Muziek / Algemeen / Avant-garde
zoeken in:
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 16:42 uur
Wat mij betreft dus niet. Kraftwerks muziek mag dan vandaag de dag toegankelijk klinken, in esssentie is het nog steeds avant-garde, alleen niet meer de avant-garde die we vandaag de dag avant-garde noemen.
0
geplaatst: 8 april 2006, 16:49 uur
titan schreef:
in esssentie is het nog steeds avant-garde, alleen niet meer de avant-garde die we vandaag de dag avant-garde noemen.
in esssentie is het nog steeds avant-garde, alleen niet meer de avant-garde die we vandaag de dag avant-garde noemen.
"muziek waarbij gebruik wordt gemaakt van niet gangbare stijlcombinaties, toonsoorten, accordenschema's en instrumenten"
Stijlcombinaties en instrumenten krijgen een dikke njet. Toonsoorten en accordenschema's lijken mij te technisch om zelf over te oordelen, maar kan me amper inbeelden, Kraftwerk's sound en complexiteit in acht nemend, dat dit nog op enige manier niet gangbaar zou zijn.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 17:18 uur
Kraftwerk was 1 van de eerste bands die alle sounds met uitsluitend electronische instrumenten maakte. Op grond daarvan zijn ze vernieuwend geweest op het onderdeel instrumenten. Qua stijlcombinaties scoren ze ook positief, vanwege de jazzinvloeden die ze in hun werk stopten (de albums voor hun grote doorbraak staan vol met stijlcitaten uit de free jazz). Anno nu is Kraftwerk niet meer zo vernieuwend, maar dat waren ze destijds wel. Net zo goed als veel andere bands die vroeger als avant-garde werden gebrandmerkt nu niet meer zo vernieuwend zijn.
Ik zie daar geen reden in om daarom bij bijvoorbeeld Kraftwerk het genre avant-garde te verwijderen. Het lijkt mij juister om dan toch avant-garde als genre te handhaven, omdat de muziek nog steeds in essentie hetzelfde is. Dat de omgeving verandert doet er niet toe. Kraftwerk kan het ook niet helpen dat hun aanpak later gemeengoed is geworden.
Ik zie daar geen reden in om daarom bij bijvoorbeeld Kraftwerk het genre avant-garde te verwijderen. Het lijkt mij juister om dan toch avant-garde als genre te handhaven, omdat de muziek nog steeds in essentie hetzelfde is. Dat de omgeving verandert doet er niet toe. Kraftwerk kan het ook niet helpen dat hun aanpak later gemeengoed is geworden.
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 april 2006, 17:57 uur
titan schreef:
Behalve dat het inderdaad aardiger had gekund mag je ook wel eens uitleggen waarom je Stereolab geen avant-garde vindt dan.
Behalve dat het inderdaad aardiger had gekund mag je ook wel eens uitleggen waarom je Stereolab geen avant-garde vindt dan.
Ik zie eigenlijk niet meteen waar ik onaardig ben geweest, ik hoop alleen dat je door hebt dat je pop en avantgarde onmogelijk samen in het genrevakje kun neerzetten. Daarbij is het zo dat wanneer je je baseert op een aantal avantgarde bands, je zelfs per definitie niet avantgarde bent. Stereolab is gewoon alternatieve pop.
0
Sietse
geplaatst: 8 april 2006, 19:20 uur
Daar sluit ik mij helemaal bij aan, wat de OOR encyclopedie ook mag zeggen (dat boek vertrouw ik toch al niet)
wou verder alleen toevoegen dat ik avant-garde een "vul een minder net woord, dat we ook kennen als een van de vrouwelijke geslachtskenmerken" term vind (nou ja toevoegen, toevoegen...meer gewoon ff m'n ei kwijt)
wou verder alleen toevoegen dat ik avant-garde een "vul een minder net woord, dat we ook kennen als een van de vrouwelijke geslachtskenmerken" term vind (nou ja toevoegen, toevoegen...meer gewoon ff m'n ei kwijt)
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 19:23 uur
Toine Rorije schreef:
Ik hoop alleen dat je door hebt dat je pop en avantgarde onmogelijk samen in het genrevakje kun neerzetten.
Ik hoop alleen dat je door hebt dat je pop en avantgarde onmogelijk samen in het genrevakje kun neerzetten.
Totaal mee oneens. Waarom zou dat niet kunnen dan? Leg dat eerst maar eens uit.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 8 april 2006, 19:29 uur
Oor's avantgarde-stickertje op Stereolab komt vast door hun eerste albums waar hun werk wat experimenteler scheen te zijn (ik ken die albums niet). Aan het nieuwste album van Stereolab is in ieder geval niks avant-gardistisch meer aan. Het zijn bijna allemaal pop-rock liedjes, ik zal een correctie indienen.
0
Sietse
geplaatst: 8 april 2006, 19:30 uur
pop staat per definitie voor populaire/mainstream/entertainment muziek...avant-garde is dat volgens mij niet per definitie...maar goed ik vind Avant-garde een flut term, dus hou me hier buiten.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 19:32 uur
JonnieBrasco schreef:
Oor's avantgarde-stickertje op Stereolab komt vast door hun eerste albums waar hun werk wat experimenteler scheen te zijn (ik ken die albums niet). Aan het nieuwste album van Stereolab is in ieder geval niks avant-gardistisch meer aan. Het zijn bijna allemaal pop-rock liedjes, ik zal een correctie indienen.
Dan ga ik hem gelijk weer veranderen, want het gebruik van stijlcombinaties en complexe toonsoorten/overgangen is, hoe toegangelijk poppy de liedjes ook klinken, absoluut avantgardistisch.
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 april 2006, 19:40 uur
titan schreef:
Vergelijk het met een Erwin Kroll die zou vertellen dat je morgen een stevige West-Oosten-wind kunt verwachten.

