Muziek / Algemeen / Gitaar
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 5 september 2013, 14:39 uur
Stijn, ik wil jou wel als mijn 'guitar technician' (ik heb nu een 'mannetje'
)
)
0
geplaatst: 5 september 2013, 15:45 uur
Lijkt me inderdaad een goeie deal! ook na alle narigheid. Wat ik er even snel van gelezen heb is het een bijzonder goede gitaar, en hij ziet er ook mooi uit.
Op de wenslijst staat verder nog een Gretsch White Falcon of toch de 6120, maar die zijn meer dan twee keer zo duur als mijn Fender...
De Godin 5th Avenue Uptown Lijkt mij een wat minder dure, maar toch zeer degelijke alternatief. Hij staat in ieder geval op mijn wenslijst voor later als ik groot ben 
Stijn_Slayer schreef:
Gefeliciteerd! Ik ben toch benieuwd hoe je precies bij deze gitaar uitkomt.
Gefeliciteerd! Ik ben toch benieuwd hoe je precies bij deze gitaar uitkomt.
Puur op recensies op het internet.
Ik had me zodanig ingelezen dat ik eigenlijk precies wist wat ik zou krijgen.
Ik kon hem hier in de buurt in de winkel bestellen maar daar moest ik hem dan wel gelijk kopen omdat ze bang waren dat ze hem - als hij me tegen zou vallen - niet makkelijk zouden kunnen verkopen.
Bij Thoman was hij een dikke honderd (!) Euro goedkoper. Ik heb hem besteld met de mogelijkheid dat ik hem binnen binnen drie weken nog kon inruilen.
De pro's (Resonantie, zeer grote variatie aan tonen, gitaar is in D gestemd dus ik kan een stukje dieper spelen maar met de ingebouwde capo kan ik hem ook in E zetten voor de open akkoorden. licht bespeelbaar etc.) zijn wat mij betreft zo groot dat de con's (Tot nu toe maar een ding en dat is dat je de hoge E snaar niet te ver naar beneden kunt buigen omdat hij dan op sommige plekken snel over de zijkant van de hals klikt), te verwaarlozen zijn. Dus heb ik hem gehouden.
Wel waren de Steinberger "double ball" snaren die er origineel opzaten weliswaar praktisch (binnen een minuut heb je een snaar verwisseld), maar qua klank volkomen ruk, dus die heb ik vervangen met flatwound om ook Jazz te kunnen spelen. (Althans ik wil voor ik dood ga Bee Bop kunnen spelen en I'm getting there
)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 september 2013, 15:50 uur
@ Cured: Ja, een beetje handigheid is mooi meegenomen. Een afstelbeurt kost normaliter zo'n vier tientjes. Dat is het ook wel waard, want je gitaar speelt daarna weer fantastisch. Alleen het wegbrengen en ophalen van de gitaar staat mij erg tegen. Plus het is makkelijk als 't net op een klein detail aankomt, dat je het zelf even snel kan fixen.
Ik stond laatst in de gitaarzaak en dan zijn er mensen die betalen om snaren te laten vervangen. Je moet het ooit leren, waarom begin je er niet meteen mee? Intoneren en bruggen afstellen is ook vrij eenvoudig. Het voordeel is dat je er niet zoveel aan kapot kunt maken. Je zult hooguit een keer een snaar knappen, maar tenzij je alle schroeven kapot draait, valt het wel mee.
Bij de hals is meer geduld en voorzichtigheid nodig. Een vriend had een onwijs hoge actie, bracht de gitaar naar de winkel, daar werd de hals bijgedraaid met de boodschap: 'Ik heb hem helemaal terug naar de andere kant gedraaid'. Wij zeiden in de auto al: 'Je mag maar een kwartslag per keer draaien'. De dag erna was de lak gebarsten en de intonatie compleet naar de knoppen, en dat is bij een akoestische gitaar eigenlijk niet meer te herstellen.
Frets vlakken en vervangen zou ik in de toekomst ook wel willen leren. Dat gaat alleen vast niet in één keer goed en ik ga er geen gitaar voor opofferen.
