MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Computer-muzikanten, ja/nee?

zoeken in:
Kos
Maakt elke luisteraar voor zichzelf uit denk ik.

geluid = muziek.

Toine Rorije
Toon1 schreef:
geluid = muziek.

Míts de maker van het geluid het daarmee eens is.

Op zich wel interessant, waar eindigt het maken van muziek, en waar begint de manipulatie ervan, waar trek je de grens, toch niet zo evident me dunkt.

ettettummu schreef:
als ik een plaat draai, MAAK ik dan muziek
en als ik twee platen draai, met een mooie overgang?

of een gedeelte van een plaat, met een watervalgeluidje?

Nee, dan draai je muziek. Maar er zijn ook DJs die meerdere lagen uit verschillende bestaande stukken zo weten te mengen dat er weer iets nieuws ontstaat. Zie bv. de laatste release van Richie Hawtin (Transitions) Hier een mooi stuk daarover), maar denk ook aan eenvoudige mashups (heb bv. zelf laatst de Black Eyed Peas (My Humps) laten rappen over de beat van Kylie´s Can´t get you out of my mind en dat klonk best vet, al zeg ik het zelf '.

Oh, en ik vond de mp3s van OH en Sietse best te doen.

als ik twee muziekstukken perfect kan mengen, dan ben ik toch zeker geen MUZIKANT
een muzikant maakt muziek, de ander is er mee bezig

Toon1 schreef:
geluid = muziek.

Ik zou eerder zeggen ´geordend geluid´.

geluid=muziek
en iedereen is dus muzikant?
te simpel, lijkt me

shappy1010
wooooo als toetsenist zijnde in het bezit van een hoop synthesizer shit en meer wordt deze topic toch weer interessant. Vooropgesteld:

DE COMPUTER OPZICH IS GEEN MUZIEKINSTRUMENT!!!

Een computer kan dienen als :

a) een klankbron voor midi apparatuur zoals een drummachine middels software welke ook in synthesizers is te vinden (softsynths).
b) een sequencer achtige applicatie om tracks op te nemen of op te bouwen (Solar, Cubase).
c) harddisk recording/Samplings achtige activiteiten om "echte klanken" digitaal op te slaan en te bewerken. (pro tools, Cubase SX/VST, samplers zoals Kontakt)

Maar om enigzinds wat zinnigs uit een computer te halen zonder te samplen of synthesizer achtige software te draaien heb je NIKS aan een computer, een computer heeft een muis als interface en daarop kun je GEEN toonladders spelen. En als je al iets met Cubase/Solar wil gaan doen is een jaartje piano/gitaar/muziekles geen overbodige luxe. Dit laatste leer je van een MUZIEKLERAAR. Niet van een IT-er.

Als je een computer al iets mag noemen is het een stuk gereedschap, net als je PA, microfoon, mengpaneel etc.
Desalnietemin is hij niet meer weg te denken in de studio van vandaag.

ZO.

Iedereen die bewust ritmisch gebruik maakt van klank (of stilte) om daarmee een geheel te creeren is muzikant, wat mij betreft. Of ie dat nu doet door op zijn gitaar te spelen of door wasmachines een voor een van de trap te laten stuiteren.

herman schreef:
Iedereen die bewust ritmisch gebruik maakt van klank (of stilte) om daarmee een geheel te creeren is muzikant, wat mij betreft. Of ie dat nu doet door op zijn gitaar te spelen of door wasmachines een voor een van de trap te laten stuiteren.
wie is er dan eigenlijk GEEN muzikant
ook te makkelijk, herman

Toine Rorije
herman schreef:
Ik zou eerder zeggen ´geordend geluid´.
Ik denk niet dat je het daarmee meteen duidelijker maakt. Wat 'orde' is, is minstens net zo vaag.

Yak schreef:
Maar dan moet wel OH's link werken want zojuist crashte het mijn browser.

Zegt al genoeg over de muziek.

Grapje! Flauw ja..

Browsers hebben kennelijk ook hun emoties.

Sietse schreef:

Echter om het geen muziek te noemen omdat het uit een computer komt vind ik niet alleen erg bekrompen, maar ook gewoon zielig.

