MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
jordidj1 schreef:
Last.fm scrobbelt weer eens niet van Spotify. Meer mensen last van?

Ja, bij mij was ie ook weer vastgelopen. Disconnecten en conneten verhielp het inderdaad.

Dim schreef:
(quote)

Gebeurt me wel eens ja, maar bij "applications" een keer op disconnect drukken en dan weer connecten helpt meestal wel.
Van welke devices scrobble je? Last FM heeft er ook wel vaak moeite mee wanneer je 's middags op je telefoon naar Spotify hebt geluisterd en 's avonds op je PC luistert.

telefoon, laptop, tv, toilet, ik gebruik alles voor Spotify

Poek schreef:
(quote)

Ja, bij mij was ie ook weer vastgelopen. Disconnecten en conneten verhielp het inderdaad.

ja, hij doet het bij mij ook weer.

Ik heb laatst eens voor mezelf een overzichtje gemaakt van de top 50 artiesten in m'n scrobbles per jaar (sinds 2009 toen ik op last.fm gestart ben), zijn slechts 4 bands die nog elk jaar in de top 50 hebben gestaan:
Oceansize, Muse, Sigur Rós en Editors.

Anyhow, toen eens even gekeken naar wat er allemaal met de API kon worden opgehaald qua extra statistieken, en vervolgens eens gekeken of er niet al sites zijn die toffe stats maken ermee. Toen kwam ik deze twee tegen:
- timewhizzs, geeft je top 100 artiesten over een specifieke periode weer naar aantal minuten, een beetje zoals normalisr dat vroeger deed (wie kent het nog?), maar dan wat minder goed;
- Last.fm stats - lastfmstats.com, geeft allerlei statistieken; meest unieke artiesten/songs op dag, aantal keer gemiddeld per track voor bands, one hit wonders, listening streaks etc. etc. Ik vond deze wel tof:
https://puu.sh/HQVGE/efd5cfbc76.png

Het effect van het luisteren naar de Witte Trui / MuMeLadder ladders aan het begin van het jaar is vrij duidelijk te zien vanaf 2017...

Interessante links! Bij die laatste kun je blijkbaar ook een csv.bestand met al je scrobbles downloaden, dan kun je zelf ook nog allerlei statistieken draaien als je wilt.

Hij levert zelf ook al wel leuke dingen, zoals persoonlijke one-hit-wonders. Daar zit een mooi playlistje in...
En ik zie precies in welke 2 maanden ik in 2005 geen internet had.

Wel wat jammer is dat Last.FM al mijn scrobbles uit 2004 en begin 2005 schaart onder februari 2005, blijkbaar is de precieze data uit die tijd verloren gegaan. Hierdoor heeft die maand wel wat records die nooit meer overtroffen zullen worden.

herman schreef:
Interessante links! Bij die laatste kun je blijkbaar ook een csv.bestand met al je scrobbles downloaden, dan kun je zelf ook nog allerlei statistieken draaien als je wilt.

Hij levert zelf ook al wel leuke dingen, zoals persoonlijke one-hit-wonders. Daar zit een mooi playlistje in...
En ik zie precies in welke 2 maanden ik in 2005 geen internet had.

Wel wat jammer is dat Last.FM al mijn scrobbles uit 2004 en begin 2005 schaart onder februari 2005, blijkbaar is de precieze data uit die tijd verloren gegaan. Hierdoor heeft die maand wel wat records die nooit meer overtroffen zullen worden.

Leuke site inderdaad. Ik heb het probleem 2004/2005 opgelost door de filterdata te laten starten op 14-2-2005 vanaf toen zijn de data goed geregistreerd.

herman schreef:

Hah, mijn one-hit wonders lijst bestaat voor 7/10 uit kersthits die allemaal al netjes in een playlist staan!

Iemand een idee waarom veel nummers dubbel gescrobbled worden bij gebruik van Spotify (in de auto)?

