MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Favoriete muziekbladen

zoeken in:
mu$ic schreef:
Is dat blad ook in de bruna/supermarkt te koop??
Dan wil ik hem wel eens lezen

Bruna denk ik wel, supermarkt ook meestal.

fastpulseboy schreef:
(quote)

yep, naast de tina en de hitkrant!

Mooi zo, ik ga um kopen
Heeft dat blad ook een website?

mu$ic schreef:
(quote)

Mooi zo, ik ga um kopen
Heeft dat blad ook een website?

Jep, je raadt het niet, http://www.oor.nl

luc011190 schreef:
(quote)

Jep, je raadt het niet, http://www.oor.nl

thanks

In Muziek > Nieuws > Muziektijdschriften-voorkeur.:

Ik ben heel benieuwd naar de meningen van de MuMe-gebruikers wat betreft muziektijdschriften.

Ikzelf ben sinds 1993 geabonneerd op muziekblad Oor en koop maandelijks de Aardschok en (2-maandelijks/ binnenkort gelukkig ook maandelijks) de Revolver. Soms loop ik wel eens met Heaven, Rock Tribune of Upmagazine de boekhandel uit.

Vroeger kocht ik regelmatig de Opscene (die zichzelf m.i. te veel als underground tijdschrift profileerde), de Aloha, de Watt en de Rock Sound (vanwege de sampler die erbij zat).

Een enkele maal wil ik me weleens vergrijpen aan (veel te dure) engelse bladen zoals Mojo, Record Collector of Rolling Stone.

De gratis tijdschriften als LiveXS en Fret neem ik graag mee als ik inkopen gedaan heb bij de platenboer.

Enige tijd terug heeft er wat mij betreft een kentering plaatsgevonden bij de redactie van de Oor. Eigenlijk begon de ellende zo'n beetje toen het blad maandelijks ging verschijnen. Albumrecensies verschenen erg laat, sommige belangrijke bands werden geheel over het hoofd gezien en redacteurs, wiens werk ik graag las, stopten ermee. (Dat laatste heeft misschien te maken met de achterstallige loonuitbetalingen).

Revolver (dat ik eigenlijk beschouw als de opvolger van de Aloha) was me in het verleden een beetje te oubollig omdat ze heel vaak artikelen plaats(t)en over bands die al jaren niet meer bestaan.

Toch betrap ik mezelf erop dat ik de laatste tijd langer aan het lezen ben in de Revolver dan dat ik tijd besteed aan de Oor. (Dit heeft wellicht ook te maken met mijn almaar uitbreidende muzieksmaak).

Wat lezen jullie graag en waarom?

Opscene was een waanzinnig blad, misschien was het "goedbedoelende amateurs" gehalte soms iets te hoog, maar ik durf te stellen dat zij een zeer groot aandeel in mijn huidige muzieksmaak hebben. En zij schreven wel over belangrijke undergroundband als Shellac en Jesus Lizard, waar Oor dat naliet. Na de teloorgang van Opscene kocht ik af en toe de Oor los, maar het peil van dat periodiekje begon toen al pijlsnel af te glijden.
Tegenwoordig doe ik het eigenlijk alleen maar met internet. Ik vraag me ook af of de papieren popjournalistiek überhaupt toekomst heeft.

itchy schreef:
Opscene was een waanzinnig blad, misschien was het "goedbedoelende amateurs" gehalte soms iets te hoog, maar ik durf te stellen dat zij een zeer groot aandeel in mijn huidige muzieksmaak hebben.

Jouw muzieksmaak is dan ook behoorlijk 'underground', maar ik moet je gelijk geven dat ze inderdaad aandacht besteedden aan belangrijke independent bands waar de Oor dat naliet.

Ik vraag me ook af of de papieren popjournalistiek überhaupt toekomst heeft.

Ik ben van mening dat 'papieren' muziekjournalistiek altijd wel zal blijven, net zoals dat er altijd kranten zullen blijven bestaan. Natuurlijk kan je van drukwerk niet altijd verwachten dat het up-to-date is. En als je graag bovenop het (muziek)nieuws wil blijven dan ontkom je er niet aan om het internet te raadplegen.

Er zijn echter genoeg muziekliefhebbers die graag iets in hun handen willen hebben. Als was het maar omdat ze (net als ik) het leuk vinden om af en toe weer eens een oud tijdschrift uit de kast te pakken om te lezen hoe men destijds dacht over bepaalde bands, en om even weer terug te gaan in de tijd.

Ik kan niet wachten tot ik een oud opa'tje ben die zijn 50-jaar oude muziekbladen er weer bijpakt om zo een stukje jeugdherrinering terug te halen.

Yak
Alle muziekbladen-topics op MuMe even samengevoegd tot deze ene, lijkt me overzichtelijker.

