Muziek / Algemeen / Favoriete muziekbladen
zoeken in:
0
geplaatst: 2 december 2004, 00:51 uur
In Muziek > Nieuws > Muziekblad OOR:
via de 3voor12 nieuwsbrief:
Muzieblad Oor zal vanaf 20 januari 2005 niet meer elke twee weken verschijnen, maar verder gaan als maandblad. Het tijdschrift gaat naar 130 pagina’s en wordt daarmee bijna dubbel zo dik. Behalve dikker zal de nieuwe Oor ook dieper en breder gaan, zegt hoofdredacteur Mark van Schaick. De stap volgt op onlangs gelanceerde Oor website. Die moet voortaan de actualiteit aanpakken en zal voor abonnees ook een aantal extra’s gaan bieden vanaf 2005.
De make over van Oor is niet alleen ingegeven vanuit commerciële overwegingen volgens Van Schaick. “Het was ook een wens van de redactie om meer diepgang te bieden. Met de tweewekelijkse frequentie is het aan de ene kant lastig om actueel met het blad te zijn en zijn we aan de andere kant vaak te druk met het werkelijk maken van het blad om sommige onderwerpen even te laten bezinken en goed uit te werken. De combinatie van dagelijks nieuws via de site en maandelijks meer ruimte in de papieren versie lost dat probleem op volgens mij. Zonder de nieuwe site hadden we de stap nooit kunnen zetten.”
Van Schaick geeft toe dat het gek is om na 33 jaar afscheid te nemen van een tweewekelijkse verschijning. Toch is hij blij met de aanpassing: “Het is volgens mij niet goed om star vast te houden aan je vorm alleen maar omdat het zo is. Het blad wordt dikker, er komen langere verhalen, meer recensies. Daarnaast heeft de redactie straks ook meer tijd om voor de site te schrijven. Ik denk serieus dat je dit niet kunt kwalificeren als een ordinaire bezuiniging. Ik vind het echt een verbetering.”
Of de adverteerders, naast de abonnees de belangrijkste bron van inkomsten van elk tijdschrift, blij zijn met de stap naar het maandblad, weet Van Schaick niet. “Het is echt te vroeg om daar nu iets over te zeggen. De reacties waren niet afwijzend, maar hoe het uitpakt zullen we volgend jaar zien.”
---
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd. Ik las mijn Oor vanaf mijn 14de, 15de, maar heb een paar jaar geleden mijn abonnement opgezegd, omdat ik er altijd binnen notime doorheen was en eigenlijk ook niet zo enthousiast meer werd over de onderwerpenkeuze. Maar als ie een stuk dikker wordt en ze meer de diepgang in willen... Dan ga ik hem toch wel weer kopen, denk ik.
via de 3voor12 nieuwsbrief:
Muzieblad Oor zal vanaf 20 januari 2005 niet meer elke twee weken verschijnen, maar verder gaan als maandblad. Het tijdschrift gaat naar 130 pagina’s en wordt daarmee bijna dubbel zo dik. Behalve dikker zal de nieuwe Oor ook dieper en breder gaan, zegt hoofdredacteur Mark van Schaick. De stap volgt op onlangs gelanceerde Oor website. Die moet voortaan de actualiteit aanpakken en zal voor abonnees ook een aantal extra’s gaan bieden vanaf 2005.
De make over van Oor is niet alleen ingegeven vanuit commerciële overwegingen volgens Van Schaick. “Het was ook een wens van de redactie om meer diepgang te bieden. Met de tweewekelijkse frequentie is het aan de ene kant lastig om actueel met het blad te zijn en zijn we aan de andere kant vaak te druk met het werkelijk maken van het blad om sommige onderwerpen even te laten bezinken en goed uit te werken. De combinatie van dagelijks nieuws via de site en maandelijks meer ruimte in de papieren versie lost dat probleem op volgens mij. Zonder de nieuwe site hadden we de stap nooit kunnen zetten.”
