloemen".

Jeangu begon donker en eindigde ook met een explosie aan kleur.

https://postimg.cc/F1CCgxkY

Misschien gaan die violisten wel krumpen

Ach, we gaan het zien.

Update van mijn top 37: geen enorm grote veranderingen. Spanje is een enorme guilty pleasure en Litouwen begin ik toch weer een beetje beu te geraken. Polen bevalt me steeds beter. Zwitserland zakt wel weg nu.

Top 37:

1. Finland
2. Italië
3. Zweden
4. België +1
5. Oostenrijk -1
6. Nederland
7. Tsjechië +1
8. Albanië +1
9. Spanje +2
10. Australië

11. Litouwen -4
12. IJsland
13. Polen +5
14. Estland
15. Frankrijk -2
16. Cyprus -1
17. Malta
18. Servië +3
19. Israël +1
20. Zwitserland -4

21. Duitsland +1
22. Griekenland -3
23. Letland
24. Oekraïne
25. Denemarken
26. Georgië
27. Portugal
28. Noorwegen
29. Azerbeidzjan
30. Montenegro +1

31. San Marino -1
32. Luxemburg
33. Kroatië
34. Slovenië
35. Ierland
36. Armenië
37. Verenigd Koninkrijk

BAZELen over Zwitserse inzendingen, deel 15

Opnieuw moesten de Zwitsers door hun matige prestatie in 2000 een jaar skippen en dus gaan we door naar 2002. Daar vinden we Francine Jordi, die met Dans Le Jardin De Mon Âme mocht aantreden in Tallinn. Ook daar wist Zwitserland geen potten te breken, met een 22e plaats uit 24 deelnemers. Ik krijg een beetje het idee dat de Zwitsers hier geen lessen hebben getrokken uit het verleden, want opnieuw stuurden ze een ballad en deze keer is ie zo mierzoet als wat. Ik kan bijna herhalen wat ik over de inzending uit 2000 schreef, want ook dit liedje doet me bar weinig. Het moge duidelijk zijn: deze komt onderin de lijst terecht.

Over in herhaling vallen gesproken: de Zwitsers moesten opnieuw een jaartje overslaan door de slechte prestatie in Tallinn en dus gaan we gelijk door naar Istanbul voor het Songfestival van 2004. Dit is het jaar waarin de halve finale werd geïntroduceerd, waar toentertijd ieder land aan moest deelnemen, behalve de toenmalige big four en de top tien van het Songfestival van het jaar ervoor. Zwitserland moest dus starten in de halve finale en hiervoor stuurden ze Piero and the MusicStars naar Istanbul, waar ze het lied Celebrate brachten. Ze wisten de halve finale uiteindelijk niet te overleven, dankzij opnieuw een laatste plaats met nul punten.

Wat mij betreft verdient deze inzending dat ook, want ik word ontzettend agressief van deze nietszeggende draak van een plaat. Het liedje klinkt in alles wanstaltig, van de waardeloze tekst tot de verschrikkelijke muziek. Daarnaast klinkt de vrolijkheid zo gefabriceerd als wat. Het is duidelijk dat we midden in de donkere Songfestivalperiode zitten en deze inzending is een uitstekend voorbeeld van hoe landen er toentertijd gewoon een potje van maakten. Dit alles zorgt er bij mij voor dat Celebrate de dubieuze eer heeft om als eerste Zwitserse inzending tot nu toe van mij het keurmerk ‘Kwalitatief Uitermate Teleurstellend’ te krijgen. Dat zegt toch wel wat, aangezien er toch aardig wat matige Zwitserse inzendingen zijn langsgekomen (Retour komt trouwens nog heel dicht in de buurt van het keurmerk). Maar goed: ik heb hiermee dus nieuwe rode lantaarndrager. Brrrrrrr.

Snel door naar 2005, toen de Estse band Vanilla Ninja namens Zwitserland aantrad in Kyiv met Cool Vibes. In tegenstelling tot het jaar ervoor wist het land nu wel de halve finale te overleven met een achtste plek. Vervolgens werden ze opnieuw achtste in de finale, wat de beste notering zou zijn in lange tijd. Deze rocker is een beetje een atypische inzending voor Zwitserland, aangezien ze volgens mij nog niet eerder zoiets inzonden. Ik moet ook zeggen dat deze inzending niet verkeerd in de oren klinkt, ondanks dat de frase ‘cool vibes’ wel erg vaak langskomt. De symfonische aspecten in dit liedje klinken goed (ik had graag gehoord hoe dit live met een orkest zou hebben geklonken) en het nummer heeft naar mijn mening genoeg punch om op te vallen, ondanks dat ik dit niet de beste rockplaat ooit vindt. Deze mag wat mij betreft plaatsnemen in de hogere middenmoot.

