MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Avant-garde

zoeken in:
Avant-garde is denk ik meer een verleden tijd term, die van toepassing is op muziek uit de jaren vijftig, zestig en zeventig , mischien nog tachtig.
Tegenwoordig is alles al zo'n beetje gedaan en is er nog wel experimentele muziek maar niet meer met nieuwe instrumenten.

vork666 schreef:
(quote)

Xanopticon is nochthans binnen de breakcore (niet binnen de powernoise) een vrij unieke en venieuwende artiest, voor zover ik weet. Niet heel gek om dat tot de avant-garde te rekenen.

Maar het was nou niet bepaald de eerste noise band, welliswaar vernieuwend binnen de breakcore, maar ze hebben het ook niet echt uitgevonden, maar dat is niet echt mijn terrein.

Maar nog steeds blijf ik bij mijn mening dat Avant-Garde op de site een vage term is.

Ataloona schreef:
Je hebt meerdere stromingen binnen de ambient natuurlijk, maar deze ''setting'' plus piano is ook op een iets andere manier ook al door Eno gedaan en anderen, dus geheel vernieuwend vind ik het niet.
Spreek je hier jezelf nu tegen?

trebremmit schreef:
Avant-garde is denk ik meer een verleden tijd term, die van toepassing is op muziek uit de jaren vijftig, zestig en zeventig , mischien nog tachtig.
Tegenwoordig is alles al zo'n beetje gedaan en is er nog wel experimentele muziek maar niet meer met nieuwe instrumenten.

Ja, daar wil ik ook wel mee ingaan. Al was bv. Bach in zijn tijd ook vernieuwend dus ook Avant-Garde, zoals meerderen.

chevy93 schreef:
(quote)
Spreek je hier jezelf nu tegen?

Nee, maar ik had het idee alsof je bedoelde dat de ambient hetzelfde was in de 70's. Dus ik noemde even dat er meerdere stromingen zijn, beetje ongelukkig in de context idd.

Misterfool
Ik denk dat we hier op musicmeter nog een betekenis hebben voor avant-garde. Muziek die niet goed past in de hier gekozen genre-duidingen. Noise wordt ook vaak als avant-garde betitteld.

Ataloona schreef:
Maar nog steeds blijf ik bij mijn mening dat Avant-Garde op de site een vage term is.
En zoals ik al eerder zei: "Het hangt net af van het crewlid dat beoordeelt". Precies welke definitie die persoon er op nahoudt. En aangezien niemand er een definitie van kan maken, is het maar net in welke bui die persoon is (cq. welk gevoel hij er bij heeft).

Avant-garde represents a pushing of the boundaries of what is accepted as the norm or the status quo, primarily in the cultural realm. (Wikipedia)
Oftewel: Experimentele muziek, maar dat klopt dus blijkbaar weer niet. Ik snap er niks meer van... Ik zal wel alles gewoon electronic noemen, behalve als het klassieke muziek is.

Jazz kan ook avant-garde zijn, nogmaals het hoeft niet speciaal elektronisch te zijn.

Check maar eens Sun Ra, dat noemen ze ook vaak avant-garde.
Ben het wel met je eens dat het een vage term is.

Heeft geen zin, op de site mag geen klassiek (al staan er veel twijfelachtige albums daarvan op de site)

Maar idd, het lijkt erop dat op de site experimentele muziek vaak Avant-Garde genoemt word.

Misterfool
chevy93 schreef:
Avant-garde represents a pushing of the boundaries of what is accepted as the norm or the status quo, primarily in the cultural realm. (Wikipedia)

Het doorevolueren van een genre is niet de grenzen van de conventies of normen oprekken. Het is als het waren experimenteren binnen de door het genre gestelde genre. Bijvoorbeeld door invloeden van jazz te gebruiken bij rock zonder dat er een geheel nieuw genre ontstaat, hoogstens een subgenre(jazz fusion in dit geval).