0
geplaatst: 8 april 2006, 19:48 uur
Taalkundig gezien is het woord voorhoede natuurlijk niet het tegengestelde van populair.
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 april 2006, 19:48 uur
Wat wil je dan horen? Veel anders kan ik er niet van maken, sorry
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 19:50 uur
Ik wil horen waarom je vindt dat pop en avant-garde niet samengaan. Ik vind dat onzin. Je hebt popmuziek die stekelig kan zijn en avant-garde die toegankelijk klinkt. Die twee kunnen elkaar best (zoals bij Stereolab het geval is) ontmoeten. Jij schetst deze genres als rigide tegenpolen (althans, zonder nadere uitleg van jouw kant ga ik er vanuit dat je dat vindt). Wel eens van de term crossover gehoord?
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 april 2006, 19:53 uur
Kijk, de toegankelijkheid van muziek komt voort uit hoe gewend je iets bent, hoe vaak iets al eerder is gedaan. Als je iets nog nooit eerder hebt gehoord (of nooit hebt kunnen horen) is het ontoegangkelijk.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 19:56 uur
Tsja, behalve dat het wederom geen antwoord is op mijn vraag ben ik het er gewoon totaal mee oneens. Pop is niet per definitie toegankelijk en avant-garde niet per definitie ontoegankelijk.
0
Toine Rorije
geplaatst: 8 april 2006, 19:59 uur
Natuurlijk wel. Als je iets niet kent, als iets niet in je muzieksysteem zit, dan is iets ontoegankelijk. Daar ben je het toch wel mee eens?
0
JonnieBrasco
geplaatst: 8 april 2006, 20:10 uur
titan schreef:
Dan ga ik hem gelijk weer veranderen, want het gebruik van stijlcombinaties en complexe toonsoorten/overgangen is, hoe toegangelijk poppy de liedjes ook klinken, absoluut avantgardistisch.
Stijlcombinaties en complexe toonsoorten/overgangen? Ten eerste valt de toepassing daarvan wel aardig mee bij dat album, en daarnaast geven we bijv. Broken Social Scene - You Forgot It in People of Mansun - Six ook geen avant-garde stempeltje mee omdat ze min of meer aan dergelijke factoren voldoen. Pop en avant-garde kan denk ik best samengaan in een enkel geval, maar als Stereolab - Fab Four Suture hier een voorbeeld van is, dan ben ik de zoon van Sinterklaas.
Je hebt het album op 10 januari al toegevoegd, had je het toen zelf al beoordeeld? Je hebt ruim een maand later gestemd. Een correctie doen is toch geen schande dan? In ieder geval komt dit aardig halsstarrig op me over.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 21:29 uur
Nu maak je er een beetje een farce van door lukraak een paar andere albums met complexe overgangen te noemen. Niet iedere band die eens een keer wat van dat soort dingetjes doet is meteen avant-garde. Het is een optelsom van allerlei dingen, waarvan ik overigens de eerste ben om toe te geven dat niet exact is aan te geven wanneer iets wel of niet avant-garde is.
Op 10 januari kende ik de helft van het album Fab four suture al (die staan op de ook door mij toegevoegde Kyberneticka babicka EP). Ik heb geen enkele moeite met correcties, behalve wanneer dat m.i. onterecht is. Alle overige albums van Stereolab hebben ook avant-garde als genre en ik zie niet in waarom dat bij dit album niet nodig is. Omwille van de eenduidigheid lijkt het mij logisch om voor Fab four suture deze lijn door te trekken. Wel is dit 1 van de toegankelijkste albums die Stereolab ooit gemaakt heeft, dat zeker. Maar zoals ik al betoogde is toegankelijkheid geen criterium voor avant-garde.
Op 10 januari kende ik de helft van het album Fab four suture al (die staan op de ook door mij toegevoegde Kyberneticka babicka EP). Ik heb geen enkele moeite met correcties, behalve wanneer dat m.i. onterecht is. Alle overige albums van Stereolab hebben ook avant-garde als genre en ik zie niet in waarom dat bij dit album niet nodig is. Omwille van de eenduidigheid lijkt het mij logisch om voor Fab four suture deze lijn door te trekken. Wel is dit 1 van de toegankelijkste albums die Stereolab ooit gemaakt heeft, dat zeker. Maar zoals ik al betoogde is toegankelijkheid geen criterium voor avant-garde.
0
geplaatst: 8 april 2006, 21:30 uur
Titan schreef:
Tsja, behalve dat het wederom geen antwoord is op mijn vraag ben ik het er gewoon totaal mee oneens. Pop is niet per definitie toegankelijk en avant-garde niet per definitie ontoegankelijk.
Toine Rorije schreef:
Natuurlijk wel. Als je iets niet kent, als iets niet in je muzieksysteem zit, dan is iets ontoegankelijk. Daar ben je het toch wel mee eens?
Jullie spreken elkaar niet direct tegen. Toine gaat ervan uit dat ontoegankelijk iets persoonlijks is (iets zit wel/niet in het muzieksysteem van een persoon). Titan wil de term plakken aan een muziekstroming (pop/avant-garde).
Ik neig wel wat meer naar de mening van Toine.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 april 2006, 21:32 uur
Toine Rorije schreef:
Nee, dat ben ik niet met je eens. Iets wat onbekend voor je is, is nooit per definitie ontoegankelijk. Ik ben niet bekend met Mongoolse volksmuziek, maar dat kan best toegankelijk zijn (als het bijvoorbeeld een simpel accordenschema heeft). Ik vind het echt een absurd standpunt.
Om even op Jazper in te haken: Dat ik het aan genres ophang lijkt me logisch, daar ging de discussie (althans, in eerste instantie) over. Toine probeert je op een dwaalspoor te brengen