@ Judgepaddy:
Thoman is ideaal en zijn bijna altijd de goedkoopste. Ik haal prullaria ook vaak van hun huismerk Harley Benton. Die hebben ook veel degelijke pedalen (incl. clones) voor maar €30,-. En inderdaad ook omdat je kan terugsturen (al geldt de wet koop op afstand sowieso).
Ik heb op Youtube gekeken en het lijkt me inderdaad ook wel een jazzgitaar. Ken 'm verder van Lou Reed. Die capo zal er bij intensief gebruik alleen voor zorgen dat de frets op de tweede positie wat sneller slijten dan de rest.
Die Godin is vast en zeker fantastisch, maar hij heeft niet de allure van een Gretsch. Hij mist de X-factor.
Ik stond laatst in de gitaarzaak en dan zijn er mensen die betalen om snaren te laten vervangen. Je moet het ooit leren, waarom begin je er niet meteen mee? Intoneren en bruggen afstellen is ook vrij eenvoudig. Het voordeel is dat je er niet zoveel aan kapot kunt maken. Je zult hooguit een keer een snaar knappen, maar tenzij je alle schroeven kapot draait, valt het wel mee.
Bij de hals is meer geduld en voorzichtigheid nodig. Een vriend had een onwijs hoge actie, bracht de gitaar naar de winkel, daar werd de hals bijgedraaid met de boodschap: 'Ik heb hem helemaal terug naar de andere kant gedraaid'. Wij zeiden in de auto al: 'Je mag maar een kwartslag per keer draaien'. De dag erna was de lak gebarsten en de intonatie compleet naar de knoppen, en dat is bij een akoestische gitaar eigenlijk niet meer te herstellen.
Frets vlakken en vervangen zou ik in de toekomst ook wel willen leren. Dat gaat alleen vast niet in één keer goed en ik ga er geen gitaar voor opofferen.

@ Judgepaddy:
Thoman is ideaal en zijn bijna altijd de goedkoopste. Ik haal prullaria ook vaak van hun huismerk Harley Benton. Die hebben ook veel degelijke pedalen (incl. clones) voor maar €30,-. En inderdaad ook omdat je kan terugsturen (al geldt de wet koop op afstand sowieso).
Ik heb op Youtube gekeken en het lijkt me inderdaad ook wel een jazzgitaar. Ken 'm verder van Lou Reed. Die capo zal er bij intensief gebruik alleen voor zorgen dat de frets op de tweede positie wat sneller slijten dan de rest.
Die Godin is vast en zeker fantastisch, maar hij heeft niet de allure van een Gretsch. Hij mist de X-factor.

0
geplaatst: 5 september 2013, 16:43 uur
Zo'n Gretsch is natuurlijk volkomen cult, en de droom van elke gitarist. Als ik ooit nog eens zo'n gitaar tegenkom dan moet je van goede huize komen om mij tegen te houden om er even op te spelen 
vwb die capo; Daar kun je weleens gelijk in hebben. Ik ga hem alleen steeds minder gebruiken omdat ik steeds meer ga wennen aan die D stemming, en als ik een akkoordje of wat open moet spelen, dan past de rest zich maar aan mij aan.
Ik heb alleen wel het nadeel van online een gitaar kopen ondervonden; dat de gitaar niet goed afgesteld was. Ik hoefde gelukkig alleen de brug wat omhoog te schroeven. Misschien geef ik de hals nog een kwart slagje naar rechts.

vwb die capo; Daar kun je weleens gelijk in hebben. Ik ga hem alleen steeds minder gebruiken omdat ik steeds meer ga wennen aan die D stemming, en als ik een akkoordje of wat open moet spelen, dan past de rest zich maar aan mij aan.

Ik heb alleen wel het nadeel van online een gitaar kopen ondervonden; dat de gitaar niet goed afgesteld was. Ik hoefde gelukkig alleen de brug wat omhoog te schroeven. Misschien geef ik de hals nog een kwart slagje naar rechts.
0
geplaatst: 5 september 2013, 16:52 uur
Ik ben trouwens wel benieuwd wat jij/jullie van de actieve pickups vind(en) ivm "normale".
