"Top 40 vergaarbak van troep?" Het is er voor mezelf wel op gaan lijken, en dan
heb ik toch niet de meest elitaire muzieksmaak.
Als het geen overgeproduceerde, aan loudness wars lijdende zooi is, vaak met robotstemmen, en muzikaal gezien nog een beetje lijkt te deugen, heeft het nog stééds vaak iets klinisch/afstandelijks over zich. Waarvan ik best snap dat het in deze donkere tijden aanslaat, dat deed het in de jaren 80 ook. En sommige dingen ervan zijn objectief gezien vast heel goed, maar het is nou niet direct wat ik in muziek zoek.
Of ik vind het gewoon heel saai, zulke nummers zitten er óók nogal wat tussen. Te beginnen bij al die inwisselbare slaapliedjes van Nick & Simon. Of de humorloze poprock van Nickelback & soortgenoten.
Adele en Caro Emerald liggen een stuk dichter bij mijn smaak (organischer, meer dynamiek) en zijn wat dat betreft uitzonderingen, maar die laatste heeft al een tijdje niks meer uitgebracht. Candy van Robbie Williams trek ik trouwens ook prima.
Maar over het algemeen haal ik m'n hedendaagse muzikale vertier wel ergens anders. Internetzenders als Laidback Radio draaien nog gewoon muziek die ik leuk vind, ook van nu. Nadeel van die meer 'ondergrondse' muziek is wel dat vaak nét dat beetje 'anthem-waarde' ontbreekt. Een legendarisch refrein, of zo. Dat ze best grote favorieten worden, maar dat het nét niet tot het absolute topje van de ijsberg (cq. m'n persoonlijke +/- top 300 aller tijden) behoort.