MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
En nu ik hier toch ben nog even een snel lesje walking bass van Jazz goeroe Jody Fisher, waardoor je na een middagje oefenen een klein stukje kunt spelen alsof je een echte jazz gitarist bent

Ik speel dit nu al een weekje met wat variatie; oa met een G# dim7 aan het einde van bar 8:
4
*
3
4
3
*
(F en D Barre)
en ik krijg nu al leuke reacties!
Nog een paar akkoordjes toevoegen en ik heb een zeer geinige uitvoering van Fever.

Stijn_Slayer
judgepaddy schreef:
Een kwart slagje aangedraaid, twee weekjes wachten en wellicht dan nog een beetje maar hij speelt nu al een stuk lichter

Huh, waarom twee weken? Een dag is al meer dan genoeg.

Verrek, je hebt gelijk Stijn_Slayer. Net even opgezocht voor de zekerheid en het maximum is het 24 uur. Ik meende ooit 2 weken gelezen te hebben.
Straks nog even een heeeel kort slagje proberen.

Stijn_Slayer
Na een aantal uur kan het eigenlijk ook al wel, maar voor alle zekerheid houd je inderdaad een kwartslag per 24 uur aan.

Check!
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat je hem strakker moet draaien (rechts oftewel met de klok mee) om de hals rechter te maken. Je zou zeggen dat je door de halspen aan te draaien, je hem korter maakt waardoor de hals meer gaat buigen.
http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/halszetting2.jpg

Stijn_Slayer
Overigens moet je nooit zomaar aan de halspen gaan draaien. Je moet altijd eerst beoordelen waar het 'probleem' zit. Ingesleten frets / hoogteverschillen = vlakken of vervangen. Je kan het tijdelijk wel opvangen door je actie te verhogen, maar daar gaat je gitaar niet fijner van spelen. Het is ook puur uitstel.

En de brug en hals moeten ook goed op elkaar afgestemd zijn. Het kan goed dat de hals prima is, maar dat de brug gewoon niet helemaal goed is afgesteld. Zoveel mogelijk van de halspen afblijven (al moet 'ie eens na pakweg 12+ maanden wel een keer slagje). Je kan er niet echt wetmatigheden op loslaten, hangt ook af van hoe je 'm opbergt, temperatuur, verzorging en luchtvochtigheid.

Deranged
Sinds recent de geile eigenaar van echte Amerikaanse Fender Telecaster.

Niet zo'n Mexicaanse dus.

Dat zijn nog eens sexy gitaartjes met karakter, een bepaalde spanking bite of iets in die aard.

Je gaat er gelijk anders door spelen, lekker is dat.

Verslavend gitaartje ook, ga 'm zo er zo maar weer eens bij pakken.

Nice.
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar!
En met zo'n ding kun je ook prima iemand z'n hersens inslaan mocht het nodig zijn

Deranged
Dankjewel.

Zou zelf nooit een gitaar opzettelijk beschadigen of wegdoen, heeft voor mij een ziel en dit is er duidelijk weer eentje voor het leven.

Kan beter de gedachte verdragen dat iemand ergens mijn wijf ligt te bevuilen dan dat ze op m'n gitaar lopen te spelen.

Wat betreft Tellie coolheid raakte ik onlangs gefascineerd door het debuut album van Anna Calvi en dan met name het instrumentale eerste nummer.

En dit kwam ik net tegen, uiteraard ook weer oppermachtig:

Deranged schreef:
Dankjewel.

Zou zelf nooit een gitaar opzettelijk beschadigen of wegdoen, heeft voor mij een ziel en dit is er duidelijk weer eentje voor het leven.

Echt een man voor : John Hiatt - Perfectly Good Guitar - YouTube
Deranged schreef:
Kan beter de gedachte verdragen dat iemand ergens mijn wijf ligt te bevuilen dan dat ze op m'n gitaar lopen te spelen.