0
geplaatst: 8 april 2006, 21:35 uur
Dat is ook weer zo, Toine 
Sowieso een beetje raar woord eigenlijk. Ontoegankelijk. Als het ontoegankelijk is, kun je er beter niet aan beginnen. Heeft helemaal geen zin.

Sowieso een beetje raar woord eigenlijk. Ontoegankelijk. Als het ontoegankelijk is, kun je er beter niet aan beginnen. Heeft helemaal geen zin.
0
geplaatst: 8 april 2006, 21:39 uur
titan schreef:
Om even op Jazper in te haken: Dat ik het aan genres ophang lijkt me logisch, daar ging de discussie (althans, in eerste instantie) over.
Om even op Jazper in te haken: Dat ik het aan genres ophang lijkt me logisch, daar ging de discussie (althans, in eerste instantie) over.
Hmm. ik zal voortaan eerst eens de hele discussie lezen..
0
geplaatst: 1 september 2006, 18:59 uur
John Doe schreef:
Een avant-garde toplijst is er, ook al denk ik niet dat de term zo juist ingevoerd zal zijn bij ieder album op musicmeter.
Een avant-garde toplijst is er, ook al denk ik niet dat de term zo juist ingevoerd zal zijn bij ieder album op musicmeter.
Wat een belachelijke albums staan er in die lijst. Mingus, Six organs of admittance, Neurosis. Jazz, folk/rock en metal. Simpel zat. Zappa zou ik ook niet zo snel onder de noemer avant-garde scharen (al is er wel meer voor te zeggen), en Kraftwerk en King Crimson zeker ook niet. Kortom, er wordt teveel met die term gesmeten. Nine horses avantgarde...

0
geplaatst: 1 september 2006, 19:30 uur
Zappa word wel vaak avant-prog genoemd. Vind ik wel degelijk avant-garde. Hoewel dat natuurlijk van album tot album verschilt. De man heeft een aardig grote discography natuurlijk 

0
titan (crew)
geplaatst: 1 september 2006, 19:32 uur
Ik vind Zappa ook best wel avant-garde. Alle andere voorbeelden die Paalhaas noemt zijn op zijn minst voor discussie vatbaar. En hij weet vast ook wel de corrigeerlink te vinden.
* denotes required fields.