MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Geslaagde covers

zoeken in:
Ik vind Case of you van Tori Amos heel erg mooi.

Sheplays

Deftones - If Only Tonight We Could Sleep

No Quarter van Led Zeppelin gecoverd door Tool, geniaal!

Hallelujah van zowel Elisa als Kate Voegele zijn prachtige covers van de originele versie van Leonard Cohen.
En natuurlijk de versie van Jeff Buckley.

En ook de prachtige ingetogen versie van U2's One door
Cowboy Junkies.

Diane; de wereldhit indertijd; lijkt in het geheel niet op het origineel van Husker Dü. Over tegenstellingen gesproken.

Lekkere cover van New Dawn Fades door Moby: goed gedaan jochie!

PJ Harvey & John Parish - Is That All There Is (van Peggy Lee)

M. Hederos & M. Hellberg - Concrete Jungle van het album Together In The Darkness vind ik een mooie alternatieve versie van Marley's nummer. Sowieso een erg mooie cd, die trouwens best goed in de kerstsfeer past.

Unchained Melody

And Also The Trees - Lady d'Arbanville

(afbeelding)

Anastasia Friedman - Why (Annie Lennox)

Big Black - In My House (Mary Jane Girls)

Origineel is natuurlijk van Creedence Clearwater Revival.

Dat ik nergens Joe Cocker zie staan, toch wel een van de beste geslaagde covers lijkt mij:

1. Joe Cocker - With A little Help From My Friends
2. Dave Van Ronk - House of the Rising Sun
3. Jim Morrison and Jimi Hendrix - Tomorrow Never Knows
4. Johnny Cash - Hurt
5. Jeff Buckley - Hallelujah
6. Crosby, Stills and Nash - Blackbird
7. Stevie Ray Vaughn - Little Wing
8. Jimi Hendrix - All Along The Watchtower en Hey Joe
9. The White Stripes - Jolene en One More Cup Of Coffee
10. Eric Clapton - I shot the Sheriff en Little Wing

Liars - Army of Me (Björk)

R_A_M_O_N_E_S
I Fought The Law - Sex Pistols

electrelane - I'm On Fire (Springsteen)

Antonio
Hendrix4live schreef:

2. Dave Van Ronk - House of the Rising Sun

En van welke artiest zou dit dan exact een cover moeten zijn, als ik vragen mag ?
Bedoel je wellicht Bob Dylan ?

House Of The Rising Sun is al een ontzettend oud nummer, waarvan niemand (volgens mij) met zekerheid kan zeggen door wie het origineel nou precies is geschreven...

Dylan zelf heeft vermoedelijk zijn arrangement van het nummer (zoals het op zijn debuut staat) weer van Dave Van Ronk ''gejat'' !

Antonio schreef:
(quote)
House Of The Rising Sun is al een ontzettend oud nummer, waarvan niemand (volgens mij) met zekerheid kan zeggen door wie het origineel nou precies is geschreven...

De tekst is bijeengeraapt uit verschillende volksliedjes. De oudst bekende opname is van de rondreizende entertainer Clarence ´Tom´ Ashley, samen met harmonicaspeler Gwen Foster. De versie die model staat voor alle latere opnamen is opgenomen door song-hunter Alan Lomax in de bergen van Kentucky. Op 15 september 1937 arriveert hij met zijn mobiele opnameapparatuur in Noetown, een plaatsje bij Middlesboro, Kentucky. Daar treft hij de de blonde, zestien jaar oude Georgia Turner, de dochter van een mijnwerker. Zij zingt haar favoriete liedje voor Lomax. ´Rising Sun Blues´. Wie het haar leerde is niet bekend. We nemen aan dat zij zelf aan de tekst schaafde, waardoor zij als componist van het liedje wordt opgevoerd. Met haar klaaglijke, nasale stem zingt ze het lied zonder begeleiding. In 1941 voegt Lomax het lied toe aan de bundel Our Sing Country, en een lied dat door Lomax wordt gepubliceerd, wordt door de folkwereld serieus genomen.

Antonio schreef:
(quote)

En van welke artiest zou dit dan exact een cover moeten zijn, als ik vragen mag ?
Bedoel je wellicht Bob Dylan ?

Dylan zelf heeft vermoedelijk zijn arrangement van het nummer (zoals het op zijn debuut staat) weer van Dave Van Ronk ''gejat'' !

Het is inderdaad een ''mystery'' over dat nummer. Leo Blokhuis had geloof ik een opnamen van een oud vrouwtje die dat nummer zong. Dat was geloof ik nog ouder. In een van Leo's boeken (het plaatjesboek) ben ik dat nummer tegen gekomen. Daar zat namelijk een cd bij. De versie House of the Rising Sun van Dave van Ronk stond daar ook op. Het jaar stond er niet bij en hij klink heel oud. Ik vond die versie geweldig.

En trouwens weet ik niet van wie ik die cover bedoel. Maar ik heb het niet van Bob Dylan. Blokhuis schrijf dat de melodie van het liedje uit de zeventiende eeuw komt. Dus het moet een cover geweest zijn.

MichelDumoulin schreef:
(embed)
Origineel is natuurlijk van Creedence Clearwater Revival.

Fantastisch

Deze vind ik wel heel goed gelukt.

Social_Mask

Jeff Buckley met Mama, You Been On My Mind. Orgineel van Bob Dylan. De stem van Buckley leent zich perfect voor dit soort nummers. Al is het alleen wanneer hij rond 1.45 het woord "but" uitspreekt, kippenvel!

Social_Mask
Ik keek laatst naar Zomergasten met Carice van Houten. Een van haar stukjes bevatte de cover van Crazy in Love van Beyoncé door Antony & The Johnsons. Die waren voor mij geen onbekende, maar wisten mij tot voorheen niet te raken.. Tot ik dit zag. Huiveringwekkend, op z'n zachts gezegd. Met open mond keek ik toen naar mijn prachtige plasma TV en ben nog steeds onder de indruk.

Antonio

Antonio

Bobby Martin, de zanger

Wat een held, check zijn website met fitness-instructies

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.