1. Tja - denk zelf dat betrokken vervuiler spontaan twee octaven hoger zou gaan zingen; hit 'im where it hurts.

2. Ben je geen man voor jamsessies - moet je regelmatig spelen op de spullen van een ander.

Deranged schreef:
Wat betreft Tellie coolheid raakte ik onlangs gefascineerd door het debuut album van Anna Calvi en dan met name het instrumentale eerste nummer.

Neem Layla en luister intens - haal de Telecaster en de Les Paul -fragmenten er maar uit - niet lastig

Deranged schreef:
mijn wijf

Is dat iemand die jij kent

Deranged
Tja, wat is kennen. Van een sprankelende persoonlijkheid als ik mag je best het een en ander verwachten qua potentiële aanhang.

Liedje ken ik overigens ja. Volgens mij verwijst Piet er ook nog naar in dat clipje.

De man kan op zich bij mij weinig fout doen maar dit is toch wel iets waar ik zelf de grens trek. Zomaar even de nek snappen van zo'n schone die doorgaans met veel liefde en zorg is vervaardigd.

Gitaren zijn voor mij net wijven, qua vorm en functie. Je ragt ze wat af, brengt ze hier en daar wat bij. Maar altijd met voldoende respect.

En voor mij persoonlijk is het nou eenmaal een erg touchy onderwerp, daarom heb ik liever niet dat andere jongens eraan zitten.

Of ze moeten dikke skills hebben waarmee binnen mijn zicht iets zou kunnen gebeuren, dan zou het wellicht nog kunnen.

Een gitaar is als een verlengstuk van je geslachtsdeel.

Ziegler
Deranged schreef:

En voor mij persoonlijk is het nou eenmaal een erg touchy onderwerp, want een gitaar is als een verlengstuk van je geslachtsdeel, daarom heb ik liever niet dat andere jongens eraan zitten.

Ik begrijp dat het gevoelig ligt. Je hebt een verlengstuk nodig begrijp ik.

Deranged
Ik heb het maximale nodig.

Eddie Van Halen verwijt plectrums dat hij tongkanker heeft gekregen. Hmmmmmm.
Klik

Stijn_Slayer
Heb dat jaren eerder ook al eens gehoord. Metalen plectra lijken me sowieso onhandig, al bewijst Eddie op zich wel het tegendeel.

Laatste bericht van het topic over HET belangrijkste instrument ter wereld is alweer van 2015!
Proberen weer een beetje leven in te blazen.

Ondertussen ben ik een behoorlijke Tele liefhebber geworden.
Ik werk af en toe wat achter de bar en van het fooiengeld heb ik drie jaar geleden een Squire 50's Vibe Telecaster gekocht.
Gebouwd naar voorbeeld van de eerste Fender Tele's uit de jaren 50.
Mijn goedkoopste gitaar maar een van mijn favorieten. Een geweldige vintage sound, behoorlijk lage actie goed fretwerk en voor de rest klopt gewoon alles aan dit beest.
Ik speel voornamelijk jazz en met de goeie instellingen krijg ik er een warme doch heldere toon uit met als favoriete stand de schakelaar in het midden tussen neck en brug.

Nieuwste - en voorlopig laatste - aanwinst is de Fender American Professional II Tele Deluxe.
Ik wou graag een combo maken tussen single coil en humbucker en wat meer keuze hebben tussen verschillende sounds in een gitaar. Deze heeft twee humbuckers die gesplit kunnen worden tot single coils plus nog dat iedere PUP zijn eigen toon en volumeregelaar heeft.
Enorm blij mee al moet ik met deze veel spelen om hem helemaal te doorgronden en ik moest even wennen aan de Deep C hals.

Ik heb nu vijf gitaren en daar wil ik het voorlopig bij laten (tot opluchting van mijn vrouw maar ik heb het maar niet over de pedals gehad ) want ze moeten allemaal ook nog bijgehouden worden en daar gaat nogal wat tijd en geld inzitten.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0147/9412/9472/products/1_6a5cca1a-6b66-4ad0-b80c-f6ef0ba02636_1500x.jpg?v=1675787845
https://www.music-station.de/media/f2/68/26/1639914367/FEN0113962719_0113962719_fen_ins_frt_1_rr.jpg

Deranged
https://i.postimg.cc/MpmB2R9M/IMG-8159.jpg
Bij de foto van de Strat in het audio topic is de kop net weggeknipt waardoor het misschien lijkt alsof ik heb willen verhullen dat het geen Fender is maar dit is overigens niet het geval.

