MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Computer-muzikanten, ja/nee?

zoeken in:
Zo, gaaf programma zeg dat AudioMulch! Jammer dat ik totaal geen verstand heb van dit soort programma's en muziek maken in het algemeen.

Ok, mijn eerste en laatste poging tot professioneel artiest. Laat die platencontracten, wereldtournees en groupies maar komen!

Bubbachups - Interlude 1

ik weet echt niet wat 't voor moet stellen, bubba...
maar zeg nou eerlijk,
voel je je nu musicus, of een "computerspelletjes doener" (Schitterend Woord, zeg)

Electro_
Ik vind het niet eens slecht klinken. Dit is gewoon de soort 'ambient' waarvan al heel veel muziek is uitgekomen. Ik ben nu zelf ook bezig, maar ik zou mezelf geen musicus noemen. Maar een spelletje is het ook niet.

Wel 1 'tip': De hele tijd is het geluid maar aan één kant. Is een beetje irritant om te luisteren. (Of noem je dat 'mono'?)

Muziek maken met zo'n programma is exact hetzelfde als muziek maken op een gitaar. Hoe iemand daar aan kan twijfelen is me een raadsel.

Ik ben er overigens ook mee bezig, alleen ga ik maar even wat tutorials doorlezen (als die er zijn) want mijn geniale ideeën kan ik zo nog niet uitvoeren .

Electro_
Ik vind AudioMulch ook maar een raadsel.
Ben zelf bezig met FL Studio 6 XXL Deluxe (ofzo)

BoordAppel schreef:
Muziek maken met zo'n programma is exact hetzelfde als muziek maken op een gitaar. Hoe iemand daar aan kan twijfelen is me een raadsel.

Ik ben er overigens ook mee bezig.....
o, vandaar natuurlijk

ik twijfel trouwens niet, hoor
ik weet het zeker

Wat is het verschil dan met een gitaar volgens jou?

Op een gitaar zitten snaren hè. Dat lijkt me een duidelijk verschil.

Op mijn computer zitten ook snaren, alleen noem ik die kabels

Sietse
ettettummu, hou nou eens op met dat ontzettend kortzichtige gezever. Die electrische gitaar die in zo veel muziek zit die jij leuk vindt werd net zo erg verfoeied toen deze net was uitgevonden, als dat jij nu aan het zeuren bent over een computer. Naast dat het gewoon zielig is, wordt het ondertussen ook gewoon heel erg irritant.

@Yak, wat ik er mee wil zeggen. Helemaal niks, vond alleen dat ik zelf ook maar ff iets moest doen. De beat is inderdaad heel erg simpel, maar dat vind ik soms gewoon wel heel erg lekker. Daarnaast, was ik alleen maar studeer ontwijkend gedrag aan het vertonen...dit is voor mij een serieuse poging geweest tot een nummer maken, maar gewoon een beetje kloten om de tijd door te komen.

Sietse
trouwens voor meer serieus werk verwijs ik door naar mijn website.

Yak
Om niet achter te blijven ook maar een 'half uur trackje' in elkaar gecheft: Yak - Broddelwerk.

Sietse schreef:
ettettummu, hou nou eens op met dat ontzettend kortzichtige gezever. Die electrische gitaar die in zo veel muziek zit die jij leuk vindt werd net zo erg verfoeied toen deze net was uitgevonden, als dat jij nu aan het zeuren bent over een computer. Naast dat het gewoon zielig is, wordt het ondertussen ook gewoon heel erg irritant.
electrische gitaar heb ik nooit genoemd
en dit topic heet toch computer-muzikanten, ja/ nee?
nou, nee dus
is niet kortzichtig (en al helemaal niet zielig; zit asjeblief niet over mij in ), maar is mijn uitgesproken mening
dit topic heet niet: "hier het nieuwste probeersel op mijn pc van..., om te beweren dat Sietse gelijk heeft"

over irritant gesproken

en nou ga ik naar bed, 'n lange nacht geweest

Et. Complimenten voor het feit dat je prijzenswaardig kalm blijft na zo'n kortzichtige reactie.
Het kortzichtige en irritante deel zit m.i. inderdaad niet in jouw reacties, maar eerder in het belerende vingertje waarmee geprobeerd wordt het gelijk te halen.
Tot zover mijn inbreng in dit verder voor mij zinloze en overbodige topic.

ettettummu schreef:

en dit topic heet toch computer-muzikanten, ja/ nee?
nou, nee dus

Negeer mijn vraag aub niet. Leg mij eens uit wat het verschil is tussen muziek maken met de pc en muziek maken met een gitaar, drumstel of harp.

