MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
Voor de actieve Last.fm-luisteraars die vrijwel alleen luisteren via Spotify is Stats.fm (voorheen Spotistats) een goed alternatief (https://stats.fm/). Ik draai het er tegenwoordig naast, maar moet zeggen dat ik vaker naar Stats.fm ga dan naar Last.fm.

Een aantal voordelen ten opzichte van Last.fm:
- Je kunt vanuit Spotify export maken van je luisterstatistieken en importeren in Stats.fm. Je kunt overigens zelf bepalen om bepaalde jaren te filteren.
- Filtering van lijsten is niet op basis van streams, maar op basis van minuten. Je kunt dit overigens zelf nog wijzigen, maar ik vind het zelf eerlijker en een vernieuwende manier van rangschikken. Je moet hiervoor wel eenmalig je geschiedenis importeren.
- Accurater dan Last.fm. Last.fm ligt er geregeld uit en dan mis je zo een paar dagen scrobbles. Gelukkig geldt dit niet voor Stats.fm. Je kunt altijd historische data opnieuw uploaden als je wat denkt te missen. Stats.fm filtert automatisch de duplicaten.
- Meerdere artiesten? Daar heeft Last.fm problemen mee. Als je in Stats.fm luistert naar een nummer van meerdere artiesten, dan krijgen al deze artiesten een play erbij (of minuten). Vooral artiesten die veel samenwerken zullen dus stijgen in de ranking.
- Veel meer statistieken per artiest, maar ook aardige community-extra's. Wat bijv. een leuke toevoeging is, is dat je een award kunt krijgen als je de luisteraar bent die het meest naar een artiest luistert (goud, zilver, brons). Je kunt ook zien op de hoeveelste plek je staat van artiesten.
- Geen maandelijks abonnement, maar een eenmalige kleine betaling voor Plus-toevoegingen (uiteraard optioneel).
- Ontwikkeld in Nederland

Interessant. Ik ga het eens proberen. Wie wil connecten:
solemn_thirsty's stats, streams and more | stats.fm

@herman verzonden!
Ik sta ook open voor connecties: Tim Kraaijvanger's stats, streams and more | stats.fm

russiannihilist's stats, streams and more | stats.fm

klinkt leuk!

edit: heb geen creditcard en dan lijkt het wel alsof de echt leuke functies niet beschikbaar zijn, misschien binnenkort eentje gebruiken van iemand anders.

edit2: via telefoon kon ik wel gewoon betalen, nu kijken of die paar euro het waard zullen zijn.

Klopt inderdaad. Heb vorige week ook gelijk mijn Spotify luisterhistorie opgevraagd om die te kunnen importeren. Maar dat schijnt wel een week of 4 te kunnen duren.

steven schreef:
iemand anders ook last met scrobbelen de afgelopen dagen ?
herman schreef:
Het is wel vaker zo dat ie het even niet doet - via applications dan even disconnecten en reconnecten werkt altijd wel. Maar de laatste tijd gebeurt dit me elke week wel een keertje terwijl het eerst misschien een paar keer per jaar was.

Inmiddels er wel achter dat last.fm dit eigenlijk elke woensdag doet en ik hem dan donderdag weer aan moet zwengelen. Waar het aan ligt zou ik niet weten. Mijn luistergedrag is dan niet anders dan op andere dagen.

Dim
AstroStart schreef:

- Accurater dan Last.fm. Last.fm ligt er geregeld uit en dan mis je zo een paar dagen scrobbles. Gelukkig geldt dit niet voor Stats.fm. Je kunt altijd historische data opnieuw uploaden als je wat denkt te missen. Stats.fm filtert automatisch de duplicaten.

Last FM ligt er inderdaad veel vaker uit dan eerst, dus ook ik moet vaker de app ontkoppelen en weer inschakelen, maar het is mij nog nooit overkomen dat ik scrobbles heb gemist - ze komen wel met vertraging, maar uiteindelijk staat alles er weer bij.

Inmiddels mijn luisterhistorie geïmporteerd in stats.fm (ging terug tot 2010!) en ik moet toegeven dat ik er ook best vaak stiekem even naar kijk. Leuk ook inderdaad dat het laat zien hoeveel minuten je naar iets hebt geluisterd, als liefhebber van genres waar vaak bijzonder lange nummers geschreven worden word ik daar wel blij van.

Het valt me net op dat de prijs van lastfm pro van 30 naar 50 euro is gegaan. Dat is een flinke verhoging.