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 september 2013, 17:01 uur
Mijn eerste droom was een Fender. Toen droomde ik van een Martin, en nu weer van Gretsch. Hopelijk houdt het daarna echt op. 
Gitaren komen erg vaak slecht afgesteld uit de fabriek. Zeker als ze niet uit Amerika komen. Ik heb meerdere malen gelezen dat gitaren soms zelfs direct gevlakt moeten worden, omdat de frets gewoon niet goed afgewerkt zijn.
Het verschilt per fret hoe snel ze slijten. Mijn Fender heb ik sinds ongeveer juni 2009 en is erg intensief gebruikt. Bij de kampvuurakkoorden zitten wel wat kleine deukjes, maar verder is er nog niets te zien. Ik hoor ook nog niets rammelen.
Een idee is om in de toekomst enkel de fret op de tweede positie te vervangen en die iets te laten bijvlakken. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een hele hals vlakken en je spaart dan de rest van de frets.

Gitaren komen erg vaak slecht afgesteld uit de fabriek. Zeker als ze niet uit Amerika komen. Ik heb meerdere malen gelezen dat gitaren soms zelfs direct gevlakt moeten worden, omdat de frets gewoon niet goed afgewerkt zijn.
Het verschilt per fret hoe snel ze slijten. Mijn Fender heb ik sinds ongeveer juni 2009 en is erg intensief gebruikt. Bij de kampvuurakkoorden zitten wel wat kleine deukjes, maar verder is er nog niets te zien. Ik hoor ook nog niets rammelen.
Een idee is om in de toekomst enkel de fret op de tweede positie te vervangen en die iets te laten bijvlakken. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een hele hals vlakken en je spaart dan de rest van de frets.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 september 2013, 17:15 uur
judgepaddy schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat jij/jullie van de actieve pickups vind(en) ivm "normale".
Passieve elementen vind ik fijner, omdat het hout van de gitaar dan veel meer invloed heeft op de klank. Actieve elementen hebben een 'puurder' signaal (de batterij verhoogt de output). De sustain is ook wat langer. Voor metal is dat heel erg geschikt of als je echt zuivere solo's wilt spelen, maar ik speel liever blues of jamrock. Vooral clean heb ik tien keer liever passieve elementen. Met actieve elementen hoor ik de elementen te veel en de gitaar te weinig. Het geluid wordt met passieve elementen toch wat kenmerkender, al krijg je het dan lastig met zware distortion.
Op mijn Fender zitten Samarian Cobalt Noiseless + Fender Enforcer Humbucker. Vooral de single coils zijn heel erg goed. Vintage geluid, maar dan met de moderne voordelen.
Op de Schecter zitten EMG 81tw/89R. Handig is dat ik beide elementen ook afzonderlijk kan splitten om een single coil geluid te krijgen. Ik gebruik dat alleen nooit, want dan pak ik de Fender.
Zo'n batterij vind ik irritant, maar dat merk je normaliter slechts één keer per jaar.
0
geplaatst: 5 september 2013, 20:58 uur
Oke. Duidelijk.
Ik gebruik mijn Godin met Single coil Pickup voor de old school Jazz/Blues sound plus nog dat ik hem ook gewoon akoestisch kan gebruiken.
Met mijn Steinberger kan ik wat meer met de actieve humbuckers en peizo "onconventioneel" experimenteren.
Ik gebruik mijn Godin met Single coil Pickup voor de old school Jazz/Blues sound plus nog dat ik hem ook gewoon akoestisch kan gebruiken.
Met mijn Steinberger kan ik wat meer met de actieve humbuckers en peizo "onconventioneel" experimenteren.
0
geplaatst: 6 september 2013, 17:16 uur
Voor de liefhebbers. Hier een lesje om je Blues wat op te "Jazzen" op:
.mattwarnockguitar.com
Die Matt Warnock is trouwens prima te volgen op Facebook voor mensen die geïnteresseerd zijn in Jazz gitaar, maar ook gitaar theorie in het algemeen.
Hij post heel veel en zijn lessen zijn vaak (voor mij) behoorlijk pittig, maar door hem ben ik wel een stuk verder gekomen.