Yak schreef:
Alle muziekbladen-topics op MuMe even samengevoegd tot deze ene, lijkt me overzichtelijker.
(was hem al kwijt)

handsome_devil
Gonzo Circus

heel duur (bestaat het nog?)

Laatst de David Bowie-editie van Mojo gekocht. Heel duur, maar kon het toch niet laten...

En Gonzo Circus is een fijn blad en bestaat nog.

Mojo Pin
Tja ik deed er toch niets meer mee.

Ik heb even een vraagje. Ik heb dit hele topic nu een beetje doorgewandeld, maar heb toch nog even tips nodig. Ik ben op zoek naar een muziekblad om mezelf op te abonneren. Het liefst een muziekblad waar iedere maand zo'n cdtje bij zit. Ik probeer nu af en toe Uncut, maar ik ben benieuwd wat er nog meer als aanbod is. Zijn er ook Nederlandse muziekbladen die er iedere maand een cd bijleveren, of zijn het vrijwel alleen Engelse bladen? Verder zag ik in dit topic Q, Mojo en NME voorbijkomen - zijn dit leuke bladen? Alleen Q bevat uit dat rijtje een cd toch?

Ik zou graag willen lezen over (bekende) artiesten onder een indie-label, een blad met een brede kijk op muziek. Dus een blad die zich richt op wereldmuziek, pop, rock, indie - noem het maar op. Geen bladen die alleen maar aandacht besteden aan de grote commerciele bands. Kan iemand mij helpen?

Niet helemaal wat je zoekt, denk ik, maar wel een erg goed blad dat nog niet is genoemd: rock-a-rolla

fastpulseboy
Justinx schreef:
Ik heb even een vraagje. Ik heb dit hele topic nu een beetje doorgewandeld, maar heb toch nog even tips nodig. Ik ben op zoek naar een muziekblad om mezelf op te abonneren. Het liefst een muziekblad waar iedere maand zo'n cdtje bij zit. Ik probeer nu af en toe Uncut, maar ik ben benieuwd wat er nog meer als aanbod is. Zijn er ook Nederlandse muziekbladen die er iedere maand een cd bijleveren, of zijn het vrijwel alleen Engelse bladen? Verder zag ik in dit topic Q, Mojo en NME voorbijkomen - zijn dit leuke bladen? Alleen Q bevat uit dat rijtje een cd toch?

Ik zou graag willen lezen over (bekende) artiesten onder een indie-label, een blad met een brede kijk op muziek. Dus een blad die zich richt op wereldmuziek, pop, rock, indie - noem het maar op. Geen bladen die alleen maar aandacht besteden aan de grote commerciele bands. Kan iemand mij helpen?

ja gonzo dus........
al zo vaak genoemd

Jeremie
Gonzo is echt een aanrader, kost wel 8 euro maar je krijgt er een verzorgt ceedeetje bij. En ik was onlangs op het vliegveld in Londen boekjes aan het bekijken en tijdschriften als NME en Mojo zijn ook niet erg goedkoop te noemen he, integendeel... Leuk ook aan Gonzo is dat je altijd wel wat nieuws leert kennen en dat ze ook over literatuur, film, beeldende kunst, filosofie, sociologie....schrijven. Muziek is altijd wel het meest vertegenwoordigd.

Maar is Gonzo niet alleen maar van die onbekende artiesten? Als ik zo de website kijk staan er allemaal van die nietszeggende artiesten waar ik nog nooit van heb gehoord. Besteden ze ook ruime aandacht aan de bekendere releases?

Jeremie
Het meeste is inderdaad onbekend. The Arctic Monkeys of the Bloc Party zullen ze niet snel aan bod laten komen, daar wordt al genoeg aandacht aan besteed in de media. Maar Sunn O))), Wolf Eyes, Millionaire, Xiu Xiu, Neurosis, AmenRa... zijn toch namen die vaak terugkomen, er worden ook links gelegd met oudere groepen als Swans, Neu!, Sonic Youth...
In mijn geval was het toch zo dat in het begin ik er niets van kende, maar ik las de cd besprekingen, zocht op wat me precies wel lag (aan de hand van de recensies), sommige namen kom je meer tegen dus die begin je ondertussen wel te kennen, en dan heb je ook nog de cd met zo'n 17 verschillende artiesten, als je dan zegt "ah dat vind ik nu een goed liedje" kan je op zoek gaan naar meer van die artiest.... Je bent er dus wel snel mee weg, en je leert erg veel nieuwe muziek kennen.