Outlaw104 schreef:
Iemand een idee waarom veel nummers dubbel gescrobbled worden bij gebruik van Spotify (in de auto)?

Dan gebruik je waarschijnlijk twee scrobble-apps naast elkaar?

Gretz schreef:
(quote)

Dan gebruik je waarschijnlijk twee scrobble-apps naast elkaar?
Heb Spotify uitgezet in de settings van de lastfm app op mijn mobiel, nu is het goed

Heb een account aangemaakt speciaal voor dit jaar, dat is hoe ik het voortaan ga doen. Eentje per jaar... De link is: Pete Deuce O Double Deuce.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Heb een account aangemaakt speciaal voor dit jaar, dat is hoe ik het voortaan ga doen. Eentje per jaar... De link is: Pete Deuce O Double Deuce.

Ehm, maar je kan toch gewoon één account gebruiken en dan een jaar selecteren als je wilt weten wat je in een bepaald jaar hebt geluisterd?

Voor de lijstjesfreaks die aan last.fm geen genoeg hebben:
(Inloggen met je last.fm account)

https://zerocharts.com.br

sj0n88 schreef:
(quote)

Ehm, maar je kan toch gewoon één account gebruiken en dan een jaar selecteren als je wilt weten wat je in een bepaald jaar hebt geluisterd?

Ik vind dit fijner...en had mijn vorige account per ongeluk gewist, dus dit was een goede manier

ForWhomThePeteTolls schreef:

Ik vind dit fijner...en had mijn vorige account per ongeluk gewist, dus dit was een goede manier

Haha, ja dan had je sowieso een nieuw account nodig.

Kan iemand mij vertellen of Last.fm Pro het geld waard is? Ik kijk bijna dagelijks op Last.fm en ben echt een statistiekenfreak. Biedt de Pro-versie veel extra's en werken die extra's fijn?

sj0n88 schreef:
(quote)

Kan iemand mij vertellen of Last.fm Pro het geld waard is? Ik kijk bijna dagelijks op Last.fm en ben echt een statistiekenfreak. Biedt de Pro-versie veel extra's en werken die extra's fijn?
Ik vind het het geld dubbel en dwars waard, vooral omdat je je scrobbles kan aanpassen. Nooit meer last van lelijke '1997 Remastered Edition' titels enzo. Sinds kort kan je deze correcties voor al je toekomstige scrobbles, ideaal.

Hedser schreef:
Ik vind het het geld dubbel en dwars waard, vooral omdat je je scrobbles kan aanpassen. Nooit meer last van lelijke '1997 Remastered Edition' titels enzo. Sinds kort kan je deze correcties voor al je toekomstige scrobbles, ideaal.

Ja, het zou echt een verademing zijn om dat te kunnen aanpassen. Laat ik binnenkort dan in ieder geval een proefabonnement afsluiten.

Hedser schreef:

Dankjewel voor de tip, dat laatste wist ik nog niet! Ik heb de Pro versie ook en vond hem vooral daarvoor handig, maar het was toch wel veel werk om het bij te houden, daarom twijfelde ik om het op te zeggen. Nu je het ook voor toekomstige scrobbles kan instellen, zou dat wat tijd moeten uitsparen!

Leuk dat jullie allen ook nog fervent Lastfm-gebruiker zijn. Nadat de site werd verwaarloosd in de periode 2017-2018 merk ik dat Lastfm beetje bij beetje verbeterd wordt. Zo is onlangs de 'create playlist' functie toegevoegd. Dat biedt vertrouwen voor de toekomst.

sj0n88 schreef:
(quote)

Ik heb dezelfde ervaring als Hedser. Fijn dat je scrobbles aan kunt passen, wel een flinke klus om je hele library door te werken daarop. Ik zou het gewoon eens een maandje uitproberen.

