Muziek / Algemeen / Computer-muzikanten, ja/nee?
zoeken in:
0
geplaatst: 16 maart 2006, 13:28 uur
Misschien is de computer geen instrument an sich, de integratie van geluiden en samples middels diezelfde computer wel degelijk 
Dus in antwoord op de topictitel: ja, eigenlijk wel.

0
shappy1010
geplaatst: 16 maart 2006, 13:31 uur
orbit schreef:
Misschien is de computer geen instrument an sich, de integratie van geluiden en samples middels diezelfde computer wel degelijk

Ja maar je zal geen enkele studiomuzikant over een sampler of sequencer als instrument horen praten, waarom dan wel als er compaq op staat of apple? Een softsynth is dan wel misschien een instrument, maar daar heb je weer een keyboard bij nodig om bv een akkoord op aan te slaan.
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 13:55 uur
shappy1010 schreef:
Ja maar je zal geen enkele studiomuzikant over een sampler of sequencer als instrument horen praten
Ja maar je zal geen enkele studiomuzikant over een sampler of sequencer als instrument horen praten
Das dus niet waar. Er zijn zeker wel studiomuzikanten die een samples ook als instrument zien. Jij misschien niet, maar er zijn er genoeg die het wel doen. Net zo goed als een synth.
Een softsynth is dan wel misschien een instrument, maar daar heb je weer een keyboard bij nodig om bv een akkoord op aan te slaan.
Ik weet niet in welke tijd jij leeft, maar dat is dus niet waar. Ik maak zelf muziek met de pc, gebruik softsynths, maar daar gewoon akkoorden en weet ik veel wat allemaal nogal niet meer mee. Heb dus ook een synth thuis staan, met midi interface en die gebruik ik dus niet. Zit nog niet eens aangesloten.
Dit soort dingen kunnen tegenwoordig gewoon heel simpel met een muisklik worden gedaan. Daarnaast kun je ook vrij veel softsynths aansturen met je toetsenbord en aangezien je toetsenbord een deel is van je computer, is dus in dat geval is je pc wel degelijk een instrument.
Ik raad je aan om eens naar een concert van electronische muzikanten te gaan, en dan bedoel ik niet zoiets als Underworld of zo, maar dingen zoals Pita, Autechre of zelf een concert van mij. Dit zijn allemaal mensen die geen keyboards gebruiken en alles gewoon puur uit de laptop halen op zo'n moment (ik gebruik trouwens zelf soms ook wel een live input van instrumenten als extra aanvulling, dat doen autechre en pita niet)
0
geplaatst: 16 maart 2006, 14:03 uur
@ Shappy: Volgens mij is http://www.musicmeter.nl/al... ook een labtop productie. Is dat dan geen muziek?
0
geplaatst: 16 maart 2006, 14:07 uur
shappy1010 schreef:
Ja maar je zal geen enkele studiomuzikant over een sampler of sequencer als instrument horen praten, waarom dan wel als er compaq op staat of apple? Een softsynth is dan wel misschien een instrument, maar daar heb je weer een keyboard bij nodig om bv een akkoord op aan te slaan.
Ik vind het lastig om een scheidslijn te trekken tussen waar instrument ophoud en geluidsmanipulatie/ modificatie begint. Bij veel electronisch gemaakte muziek loopt dat nogal in elkaar over en heb je het vaak heel indirect over het oergeluid waarmee je werkt. Maar is het daarmee minder muzikaal

Bovendien werkt de populaire instrument-gedreven muziek natuurlijk ook al meer dan een halve eeuw met steeds verder gaande electronische bemoeienis en gigantische mengpanelen/ synths etc.. Ik ben eigenlijk geneigd dat ook onder instrumenten te vatten, omdat het het uiteindelijke product direct bepaald en dus de muziek.
Maar ik snap jouw standpunt ook wel.
0
shappy1010
geplaatst: 16 maart 2006, 14:23 uur
Dit is wel grappig aangezien ik zelf aan de kant van de discussie wordt geplaatst waar ik helemaal niet wil zijn, ik heb al ontelbare malen tegenover muzikanten synths en samplers zitten te verdedigen. En Sietse dat je geen keyboard nodig heb om geluid uit een softsynth te toveren hoef je mij ook niet uit te leggen, net zo min als dat ik de werking ervan aan jou hoef uit te leggen blijkbaar. Maar het ging mij meer hier om lui die op hun zolderkamer met fruityloops een nummertje in mekaar draaien en dan gelijk gaan lopen schreeuwen dat ze progressiever en beter bezig zijn dan "ouwerwetse" muzikanten. en @orbit, je laatste post is precies mijn standpunt 