Jeremie schreef:
Het meeste is inderdaad onbekend. The Arctic Monkeys of the Bloc Party zullen ze niet snel aan bod laten komen, daar wordt al genoeg aandacht aan besteed in de media. Maar Sunn O))), Wolf Eyes, Millionaire, Xiu Xiu, Neurosis, AmenRa... zijn toch namen die vaak terugkomen, er worden ook links gelegd met oudere groepen als Swans, Neu!, Sonic Youth...
In mijn geval was het toch zo dat in het begin ik er niets van kende, maar ik las de cd besprekingen, zocht op wat me precies wel lag (aan de hand van de recensies), sommige namen kom je meer tegen dus die begin je ondertussen wel te kennen, en dan heb je ook nog de cd met zo'n 17 verschillende artiesten, als je dan zegt "ah dat vind ik nu een goed liedje" kan je op zoek gaan naar meer van die artiest.... Je bent er dus wel snel mee weg, en je leert erg veel nieuwe muziek kennen.

Bedankt, ik zal eens op zoek gaan dan .

muziekexpress en popfoto.

In Muziek > Algemeen > Welk muziektijdschrift voor welke doelgroep:

Op dit moment lees ik OOR.
Ik ben echter aan het kijken welke andere tijdschriften er zoal zijn.

Welke muziektijdschriften zijn er en op welke doelgroep richten de tijdschriften zich?

LocoHermano
Eind jaren tachtig een paar jaar de Metal Hammer/Aardschok ontvangen. Aloha en Revolver vond/vind ik ook prima, in tegenstelling tot de Oor.

Ben lid van OOR, maar echt de besten vind ik Mojo en (vooral) Record Collector.

Ik ben nergens lid van, maar koop af en toe

-Mojo/Record Collector (als er een special is en/of er een leuke CD bij zit, zoals laatst met Kraftwerk)
-Mixmag, iDJ (Britse dancebladen)
-Gonzo Circus en Wire (electronische/experimentele muziek)

Oor ben ik jarenlang lid van geweest, maar heb ik in 2002 of 2003 opgezegd, wegens verminderde interesse. Nog wel af en toe losse exemplaren gekocht, maar sinds de fusie met Revolver vind ik er helemaal niets meer aan.

Verder heb ik nog een tijdje een abonnement gehad op Heaven (keer een jaarabo gewonnen bij een popquiz), maar dat vond ik niet zo'n succes.

Oor is niet gefuseerd met Revolver hoor, je bent denk ik in de war met Aloha.

Edit: even wat duidelijker: Oor is gefuseerd met Aloha.

Klopt inderdaad, ik ben in de war. Komt omdat ik zowel Aloha en Revolver zelden lees/las.

Maar wellicht is Revolver wel iets voor Braam, met The Beatles, Neil Young en Bruce Springsteen in zijn top 10. Staan geloof ik vaak lange artikels in van hele grote artiesten

Antonio
kaztor schreef:
Ben lid van OOR, maar echt de besten vind ik Mojo en (vooral) Record Collector.

OOR zuigt mijn inziens zeer zwaar, maar wat betreft Mojo en Record Collector heb je weer gelijk.

Dat zijn mijn favoriete muziekbladen, samen met Uncut en Classic Rock

In de jaren tachtig en negentig werkte ik bij toenmalig krantenuitgever PCM. Als werknemer kon je toen gratis een abonnement krijgen op een tweetal bladen die het concern uitgaf. Ben dus jarenlang lid geweest van OOR en vond altijd wel dat dat blad de muzikale ontwikkelingen goed volgde (in elk geval in die jaren). Ik bleef ik elk geval goed op de hoogte van wat zich op allerlei deelterreinen in de muziek afspeelde.

Ik ben ze daar tot op de dag van vandaag dankbaar voor, maar wel signaleerde ik dat bepaalde redacteuren met een voorkeur voor het alternatievere/obscuurdere werk steeds meer begonnen te schrijven en de overhand kregen, waardoor het blad opschoof in een richting die niet de mijne was. Het blikveld van de redactie vernauwde zich. Ik nam er destijds dan ook zonder pijn in het hart afscheid van toen ik van baan veranderde.

Nu koop ik af en toe nog wel eens Q of Classic Rock los, en in het verleden Aloha. Als OLM-liefhebber moet Revolver ook wel wat voor mij zijn, krijg ik de indruk. De volgende keer toch eens naar zoeken in de schappen.

Maar wellicht is Revolver wel iets voor Braam, met The Beatles, Neil Young en Bruce Springsteen in zijn top 10. Staan geloof ik vaak lange artikels in van hele grote artiesten

Ik heb nu zo'n proefabonnementje op Revolver. Ik hou wel van mainstream pop / rock met af en toe een scherp randje er tussen

Naar ik begrepen heb is er een goede redacteur bij Revolver weggegaan wat ze veel abonnees heeft gekost.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:47 uur

geplaatst: vandaag om 23:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.