Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)
zoeken in:
1
geplaatst: 21 januari 2022, 21:52 uur
Spotify scrobbles stopten bij mij vanochtend vroeg. Even de Spotify scrobbler uitgezet en daarna opnieuw verbonden. Probleem opgelost, Cannondale.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 10:43 uur
Sinds twee weken mag ik mezelf Premium-lid van Last.fm noemen. Heb er gelijk maar een jaarabonnement van gemaakt. Heel fijn om scrobbles te kunnen bewerken, maar het achterstallige onderhoud levert me wel veel werk op. Het zou voor mij veel schelen als ik bijvoorbeeld alle scrobbles die onder een bepaalde Remastered-album vallen in één keer kan aanpassen, maar helaas moet ik dat per track doen.
3
geplaatst: 3 februari 2022, 12:50 uur
Onweerwolf schreef:
Wat houdt dat bewerken precies in?
Wat houdt dat bewerken precies in?
Als je b.v. naar https://www.last.fm/music/The+Beatles/+tracks?date_preset=LAST_365_DAYS#top-tracks gaat zie je dat er bij veel titels er extra tekst achter staat. Die extra tekst kun je weghalen in je scrobbles zodat b.v. Help, Help - Remastered 2009 en Help - Remastered 2015 niet meer als verschillende nummers worden gezien.
sj0n88 Er zijn scripts voor, b.v. GitHub - RudeySH/lastfm-bulk-edit: Bulk edit your scrobbles for any artist, album or track on Last.fm at once. en Batch edit scrobbles in last.fm userscript : lastfm - reddit.com
(weet alleen niet zeker of ze doen wat jij wil).
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 13:04 uur
Ik kwam er laatst achter dat ik 375 Jean-Michel Jarre scrobbles heb maar de gebruikte naam op Last.fm is Jean Michel Jarre, zou ik die scrobbles (bulk) kunnen aanpassen?
0
geplaatst: 3 februari 2022, 13:04 uur
Poek schreef:
sj0n88 Er zijn scripts voor, b.v. GitHub - RudeySH/lastfm-bulk-edit: Bulk edit your scrobbles for any artist, album or track on Last.fm at once. en Batch edit scrobbles in last.fm userscript : lastfm - reddit.com
Thanks! Zal het 's gaan uitproberen. Het resultaat van het deel dat ik al gedaan heb, mag er zijn. De scrobbles van het album The Suburbs van Arcade Fire stond bij mij over twee verschillende albums verdeeld. Nu is het ineens een van mijn meest beluisterde albums. Fijn!
1
geplaatst: 3 februari 2022, 13:08 uur
Onweerwolf schreef:
Ik kwam er laatst achter dat ik 375 Jean-Michel Jarre scrobbles heb maar de gebruikte naam op Last.fm is Jean Michel Jarre, zou ik die scrobbles (bulk) kunnen aanpassen?
Ik neem aan dat het met één van die scripts wel kan.
1
geplaatst: 3 februari 2022, 13:08 uur
Onweerwolf schreef:
Ja, daarvoor moet je dus wel een Pro-lidmaatschap hebben en je moet het wel per track aanpassen (hoeft niet per scrobble, want je kunt het aanpassen voor alle scrobbles van een bepaalde track). Tenzij het door Poek genoemde scriptje werkt: dan kan je de hele boel in één keer aanpassen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 13:23 uur
Dat is wel interessant. Misschien toch maar eens overwegen. Ik had ooit wel een pro account maar dat is 15 jaar geleden ofzo.
Hoe zit het met verzamelaars? Als ik nu het artwork voor tracks op een verzamelaar wil toevoegen dan moet ik dat voor elke artiest afzonderlijk doen. Kan dat met zo'n pro account ook makkelijker?
Hoe zit het met verzamelaars? Als ik nu het artwork voor tracks op een verzamelaar wil toevoegen dan moet ik dat voor elke artiest afzonderlijk doen. Kan dat met zo'n pro account ook makkelijker?
1
geplaatst: 3 februari 2022, 13:31 uur
Ik vermoed als het makkelijker kan dat je dan niet pro maar een script nodig hebt, ik zie er op https://www.last.fm/pro tenminste niets over staan.
1
geplaatst: 3 februari 2022, 14:35 uur
sj0n88 schreef:
Heel fijn om scrobbles te kunnen bewerken, maar het achterstallige onderhoud levert me wel veel werk op. Het zou voor mij veel schelen als ik bijvoorbeeld alle scrobbles die onder een bepaalde Remastered-album vallen in één keer kan aanpassen, maar helaas moet ik dat per track doen.