Van Schaick geeft toe dat het gek is om na 33 jaar afscheid te nemen van een tweewekelijkse verschijning. Toch is hij blij met de aanpassing: “Het is volgens mij niet goed om star vast te houden aan je vorm alleen maar omdat het zo is. Het blad wordt dikker, er komen langere verhalen, meer recensies. Daarnaast heeft de redactie straks ook meer tijd om voor de site te schrijven. Ik denk serieus dat je dit niet kunt kwalificeren als een ordinaire bezuiniging. Ik vind het echt een verbetering.”
Of de adverteerders, naast de abonnees de belangrijkste bron van inkomsten van elk tijdschrift, blij zijn met de stap naar het maandblad, weet Van Schaick niet. “Het is echt te vroeg om daar nu iets over te zeggen. De reacties waren niet afwijzend, maar hoe het uitpakt zullen we volgend jaar zien.”
---
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd. Ik las mijn Oor vanaf mijn 14de, 15de, maar heb een paar jaar geleden mijn abonnement opgezegd, omdat ik er altijd binnen notime doorheen was en eigenlijk ook niet zo enthousiast meer werd over de onderwerpenkeuze. Maar als ie een stuk dikker wordt en ze meer de diepgang in willen... Dan ga ik hem toch wel weer kopen, denk ik.
0
geplaatst: 2 december 2004, 01:44 uur
Ja, ik ben ook wel benieuwd. De interessantste artikelen zijn toch de grote interviews en muzikale reisverslagen. En sinds ze geen dance-12-inches meer doen, kan die actualiteit me gestolen worden 

0
geplaatst: 2 december 2004, 02:06 uur
Mja, voor actualiteit heb je internet he. Dat was voor mij ook een voorname reden om op te zeggen: via internet vond ik actuele dingen en sowieso meer dingen die ik echt interessant vond. Zo'n blad is eigenlijk alleen maar leuk voor in de trein. 

0
geplaatst: 2 december 2004, 14:11 uur
De laatste jaren was ik al niet meer zo'n fan van Oor en kocht enkel een exemplaar als er iets over mijn favoriete artiesten in stond.
Het moest nl vernieuwend zijn of t was slecht/kloon van.
Ik lees dan liever Aloha of Heaven die ook dingen die al tien keer eerder zijn gedaan op waarde weten te schatten imho.
Het moest nl vernieuwend zijn of t was slecht/kloon van.
Ik lees dan liever Aloha of Heaven die ook dingen die al tien keer eerder zijn gedaan op waarde weten te schatten imho.
0
titan (crew)
geplaatst: 2 december 2004, 14:15 uur
Feitelijk wordt het blad niet dikker, maar juist dunner! De huidige editie beslaat elke twee weken 72 pagina's. Dan is het nieuwe maandblad dus minder dik dan 2x de huidige editie. De prijs zal vast en zeker wel verdubbelen.
Overigens vind ik Oor het laatste jaar hard achteruitgegaan. Te veel artikelen waarbij de foto even groot is als de bijbehorende tekst.
Daarnaast had je vroeger de "Deruit" gids die middenin het blad zat en die je eruit kon halen. Vanaf dit jaar is deze gids in het blad opgenomen en in tegenstelling tot vroeger worden de bladzijdes van deze gids nu wel doorgenummerd. Als je je dan bedenkt dat Oor vorig jaar (exclusief de deruitgids) zo'n 80 pagina's dik was en tegenwoordig (inclusief deruitgids van een pagina of 8 ) zo'n 72 pagina's dik heb je i.v.m. vorig jaar 20% minder Oor voor hetzelfde geld!
Overigens vind ik Oor het laatste jaar hard achteruitgegaan. Te veel artikelen waarbij de foto even groot is als de bijbehorende tekst.
