MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Avant-garde

zoeken in:
In dat opzicht zou je Jimi Hendrix ook avant-gardistisch kunnen noemen. Of Van Halen.

Misterfool
Nou nee, Hendrix was namelijk ook toentertijd onder een bekend genre te classificeren. Probeer eens te begrijpen dat ze rond 1973 nog nauwelijks van ambient gehoord hadden, punk bestond nog niet en de combinatie rock en jazz stond nog in de kinderschoenen. De albums van can en tijdgenoten Faust en Neu, braken met alles wat gebruikelijk was in populaire muziek. Bovendien leverenden tijdsgenoten van can ook pionierswerk af met het gebruik van de toen gloednieuwe synthesizer.

Nou, dat valt ook wel mee. Een voorbeeld wat mij erg bijstaat, zijn de optredens van Led Zeppelin. Daar wordt toch al redelijk wat ambient gebruikt. Als dat het woord is ten minste.

Luister bijvoorbeeld eens naar ‪Led Zeppelin - Whole Lotta Love (Live from How the West Was Won) Part 1‬‏ - YouTube
Zo rond 2 minuten begint het.

Misterfool
dat is geen ambient chevy

Ik denk dat je meer richting Brian Eno of Harold Budd moet denken Chevy, kwa ambient.

Misterfool schreef:
dat is geen ambient chevy
De term 'Ambient' stamt van het Latijnse werkwoord 'ambire', wat 'rondgaan' of 'omringen' betekent. Het ging Eno dan ook om het scheppen van subtiele geluiden die de luisteraar zowel insluiten als veranderen.

Waarom zou dat geen ambient zijn?

Edit: Een ander voorbeeld: Echoes van Pink Floyd.

Dat stukje beschrijft dus de sfeer en geluid van Eno, ik vind dat niet helemaal hetzelfde als Whole Lotta Love.

Edit: Echoes heeft zeker iets weg van ambient, ware het dat de term bij Eno pas werd gebruikt als ik het goed heb.

Omdat het niet subtiel is, klinkt eerder als een soort proto-noiserock of zo. Mja, tegenwoordig moet muziek ook extreem rustig zijn en veel galm bevatten om tot de ambient gerekend te worden.

Dat zijn toch geen subtiele geluiden?

Check dit maar eens:
‪Brian Eno - An Ending (Ascent)‬‏ - YouTube
‪Global communication : Epsilon Phase‬‏ - YouTube
‪Lustmord - Permafrost‬‏ - YouTube

Eerste ambient-album van Eno is trouwens nog wel wat rustiger dan dit. Het is muziek die je nauwelijks opmerkt.

Misterfool
Omdat er niet zo zeer een soundscape is(luister eens naar de drums die op de achtergrond spelen) en omdat het een behoorlijk kort stukje is tussen typisch bombastische 70's rock. Om maar even jouw aangehaalde stukje te pakken, ik hoor geen subtiele geluiden.

Het walvisstuk van echoes kun je mischien achteraf ambientachtig noemen, maar het is ingebed in een gewone rockcompositie en het is ergens een logische evolutie van psychedelische rock die er al was in de jaren 60. Krautrock mag nu niet zo bijzonder meer klinken, maar toentertijd braken ze met een groot aantal conventies en legde zij de basis voor genre's die pas een krappe 10 jaar later echt tot bloem zouden komen(electronic bijv).

Maar evengoed, ik vind Avant-Garde eerlijk gezegd ook een lastige ''genre'' aanduiding. (daar doe ik sowieso liever niet aan)

Onder avant-garde vallen tegenwoordig (behalve misschien op Musicmeter) alleen heel oude krautrock en John Cage, als ik me niet vergis.

vork666 schreef:
Onder avant-garde vallen tegenwoordig (behalve misschien op Musicmeter) alleen heel oude krautrock en John Cage, als ik me niet vergis.
En klassieke muziek.

Dat allemaal terzijde enzo, ambient bestaat al sinds begin 20e eeuw.

chevy93 schreef:
(quote)
En klassieke muziek.

Valt klassieke muziek niet gewoon onder klassieke muziek?