0
dutch2
geplaatst: 16 maart 2006, 14:31 uur
The Scientist schreef:
Nou heb ik er nog niet al teveel tijd in kunnen steken, maar op basis van een sampletje heb ikk toch dit kunnen maken (zit ongeveer 2,5 uur in, waaronder kennismaking met programma)
Nou heb ik er nog niet al teveel tijd in kunnen steken, maar op basis van een sampletje heb ikk toch dit kunnen maken (zit ongeveer 2,5 uur in, waaronder kennismaking met programma)

0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 15:34 uur
shappy1010 schreef:
Maar het ging mij meer hier om lui die op hun zolderkamer met fruityloops een nummertje in mekaar draaien en dan gelijk gaan lopen schreeuwen dat ze progressiever en beter bezig zijn dan "ouwerwetse" muzikanten.
Maar het ging mij meer hier om lui die op hun zolderkamer met fruityloops een nummertje in mekaar draaien en dan gelijk gaan lopen schreeuwen dat ze progressiever en beter bezig zijn dan "ouwerwetse" muzikanten.
Maar nu schat je dus heel veel muzikanten verkeerd in heb ik het idee. Ik ken nogal wat electronische muziekmakende muzikanten en onder hen ook mensen die FL gebruiken
maar ik ken geen van hen die beweren beter te zijn omdat ze dat programma gebruiken. Ik weet niet van wie je dat idee krijgt, want zo is het natuurlijk niet. Al zullen er vast mensen tussen zitten wiens muziek ik beter zal vinden dan van sommige "ouderweste" muzikanten. Maar dat heeft niks met de methode te maken, dat heeft te maken met hoe de muziek in elkaar zit. Iemand kan heel beroerd gitaar spelen, terwijl iemand anders heel erg goed muziek kan maken achter zijn pc'tje, wat gewoon goed in elkaar zit en leuk is enz. dan zal ik toch beweren dat die persoon achter de pc een betere muzikant is...iemand die zijn instrument beter beheerst of betere ideeen heeft.
En dat is uiteindelijk waar het omdraait...de ideeen, de creativiteit, het gevoel. En hoe je dat bereikt...voor mij part neem je, je eigen scheten op...als het uiteindelijke resultaat mooi is, dan is het doel bereikt.
0
shappy1010
geplaatst: 16 maart 2006, 15:36 uur
Sietse schreef:
En hoe je dat bereikt...voor mij part neem je, je eigen scheten op...als het uiteindelijke resultaat mooi is, dan is het doel bereikt.
En hoe je dat bereikt...voor mij part neem je, je eigen scheten op...als het uiteindelijke resultaat mooi is, dan is het doel bereikt.
Kijk en dat is weer zo iets waar ik dan de grens trek.

Voorderest heb ik het idee dat we er niet zo uitgaan komen, terwijl we allemaal wel een beetje hetzelfde bedoelen volgens mij...
0
geplaatst: 16 maart 2006, 16:00 uur
Als ik dit zo doorlees lijkt het net of velen denken dat er alleen maar een computer aan te pas komt. En dat, terwijl vele producers een hekel hebben aan al die 'desktopproducers' die alleen maar software gebruiken. De 'echte' zitten liever aan knoppen, synths, drumcomputers, vocoders etc.
zie hier de studio van Legowelt (electro, techno, acidproducer):

ik probeer die van Junkie Xl ook nog te vinden, maar dat vind ik niet zo snel een mooi plaatje van, ook helemaal vol met apparatuur.
Mijn punt dus: het is niet 'slechts' een computer. Sterker nog, vaak is dat pas waar alles samen komt en afgemixt wordt
zie hier de studio van Legowelt (electro, techno, acidproducer):

ik probeer die van Junkie Xl ook nog te vinden, maar dat vind ik niet zo snel een mooi plaatje van, ook helemaal vol met apparatuur.
Mijn punt dus: het is niet 'slechts' een computer. Sterker nog, vaak is dat pas waar alles samen komt en afgemixt wordt