Daarnaast had je vroeger de "Deruit" gids die middenin het blad zat en die je eruit kon halen. Vanaf dit jaar is deze gids in het blad opgenomen en in tegenstelling tot vroeger worden de bladzijdes van deze gids nu wel doorgenummerd. Als je je dan bedenkt dat Oor vorig jaar (exclusief de deruitgids) zo'n 80 pagina's dik was en tegenwoordig (inclusief deruitgids van een pagina of 8 ) zo'n 72 pagina's dik heb je i.v.m. vorig jaar 20% minder Oor voor hetzelfde geld!
0
geplaatst: 2 december 2004, 15:47 uur
Ik moet zeggen dat ik die "Deruit" gids maar weinig overzichtelijk vond... Heb er nooit echt iets aan gehad. Ik surf liever even eens in de maand langs de diverse sites van podia die enigszins in de buurt liggen en stel dan mijn eigen programma samen.
Verder heb je een goed punt, maar als de kwaliteit van het blad er echt op vooruit gaat, zal ik daar weinig rouwig om zijn.
Verder heb je een goed punt, maar als de kwaliteit van het blad er echt op vooruit gaat, zal ik daar weinig rouwig om zijn.

0
geplaatst: 2 december 2004, 20:16 uur
Ik ben sinds 1990 lid en ook ik vind het een waardeloos blad geworden. Telkens als ik het moest verlengen was er weer die twijfel en zette ik het toch maar weer voort. Nu had ik de beslissing genomen om het binnenkort op te zeggen.
Ik wacht nog af hoe het gaat worden: blijft het niks, dan geloof ik het wel. Misschien gaat het beter worden met deze nieuwe aanpak, en dan blijf ik nog even lid.
Ik moet het allemaal nog maar zien.....
Ik wacht nog af hoe het gaat worden: blijft het niks, dan geloof ik het wel. Misschien gaat het beter worden met deze nieuwe aanpak, en dan blijf ik nog even lid.
Ik moet het allemaal nog maar zien.....
0
titan (crew)
geplaatst: 2 december 2004, 21:10 uur
Ik wacht het ook nog even af. Ben sinds 1992 lid, maar heb al een paar keer overwogen om op te zeggen.
0
geplaatst: 2 december 2004, 22:23 uur
Ik ben ook nog steeds lid, maar Oor is inderdaad de laatste tijd erg rap bergafwaarts gegaan. Veel te veel standaardinterviews. Probleem is dat er geen echt alternatief is. Er waren wel pogingen, maar die legden altijd het loodje. Ik ben wel benieuwd naar de vernieuwing. Een aantal vrij radicale veranderingen zijn wel nodig. Al is het om te overleven. Want Oor heeft ook nog flink last van een heel snel dalende oplage naar het schijnt. En net las alle serieuze muziekbladen in Nederland (inclusief Aloha) zweeft Oor op het randje van de afgrond.
0
geplaatst: 2 december 2004, 23:30 uur
Ja, alweer een bedrijfstak waarop het internet een verwoestende invloed heeft.
0
geplaatst: 3 december 2004, 00:39 uur
Klopt. Ook in het buitenland vallen de muziekbladen bij bosjes. Zelfs ooit hele grote namen (Melody Maker) bestaan al een paar jaar niet meer.
0
geplaatst: 3 december 2004, 14:08 uur
Bestaat de Q eigenlijk nog wel? Ik zocht daar laatst het nieuwste exemplaar van (voor die verzamelCD die er bij zit en omdat die lijstjes altidj wel leuk zijn), maar ik kon hem nergens vinden... 

0
titan (crew)
geplaatst: 3 december 2004, 23:07 uur
Ja hoor, die bestaat nog (zag hem vorige maand nog liggen in ieder geval).
0
geplaatst: 6 december 2004, 15:03 uur
Ik kocht altijd de Select omdat de Q zo duur is. Maar ik ga ook altijd voor de eindejaars verzamel cd van de Q. Is vast allang uit?
