Muziek / Algemeen / Gitaar
zoeken in:
0
geplaatst: 13 juli 2006, 21:51 uur
Ik open vandaag offcieel het Gitaar Topic! 
Een topic waarin;
-Je problemen kunt melden i.v.m gitaar
(akkoorden, stemmen,...)
-Je kwijt kan welk nummer je 'probeert' te spelen op het moment
-Leuke tips kunt geven of tabs
Ik probeer momenteel 'Smelly Cat' van 'Phoebe Buffet'
te spelen. Best wel een moeilijk nummer om te spelen!
Dit zijn de tabs. Ik betwijfel het dat dit de juiste tabs zijn aangezien het echt voor geen meter klinkt op mijn gitaar.
Voor degene die niet weten over welk nummer het gaat: klik hier

Een topic waarin;
-Je problemen kunt melden i.v.m gitaar
(akkoorden, stemmen,...)
-Je kwijt kan welk nummer je 'probeert' te spelen op het moment
-Leuke tips kunt geven of tabs
Ik probeer momenteel 'Smelly Cat' van 'Phoebe Buffet'
te spelen. Best wel een moeilijk nummer om te spelen!Dit zijn de tabs. Ik betwijfel het dat dit de juiste tabs zijn aangezien het echt voor geen meter klinkt op mijn gitaar.
Voor degene die niet weten over welk nummer het gaat: klik hier

0
geplaatst: 13 juli 2006, 21:54 uur
Ik heb onlangs voor het eerst in mijn leven gitaar gespeeld, en wel Come As You Are van Nirvana (naar het schijnt perfect voor beginners). 

0
geplaatst: 13 juli 2006, 22:07 uur
Ik heb ooit lang geleden viool gespeeld, om vervolgens toen ik iets ouder werd tot de ontdekking te komen dat gitaar zich beter leende voor hippe muziek. Dat heb ik vervolgens een jaar vol gehouden en toen gestopt:
maar... gitaren zijn er genoeg in huis (mijn vader heeft er een stuk of 7) dus ik ben een paar maanden geleden terug begonnen (Vlaams
).
Repetoire nu:
- Country Feedback (REM), heel makkelijk, simpele akkoorden, kan ik al helemaal al begeleidend meezingen.
- Nails in My Feet (Crowded House) gaat steeds beter, ook niet moeilijk.
- Animal Instinct (Cranberries), maar kan ik niet meezingen
- Guest List (Eels) introotje.
- Street Spirit (Radiohead) introotje.
- Saint Simon (The Shins) een beetje.
Mocht iemand nog suggesties hebben voor makkelijke gevallen, heel graag
maar... gitaren zijn er genoeg in huis (mijn vader heeft er een stuk of 7) dus ik ben een paar maanden geleden terug begonnen (Vlaams
).Repetoire nu:
- Country Feedback (REM), heel makkelijk, simpele akkoorden, kan ik al helemaal al begeleidend meezingen.
- Nails in My Feet (Crowded House) gaat steeds beter, ook niet moeilijk.
- Animal Instinct (Cranberries), maar kan ik niet meezingen
- Guest List (Eels) introotje.
- Street Spirit (Radiohead) introotje.
- Saint Simon (The Shins) een beetje.
Mocht iemand nog suggesties hebben voor makkelijke gevallen, heel graag

0
geplaatst: 13 juli 2006, 22:14 uur
Guest list is een prachtig nummertje, ga ik ook eens proberen.
Volgens mij makkelijk gevalletjes:
Losing my religion - REM
Het is een nacht - Guus Meeuwis (tja, leuk of niet, makkelijk wel)
tonight tonight - smashing pumpkins is geloof ik ook niet zo moeilijk.
En zo zijn er vast nog honderden.
Volgens mij makkelijk gevalletjes:
Losing my religion - REM
Het is een nacht - Guus Meeuwis (tja, leuk of niet, makkelijk wel)
tonight tonight - smashing pumpkins is geloof ik ook niet zo moeilijk.
En zo zijn er vast nog honderden.
0
Mojo Pin
geplaatst: 13 juli 2006, 22:21 uur
Ik ben zelf van plan om een elektrische gitaar te kopen en ik heb uit diverse kringen vernomen dat het handig is om eerst akoestisch te leren spelen, om de basistechnieken onder de knie te krijgen. Hoe denken jullie daar over?
0
geplaatst: 13 juli 2006, 22:27 uur
HOUSECAT schreef:
Vind ik anders nog heeel moeilijk
(quote)