Heel fijn om scrobbles te kunnen bewerken, maar het achterstallige onderhoud levert me wel veel werk op. Het zou voor mij veel schelen als ik bijvoorbeeld alle scrobbles die onder een bepaalde Remastered-album vallen in één keer kan aanpassen, maar helaas moet ik dat per track doen.
Dat zou mooi zijn, evenals het aanpassen van scrobbles waarbij helemaal geen album is ingevuld.
Dat eerste script van Poek heb ik net even geprobeerd, werkt goed. Als ik Onweerwolf was zou ik even kijken of je al uit de voeten kunt met het script. Voordeel van het Pro-account is wel dat je je wijzigingen ook van toepassing kunt laten zijn op toekomstige scrobbles.
1
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 15:22 uur
herman schreef:
Dat zou mooi zijn, evenals het aanpassen van scrobbles waarbij helemaal geen album is ingevuld.
Dat eerste script van Poek heb ik net even geprobeerd, werkt goed. Als ik Onweerwolf was zou ik even kijken of je al uit de voeten kunt met het script. Voordeel van het Pro-account is wel dat je je wijzigingen ook van toepassing kunt laten zijn op toekomstige scrobbles.
(quote)
Check! Ik ga het zeker even overwegen.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 16:38 uur
Onweerwolf schreef:
Als je als albumartiest "Various Artists" gebruikt wanneer je een album afspeelt ben je van dat probleem af. Dat is op elke mediaplayer eenvoudig aan te passen. Je zult zien dat in de meeste gevallen het artwork dan ook al op Last.fm te vinden is.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 16:58 uur
Poles Apart schreef:
Als je als albumartiest "Various Artists" gebruikt wanneer je een album afspeelt ben je van dat probleem af. Dat is op elke mediaplayer eenvoudig aan te passen. Je zult zien dat in de meeste gevallen het artwork dan ook al op Last.fm te vinden is.
(quote)
Dat werkt bij mij in ieder geval niet.
En als het artwork al aanwezig is dan is het natuurlijk niet relevant. Het gaat om artwork wat nog niet aanwezig is. Maar kun je aangeven hoe jij dan in bulk dat artwork voor zo'n album wijzigt?
0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:15 uur
Dat bulk wijzigen doe ik nooit (misschien dat iemand anders daar een tip voor heeft?), en hoef ik nooit te doen, omdat ik altijd voor het scrobbelen de tags controleer. Hou er niet van als het een zootje wordt. Gebruik Musicbrainz Picard om de tags automatisch toe te voegen/aan te passen.
Voor een verzamelalbum met meerdere artiesten zorg je gewoon dat i.p.v. de artiest als albumartiest je "Various Artists" in de tag hebt van elk afzonderlijk nummer.
Je krijgt dan bijv.:
Titel: Sun is in the Sky
Artiest: The Seers
Album: Scared To Get Happy: A Story of Indie-Pop 1980-1989
Albumartiest: Various Artists
Als je vervolgens het artwork wil toevoegen voor dit album (nu dus een "Various Artists" album) hoef je dit maar één keer te doen, en wordt het bij elk nummer dat je van dit album afspeelt getoond (wie ook de artiest is).
Je gaat naar (in dit geval):
https://www.last.fm/music/Various+Artists/Scared+To+Get+Happy:+A+Story+of+Indie-Pop+1980-1989
...en je kunt de hoes toevoegen.
Voor een verzamelalbum met meerdere artiesten zorg je gewoon dat i.p.v. de artiest als albumartiest je "Various Artists" in de tag hebt van elk afzonderlijk nummer.
Je krijgt dan bijv.:
Als je vervolgens het artwork wil toevoegen voor dit album (nu dus een "Various Artists" album) hoef je dit maar één keer te doen, en wordt het bij elk nummer dat je van dit album afspeelt getoond (wie ook de artiest is).
https://www.last.fm/music/Various+Artists/Scared+To+Get+Happy:+A+Story+of+Indie-Pop+1980-1989
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 17:20 uur
Poles Apart schreef:
Dat bulk wijzigen doe ik nooit (misschien dat iemand anders daar een tip voor heeft?), en hoef ik nooit te doen, omdat ik altijd voor het scrobbelen de tags controleer. Hou er niet van als het een zootje wordt. Gebruik Musicbrainz Picard om de tags automatisch toe te voegen/aan te passen.