0
geplaatst: 6 december 2004, 15:07 uur
Select is ook zo'n blad dat al jaren niet meer bestaat... De Q is zeker duur, ik koop hem ook maar sporadisch. Ik heb hem al een tijdje niet meer zien liggen in de winkels, dus ik vermoed dat het december exemplaar in de meeste winkels al is uitverkocht?
0
geplaatst: 18 maart 2005, 15:31 uur
Na 3 maanden vernieuwde OOr kan ik concluderen dat mijn lidmaatschap niet verlengd gaat worden.
De allerbelangrijkste reden is dat het blad al vanaf een donderdag in de bus ligt, en dat ik als betalend abonnee moet wachten tot maandag !!! Ik noem dat minachting naar je abonnees toe, en dat alleen al is voldoende om het op te zeggen. Een blad dat zo hard terugloopt in abonnee-aantal moet deze leden juist koesteren en voorrang geven.
Ik vind het blad zelf er ook niet veel beter op geworden, het mag dan wel dikker zijn, meer verder is er niet veel veranderd.
De site vind ik weinig toevoegen en is niet gebruikersvriendelijk.
Wil ik nieuwe dingen ontdekken dan doe ik dat hier op MuMe wel.
De allerbelangrijkste reden is dat het blad al vanaf een donderdag in de bus ligt, en dat ik als betalend abonnee moet wachten tot maandag !!! Ik noem dat minachting naar je abonnees toe, en dat alleen al is voldoende om het op te zeggen. Een blad dat zo hard terugloopt in abonnee-aantal moet deze leden juist koesteren en voorrang geven.
Ik vind het blad zelf er ook niet veel beter op geworden, het mag dan wel dikker zijn, meer verder is er niet veel veranderd.
De site vind ik weinig toevoegen en is niet gebruikersvriendelijk.
Wil ik nieuwe dingen ontdekken dan doe ik dat hier op MuMe wel.
0
Ruby1966
geplaatst: 18 maart 2005, 15:45 uur
Ik krijg toevallig net mijn eerste nummer op de mat. Heb vanwege die koptelefoon een halfjaars abonnement genomen. Schrok wel even van Dinand op de voorplaat 
Verder lijkt dat 10 pagina's tellende dossier Joy Division/New Order wel interessant. Ik ga er zo onder het genot van een kopje thee maar eens even een blik in werpen.

Verder lijkt dat 10 pagina's tellende dossier Joy Division/New Order wel interessant. Ik ga er zo onder het genot van een kopje thee maar eens even een blik in werpen.
0
geplaatst: 18 maart 2005, 15:57 uur
Dat dossier klinkt inderdaad wel interessant. Toevallig staat er in de Uncut (of een ander Brits blad) ook een dossier over Ian Curtis (waarschijnlijk niet zo heel toevallig, het is 25 jaar geleden dat hij zelfmoord pleegde). Hoe dan ook, ik neem er straks wel eentje mee op het station. Ik moet zeggen dat de vorige editie me niet enorm aansprak. Het is idd. wat Aero zegt, hij is wel dikker geworden, maar verder is er niets veranderd.
Ik haal mijn tips ook liever van het internet (Musicmeter, soulseek, soms de Subs of weblogs).
Ik haal mijn tips ook liever van het internet (Musicmeter, soulseek, soms de Subs of weblogs).
0
geplaatst: 18 maart 2005, 23:12 uur
Aero: Geef je postbode op z'n kop, ik denk dat de fout daar ligt. Ik heb mijn Oor altijd op donderdag of soms vrijdag (en zelfs een of twee keer op woensdag) en echt nog nooit op maandag gehad.