Zijn lessen zijn duidelijk uitgelegd met tabs, vaak begeleid met video en/of geluidsfragmenten.
.mattwarnockguitar.com
Die Matt Warnock is trouwens prima te volgen op Facebook voor mensen die geïnteresseerd zijn in Jazz gitaar, maar ook gitaar theorie in het algemeen.
Hij post heel veel en zijn lessen zijn vaak (voor mij) behoorlijk pittig, maar door hem ben ik wel een stuk verder gekomen.
Zijn lessen zijn duidelijk uitgelegd met tabs, vaak begeleid met video en/of geluidsfragmenten.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 september 2013, 15:00 uur
Ben momenteel aan een opknapprojectje bezig. Heb een 12-snarige Ariana gekocht voor een tientje. De gitaar komt uit de jaren 60 of 70 en is gemaakt in Japan.
Er zaten twee roestige stalen snaren op en vier nylonsnaren, dus ik kon de klank niet echt beoordelen. Het hout ziet er desondanks best goed uit, vooral dat van de toets. De hals is ook best wel fijn. De hals en het bovenblad zijn ook nog recht, dus dat scheelt.
Al gedaan:
- Toets tweemaal geolied
- De brug geolied, om deze een diepere kleur te geven
- De stemmechanieken losgehaald, schoongemaakt, roest verwijderd, geolied en recht gezet
- Een gaatje in de achterkant van de klankkast opgevuld
- Met wat kneedbaar hout een uitgesleten plek opgevuld bij de truss rod cover.
- Ingesleten stukken in de brug opgevuld. Een nieuwe brug lijkt me (nu) niet nodig.
Nog te doen:
- Nieuwe topkam op maat maken en plaatsen
- Brugzadel een fractie afvijlen, omdat de frets al wat vlakker zijn. Ik schat desondanks dat ze nog tien jaar mee kunnen. Moet ik wel voorzichtig doen, want dit zadel heeft een nogal afwijkende lengte (8,9 cm)
- Nieuwe brugpinnen of de oude set schoonmaken
- Uitzoeken of ik de achterkant weer recht kan maken, zo niet is het ook niet zo'n probleem
- Evt. bijenwas op de brug
- Opgevulde plekken op de brug en achterkant met wat verf bijwerken. Helemaal gelijk aan de oorspronkelijke kleur gaat dit niet lukken (plus er zit lak op de achterkant, waardoor schuren niet echt kan).
Als 'ie dan na afstelling goed bevalt, kan ik er nog een mooi rozet opdoen. Een in hoogte verstelbare brug leek me ook wel wat (zoals op de EKO 12-strings), maar die kon ik niet vinden. Als ik de toegevoegde waarde t.o.v. mijn andere gitaren niet zie, verkoop ik 'm (waarschijnlijk) met winst door. Het is in ieder geval erg leuk en leerzaam om te doen.
De onderdelen kosten ook niet veel als je even de tijd neemt om te zoeken.
Er zaten twee roestige stalen snaren op en vier nylonsnaren, dus ik kon de klank niet echt beoordelen. Het hout ziet er desondanks best goed uit, vooral dat van de toets. De hals is ook best wel fijn. De hals en het bovenblad zijn ook nog recht, dus dat scheelt.
Al gedaan:
- Toets tweemaal geolied
- De brug geolied, om deze een diepere kleur te geven
- De stemmechanieken losgehaald, schoongemaakt, roest verwijderd, geolied en recht gezet
- Een gaatje in de achterkant van de klankkast opgevuld
- Met wat kneedbaar hout een uitgesleten plek opgevuld bij de truss rod cover.
- Ingesleten stukken in de brug opgevuld. Een nieuwe brug lijkt me (nu) niet nodig.
Nog te doen:
- Nieuwe topkam op maat maken en plaatsen
- Brugzadel een fractie afvijlen, omdat de frets al wat vlakker zijn. Ik schat desondanks dat ze nog tien jaar mee kunnen. Moet ik wel voorzichtig doen, want dit zadel heeft een nogal afwijkende lengte (8,9 cm)
- Nieuwe brugpinnen of de oude set schoonmaken
- Uitzoeken of ik de achterkant weer recht kan maken, zo niet is het ook niet zo'n probleem
- Evt. bijenwas op de brug
- Opgevulde plekken op de brug en achterkant met wat verf bijwerken. Helemaal gelijk aan de oorspronkelijke kleur gaat dit niet lukken (plus er zit lak op de achterkant, waardoor schuren niet echt kan).