Zou een ieder die wil gaan spelen adviseren om toch minimaal zo’n duizend uit te trekken voor gewoon gelijk een degelijk model.

Het voelt en het klinkt in mijn ervaring toch vaak gewoon echt beter en ook qua psychische stimulans kan het veel doen.

Als je mij nu met al mijn spullen en sicke dikrif licks ziet denk je misschien waarom kan en heb ik dat niet en waarom kan en heb ik altijd alles altijd maar weet wel dat ik over een periode van zeker vijf jaar dagelijks intensief heb geoefend en een sociaal leven heb opgegeven om op het punt te komen waar ik nu uiteindelijk ben aanbeland.

Een goede gitaar zal als je investeert veel geven de ziel zal als het ware uit de body treden en op het moment samensmelten met jou om tezamen die werkelijk serious muziek tot stand te brengen.

Maar komt allemaal niet zomaar aanwaaien nee en het mag ook zeker een duit kosten.
https://i.postimg.cc/JzmYmN5j/IMG-8161.jpg
Vrouwen zou ik altijd adviseren om in ieder geval te gaan voor iemand die een instrument kan bespelen want dan weet je op z’n minst dat hij iets van doorzettingsvermogen heeft en niet zo een van o dat kan ik toch niet want ik kan nooit niks niet is.

Al is het nog steeds geen garantie voor een hele toffe peer helaas maar in ieder geval een stap in de goede richting.

Een man moet toch wel iets aanzienlijks klaar kunnen spelen uiteindelijk maar dat is slechts mijn opinie uiteraard.

judgepaddy

"Ik heb nu vijf gitaren en daar wil ik het voorlopig bij laten (tot opluchting van mijn vrouw maar ik heb het maar niet over de pedals gehad ) want ze moeten allemaal ook nog bijgehouden worden en daar gaat nogal wat tijd en geld inzitten""

Zijn het nu nog steeds dezelfde 5 of is het aantal al verhoogd?

Lontanovicolo Ha! Nog steeds dezelfde 5 (plus 2 op zolder die mij ontmaagd hebben - Ik was 16, en jij een tweede handsje ). Wel denk ik de laatste tijd vaak hoe tof het zou zijn om een P90 op de hals positie van een T-model gitaar te hebben - P90 in mijn favoriete PUP - maar om daar nou een nieuwe gitaar voor aan te schaffen. Mijn Squier kan wel een upgrade gebruiken, ik denk aan een nieuwe control plate (brass?) compleet met schakelaars pots, dikkere bedrading, zulks. Als ik daar nou ook een P90 in de hals positie monteer? Food for thought. Het is en blijft een geweldige "bijl" en dat voor 380 toentertijd.

Wel heb ik net een Boss sy1 gitaar synth. Dit kun je in principe beschouwen als een nieuw instrument

Deranged schreef:
(afbeelding)
Zou een ieder die wil gaan spelen adviseren om toch minimaal zo’n duizend uit te trekken voor gewoon gelijk een degelijk model.

Het voelt en het klinkt in mijn ervaring toch vaak gewoon echt beter en ook qua psychische stimulans kan het veel doen.

(embed)

In de eerste plaats gefeliciteerd met je mooie Fender (Vintera?) strat! Een beauty!

Niet helemaal met je eens trouwens. Natuurlijk moet je zorgen dat je een goede gitaar hebt met een goede actie, fretwerk, elektronica ect, en ben je wat zekerder bij een gitaar boven de 1000 - al is dat lang niet altijd een garantie - maar er zijn ook wel degelijk goedkopere die het prima doen. Er zij zelfs een aantal professionelen die graag met bijvoorbeeld Squiers touren of in de studio spelen.
Mijn Classic Vibe telecaster is een prima gitaar voor beginners en gevorderden. En volgens mij met de nodige aanpassingen valt zo'n gitaar nog op te pimpen tot een betere variant van een Mex of zelfs een Amerikaan.
https://i.postimg.cc/jqP4F6xY/Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-07-09-om-13-50-08-ce60e413.jpg

Deranged
Vintera 60’s model inderdaad.