Hoewel het derde nummer me op het eerste gezicht enigszins tegenviel in vergelijking tot de eerste twee, blijf ik voorlopig nog wel even abonnee. Ik vind dat er wel degelijk enige vooruitgang in zit in vergelijking met vorig jaar. De dossiers zijn leuk. En er zit veel meer variatie in de artikelen ipv alleen nog maar standaardinterviews . Voor tips gebruik ik oor dan weer niet meer. Daarvoor zijn ze gewoonweg niet snel genoeg, namen circuleren al veel langer online voordat oor ze oppikt. Soms is dat pas bij de Nederlandse release (The Arcade Fire bijvoorbeeld). (ben overigens sinds begin '92 lid)
Op de langere termijn zullen ze het toch wel niet gaan redden en dat geld ook voor alle andere serieuze muziekbladen in Nederland en een zeer groot deel in het buitenland. Ik denk dat bladen als Q, Aloha en misschien zelfs NME binnen een jaar of vijf sneuvelen (danwel puur als website verder gaan). Hooguit een Engelstalig blad dat zich richt op een wat ouder of breder publiek (Uncut of Rolling stone) heeft wellicht een kansje. De rest is grotendeels ten dode opgeschreven.
Hoewel het derde nummer me op het eerste gezicht enigszins tegenviel in vergelijking tot de eerste twee, blijf ik voorlopig nog wel even abonnee. Ik vind dat er wel degelijk enige vooruitgang in zit in vergelijking met vorig jaar. De dossiers zijn leuk. En er zit veel meer variatie in de artikelen ipv alleen nog maar standaardinterviews . Voor tips gebruik ik oor dan weer niet meer. Daarvoor zijn ze gewoonweg niet snel genoeg, namen circuleren al veel langer online voordat oor ze oppikt. Soms is dat pas bij de Nederlandse release (The Arcade Fire bijvoorbeeld). (ben overigens sinds begin '92 lid)
Op de langere termijn zullen ze het toch wel niet gaan redden en dat geld ook voor alle andere serieuze muziekbladen in Nederland en een zeer groot deel in het buitenland. Ik denk dat bladen als Q, Aloha en misschien zelfs NME binnen een jaar of vijf sneuvelen (danwel puur als website verder gaan). Hooguit een Engelstalig blad dat zich richt op een wat ouder of breder publiek (Uncut of Rolling stone) heeft wellicht een kansje. De rest is grotendeels ten dode opgeschreven.
0
geplaatst: 19 maart 2005, 00:09 uur
starbright boy schreef:
Aero: Geef je postbode op z'n kop, ik denk dat de fout daar ligt. Ik heb mijn Oor altijd op donderdag of soms vrijdag (en zelfs een of twee keer op woensdag) en echt nog nooit op maandag gehad.
Ik kreeg hem voorheen altijd op donderdag en soms vrijdag. Nu dus opeens niet meer.
0
geplaatst: 19 maart 2005, 21:27 uur
Ik ben nu sinds kort abbonnee, en vind het tot dusver een erg leuk blad! Vaak leuke interviews met interessante mensen, zoals laatst The Mars Volta, Jules Deelder en ook ene Bonnie 'prince' Billy waar ik nooit eerder van gehoord had. Het PunkFunk dossier was ook erg de moeite waard, net zoals ik vanmiddag menig maal dubbel heb gelegen om alle Spinal Tab momenten in een ander Dossier. Het is leuk om eens een beetje kennis te maken met de mensen achter die namen, voorheen deed ik dat vrijwel nooit.
De eerste OOR van ergens in de jaren 70 die bij de januari editie zat is ook te gek!
Nee, ik vind het een prima blad (maar ik ken de oude oor niet.) Denk dat jullie wat te streng zijn.
De eerste OOR van ergens in de jaren 70 die bij de januari editie zat is ook te gek!
Nee, ik vind het een prima blad (maar ik ken de oude oor niet.) Denk dat jullie wat te streng zijn.
0
geplaatst: 19 maart 2005, 22:56 uur
dajando schreef:
Als je 15 jaar abonnee bent mag je ook wel wat eisen stellen lijkt me, en de kwaliteit is hard achteruit gegaan, dat kan ik je verzekeren !