Niet leuk betekent dat ik er niet aan begin

0
geplaatst: 13 juli 2006, 22:33 uur
Probeer anders ook eens 'Smelly Cat'

Lijkt misschien belachelijk maar wel leuk als je het kan
0
geplaatst: 13 juli 2006, 22:38 uur
De meeste rammstein nummers zijn belachelijk makkelijk om te spelen. Je moet er alleen van houden 

0
fastpulseboy
geplaatst: 13 juli 2006, 22:59 uur
Mojo Pin schreef:
Ik ben zelf van plan om een elektrische gitaar te kopen en ik heb uit diverse kringen vernomen dat het handig is om eerst akoestisch te leren spelen, om de basistechnieken onder de knie te krijgen. Hoe denken jullie daar over?
nope,
als je electrisch wil gaan spelen gewoon een electrische kopen. is een stuk makkelijker en handiger als je het toch wil gaan doen
0
fastpulseboy
geplaatst: 13 juli 2006, 23:00 uur
Solar-Plexus schreef:
De meeste rammstein nummers zijn belachelijk makkelijk om te spelen. Je moet er alleen van houden

en een hele dikke distortion hebben......
hehehe
0
geplaatst: 13 juli 2006, 23:42 uur
HOUSECAT schreef:
(quote)

Ongeveer net zo moeilijk als 'Smelly Cat' van 'Phoebe Buffet' dacht ik. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het je lukt...

0
handsome_devil
geplaatst: 13 juli 2006, 23:51 uur
Ik speel akoestisch en oefen nu Nowhere Fast van The Smiths
Heel moeilijk
(vind ik dan)
Heel moeilijk
(vind ik dan)
0
geplaatst: 14 juli 2006, 11:14 uur
Ik heb net het akoestisch gitaar weer opgepakt. Rond mijn 10e geleerd klassiek te spelen, noten lezen etc. Toen mezelf de basisakkoorden aangeleerd. En nu weer les genomen waar ik de akkoorden + noten weer oppak. Leuke nummers (akkoorden) om te spelen?
Anouk - Nobody's Wife
Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
Jimi Hendrix - Little Wing
Jimi Hendrix - Hey Joe (eerste solo die ik ken
)
Animals - Houes of the Rising Sun
U2 - Sunday Bloody Sunday
PS: Rond de verjaardag komt er denk ik een elektrische
Barré's vind ik akoustisch toch wel erg moeilijk, soleren is zo erg lastig, en een beetje de britpop nummers klinken elektrisch toch een stuk beter
Anouk - Nobody's Wife
Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
Jimi Hendrix - Little Wing
Jimi Hendrix - Hey Joe (eerste solo die ik ken
)Animals - Houes of the Rising Sun
U2 - Sunday Bloody Sunday
PS: Rond de verjaardag komt er denk ik een elektrische

Barré's vind ik akoustisch toch wel erg moeilijk, soleren is zo erg lastig, en een beetje de britpop nummers klinken elektrisch toch een stuk beter