Avant-garde is invloeden zo brengen dat er iets onstaat wat nergens onder te brengen is. Er is werkelijk nog geen naam voor de soort muziek die jij gemaakt hebben. Stel je voor dat je klassiek, jazz, rock en electronica zo mengt dat er een genre uitkomt dat niet meer lijkt op elk van deze genre's, dan maak je avant-garde.

ten minste dat is mijn take op het hele verhaal.

Ik denk dat je na die uitleg goed inziet dat dit een vage term is

Ataloona schreef:
Heeft geen zin, op de site mag geen klassiek (al staan er veel twijfelachtige albums daarvan op de site)
Dat is niet waar. De reden dat er geen klassieke muziek op mag, is omdat er nooit met zekerheid te achterhalen wie de echte componist is. Dat herinner ik mij ten minste. Als er tegenwoordig klassieke muziek gemaakt wordt, mag dat er gewoon op.

Bijvoorbeeld Nils Frahm - Wintermusik (2009) en Dustin O'Halloran - Piano Solos (2004).

@Misterfool: Dan zou het vreemd zijn dat er albums zijn die zowel onder pop(/rock/folk/...) als avant-garde vallen, geloof ik.
Ik vind het ook een vage term

Misterfool
Op zich vind ik de term niet zo vaag, alleen het wordt vaak gebruikt om allerlei soorten experimentele muziek onder te brengen. Pop/avant-garde zou dan niet kunnen. Aangezien er dan een contradictio in thermis ontstaat.

chevy93 schreef:
(quote)
Dat is niet waar. De reden dat er geen klassieke muziek op mag, is omdat er nooit met zekerheid te achterhalen wie de echte componist is. Dat herinner ik mij ten minste. Als er tegenwoordig klassieke muziek gemaakt wordt, mag dat er gewoon op.

Bijvoorbeeld Nils Frahm - Wintermusik (2009) en Dustin O'Halloran - Piano Solos (2004).

Tja, modern klassiek, maar ik vind het nog altijd twijfelachtig. (overigens zou ik Wintermusik niet scharen achter klassiek, maar meer als avant-garde )

Misterfool schreef:
Stel je voor dat je klassiek, jazz, rock en electronica zo mengt dat er een genre uitkomt dat niet meer lijkt op elk van deze genre's, dan maak je avant-garde.
Precies zoals je het zegt, het mengen van bestaande genres. Dan heb je toch gewoon een hokje? Avant-garde zou iets moeten zijn wat echt compleet nieuw is. Dus een volledig nieuw geluid creëeren. Geen mengeling van bestaande geluiden.

Het atoommodel van Rutherford, dat was avant-gardistisch.

Misterfool schreef:
Pop/avant-garde zou dan niet kunnen. Aangezien er dan een contradictio in thermis ontstaat.
Waarom niet? Iets wat nog niet bestaat kan toch heel populair worden?

Ataloona schreef:
(overigens zou ik Wintermusik niet scharen achter klassiek, maar meer als avant-garde )
Wat is er dan zo avant-gardistisch aan? Beter gezegd: Wat vind jij er avant-gardistisch aan? Zo bijzonder (innovatief gezien) is het nou ook weer niet.

Misterfool
De invloeden van bestaande genre's zullen worden gebruikt, maar het resultaat is nergens in te delen. Dus compleet nieuw. Pop betekent niet slechts populair, maar het maken van muziek in gangbare conventies. Als je juist die conventies breekt kun je, je niet houden aan de gangbare conventies.

Ik vind Can eerder een oprekking van het genre dan dat het iets compleet nieuws is. Dat gevoel heb ik zo'n 10 keer sterker bij Tortoise.

Misterfool

chevy93 schreef:
(quote)
Waarom niet? Iets wat nog niet bestaat kan toch heel populair worden?