Als 'ie dan na afstelling goed bevalt, kan ik er nog een mooi rozet opdoen. Een in hoogte verstelbare brug leek me ook wel wat (zoals op de EKO 12-strings), maar die kon ik niet vinden. Als ik de toegevoegde waarde t.o.v. mijn andere gitaren niet zie, verkoop ik 'm (waarschijnlijk) met winst door. Het is in ieder geval erg leuk en leerzaam om te doen.
De onderdelen kosten ook niet veel als je even de tijd neemt om te zoeken.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 september 2013, 14:58 uur
Is er hier iemand handig met electronica? Mijn strat ruist de laatste tijd een beetje. Met pedalen erbij gaat het dan mis. Het ligt niet aan de versterker en ook niet aan de kabels, want bij een andere gitaar hoor ik niets.
Met enkel amp - kabel - strat heb ik al wat ruis, terwijl de elementen noiseless zijn. Af en toe hoor ik ook een licht krakend geluid. Als ik de volumeknop terugdraai naar positie 7-8 wordt de hum sterker dan bij 1-6 en 9-10. Als ik de potmeters voluit draai hoor je de ruis ook sterker. Meestal is het ruis, maar soms ook duidelijk een 'hum'.
Bij de electronica zie ik dat een wit draadje dat naar de volumeknop loopt een bruin plekje heeft. Het lijkt ingebrand ofzo, maar het lijkt nog wel aan de buitenkant van het draadje te zitten. Verder lijkt alles goed vast te zitten. Alleen over de witte draad bij de output twijfel ik een beetje, daar kan wellicht een beetje extra tin op.
Iemand een idee? Is het dat bruine plekje of moet dat kunnen?
Met enkel amp - kabel - strat heb ik al wat ruis, terwijl de elementen noiseless zijn. Af en toe hoor ik ook een licht krakend geluid. Als ik de volumeknop terugdraai naar positie 7-8 wordt de hum sterker dan bij 1-6 en 9-10. Als ik de potmeters voluit draai hoor je de ruis ook sterker. Meestal is het ruis, maar soms ook duidelijk een 'hum'.
Bij de electronica zie ik dat een wit draadje dat naar de volumeknop loopt een bruin plekje heeft. Het lijkt ingebrand ofzo, maar het lijkt nog wel aan de buitenkant van het draadje te zitten. Verder lijkt alles goed vast te zitten. Alleen over de witte draad bij de output twijfel ik een beetje, daar kan wellicht een beetje extra tin op.
Iemand een idee? Is het dat bruine plekje of moet dat kunnen?
0
geplaatst: 24 september 2013, 18:16 uur
De potmeter kon wel eens vervuild zijn. Oplossing: vervangen of reinigen met contactspray.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 september 2013, 18:47 uur
Dat was ook mijn indruk, al had ik het idee dat de ruis daar los van staat. Kraken wijst nml. vaak op de aarde of de potmeter. Ruis heeft een andere oorzaak, toch?
De gitaar is van 2009. Dan vind ik potmeters vervangen toch al vrij snel. Contactspray is slechts een tijdelijke oplossing, die het na verloop van tijd erger maakt. Het incidentele kraakje is in zekere zin ook nog wel sfeervol als het tikken van een LP.
Maar: ik heb vanochtend alles naar beneden getild en een geaard stopcontact opgezocht. Ik had vijf pedalen tussen mijn amp en versterker gezet en zelfs als ik ze allemaal indrukte, was er niet echt sprake van lawaai. Het gekraak was weg en de hum/bromtoon ook. Er was wel een heel klein beetje ruis, maar helemaal stil is een versterker eigenlijk nooit. Dit was bij beide elektrische gitaren het geval.