Goed, vanaf nu dus 2 uur. Das 21:36 wil ik nummers zien van mensen die denken dat het allemaal zo makkelijk en onmuzikaal is om een pc te gebruiken als instrument.
Veel plezier.
het lijkt wel of je boos bent, Sietse

ik heb nergens gezegd dat het makkelijk is (waarschijnlijk integendeel, Sietse ), maar dat maakt het nog geen muziek.
jongleren en schoonspringen is ook veel moeilijker dan het lijkt

http://www.geo.vu.nl/~ervs/weerstation/music/Weerstation_-_with_or_without_you.mp3

klopt het dat ik alleen maar gepiep/gekraak hoor? Zoiets al je bij kazaa had als je een liedje gedownload had die express 'kapot' gemaakt was. Dan zette je em aan, lekker hard en dan: AHHHH!!!

dutch2
ettettummu schreef:
(quote)
wie is er dan eigenlijk GEEN muzikant
ook te makkelijk, herman

Natuurlijk is iedereen die muziek maakt muzikant. Hoe maakt niet uit. De vraag is alleen in dit geval: Wie beschouw je als een serieus muzikant? Kun je een computerbespeler ook een serieus muzikant noemen?

Nou, wat mij betreft wel. Als je een apparaat goed moet beheersen om er de klanken uit te krijgen die je eruit wilt krijgen, ben je wat mij betreft een serieus muzikant.

Toine Rorije
ettettummu schreef:
wie is er dan eigenlijk GEEN muzikant?

De mensen die geen muziek maken.
Je kunt daar verder geen eisen aan stellen.

Als ik aanbel bij iemand ben ik ook een muzikant....want volgens Toon1 is geluid, muziek.

Dus ik heb tóch talent.

Sietse
In Muziek > Algemeen > Nieuwe muzikale ontwikkelingen:

ik ben met een hele hoop dingen die hierboven staan niet eens (uiteraard)

1) je hoeft geen muziek les te volgen om muziek te kunnen maken. Dat is een uiterst kortzichtige beleving van het leren van muziek. Ik ken genoeg mensen die muziek maken met bijv. een gitaar die nog nooit muziek les hebben gehad (ik heb dus ooit wel les gehad, in het drummen) Is echt zo'n typische opmerking van iemand die "muzikaal" geschoold is. Lekker arrogant en naief...Muziekles maakt je nl. helemaal geen goede muzikant, dat wordt je pas als je de ideeen hebt. Heel knap als je Beethoven kunt spelen hoor, maar als je hetzelf kunt bedenken, dan vind ik, ben je pas een echte goede muzikant. Beethoven na spelen kun je leren, met een eigen idee komen niet, dat zit er of dat zit er niet.

2) Er is genoeg software die niet sample based is maar zelf met formules tonen genereren, en daar is geen midi input voor nodig. Dit heet Digital Sound Processing.

3) Muziek is niet per defenitie geordedend geluid. Wat dachten we van improvisatie, en dan praat ik niet over structured improvisation zoals in de free jazz veel gebeurd, maar echte 100% improvisatie wat artiesten zoals Merzbow wel doen (en nee dat is niet alleen computer, hij is van oorsprong drummer en heeft ook gitaar gespeeld op sommige van zijn releases)

4) Ik praat niet over het mixen van geluiden, ik praat over het genereren van geluiden, als of je een gitaar noot aanslaat, maar dan dus op de computer een noot generereerd.

5) Het is veel makkelijker om een mooi klinkende noot te maken op een klassiek instrument (gitaar, piano of wat dan ook) dan op een computer (als je geen sample based software gebruikt, zoals ik)

Ook wou ik nog ff kwijt dat er vroeger over de electrische gitaar werd gesproken zoals sommige hier nu over computers spreken....denk daar maar eens over na.

Sietse
HiLL schreef:
http://www.geo.vu.nl/~ervs/weerstation/music/Weerstation_-_with_or_without_you.mp3

klopt het dat ik alleen maar gepiep/gekraak hoor? Zoiets al je bij kazaa had als je een liedje gedownload had die express 'kapot' gemaakt was. Dan zette je em aan, lekker hard en dan: AHHHH!!!