Misterfool schreef:
Krautrock mag nu niet zo bijzonder meer klinken, maar toentertijd braken ze met een groot aantal conventies en legde zij de basis voor genre's die pas een krappe 10 jaar later echt tot bloem zouden komen(electronic bijv).
Maar zo kun je alles wat ooit een keer nieuw was wel avant-garde gaan noemen. Waarom is het debuut van Pink Floyd geen avant-garde? En waarom zijn de eerste rockalbums geen avant-garde?

Ataloona schreef:
Valt klassieke muziek niet gewoon onder klassieke muziek?
Waar zie jij klassieke muziek dan?

Debuut van PF vind ik wel degelijk Avant-Garde, op MuMe iig.

Misterfool
WILDE_FRANS schreef:
Dat allemaal terzijde enzo, ambient bestaat al sinds begin 20e eeuw.

Maar ook als populaire muziek(lees niet klassieke)?

chevy93 schreef:
(quote)
Waar zie jij klassieke muziek dan?

Op de site staat geen klassieke muziek, maar daar heeft Vork het ook niet over.

Misterfool
chevy93 schreef:
(quote)
Maar zo kun je alles wat ooit een keer nieuw was wel avant-garde gaan noemen. Waarom is het debuut van Pink Floyd geen avant-garde? En waarom zijn de eerste rockalbums geen avant-garde?

Het is denk ik het verschil tussen bestaande genre's doorevolueren of radicaal breken met de toenmalige conventies. Hollywood van cluster had bijvoorbeeld net zo goed een nummer van aphex twin kunnen zijn, een artiest die 20 jaar later pas aan de gang ging, terwijl pink floyd vele leeftijdsgenoten kende met vergelijkbare muziek.

Dan nog steeds mijn vraag:
chevy93 schreef:
Waarom is dit geen gëexperimenteer?
...
Of wat is er avant-gardistisch aan dit?

Tortoise was 1 van de eerste post-rock groepen, een genre wat toen opzichzelfstaand en vrij nieuw was. Vind ik wel avant-gardisch. Die powernoise plaat die je laat horen is een ontwikkeling van powernoise, niet echt vernieuwend (maar is post-rock ook niet, alhoewel een groot genre), maar je zou het op MuMe als Avant-Garde kunnen zien.

Ook heb ik even een willekeurig album van dit jaar gepakt: Alva Noto + Ryuichi Sakamoto - Summvs (2011)
‪Alva Noto + Ryuichi Sakamoto - Naono‬‏ - YouTube .

Waarom hoort dit wel bij avant-garde?

Gewoon ambient, maar vernieuwend? Nee, dit soort dingen zijn in het verleden vaker gedaan.

Ik heb het idee dat Avant-Garde al wordt aangeduidt als het ''anders'' is, of apart...

Ataloona schreef:
een genre wat toen opzichzelfstaand en vrij nieuw was. Vind ik wel avant-gardisch.
Gewoon een verlengde van ambient. Wat dus al begin jaren '70 bestond. Zo experimenteel is dit niet en, zoals eerder bij Jimi Hendrix opgemerkt werd, "gewoon in een hokje in te delen" is.

Misterfool
Wel erg mooi by the way dat alva noto.
Post-rock is toch echt een stuk meer dan ambient. Hoewel er wel invloeden zijn natuurlijk, maar als ook jazz en electronica, soundart en minimalistische muziek. De vraag die je, je volgens mij moet stellen is de volgende. Maakt het album iets volstrekt nieuws(geen variant van een bestaand genre) wat niet in te delen valt bij een toen bestaand genre, dan is het avant-garde.

Ja, het album is erg de moeite waard

Ataloona schreef:
Die powernoise plaat die je laat horen is een ontwikkeling van powernoise, niet echt vernieuwend (maar is post-rock ook niet, alhoewel een groot genre), maar je zou het op MuMe als Avant-Garde kunnen zien.

Xanopticon is nochthans binnen de breakcore (niet binnen de powernoise) een vrij unieke en venieuwende artiest, voor zover ik weet. Niet heel gek om dat tot de avant-garde te rekenen.

chevy93 schreef:
(quote)
Gewoon een verlengde van ambient. Wat dus al begin jaren '70 bestond.

Je hebt meerdere stromingen binnen de ambient natuurlijk, maar deze ''setting'' plus piano is ook op een iets andere manier ook al door Eno gedaan en anderen, dus geheel vernieuwend vind ik het niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:10 uur

geplaatst: vandaag om 13:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.