1. (1988) Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
2. (1963) Esther Ofarim - T’en Va Pas
3. (1986) Daniella Simons - Pas Pour Moi
4. (1956) Lys Assia - Refrain
5. (1973) Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie
6. (1981) Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
7. (1969) Paola - Bonjour, Bonjour
8. (1962) Jean Philippe - Le Retour
9. (1991) Sandra Simó - Canzone Per Te
10. (1976) Peter, Sue & Marc - Djambo Djambo
11. (1972) Veronique Müller - C’est La Chanson De Mon Amour
12. (1977) Pepe Lienhard Band - Swiss Lady
13. (1965) Yovanna - Non, À Jamais Sans Toi
14. (1968) Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
15. (1994) Duilio - Sto Pregando
16. (1979) Peter, Sue & Marc, Pfuri, Gorps & Kniri - Trödler Und Co.
17. (1975) Simone Drexel - Mikado
18. (1961) Franca di Rienzo - Nous Aurons Demain
19. (1993) Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
20. (2005) Vanilla Ninja - Cool Vibes
21. (1966) Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas?
22. (1957) Lys Assia - L’Enfant Que J’etais
23. (1956) Lys Assia - Das Alte Karussell
24. (1959) Christa Williams - Irgendwoher
25. (1978) Carole Vinci - Vivre
26. (1998) Gunvor - Lass Ihn
27. (1985) Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
28. (1984) Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
29. (1974) Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
30. (1960) Anita Traversi - Cielo E Terra
31. (1996) Kathy Leander - Mon Cœur L’aime
32. (1992) Daisy Auvray - Mister Music Man
33. (1964) Anita Traversi - I Miei Pensieri
34. (1971) Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt Ans
35. (1989) Furbaz - Viver Senza Tei
36. (1997) Barbara Berta - Dentro Di Me
37. (1987) Carol Rich - Moitié, Moitié
38. (1980) Paola - Cinéma
39. (1958) Lys Assia - Giorgio
40. (1983) Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto
41. (1990) Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus
42. (2000) Jane Bogaert - La Vita Cos’è?
43. (2002) Francine Jordi - Dans Le Jardin De Mon Âme
44. (1982) Arlette Zola - Amour On T’aime
45. (1967) Géraldine - Quel Cœur Vas-Tu Briser?
46. (1970) Henri Dès - Retour
47. (2004) Piero and the MusicStars - Celebrate

Onweerwolf
OWW's Zwitserse ESC Ranglijst Aller Tijden

01. [1988] Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
02.
03. [1981] Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
04.
05.
06.
07. [1990] Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus
08.
09. [1959] Christa Williams - Irgendwoher
10.

11. [1975] Simone Drexel - Mikado
12. [1994] Duilio - Sto Pregando
13.
14.
15. [1980] Paola - Cinéma
16.
17.
18.
19. [1985] Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
20.

21. [1996] Kathy Leander - Mon Cœur L'aime
22. [1956] Lys Assia - Refrain
23. [1978] Carole Vinci - Vivre
24.
25. [1982] Arlette Zola - Amour On T'aime
26. [1993] Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
27. [1956] Lys Assia - Das Alte Karussell
28. [1957] Lys Assia - L'enfant Que J'étais
29. [1977] Pepe Lienhard Band - Swiss Lady
30. [2002] Francine Jordi - Dans Le Jardin De Mon Âme

31. [1986] Daniela Simons - Pas Pour Moi
32. [2005] Vanilla Ninja - Cool Vibes
33.
34.
35. [1998] Gunvor - Lass' Ihn
36. [1991] Sandra Simó - Canzone Per Te
37.
38. [1958] Lys Assia - Giorgio
39. [1973] Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie
40. [1997] Barbara Berta - Dentro Di Me

41. [1963] Esther Ofarim - T'en Vas Pas
42. [1987] Carol Rich - Moitié, Moitié
43. [1974] Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
44. [1989] Furbaz - Viver Senza Tei
45. [2000] Jane Bogaert - La Vita Cos'è?
46. [1965] Yovanna - Non À Jamais Sans Toi
47. [1968] Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
48.
49. [1961] Franca Di Rienzo - Nous Aurons Demain
50. [1969] Paola Del Medico - Bonjour, Bonjour

51. [1972] Véronique Müller - C'est La Chanson De Mon Amour
52. [1971] Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt Ans
53. [1984] Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
54. [1983] Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto
55. [1967] Géraldine - Quel Coeur Vas-Tu Briser
56. [1970] Henri Dès - Retour
57. [1960] Anita Traversi - Cielo E Terra
58. [1962] Jean Philippe - Le Retour
59. [1966] Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas
60.

61. [1976] Peter, Sue & Marc - Djambo, Djambo
62. [1992] Daisy Auvray - Mister Music Man
63. [1964] Anita Traversi - I Miei Pensieri
64. [1979] Peter, Sue & Marc - Trödler Und Co
65. [2004] Piero & The Music Stars - Celebrate

Piero & The Music Stars, slechtste inzending uit de geschiedenis van het ESC.