Poek schreef:
Het valt me net op dat de prijs van lastfm pro van 30 naar 50 euro is gegaan. Dat is een flinke verhoging.

Ja, en het is nu niet zo dat er diverse nieuwe features zijn die die verhoging acceptabel maken. Heb mijn Pro-abonnement dan ook opgezegd. Zoveel voordelen zaten er sowieso niet aan Pro, de mogelijkheid om scrobbles aan te passen en het zelf kiezen van een favoriete band/artiestfoto deden mij ooit besluiten een maandelijks abonnement te nemen. Merk nu dat ik prima zonder die opties kan.

Onweerwolf
Wisten jullie trouwens dat die idioten van King Crimson Last.fm hebben verboden om hun album art te tonen?

Yep, het artwork.

De shoutbox is daardoor wel vermakelijk overigens.

Onweerwolf schreef:
Wisten jullie trouwens dat die idioten van King Crimson Last.fm hebben verboden om hun album art te tonen?

Yep, het artwork.

De King Crimson shoutbox is samen met de Opeth shoutbox de enige waar nog een beetje leven is op de site volgens mij. Al jaren allebei ook hilarisch om af en toe effe door te scrollen.

herman schreef:
Interessant. Ik ga het eens proberen. Wie wil connecten:
solemn_thirsty's stats, streams and more | stats.fm
Ik ga het ook eens proberen.
Outlaw104's stats, streams and more | stats.fm

weet iemand een makkelijke manier om van youtube te scrobblen?

jordidj1 schreef:
weet iemand een makkelijke manier om van youtube te scrobblen?

Pano Scrobbler zou het moeten doen, maar ik heb het zelf uitstaan omdat de tags in YouTube niet altijd even goed zijn voor scrobbelen. Pano Scrobbler geeft dan wel weer de mogelijkheid om zonder abonnement scrobbles te corrigeren.

Onweerwolf schreef:

Yep, het artwork.

Die zullen wel nog wat meemaken met Y2K!

Hehe, goudmijn inderdaad.

Last.fm Chart Changes · Andrew Wilkinson - theandrewwilkinson.com

Herinnert iemand hier nog dit oude user script/addon (volgens mij werkte het via greasemonkey) waarmee het mogelijk was om over een bepaalde periode de stijgers/zakkers in je artiesten/album/nummer charts visueel te laten zien (inclusief aantal plekken winst/verlies)? Sinds Last.fm de complete makeover kreeg (2015) werkt dit fantastische scripts niet meer helaas. Was benieuwd of er nog iets vergelijkbaars bestaat wat met het huidige last.fm wél compatible is.

Helaas niet, wellicht even zoeken op Github?

Ik gebruik zelf een ander script (om scrobbles in bulk te kunnen aanpassen) via Tampermonkey dat eerst liep op Greasemonkey e/o Violentmonkey, maar die worden beide niet meer ondersteund door Chrome.

Last.fm heeft bij de sorteerfuncties van je toplijsten nu ook de optie 'Most recent' toegevoegd. Handig om te zien welke artiesten, albums of nummers je al lang geen luisterbeurt meer hebt gegund.

Gretz schreef:
Last.fm heeft bij de sorteerfuncties van je toplijsten nu ook de optie 'Most recent' toegevoegd. Handig om te zien welke artiesten, albums of nummers je al lang geen luisterbeurt meer hebt gegund.

Maar alleen voor Pro-gebruikers, toch?

Poles Apart schreef:
(quote)

Maar alleen voor Pro-gebruikers, toch?

Denk het wel ja

Onweerwolf
Missen jullie de laatste dagen ook random scrobbles? Het gebeurt bij mij vanaf zowel mijn desktop als mijn smartphone. Ik kan geen patroon ontdekken. Net een album gedraaid waarvan track 4 en 8 niet zijn gescrobbled en de andere 6 wel.

Hier geen issues. Ooit wel last gehad van dubbele scrobbles. Sinds ik ben overgestapt van Chrome naar Edge is dat opgelost.

Enige dat scrobbles missen oplevert is bij tracks van nog geen 40 seconden en heel enkele keer bij een album dat zo obscuur dat Last.fm hem schijnbaar niet kent. En nog wel eens een issue gehad met albums met als titels: Track1, Track 2 etc. Maar over het algemeen werkt het bij mij nu goed.

Ontdek nu pas deze handige tool

Scrobble With - scrobblewith.com

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.