0
geplaatst: 14 juli 2006, 11:19 uur
Hey There Delilah van "The Plain White T's" is ook wel grappig om te spelen vind ik. Niet te te moeilijk iig 
Verder ken ik niet echt veel bekends, ik pak liever mijn gitaar om wat te gaan spelen. En als het dan aardig klinkt neem ik het weleens op
Da's misschien wel een tip voor mensen die alleen (dus zonder ander) meerstemmig willen spelen, of een solootje willen spelen op wat akkoorden.
Ik ben zelf ook begonnen op een akoestische spaanse gitaar, en toen ik jááren later een elektrische kocht, moet ik zeggen dat dat een opluchting was, aangezien dat veel makkelijker speelde. Dat zal wel komen doordat de snaren bij die elektrische minder hoog stonden boven de toets, maartoch
Let er bij het kopen van een gitaar dus op hoe hoog de snaren staan: dat heeft nogal een effect op hoe makkelijk het instrument te bespelen valt. btw, bij een elektrische gitaar kun je de hoogte van de brug meestal instellen, dus dat is wel weer makkelijk.
Ook is het bij de meeste elektrische gitaren makkelijker om hoge tonen te pakken, vanwege de vorm van de "kast".
Bekijk wel wat je met je gitaar wil gaan spelen, want de dubbele elementen (humbuckers) geven een vetter geluid icm distortion dan de enkele.
En zo zijn er nog meer aandachtspunten
Maar ik zou dus gewoon voor elektrisch gaan
Akoestisch kan je altijd nog kopen, mocht je dat later nog willen.
en @ luc011190: ik heb zo'n beetje dezelfde weg doorlopen, alleen ben ik nu al die nummers die jij noemt weer vergeten
*toegevoegd aan mijn updates*

Verder ken ik niet echt veel bekends, ik pak liever mijn gitaar om wat te gaan spelen. En als het dan aardig klinkt neem ik het weleens op
Da's misschien wel een tip voor mensen die alleen (dus zonder ander) meerstemmig willen spelen, of een solootje willen spelen op wat akkoorden. Mojo Pin schreef:
Ik ben zelf ook begonnen op een akoestische spaanse gitaar, en toen ik jááren later een elektrische kocht, moet ik zeggen dat dat een opluchting was, aangezien dat veel makkelijker speelde. Dat zal wel komen doordat de snaren bij die elektrische minder hoog stonden boven de toets, maartoch

Let er bij het kopen van een gitaar dus op hoe hoog de snaren staan: dat heeft nogal een effect op hoe makkelijk het instrument te bespelen valt. btw, bij een elektrische gitaar kun je de hoogte van de brug meestal instellen, dus dat is wel weer makkelijk.
Ook is het bij de meeste elektrische gitaren makkelijker om hoge tonen te pakken, vanwege de vorm van de "kast".
Bekijk wel wat je met je gitaar wil gaan spelen, want de dubbele elementen (humbuckers) geven een vetter geluid icm distortion dan de enkele.
En zo zijn er nog meer aandachtspunten

Maar ik zou dus gewoon voor elektrisch gaan
Akoestisch kan je altijd nog kopen, mocht je dat later nog willen.en @ luc011190: ik heb zo'n beetje dezelfde weg doorlopen, alleen ben ik nu al die nummers die jij noemt weer vergeten

*toegevoegd aan mijn updates*
0
geplaatst: 14 juli 2006, 11:58 uur
Ik speel voornamelijk acoustisch gitaar, ongeveer vanaf mijn 10e levensjaar. Wat ik zelf erg leuk vind om te spelen is Flamenco. Ik heb een erg leuk flamenco gitaarboek, waarbij je spelenderwijs echt de typische flamenco technieken leert. Vooral met dit mooie weer erg leuk. Mooi buiten in de tuin beetje oefenen. Het boek heet overigens `Juan Martin's Guitar Method". Verder speel ik momenteel wat nummers van Tommy Emanuel. Een gitarist uit Nieuw Zeeland echt puur fingerpicking..erg leuk om te spelen.
0
geplaatst: 14 juli 2006, 16:15 uur
als je wat verder gevorderd bent, moet je eens kijken naar muziek van Harry Sacksioni. Ikzelf vind Scarborough Fair erg leuk om te spelen 