0
shappy1010
geplaatst: 16 maart 2006, 16:14 uur
Ja klopt dit heeft alles te maken met het feit dat veel synthfreaks de oude analoge synths uit jaren 70/80 beter qua sound vinden dan de latere "digitale" synths of nu de softsynths, ook daar zijn weer ellelange discussies over te vinden, maar dan moet je maar eens op synthforum.nl kijken.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 16:45 uur
dajando is ook eens met audiomulch aan de slag gegaan. Verdomd verslavend
Zie hier mijn eerste track! Laat je niet afschrikken door de lengte, de geduldige luisteraar wordt beloond 
Zie hier mijn eerste track! Laat je niet afschrikken door de lengte, de geduldige luisteraar wordt beloond 
0
geplaatst: 16 maart 2006, 16:59 uur
waar nu vooral aan voorbij wordt gegaan is het verschil tussen met je pc een geluid produceren of met je pc bestaande muziek "gebruiken" om muziek te maken...
vooral dat laatste staat me namelijk tegen, niet het geluid/muziek maken met een pc, of keyboard, maar het gebruiken van bestaand materiaal en dan met knip en plakwerk een "nieuw" nummer maken
verder zie ik het probleem niet, waar Onderhond steeds naar refereert, waarom iemand (ik, bijvoorbeeld) muziek als ambacht hoger insla, dan op je zolderkamertje lopen knippen en plakken
Radiohead of Nine Inch Nails gebruiken idd ook de computer als instrument, maar gebruiken het als middel voor geluidjes; niks mis mee
vooral dat laatste staat me namelijk tegen, niet het geluid/muziek maken met een pc, of keyboard, maar het gebruiken van bestaand materiaal en dan met knip en plakwerk een "nieuw" nummer maken
verder zie ik het probleem niet, waar Onderhond steeds naar refereert, waarom iemand (ik, bijvoorbeeld) muziek als ambacht hoger insla, dan op je zolderkamertje lopen knippen en plakken
Radiohead of Nine Inch Nails gebruiken idd ook de computer als instrument, maar gebruiken het als middel voor geluidjes; niks mis mee
0
dutch2
geplaatst: 16 maart 2006, 17:02 uur
dajando schreef:
Ik heb hem afgeluisterd en ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot de extended version in de winkel ligt
Veuls te kort, dit liedje.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 17:20 uur
Dat kan enorm creatieve en mooie muziek opleveren. Beluister The Grey Album van Danger Mouse maar eens.
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 17:39 uur
ettettummu schreef:
Radiohead gebruikt het op OK Computer veelal om de gitaar te bewerken, dus als effect.
NIN maakt gebruik van samples die uit de computer komen. Is dat niet hetzelfde knip en plak werk dat je noemt?
0
geplaatst: 16 maart 2006, 17:49 uur
nee
het voorbeeldje van Onderhond, dat knip en plak werk bedoel ik, het ene stukje na het andere
Beck gebruikt ook samples, maar maakt prachtig werk, dat toch "eigen" is.
eigenlijk is dit topic te vroeg afgescheiden van "nieuwe muzikale ontwikkelingen", want de ene ontwikkeling (bestaande stukjes aan elkaar plakken in een doorgaande maat) word dus opgevolg door de volgende ontwikkeling, nl dat de maat NIET meer klopt (nou, lang leve de ontwikkeling), of als je ipv tot 4 doortelt naar 32, dat ie dan TOCH nog klopt
het moet niet veel gekker worden, dadelijk verlang ik weer naar Dean Martin en Perry Como
het voorbeeldje van Onderhond, dat knip en plak werk bedoel ik, het ene stukje na het andere
Beck gebruikt ook samples, maar maakt prachtig werk, dat toch "eigen" is.
eigenlijk is dit topic te vroeg afgescheiden van "nieuwe muzikale ontwikkelingen", want de ene ontwikkeling (bestaande stukjes aan elkaar plakken in een doorgaande maat) word dus opgevolg door de volgende ontwikkeling, nl dat de maat NIET meer klopt (nou, lang leve de ontwikkeling), of als je ipv tot 4 doortelt naar 32, dat ie dan TOCH nog klopt

het moet niet veel gekker worden, dadelijk verlang ik weer naar Dean Martin en Perry Como