Het stopcontact de schuld geven is de makkelijkste en goedkoopste optie, dus daar ben ik wel blij mee. Ik vind het alleen heel raar dat ik boven (ongeaard stopcontact) van de ene op de andere dag ineens deze hinder ondervind. Er kan toch eigenlijk niet echt wat met zo'n stopcontact gebeuren?
Pa is het er niet mee eens dat ik in de woonkamer ga spelen. Jammer, prachtige galmende akoestiek daar (granieten vloer, grote open ruimte).
De gitaar is van 2009. Dan vind ik potmeters vervangen toch al vrij snel. Contactspray is slechts een tijdelijke oplossing, die het na verloop van tijd erger maakt. Het incidentele kraakje is in zekere zin ook nog wel sfeervol als het tikken van een LP.

Maar: ik heb vanochtend alles naar beneden getild en een geaard stopcontact opgezocht. Ik had vijf pedalen tussen mijn amp en versterker gezet en zelfs als ik ze allemaal indrukte, was er niet echt sprake van lawaai. Het gekraak was weg en de hum/bromtoon ook. Er was wel een heel klein beetje ruis, maar helemaal stil is een versterker eigenlijk nooit. Dit was bij beide elektrische gitaren het geval.
Het stopcontact de schuld geven is de makkelijkste en goedkoopste optie, dus daar ben ik wel blij mee. Ik vind het alleen heel raar dat ik boven (ongeaard stopcontact) van de ene op de andere dag ineens deze hinder ondervind. Er kan toch eigenlijk niet echt wat met zo'n stopcontact gebeuren?
Pa is het er niet mee eens dat ik in de woonkamer ga spelen. Jammer, prachtige galmende akoestiek daar (granieten vloer, grote open ruimte).
0
geplaatst: 29 oktober 2013, 14:47 uur
0
geplaatst: 29 oktober 2013, 23:43 uur
Wat fotootjes van van mijn eerste zelfgebouwde gitaar. Work in progress!
0
geplaatst: 31 oktober 2013, 16:42 uur
Stoer man!

Hoe kom je aan hout, mallen, onderdelen, bouwtekening e.d.?
0
geplaatst: 31 oktober 2013, 18:05 uur
Ik bouw hem onder begeleiding van Anton van Daalen, één van Nederlands beste gitaarbouwers. De tekening en sommige onderdelen (abalone voor de rozet, stemmechanieken) heb ik zelf geregeld, hout koop ik van hem en de mallen heeft hij ook al liggen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 december 2013, 13:45 uur
Weet iemand nog een goedkoop adresje om een inbus van 1.27 mm (0.05'') te scoren? Overal vragen ze absurde verzendkosten voor iets dat ze gewoon in een enveloppe met één postzegel opsturen.
Heb die van mij amper tien keer gebruikt en ineens kwamen alle schroeven uit m'n brug omhoog zetten. Was 't ding alweer kapotgedraaid, dunne priegelzooi...
Heb die van mij amper tien keer gebruikt en ineens kwamen alle schroeven uit m'n brug omhoog zetten. Was 't ding alweer kapotgedraaid, dunne priegelzooi...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 maart 2014, 19:59 uur
Heeft er nog iemand tips over degelijke, maar goedkope mandolines? Ik heb weer iets nieuws met snaren nodig... Nog geen ruimte voor een pedal-steel en heb al een ukelele. 

0
geplaatst: 19 maart 2014, 17:50 uur
Dan moet je in Nicosia zijn geloof ik 
Momenteel bezig met de 6e mode van de Harmonische Mineur scale, oftewel Lidisch #2 over een dominante 7 akkoord
Toffe scale is dat zeg! Zou je hiermee ook je Blues solo kunnen opleuken over een eenvoudige 1 4 5 twelve bar?

Momenteel bezig met de 6e mode van de Harmonische Mineur scale, oftewel Lidisch #2 over een dominante 7 akkoord
Toffe scale is dat zeg! Zou je hiermee ook je Blues solo kunnen opleuken over een eenvoudige 1 4 5 twelve bar?
0
geplaatst: 1 mei 2014, 14:31 uur
Gitaristen kunnen gedachtelezen,......
Science Shows How Guitar Pl...
