MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Nog wat potentieel repetoire:

- Four Seasons in One Day (Crowded House)
- Distant Sun (Crowded House)
- First of the Gang to Die (Morrissey)
- Last Stop This Town (Eels, kun je best een leuk gitaarnummertje van maken met drie akkoorden)

Mijn eerste nummers waren:

-Red Hot Chili Peppers - Otherside
-Nirvana - Come As You Are

shappy1010 schreef:
Ik ben toetsenist, maar speel zo nu en dan gitaar, al ben ik daarin lang niet zo ver als met toetsten. Mijn eerste nummertjes op Gitaar waren:

Extreme - More than Words
Oasis - Wonderwall

Wat ik momenteel erg lekker vind om te spelen is:
Lenny Kravitz - Are you gonna go my way & Always on the run.
Coldplay - Yellow
Girl - Anouk

Wat ik graag nog zou willen instuderen:
Stairway to heaven - Led Zeppelin

Stairway to Heaven kan ik, die is eigenlijk alleen te spelen als je gewoon de noten hebt en daar heb ik geen link ofzo naar.

luc011190 schreef:
(quote)

Stairway to Heaven kan ik, die is eigenlijk alleen te spelen als je gewoon de noten hebt en daar heb ik geen link ofzo naar.

Oh? Ik speel voornamelijk van tablatuur, en Stairway To Heaven is goed te doen vind ik. Hij is op zich niet zo heel moeilijk als je het lied eenmaal doorhebt

JonnieBrasco
Stairway to Heaven is inderdaad makkelijk te doen vanaf tablatuur. Het klinkt heel moeilijk, maar stelt in wezen niet zo heel veel voor. Het is dan ook echt zo'n nummer om je gitaarkunsten mee ten toon te stellen. Misschien ook wel de reden dat dit nummer in een muziekwinkel spelen een overtreding is, muzikaal taboe ondervond ik eens...

JonnieBrasco schreef:
Stairway to Heaven is inderdaad makkelijk te doen vanaf tablatuur. Het klinkt heel moeilijk, maar stelt in wezen niet zo heel veel voor. Het is dan ook echt zo'n nummer om je gitaarkunsten mee ten toon te stellen. Misschien ook wel de reden dat dit nummer in een muziekwinkel spelen een overtreding is, muzikaal taboe ondervond ik eens...

Haha toevallig ooit eens Wayne's World gezien?

luc011190 schreef:
(quote)

Ik zal eens wat opzoeken. Apache van The Shadows is inderdaad geweldig om te spelen

Helemaal eens. Maar kan me vertellen welke effect apparaten je nodig hebt om een 'normale' electrische gitaar het geluid te laten geven, zoals dat ook van de Shadows klinkt?

Groet,
Leendert

JonnieBrasco
Leendert schreef:

Maar kan me vertellen welke effect apparaten je nodig hebt om een 'normale' electrische gitaar het geluid te laten geven, zoals dat ook van de Shadows klinkt?

Groet,
Leendert

Het geluid van de electrische Shadows-gitaar is eigenlijk een heel standaard en kaal electrische gitaar geluid. Het enige (ruimte-)effect dat je vol hoeft te gebruiken is 'reverb', dat bijna wel op elke gitaarversterker zit. Verder moet je zorgen dat de 'treble' openstaat, en dat het 'mid' gedeelte van de equalizer het meeste heeft. ('low' & 'high' eventueel wat terugdraaien).

JonnieBrasco
Onaicram schreef:
(quote)

Haha toevallig ooit eens Wayne's World gezien?

Nee, vertel!

JonnieBrasco schreef:

Nee, vertel!

lekkere uitnodiging om off-topic te gaan

kuch

Ik speel nu een jaar gitaar

een nummer wat ik nu onder de knie heb ik screwdriver van the white stripes

ik vind het niet makkelijk maar als je hem eenmaal kan is het echt een genot om te spelen versterker lekker hard bas vol uit draaien tremble ietsje terug reverb op de helft en drive op een kwart super

ik heb ook een aantal nummers van led zeppelin en rhcp geleerd, die zijn echt ideaal voor beginners en het klinkt ook goed

ohja ik daag iedereen uit om Scuttle Buttin van Stevie Ray Vaughan te spelen

wie het kan heeft mijn respect

(want mij lukt het niet )

Ik ben een beginnende gitarist, maar de akkoorden wilden niet vlotten. Ik ben waarschjinlijk gewoon te lui, maar ik ga het nu nog een keer proberen met pingelen(zo heet dat toch? zegmaar per snaar ) Alleen nou is een beetje het probleem dat ik wel zon boek heb met van die eenvoudige liedjes (met bijvoorbeeld 3 of 4 noten erin) maar die ken ik allemaal niet. En het is natuurlijk leuker iets te spelen wat je kent zodat je kunt zien of het ergens op lijkt. Kortom, wat ik zoek zijn makkelijke pingel liedjes die wat moderner zijn, of die downloadbaar zijn ofzo zodat ik kan kijken of het ergens op lijkt. Ik hoop dat ik nou niet te veel onzin heb uitgekraamd

Zou mooi zijn als iemand een idee had

JonnieBrasco
IJmker schreef:
wat ik zoek zijn makkelijke pingel liedjes die wat moderner zijn, of die downloadbaar zijn ofzo zodat ik kan kijken of het ergens op lijkt. Ik hoop dat ik nou niet te veel onzin heb uitgekraamd

Zou mooi zijn als iemand een idee had

Kijk hier eens naar de 'guitar tab' van het nummer Californication, uit jouw top-10. De eerste twee notenbalken stellen de intro van het nummer voor. De zes regels die in je in zo'n balk ziet staan, met cijfertjes erin, spreken voor zich denk ik. Beetje slim puzzelen welke vingers je voor welke noten gebruikt, en het moet toch lukken!