Ja, dat zal vast een hoop werk zijn. Maar ik heb statistieken bijna net zo lief als muziek, dus ik vind het heerlijk om een paar avonden ermee te pielen. Het neemt bij mij enige frustratie weg over de tig versies van artiesten als Talking Heads. Burning Down The House staat er bij mij geloof ik zes keer tussen. Ik ga binnenkort een abonnement afsluiten

Voor het aanpassen van srobbles gebruik ik het gratis pano scrobbler. Werkt prima, maar blijft wel arbeidsintensief.

Ik heb vandaag last.fm pro genomen voor een jaar. 30 euro is billijk, zeker voor een service die ik al bijna 18 jaar best vaak gebruik. En al die geremasterde nummers hun normale titel kunnen geven is ook wel fijn.

Wel jammer dat je niet kan editten bij het overzicht van je scrobbles bij een artiest (of ik moet iets missen). Enfin, ik werk wel gewoon 4486 pagina's door.

Poek schreef:
Ik heb vandaag last.fm pro genomen voor een jaar. 30 euro is billijk, zeker voor een service die ik al bijna 18 jaar best vaak gebruik. En al die geremasterde nummers hun normale titel kunnen geven is ook wel fijn.

Wel jammer dat je niet kan editten bij het overzicht van je scrobbles bij een artiest (of ik moet iets missen). Enfin, ik werk wel gewoon 4486 pagina's door.

Volgens mij kan dat wel als je op een artiest en vervolgens op je scrobbles klikt:
https://www.last.fm/user/poekie/library/music/The+Divine+Comedy

Wat ik zelf af en toe doe:
- Ik ga naar een artiestenpagina en klik mijn scrobbles daarvan aan
- Elke pagina kopieer ik naar een spreadsheet in google spreadsheets (gewoon ctrl-a, dus geen selectie)
- De spreadsheet sorteer ik op songtitel, alles wat meegenomen is gooi ik weg
- Dan zie ik precies wat er moet aangepast worden
- De desbetreffende cellen selecteer ik: rechtermuisknop -> more action -> open all
- Alle songpagina's worden nu geopend en pas ik een voor een aan.

Blijft een klusje, maar ik heb nu mijn 4 meestgedraaide artiesten aan en bij relatief nieuwe artiesten (waar nog geen remasters van zijn) hoef ik nauwelijks iets aan te passen. Bij Belle & Sebastian maar drie nummers (die zowel met een schuine als rechte apostrof geregistreerd stonden).

herman schreef:

Volgens mij kan dat wel als je op een artiest en vervolgens op je scrobbles klikt:
https://www.last.fm/user/poekie/library/music/The+Divine+Comedy

Dan klik ik op de drie puntjes en zie ik de opties 'Go to track - Go to track in library - Set as current obsession'.

Heb jij dan wel Edit scrobble staan op je artiestenscrobblespagina?

Edit: Gevonden, maar het is omslachtig: als ik op een track klik, en dan op mijn scroblles, heb ik eindelijk wel de edit-functie.
Edit2: Ik zie dat het een stapje sneller kan met >

Ah, dat > is voor mij weer nieuw. Scheelt weer een paar klikken.

sj0n88 schreef:
(quote)

Imo zeker die paar euro per maand waard voor de functies die het biedt. Ik vind zelf het onbeperkt kunnen aanpassen van track- en artiestentitels het nuttigste. Sinds vorig jaar kun je ook aangeven dat alle nieuwe scrobbles onder die (foutieve) naam ook automatisch worden aangepast.

De geavanceerde statistieken (Last.month unlocked, historical reports, advanced insights) zijn ook wel leuk om erbij te hebben, al merk ik dat ik daar zelf relatief weinig naar kijk. Ik ben vooral geïnteresseerd in de stats per artiest of nummer.

Ervaren jullie de afgelopen 2 dagen ook een storing?

Cannondale schreef:
Ervaren jullie de afgelopen 2 dagen ook een storing?

Nee, niets gemerkt? Wat werkt er niet (goed)?

Scrobbles van de afgelopen 2 dagen worden niet bijgewerkt. En als ik de instellingen benader word ik direct van de site geflikkerd

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.