0
Toine Rorije
geplaatst: 16 maart 2006, 18:01 uur
ettettummu schreef:

Muziek draait helemaal niet om maten die kloppen. Dat is puur een hulpmiddel. Maar het is inmiddels zó vastgeroest dat men is gaan geloven dat het zo hoort. In feite zorgt het alleen voor een saaie structuur en beperkte mogelijkheden.
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 18:13 uur
het is inderdaad gewoon een middel het tellen van de maat soort...het draait verder niet zo om of het nu 4/4, 5/4 of wat mij apart 39/8. Het is gewoon een hulpmiddel om bepaalde chaotisch aandoende muziek wat beter te kunnen "ontrafelen"
0
geplaatst: 16 maart 2006, 18:19 uur
maar dat is toch wat het sampletje van Onderhond een nieuwe ontwikkeling maakt (opbouw, structuur)
nogmaals, te vroeg gescheiden, dit topic
0
geplaatst: 16 maart 2006, 18:32 uur
ettettummu schreef:
Dit snap ik niet. Wat houdt je tegen om berichten die daarover gaan gewoon in dat topic te posten?
0
geplaatst: 16 maart 2006, 18:33 uur
niks
maar lees mijn berichtje van 17:49
hoort dan in allebei, alleen het begin in dit topic
of je zou het voorbeeldje van Onderhond in beide moeten stoppen, omdat dit vaak terugkomt in beide topics
staat nu in nieuwe muzikale ontwikkelingen
maar lees mijn berichtje van 17:49
hoort dan in allebei, alleen het begin in dit topic
of je zou het voorbeeldje van Onderhond in beide moeten stoppen, omdat dit vaak terugkomt in beide topics
staat nu in nieuwe muzikale ontwikkelingen
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 19:43 uur
ettettummu schreef:
maar dat is toch wat het sampletje van Onderhond een nieuwe ontwikkeling maakt (opbouw, structuur)
Nee want het is al veel vaker gedaan.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 19:45 uur
goed, dat weet ik niet
maar volgens Onderhond, dus
ik bemoei me dààr echt niet mee
maar volgens Onderhond, dus
ik bemoei me dààr echt niet mee
0
Sietse
geplaatst: 17 maart 2006, 16:51 uur
Goed, als anderen het doen zal ik het ook maar ff doen.
Hier is een nummertje dat ik in het afgelopen uur in elkaar heb gezet. Is totaal iets anders dan ik normaal doe, maar voor de tijd die ik erin heb gestoken vind ik het eigenlijk best leuk. Het is zelfs vrolijk....
hier dus
Hier is een nummertje dat ik in het afgelopen uur in elkaar heb gezet. Is totaal iets anders dan ik normaal doe, maar voor de tijd die ik erin heb gestoken vind ik het eigenlijk best leuk. Het is zelfs vrolijk....
hier dus
0
geplaatst: 17 maart 2006, 17:11 uur
Inderdaad aardig, wat simplistisch (met name het ritme), maarreh... wat wil je hiermee zeggen? 

0
geplaatst: 17 maart 2006, 17:12 uur
ik hoop niet dat ie nou ineens computerdeskundigen muzikanten gaat noemen 

0
Electro_
geplaatst: 17 maart 2006, 18:17 uur
Ik heb ook iets gemaakt, maar hoe kan ik dat ergens uploaden? 

0
geplaatst: 17 maart 2006, 18:28 uur
Ik ben er overigens niet aan begonnen. Misschien dat het ooit nog wel komt, maar ik denk dat ik er te weinig geduld voor heb.
* denotes required fields.