0
moviefreak#1
geplaatst: 19 maart 2005, 23:03 uur
aERodynamIC schreef:
Als je 15 jaar abonnee bent mag je ook wel wat eisen stellen lijkt me, en de kwaliteit is hard achteruit gegaan, dat kan ik je verzekeren !
(quote)
Volgens sommigen (mijzelf incluis) is niet alleen de Oor maar zowiezo de muziek in het algemeen sterk achteruit gegaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de top 40 en zeg eens eerlijk dat daar meer als 2 goede nummers instaan

0
geplaatst: 20 maart 2005, 00:46 uur
moviefreak#1 schreef:
Kijk bijvoorbeeld eens naar de top 40 en zeg eens eerlijk dat daar meer als 2 goede nummers instaan
Kijk bijvoorbeeld eens naar de top 40 en zeg eens eerlijk dat daar meer als 2 goede nummers instaan

Is dat niet gewoon altijd zo geweest? Dat je denkt dat muziek in het algemeen achteruit is gegaan ligt aan jezelf. Iets beter zoeken voortaan. Het internet is niet voor niets uitgevonden.
0
geplaatst: 20 maart 2005, 14:20 uur
aERodynamIC schreef:
(quote)
Waar ligt dat aan dan? Wat verwacht je nog meer van een muziekblad, of wat was er vroeger beter?
0
geplaatst: 20 maart 2005, 23:26 uur
De Interviews waren een stuk sterker, er zat meer diepgang in en flauwe items bleven uit (zoals over de I-pod onlangs). Ook de keuze aan artiesten beviel me iets beter. Een hoop goede journalisten zijn ook vertrokken in de loop der jaren helaas.
0
geplaatst: 21 maart 2005, 00:50 uur
Ik begon pas echt te zuchten toen in de OOR het ene na het andere flauwe overzichtslijstje begon te publiceren. Beste van de jaren '60, beste van de jaren '70, het is verdomme MuMe niet! 
Maar toch... die repo over de Delgados/Glasgow van een tijdje terug, interviews met Feist, Deathcab, Low, Mercury Rev, toch perfect leesvoer zo op z'n tijd. Het verdrinkt alleen allemaal nogal in, inderdaad, flauwe achterhaalde items.

Maar toch... die repo over de Delgados/Glasgow van een tijdje terug, interviews met Feist, Deathcab, Low, Mercury Rev, toch perfect leesvoer zo op z'n tijd. Het verdrinkt alleen allemaal nogal in, inderdaad, flauwe achterhaalde items.
0
geplaatst: 21 maart 2005, 17:29 uur
Yak schreef:
Ik begon pas echt te zuchten toen in de OOR het ene na het andere flauwe overzichtslijstje begon te publiceren. Beste van de jaren '60, beste van de jaren '70, het is verdomme MuMe niet!

O ja, daar hadden ze een tijdje erge last van.
De goede reportages die er nu soms in staan redden het blad niet voldoende voor mij, maar misschien ben ik ook simpelweg minder geinteresseerd in de slappe promotiepraatjes van de dames en heren artiesten dan toen ik jonger was. Want ook dat speelt een grote rol denk ik.
En het is nu maandag en nog steeds geen OOR. Nou daar kan ik dus fijn achteraan gaan bellen. Kwamen de vorige 2 al te laat op maandag, nu halen ze dat ook niet meer. En nee: meneer de postbode bracht hem voorheen telkens keurig op donderdag met een enkele uitzondering op vrijdag.
0
geplaatst: 21 maart 2005, 17:54 uur
Dat Joy Division stuk deze maand was erg leuk. Drie interviews met New Order, Deborah Curtis en Anton Corbijn. Dat is nu precies een voorbeeld van wat er nu in staat en vorig jaar de hele jaargang niet. en omdat ik per ongeluk nog steeds per maand betaal (en ik dus financieel niets merk van mijn abonnement), laat ik het gewoon doorlopen.
* denotes required fields.