mijn "probleem" met computer zit 'm niet in het produceren van de geluidjes.
als je de computer zou gebruiken zoals bv een keyboard gebruikt wordt, om nummers mooier, krachtiger te maken door ze te voorzien van allerlei tierelantijntjes (schrijf ik dit zo goed), dan komt dit alles het nummer alleen maar ten goede en heb ik er geen probleem mee

als met de computer allerlei BESTAANDE nummers of stukjes nummers met knip- en plakwerk word gemanipuleerd om een ANDER NIEUW nummer te creëren, dan ben je aan het computeren; hoe meer verstand van allerlei programma's, hoe meer verschil in het eindresultaat

als ik de kabouter plop dans met Cool Edit Pro achteruit draai en tijdens dit alles het verhaaltje van de wolf en de zeven geitjes afrafel, dan ben ik aan het computeren, noem me op dat moment alsjeblief geen componist/muzikant; het zou een belediging zijn voor de ware muzikanten

voor mij zit de grens ergens tussen de keyboard en de computer

zodra blijkt dat de drum op 'n nummer te langzaam is en dit met een draai aan een knopje wordt opgelost, is voor mij de absolute grens tussen muziek maken en manipuleren bereikt (en kies ik nog nèt voor muziek maken), elke stap verder is voor mij computeren

als met de computer allerlei BESTAANDE nummers of stukjes nummers met knip- en plakwerk word gemanipuleerd om een ANDER NIEUW nummer te creëren,

Dat doe je met een gitaar ook, je gebruikt het geluid van de snaren en herschikt dat naar een nummer.

dan ben je aan het computeren

Klopt, net zoals je aan het drummen bent of gitaar spelen.

; hoe meer verstand van allerlei programma's, hoe meer verschil in het eindresultaat

Hoe meer verstand je hebt van gitaar spelen hoe meer verschil in het eindresultaat.

BoordAppel schreef:

Hoe meer verstand je hebt van gitaar spelen hoe meer verschil in het eindresultaat.
precies

met een gitaar kun je muziek maken, niks anders, tenminste, daar is 't niet voor gemaakt

met een computer kun je alles, zelfs met bepaalde programma's geluidjes maken
met een computer kun je dus ook nummers verkrachten, manipuleren of zelfs achteruitspelen, omdat je muziek op je computer kunt zetten
ik kan nummers op m'n pc zetten (door bv te downloaden) en met dat nummer aan de gang gaan...
jij noemt dat muziek maken, ik computeren

ik kan geen bestaande muziek op een gitaar zetten, alleen geluid uit een gitaar krijgen

En dan is de conclusie ... wat is zo'n gitaar toch een gebrekkig stuk antiek

met een gitaar kun je muziek maken, niks anders, tenminste, daar is 't niet voor gemaakt

Nou en, dat doet toch niets af aan een instrument als je er ook andere dingen mee kan doen?

ik kan nummers op m'n pc zetten (door bv te downloaden) en met dat nummer aan de gang gaan...

Alleen heb jij geen verstand van het muziekinstrument de computer. Net als elk ander instrument heeft het oefening nodig wil je er iets creatiefs mee doen.

ik kan geen bestaande muziek op een gitaar zetten, alleen geluid uit een gitaar krijgen

Ja, en? Uit een computer kan je ook geluid krijgen zonder er iets op te zetten.

Onderhond schreef:

Eigenlijk wel. Met een gitaar ben je uitermate beperkt in je doen en laten, met een computer kan je in feite alles.

Mm de discussie neemt een wat aparte wending. Nu kun je t er inderdaad over hebben of een computer een instrument is of niet. Nou allah. Belangrijk lijkt t me verder allerminst maar met de stelling dat t een instrument is in plaats van een computer kan ik prima leven. Echter nu begeven we ons op t pad dat de computer verheven is bovenop meer traditionele instrumenten. Das toch echt wel een bruggetje te ver.

Echter nu begeven we ons op t pad dat de computer verheven is bovenop meer traditionele instrumenten. Das toch echt wel een bruggetje te ver.

Met de computer kan je drumwerk afleveren dat een echte drummer nooit van zijn leven kan spelen. Ik heb alleen nog nooit een computerdrumstuk gehoord dat het gevoel van een echte drummer kan overbrengen.
Het is nog inderdaad een bruggetje te ver maar dat blijft misschien niet zo.

BoordAppel schreef:

Uit een computer kan je ook geluid krijgen zonder er iets op te zetten.
als je m'n eerdere berichtje leest weet je dat ik juist dààr geen problemen mee heb

verder is er in deze niet zoals als een waarheid, alleen een mening
jouw mening is onderbouwd en de mijne ook en toch verandert onze mening niet; prima

mijn middelste stukje (Kabouter Plop) wordt aan voorbij gegaan, maar slaat voor mij wel de spijker op z'n kop

Onderhond schreef:
klopt, maar bij jou krijg ik sowieso het gevoel dat 'n nummer van vorige week al ouwelullen-muziek is

mijn middelste stukje (Kabouter Plop) wordt aan voorbij gegaan, maar slaat voor mij wel de spijker op z'n kop

Dan ben je een muzikant, een muzikant met hele slechte goedkope ideeën maar niettemin een muzikant.

ik denk dat het idee dat iedereen op die manier een muzikant zou kunnen zijn mij niet aanstaat;
als ik mijn moeder laat aanmodderen met een programma, dan is er uiteindelijk ook een resultaat, terwijl ze a-muzikaal is.
nog slechtere, of goedkopere ideeèn of helemaal geen idee, dat maakt dan ook geen verschil meer

Maar diezelfde redenering kan je toch ook volgen met analoge instrumenten ?

Ik kan ook gewoon wat aanmodderen op een gitaar ... niks moeilijks aan. Er iets uitkrijgen dat deftig klinkt, da's de kunst.

iemand die aanmoddert met 'n gitaar is nog geen muzikant

Gast
geplaatst: vandaag om 18:26 uur

geplaatst: vandaag om 18:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.