0
JonnieBrasco
geplaatst: 14 juli 2006, 17:40 uur
Lukas schreef:
Street Spirit (Radiohead) introotje.
Street Spirit (Radiohead) introotje.
Die is vind ik niet echt voor beginners, want ook als gevorderde lastig om je niet in te verslikken. Fake Plastic Trees is wel een makkelijk nummer van Radiohead.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 14 juli 2006, 18:01 uur
Zelf speel ik graag met mijn zusje samen, zij akoestisch, ik electrisch, leuke nummers om dan te spelen zijn bijvoorbeeld:
- Radiohead - There There (zeer verslavend!)
- Coldplay - Don't Panic
- Doves - Break Me Gently
- Joe Satriani - Always With Me, Always With You
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
- R.E.M. - The One I Love, Man on the Moon e.d.
- Coldplay - Don't Panic
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
0
geplaatst: 14 juli 2006, 22:05 uur
JonnieBrasco schreef:
Zelf speel ik graag met mijn zusje samen, zij akoestisch, ik electrisch, leuke nummers om dan te spelen zijn bijvoorbeeld:
- Coldplay - Don't Panic
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
- Coldplay - Don't Panic
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
Ik zal eens wat opzoeken. Apache van The Shadows is inderdaad geweldig om te spelen

0
geplaatst: 14 juli 2006, 23:07 uur
JonnieBrasco schreef:
- Coldplay - Don't Panic
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
In die combinatie moet je maar eens, Fade to Black of Nothing else Matters van Metallica proberenZelf speel ik graag met mijn zusje samen, zij akoestisch, ik electrisch, leuke nummers om dan te spelen zijn bijvoorbeeld:
- Coldplay - Don't Panic
- Ventures - Pipeline
- The Shadows - Apache
0
geplaatst: 15 juli 2006, 11:49 uur
Karma Police is ook mooi om te spelen. Gewoon de akkoorden erbij pakken en bij het begin van elke maat de bas eerst aanslaan, en warempel. Het klinkt precies 

0
JonnieBrasco
geplaatst: 15 juli 2006, 12:23 uur
Coldplay - God Put a Smile Upon Your Face, bovenste snaar een toon naar beneden stemmen. Als het kan op een akoestische gitaar waar je lekker op kan rammelen, waar de snaren er een beetje aan los bungelen.
0
geplaatst: 15 juli 2006, 13:14 uur
RHCP - Fortune Faded is ook wel een aardig makkelijk nummer om te spelen.
0
Bobiej
geplaatst: 16 juli 2006, 20:11 uur
Ozzy Osbourne - Diary Of A Madman ook. Klinkt ook nog eens leuk:).
0
geplaatst: 16 juli 2006, 22:30 uur
JB, je zou zo met je zus eens Where Is My Mind? van de Pixies moeten proberen. Klinkt altijd meteen erg goed.
Zelf speel ik van alles op de gitaar. Veel Interpol en veel The Strokes. Zijn lekker makkelijk te spelen.
Zelf speel ik van alles op de gitaar. Veel Interpol en veel The Strokes. Zijn lekker makkelijk te spelen.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 16 juli 2006, 23:33 uur
Where Is My Mind is inderdaad wel leuk om samen te spelen, wel eens gedaan, maar er zit niet zoveel variatie in het nummer. 

0
geplaatst: 20 juli 2006, 19:25 uur
The Killers - Mr Brightside vind ik zelf leuk om te spelen, omdat als de tokkel eenmaal lekker loopt, het vanzelf lijkt te gaan, heerlijk 

0
geplaatst: 20 juli 2006, 19:27 uur
Ook goed te doen:
- Oasis - Don't Look Back in Anger
- Neil Young - Like a Hurricane
- Oasis - Don't Look Back in Anger
- Neil Young - Like a Hurricane
0
shappy1010
geplaatst: 21 juli 2006, 10:56 uur
Ik ben toetsenist, maar speel zo nu en dan gitaar, al ben ik daarin lang niet zo ver als met toetsten. Mijn eerste nummertjes op Gitaar waren:
Extreme - More than Words
Oasis - Wonderwall
Wat ik momenteel erg lekker vind om te spelen is:
Lenny Kravitz - Are you gonna go my way & Always on the run.
Coldplay - Yellow
Girl - Anouk
Wat ik graag nog zou willen instuderen:
Stairway to heaven - Led Zeppelin
Extreme - More than Words
Oasis - Wonderwall
Wat ik momenteel erg lekker vind om te spelen is:
Lenny Kravitz - Are you gonna go my way & Always on the run.
Coldplay - Yellow
Girl - Anouk
Wat ik graag nog zou willen instuderen:
Stairway to heaven - Led Zeppelin
* denotes required fields.