Science Shows How Guitar Pl...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 mei 2014, 15:45 uur
Was daar eigenlijk al van overtuigd en dit is ook wel te koppelen aan filosofische theorieën van dertig, veertig jaar oud uit het poststructuralisme. In die zin vreemd dat ze er nu pas achter komen. Goede muzikanten spelen trouwens ook al voordat ze nadenken over wat ze gaan spelen. Heeft tevens te maken met wat Merleau-Ponty 'bodily knowledge' noemt, als je het mij vraagt.
0
geplaatst: 1 mei 2014, 17:15 uur
Interessant Stijn_Slayer. Ga ik als ik tijd heb opzoeken.
Heel af en toe heb ik het gevoel als ik gitaar speel dat ik buiten mezelf treed en als een ruiter het paard bijstuur en de pas bepaal maar dat het paard als vanzelf doorloopt. (Mijn god Paddy, wat een geweldig metafoor!
)
Een tijdje geleden nog ergens een stuk gelezen dat het muziek geheugen op een andere plek zit dan het gewone geheugen. Pat Martino werd daar ook als voorbeeld gebruikt. Hij onderging in de jaren 80 een operatie aan een bijna fatale aneurysma in zijn hersenen. Deze operatie had totale amnesie als gevolg. Toch wist hij weer vrij snel zijn gitaar spel weer op te pikken.
Ook herinner ik mij dat er iets stond van een dirigent die na een hersenziekte al snel weer zijn werk kon doen.
Klik
Heel af en toe heb ik het gevoel als ik gitaar speel dat ik buiten mezelf treed en als een ruiter het paard bijstuur en de pas bepaal maar dat het paard als vanzelf doorloopt. (Mijn god Paddy, wat een geweldig metafoor!
)Een tijdje geleden nog ergens een stuk gelezen dat het muziek geheugen op een andere plek zit dan het gewone geheugen. Pat Martino werd daar ook als voorbeeld gebruikt. Hij onderging in de jaren 80 een operatie aan een bijna fatale aneurysma in zijn hersenen. Deze operatie had totale amnesie als gevolg. Toch wist hij weer vrij snel zijn gitaar spel weer op te pikken.
Ook herinner ik mij dat er iets stond van een dirigent die na een hersenziekte al snel weer zijn werk kon doen.
Klik
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 mei 2014, 18:18 uur
Ik herken dat wel. Af en toe ben je echt even weg en daarna besef je je pas dat je hoofd helemaal leeg was en je eigenlijk niet eens bewust je vingers hebt bewogen. Heeft sterke raakvlakken met wat Deleuze affect noemt.
0
buizen
geplaatst: 5 juni 2014, 20:06 uur
In Genres > Rock > 30 crazy metal-guitarshredders in one solo... (educatie).:
Ruim een uur lang onvergetelijke 'licks' van legendarische metalgitaristen met duidelijke beelden, uitleg, tablatuur en tips and tricks over te creëren juiste sound. Kom er nog maar eens om.
Gelukkig is er tegenwoordig Ben Higgins, en youtube.
Ruim een uur lang onvergetelijke 'licks' van legendarische metalgitaristen met duidelijke beelden, uitleg, tablatuur en tips and tricks over te creëren juiste sound. Kom er nog maar eens om.
Gelukkig is er tegenwoordig Ben Higgins, en youtube.
0
geplaatst: 25 juli 2014, 15:56 uur
Ik merkte dat de laatste dagen mijn semi-akoest zeer stroef speelde, wellicht door het warme weer waardoor het hout wat gaat uitzetten?
Stoute schoenen aangetrokken en na verschillenden filmpjes op Youtube te hebben bekeken mijn Truss Rod bijgesteld.
Een kwart slagje aangedraaid, twee weekjes wachten en wellicht dan nog een beetje maar hij speelt nu al een stuk lichter
Stoute schoenen aangetrokken en na verschillenden filmpjes op Youtube te hebben bekeken mijn Truss Rod bijgesteld.
Een kwart slagje aangedraaid, twee weekjes wachten en wellicht dan nog een beetje maar hij speelt nu al een stuk lichter

* denotes required fields.