Lees ff die ene hele lange post. Leg ik PRECIES uit hoe dat ie ontstaan is...die ene op de vorige pagina en dan onder het stuk waar ik iedereen uitnodig om zelf een muziek je te maken...waarvoor nog 2 minuten is...en wat vast niemand heeft gedaan.

Ten eerste is de vraag wat 'muziek' is, net zo einde- danwel zinloos als de vraag wat 'kunst' is. Ten tweede denk ik dat veel mensen een beperkt beeld hebben van hoe met een computer muziek gemaakt kan worden. Ik walg ook van het niet meer dan een beetje aan elkaar plakken van grote samples, om maar te zwijgen over popi dj's, maar er is veel meer dan dat. Och, wat een plezier heb ik vroeger gehad met ProTracker, Oktalyzer (vergeef eventuele foute spelling) en dat soort programma's waarbij je één voor één de noten op het balkje zet. Ja, dat was componeren. Ja, dat was muziek. Dat waar je muziek mee componeert, heet een instrument, da's al. Ik druk op een knopje en er komt geluid uit de kast, zie ook de piano (waarbij de computer het tegelijkertijd nog opneemt ook). Ten derde: ik moest kloppen want de bel doet het niet.

Sietse schreef:
(quote)

Lees ff die ene hele lange post. Leg ik PRECIES uit hoe dat ie ontstaan is...die ene op de vorige pagina en dan onder het stuk waar ik iedereen uitnodig om zelf een muziek je te maken...waarvoor nog 2 minuten is...en wat vast niemand heeft gedaan.

Ja was meer een vraag omdat ik mij verbaaste en schrok van het geluid. Aangezien ik mijn koptel. op had net.

Sietse
ahh ok, maar zo extreem is het nu ook weer niet toch...want dan heb ik nog wel iets anders, waar ik zelf het volume ook zachter zet...

Sietse schreef:
ahh ok, maar zo extreem is het nu ook weer niet toch...want dan heb ik nog wel iets anders, waar ik zelf het volume ook zachter zet...

Haha ja Sietse wel voor mij. Iemand die lekker bezig is met nieuwe dingen ontdekken, maar té conservatief is en blijft voor dingen zoals dat sampletje. Maar goed is ook niet mijn ding. Ik heb dat proggie gepindakaast. Pff moeilijk ziet het er uit...omslachtig. Hmm klinkt wel gaaf wat je ermee kunt. Maar ik bespaar jullie/jou zeker het resultaat. Na wat kleine bewegingen in de prog.

Edit: ik vond die sample echt helemaal niks btw. Maar goed. Is gewoon niet aan mij besteed.

Sietse
t'is niet zo heel moeilijk, maar je moet het wel ff door krijgen. Maar goed ik werk er al 3 jaar mee ofzo.

Sietse schreef:
Muziekles maakt je nl. helemaal geen goede muzikant, dat wordt je pas als je de ideeen hebt.
Even los van de houdbaarheid van deze stelling....gooien we hier niet "componist"en "muzikant"door elkaar ?

t'is niet zo heel moeilijk

Ik kan al geen SoundOut kiezen dus ik vrees dat mijn computer (of geluidskaart) niet goed genoeg is.

Sietse schreef:
Wacht ik ben heel aardig en schappelijk vandaag...je krijgt er 1 extra. Hier kun je het programma download: www.audiomulch.com[/url]
De eissen die ik stel: het stuk moet langer zijn dan 1 minuut en er moet een ontwikkeling in het nummer zitten (intro, midden stuk, outro) Het liefst iets met duidelijk herkenbare melodie en een ritme, al is dit niet vereist.

Blijkbaar ben ik de enige die de uitdaging aangaat. Ik moest wel even wennen aan het programma, maar na 2 uurtjes had ik toch wel iets aardigs in elkaar geflanst. Hierbij introduceer ik dus de allereerste stapjes van DJ GeMaster in de breakcore scene met het nummer 'Resistance Is Futile'
http://home.wanadoo.nl/gemaster/music/dj_gemaster_-_resistance_is_futile.mp3

Graag opbouwende kritiek Sietse.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.