Mijn persoonlijke ervaring met goedkopere gitaren is niet best en is sowieso ook van belang dat je de gitaar weet te vinden die jou echt ligt en dan ben je ook wel een paar modellen verder wellicht.

Zo duurde het wel enkele jaren voor ik tot het besef kwam dat dat voor mij toch echt de Telecaster is en geen Ibanez bijvoorbeeld wat mijn eerste degelijke gitaar aanschaf was na ongeveer een jaar spelen op een nep Strat.
https://i.postimg.cc/N0nsF17f/IMG-8254.jpg
Heb bijvoorbeeld ook een SG replica van het merk Vintage voor een paar honderd euro en die was het ook allemaal net niet.

Al zouden wat aanpassingen hem wellicht alsnog naar een hoger plan kunnen tillen ja.

Wel leuk om te hebben verder overigens want qua uiterlijk een exacte kopie waar Gibson inmiddels een stokje voor heeft gestoken dus in deze hoedanigheid zal je hem niet langer in de winkel aantreffen.

Klopt Deranged , al raad ik mensen aan die beginnen om een Tele aan te schaffen. Daar kun je echt alle kanten mee op. Van metal tot mijn muziek: jazz (Bill Frisell. Mike Stern, Ted Greene, Ed Bickert allemaal Tele-jazzers).Het is een werkpaard en een alleskunner.

Deranged
Ja Tellie op een gegeven moment wist ik gewoon die moet ik hebben een Amerikaan ook vond het idee van Mex toen te karig dus ben ik gaan manifesteren en sindsdien zijn we onafscheidelijk.

Geeft mij de beste distortion ook ondanks dat de opvatting doorgaans is dat je daar beter humbuckers voor kunt hebben.

Qua sound en looks en feel is ie voor mij tot op heden onovertroffen.

En niet te veel te snel willen blijft toch ook altijd wel een goede tip voor beginners.

Nou Deranged, op de foto zie ik er al zes Ook zo'n moeite om ze weg te doen of in te ruilen?

Deranged
Ja heb er wel een handjevol maar de laatste jaren geen behoefte meer gevoeld om er nog een aan te schaffen.

Laatste koop was dus de Strat eind 2021.

Verkopen of inruilen voel ik inderdaad weinig voor het is even goed zo.

Ik heb een Godin jazzbak, een Godin nylon, een Squier Classic Vibe, een Fender American Pro, en een Steinberger. Allen zijn me even dierbaar en hebben een eigen karakter. Ik zal er nooit eentje ruilen of verkopen of ik moet een rijke stinker tegenkomen voor die Steinberger of zo.

Deranged
Nog meer leuks gitaar gerelateerd:

Droom vaak rare dingen waarvan ik geen idee heb wat ik er nou van moet denken en dat er overleden personen in voor komen is ook zeker geen uitzondering.

En laatst had ik dus een droom waar Eddie van Halen een rol in had en hij gaf me een hand en ik voelde het eelt op zijn vingers was heel bijzonder.

Ik red me met een akoestisch gitaartje waarvan ik de merknaam zo niet weet.
Er ligt nog een elektrische bij m’n pa in de schuur, weet ik de naam ook niet van…

Maar ik vermaak me er prima mee, met die akoestische.

Deranged
Had ooit ook nog Ibanez akoestische uit zo’n starterspakket en die zou ik dus ook nooit aanraden die pakketten.

Ben daar in een tipsy twitchy bui ooit met mijn hiel tegenaan gekomen gelijk een gat dus die heb ik niet meer.

Verder vreselijke action en zo’n triplex klankkast tegenover massief is ook wel een wereld van verschil.

De akoestische die nu aan de muur hangt is een Tanglewood die het mijns inziens niet echt van zijn looks moet hebben maar verder qua bespeelbaarheid en klank wel gewoon top is.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.