(quote)
Wat is er dan zo avant-gardistisch aan? Beter gezegd: Wat vind jij er avant-gardistisch aan? Zo bijzonder (innovatief gezien) is het nou ook weer niet.

Nee, meer een joke. Ik beschouw het meer als ambient. Soms doet het mij denken aan Eno en anderen uit de 70's zoals bv. Harold Budd ed. Iemand als Dustin o'Halloran blijft meer trouw aan klassieke muziek zoals The Greenberg Variations van Bach. Zijn hele album is op de piano gericht. Zoals veel klassieke muziek.

Nooit Faust geluisterd zeker, krautrock original en zeker niet een oprekking zoals bv. Can die de rock meer trouw bleef.

Misterfool
Of wat dacht je van cluster of de eerste platen van klaus schulze, en tangerine dream. Tegenwoordig zou je can onder rock scharen, maar dat zegt meer over hoe wij nu tegen rock aankijken, toenterijd braken ze met de heersende conventies.

Misterfool schreef:
Of wat dacht je van cluster of de eerste platen van klaus schulze, en tangerine dream

Tja, eerste plaat van Tangerine Dream was niet zo erg krautrock (misschien wel aardig om te weten waar die term vandaan komt, weet je vast wel), maar mag gezien worden als inspiratiebron. Eerste plaat van Klaus Schulze was allang meer richting de electronic, al is zijn band Ash Ra Tempel een pionier in de krautrock. Cluster was slechts in het begin een soort van krautrock band, maar koos toch al snel voor het bewandelde pad van de electronic (Zuckerzeit ) Ik zat dan meer aan iets als Amon Düül te denken.

Ataloona schreef:
Nooit Faust geluisterd zeker,
Nee, die pokkeherrie kan ik nog geen 10 seconden uitzitten.
The Dark Side of Avant-Garde zeg maar.

Misterfool
Niet zo zeer een moeilijke term om te gebruiken, maar des te meer een moeilijke term om toe te pasen dat avant-garde.

Misterfool schreef:
Of wat dacht je van cluster of de eerste platen van klaus schulze, en tangerine dream. Tegenwoordig zou je can onder rock scharen, maar dat zegt meer over hoe wij nu tegen rock aankijken, toenterijd braken ze met de heersende conventies.

Ze waren niet de eersten die die experimenten uitvoerden, hoe geniaal het ook was. Can neigt naar mijn mening toch nog meer naar de rock dan sommige andere artiesten.

(dat vernieuwend slaat dus op avant-garde genre aanduiding)

O ja, dit vond ik ook wel aardig, om Scaruffi er maar weer eens bij te halen. Hijzelf vind dat de meeste klassieke muziek avant-garde is, en heeft ook een mooie indeling gemaakt: The History of Avantgarde Music - scaruffi.com

Misterfool
Ataloona schreef:
krautrock (misschien wel aardig om te weten waar die term vandaan komt, weet je vast wel.

Kraut= nazi. Toentertijd was met name groot-brittanië nog steeds war-obsessed. Muziek uit duitsland werd toentertijd kraut-rock genoemd. Ironisch aangezien ze juist wilden breken met de historie van Duitsland en nieuwe muzikale geschiedenis schrijven. Toch hebben bands als Faust deze beledigende term als geuzennaam opgepakt.

Ataloona schreef:
O ja, dit vond ik ook wel aardig, om Scaruffi er maar weer eens bij te halen. Hijzelf vind dat de meeste klassieke muziek avant-garde is, en heeft ook een mooie indeling gemaakt: The History of Avantgarde Music - scaruffi.com

interesant, ga ik morgen eens doorlezen. I'm gonna call it a day!

Dat was later pas, aangezien ze toch als iets moesten aangeduid worden (het hokjes''complex'') Maar vooral in de vroege jaren 70 was het vooral een beledigende term en werd het ook zo gezien.

Maar, idd, morgen een nieuwe dag.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:08 uur

geplaatst: vandaag om 08:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.