Zwitserland:

1. (1981) Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
2. (1988) Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
3. (1963) Esther Ofarim - T’en Va Pas
4. (1980) Paola - Cinéma
5. (1975) Simone Drexel - Mikado
6. (1972) Veronique Müller - C’est La Chanson De Mon Amour
7. (1956) Lys Assia - Refrain
8. (1976) Peter, Sue & Marc - Djambo Djambo
9. (1978) Carole Vinci – Vivre
10. (1986) Daniella Simons - Pas Pour Moi

11. (2005) Vanilla Ninja - Cool Vibes
12. (2000) Jane Bogaert - La Vita Cos’è
13. (1985) Mariella Farré & Pino Gasparini - Piano, Piano
14. (1987) Carol Rich - Moitié, Moitié
15. (1984) Rainy Day - Welche Farbe Hat Der Sonnenschein
16. (1977) Pepe Lienhard Band - Swiss Lad
17. (1998) Gunvor - Lass Ihn
18. (1997) Barbara Berta - Dentro Di Me
19. (1968) Gianni Mascolo - Guardando Il Sole
20. (1966) Madeleine Pascal - Ne Vois-Tu Pas?

21. (1983) Mariella Farré - Io Così Non Ci Sto
22. (1962) Jean Philippe – Le Retour
23. (1959) Christa Williams - Irgendwoher
24. (1957) Lys Assia - L’Enfant Que J’etais
25. (1971) Peter, Sue & Marc - Les Illusions De Nos Vingt An
26. (1958) Lys Assia - Giorgio
27. (1996) Kathy Leander - Mon Cœur L’aime
28. (1994) Duilio - Sto Pregando
29. (2002) Francine Jordi - Dans Le Jardin De Mon Âme
30. (1973) Patrick Juvet - Je Vais Me Marier, Marie

31. (1989) Furbaz - Viver Senza Tei
32. (1991) Sandra Simó - Canzone Per Te
33. (1993) Annie Cotton - Moi, Tout Simplement
34. (1979) Peter, Sue & Marc, Pfuri, Gorps & Kniri – Trödler Und Co.
35. (1982) Arlette Zola - Amour On T’aime
36. (1967) Géraldine - Quel Cœur Vas-Tu Briser?
37. (1961) Franca di Rienzo – Nous Aurons Demain
38. (1965) Yovanna - Non, À Jamais Sans Toi
39. (1964) Anita Traversi - I Miei Pensieri
40. (1960) Anita Traversi – Cielo E Terra

41. (1992) Daisy Auvray - Mister Music Man
42. (1990) Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus
43. (1974) Piera Martell - Mein Ruf Nach Dir
44. (1969) Paola - Bonjour, Bonjour
45. (1956) Lys Assia - Das Alte Karussell
46. (1970) Henri Dès - Retour
47. (2004) Piero and the MusicStars - Celebrate

Alle drie weer helemaal niks, maar Celebrate is inderdaad tenenkrommend.

En voor de liefhebbers de eerste officiële foto's van Claude's eerste repetitie (mét violen).

https://postimg.cc/7C4FzzcX

https://postimg.cc/k2WrDsjB

https://postimg.cc/hJbqZsxH

Ziet er smaakvol uit!

Nog twee landen die niet (meer) mee doen en dan heb ik ze allemaal gehad.

Turkije

Eerste deelname: 1975
Aantal deelnamen: 34
Aantal gewonnen: 1

Hoogste positie: 1ste (2003)
Laagste positie: laatste (1975, 1983, 1987)

Turkije is lang geen interessant Songfestival land geweest en scoorde ook niet heel erg bijzonder goed. En toen zagen ze begin deze eeuw het licht en won Sertab in 2003. Nu hadden de Turken in Europa ook ontdekt dat je kon stemmen op 'je eigen land' en dat deden ze massaal, al zouden ze een stoel op het podium hebben gezet, en dus braken de vette jaren aan voor het land. Nu moet ik wel zeggen dat er soms ook echt goede nummers tussen zaten dus ik moest nog even nadenken welke dan mijn favoriet zou moeten zijn. Het was een beetje twijfelen tussen Athena uit 2004 en MaNga uit 2010 en ik heb gekozen voor de eerste.

Turkije doet sinds 2013 niet meer mee: ze waren het niet eens dat de startvolgorde bepaald ging worden door de producenten en de winst van Conchita Wurst schoot ze ook in het verkeerde keelgat. Dus toen was het toedeloe Turkije.

Athena - For Real

Wit-Rusland

Eerste deelname: 2004
Aantal deelnamen: 16
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 6de (2007)
Laagste positie: 22ste (2006 HF)

In 2019 zagen we de laatste bijdrage van Wit-Rusland. Dit land is geschorst omdat ze de persvrijheid niet kunnen vrijwaren. Ook stuurden ze nummers die nogal politiek gekleurd waren en die inzendingen werden dan ook geweigerd. Het werd een moeizame relatie aan het einde.

Ik ben nooit een liefhebber geweest van de nummers uit het land dus een grote favoriet heb ik niet. Maar een guilty pleasure wel. Uitgerekend het nummer dat I Love Belarus heet. In 2011 wist het de finale niet te halen

Anastasia Vinnikova - I Love Belarus

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.