Je krijgt dan bijv.:
Je krijgt dan bijv.:
Dat werkt dus niet bij mij. Als de artiest 'Various Artists' is, wat bij mij bij elk verzamelalbum het geval is dan registreert last.fm gewoon de artist en niet de album artist.
0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:34 uur
Onweerwolf: Lijkt me dat het dan aan je mediaspeler ligt. Heb dat ook wel eens gehad in het verleden, met een mediaspeler op m'n telefoon. De tags waren juist en toch werd de afzonderlijke artiest als albumartiest gekozen telkens. Wellicht eens een andere speler kiezen?
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 17:36 uur
Poles Apart schreef:
Onweerwolf: Lijkt me dat het dan aan je mediaspeler ligt. Heb dat ook wel eens gehad in het verleden, met een mediaspeler op m'n telefoon. De tags waren juist en toch werd de afzonderlijke artiest als albumartiest gekozen telkens. Wellicht eens een andere speler kiezen?
Een andere speler is zeker geen optie. Maar dat zou kunnen, welke mediaplayer gebruik jij?
0
geplaatst: 3 februari 2022, 17:47 uur
Onweerwolf schreef:
Een andere speler is zeker geen optie. Maar dat zou kunnen, welke mediaplayer gebruik jij?
Op de laptop Winamp, op de telefoon Shuttle (Android), en die werken beide prima en tags kunnen te allen tijde aangepast worden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 februari 2022, 17:59 uur
Ik heb het uitgezocht en het blijkt inderdaad dat mijn mediaplayer een protocol gebruikt dat de album artist tag niet scrobbled. Dit was voor 2014 niet het geval maar als gevolg van een rechtenkwestie is het protocol gedowngrade, helaas.
Maar bedankt, nu weet ik in ieder geval hoe het zit, dat het normaal gesproken dus wel werkt maar dat het aan mijn setup ligt.
Maar bedankt, nu weet ik in ieder geval hoe het zit, dat het normaal gesproken dus wel werkt maar dat het aan mijn setup ligt.
0
geplaatst: 17 februari 2022, 15:39 uur
Weet iemand hoe het zit met deze nieuwe features (o.a. Library Explorer)? Zijn die er al of worden die ergens de komende tijd beschikbaar gesteld?
https://www.last.fm/about/whatsnew
0
geplaatst: 17 februari 2022, 16:40 uur
Gretz schreef:
Weet iemand hoe het zit met deze nieuwe features (o.a. Library Explorer)? Zijn die er al of worden die ergens de komende tijd beschikbaar gesteld?
Heb zelf (als Pro) nog geen veranderingen mogen bespeuren. Benieuwd wat het is, en of we niet weer met een dooie mus blij gemaakt worden. Het oude Last.fm was geweldig, de laatste 'major overhaul' resulteerde alleen maar in ellende en het verlies van vele fijne features.
0
geplaatst: 4 juni 2022, 11:30 uur
steven schreef:
iemand anders ook last met scrobbelen de afgelopen dagen ?
Gistermiddag hield-ie er wel even mee op, maar even verwijderen en opnieuw installeren van de app was de oplossing.
1
geplaatst: 6 oktober 2022, 05:03 uur
Na vele accounts te hebben gehad en wat teveel aanmodderen, nieuwe account aangemaakt... Deze keer ook pro gegaan... Eens kijken wat me dat extra brengt. Voor de 2 fans die ik hier heb, mijn account is te vinden op Pete's LastFM-pagina!
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 maart 2023, 11:31 uur
Laadt Last.fm bij jullie ook walgelijk langzaam sinds een dag of wat?
0
geplaatst: 20 maart 2023, 11:32 uur
Onweerwolf schreef:
Geen probleem hier
1
geplaatst: 19 juni 2023, 00:07 uur
steven schreef:
Het is wel vaker zo dat ie het even niet doet - via applications dan even disconnecten en reconnecten werkt altijd wel. Maar de laatste tijd gebeurt dit me elke week wel een keertje terwijl het eerst misschien een paar keer per jaar was.
0
geplaatst: 19 juni 2023, 00:15 uur
Hier geen probleem maar je moet idd niet dubbele applicaties hebben aanstaan.
Heeeel af en toe, echt eens in de 400 nummers pakt hij bij mij een nummer niet.
Oja en soms kan ik een nummer niet liken.
Heeeel af en toe, echt eens in de 400 nummers pakt hij bij mij een nummer niet.
Oja en soms kan ik een nummer niet liken.
* denotes required fields.