Gaaf, bedankt

Als je nog meer tabs hebt die aanraadbaar zijn voor iemand die nog niet zo bedreven is, zou het mooi zijn

shappy1010 schreef:

Wat ik graag nog zou willen instuderen:
Stairway to heaven - Led Zeppelin

Ha! Eerst maar eens Wayne's world 1 gaan kijken
Blijft mooi nummer. Ik vind surfgitaar spelen errug leuk. Dick Dale is de übersurfheld
Ik kocht in het begin ook nog wel eens van die engelse gitaarblaadjes met tbs en cds was een goede manier voor een niet noten lezer als ik om gitaar te leren spelen. Tip qua blaadje: Guitar techniques. Ga maar eens bij de blaadjes boer kijken

Ik heb een vraagje, mij (als gitaar-newb) werd verteld dat Fire Water Burn van de Bloodhound Gang wel een makkelijk liedje was om te spelen, maar ik snap iets niet in de tabs. Voor de tabs, klik http://www.tabalorium.com/tabs/16412.html. Je hebt dan een akkoord waar maar bij twee snaren aan staat gegeven wat je ermee moet doen (twee tweetjes) maar die klinkt helemaal niet zoals in het nummer. Dus ik geloof dat ik iets van de tab niet helemaal snap.
Als iemand me zou kunnen helpen zou het mooi zijn

Ga anders naar www.tabsrus.nl[/url]. Rechts zie je ergens makkelijke nummers voor beginners en daar ben je wel zoet mee. En de tablaturen van de site kloppen meestal wel, en je hebt ook geen last van pop-ups

Mijn eerste nummertjes die ik leerde op mijn gitaar waren :
- Come As You Are - Nirvana
- Smells Like a Teen Spirit - Nirvana
- Love Me Do - The Beatles
- Vrolijke Vrienden
- Happy Birthday

Allemaal zeer eenvoudige liedjes die je, als je doorzet, snel onder de knie kan krijgen.

JonnieBrasco
Voor de beginner ook heel leuk:
The Shins - New Slang.
Het klinkt alsof dit nummer 10 akkoorden heeft, maar alles is te doen met de Am, C, F en G.

Na het ontdekken van het akoestische album Nick Drake - Pink Moon, heb ik me daar nu op gestort. Zitten best lastige dingen tussen om te spelen. (En bij sommige nummers moet je de snaren heel anders op elkaar afstemmen), maar erg leuk om te spelen. Goeie muziek klinkt ook goed als je het zelf speelt.

Coldie
Ben net drie weken terug begonnen met gitaarles. En ik ben nu bezig met REM: everybody hurts. Heel simpel met G, D Em en A akkoorden en dan een beetje tokkelen. Heb je zo onder de knie.

JonnieBrasco schreef:
Voor de beginner ook heel leuk:
The Shins - New Slang.
Het klinkt alsof dit nummer 10 akkoorden heeft, maar alles is te doen met de Am, C, F en G.

Na het ontdekken van het akoestische album Nick Drake - Pink Moon, heb ik me daar nu op gestort. Zitten best lastige dingen tussen om te spelen. (En bij sommige nummers moet je de snaren heel anders op elkaar afstemmen), maar erg leuk om te spelen. Goeie muziek klinkt ook goed als je het zelf speelt.

Idd. Nick Drake is ook erg leuke muziek om te spelen. Wel lastig om uit te zoeken i.v.m de vele andere stemmingen. Veel nummers zijn in BEBEBE stemming bijvoorbeeld At the Chime of a City Clock en Fly (klinkt als open akkoord ook al ontzettend mooi) Maar zelf vind ik Day Is Done erg leuk om te spelen die gewoon in de EADGBE gespeeld wordt.

JonnieBrasco
En Harvest Breed in CGCFCE met capo op 3e fret.

JonnieBrasco schreef:
En Harvest Breed in CGCFCE met capo op 3e fret.

Bobiej
xplorer schreef:
Mijn eerste nummers waren:

-Red Hot Chili Peppers - Otherside
-Nirvana - Come As You Are

Haha Come As You Are een van de meest simpele en meest gespeelde liedjes.

PS: ik kan em dus ook.

Ik probeer al maanden horizons van Genesis in te studeren. Maat voor maat gaat het, hoor je gelijk of je echt een goede acoustische gitaar hebt

handsome_devil
beruk schreef:
Ik probeer al maanden horizons van Genesis in te studeren. Maat voor maat gaat het, hoor je gelijk of je echt een goede acoustische gitaar hebt

Hé, die oefen ik nu ook (de makkelijke stukjes dan )

Mojo Pin
Ik wil óók gitaar gaan spelen.

Lin
Mojo Pin schreef:
Ik wil óók gitaar gaan spelen.

dan moet je dat gaan doen

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.