MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken

zoeken in:
Kreator's 'Hordes Of Chaos' en Lamb Of God's 'The Passing' met het daaropvolgende 'In Your Words' vertonen veel gelijkenissen in de intro's. Het is echter moeilijk te zeggen wie er eerder was. Beide nummers stammen uit 2009.

YouTube - Hordes of Chaos

YouTube - Lamb of God - The Passing/In Your Words

Beide zijn best vergelijkbaar met Metallica's Blackened (1986), waarbij die van Kreator nog het meest gelijkenis vertoont imo.

YouTube - Metallica - Blackened

Alledrie de nummers beginnen het album, en alledrie hebben een rustige intro.

Ook heb ik gelijkenis gevonden in de centrale riffs (beiden vanaf ongeveer 55 seconden) in:

Keep Of Kalessin - Judgement (2010)

Exodus - Deathamphetamine (2005)

YouTube - Keep of Kalessin Reptilian - Judgement

YouTube - Exodus - Deathamphetamine

Misschien ver gezocht maar luister maar eens:

Alleen het begin:

Het thema:

Heeft wel iets van een snellere versie van

dix

Allebei reuze bekend. Al valt het niet direct op, er zijn flinke gelijkenissen tussen deze nummers.
Vooral de zanglijnen van Almond doen me hier veel aan Curtis denken. Misschien iets té veel ....

Zo jammer dit... na 7:00 begint dit nummer echt te veel op Dromen zijn Bedrog van Marco Borsato te lijken...

sxesven

Aanvang van de refreintjes van Rival Schools - Travel by Telephone en The Calling - Wherever You Will Go (beide 2001) lijken ook erg op elkaar; moet bij die Rival Schoolsplaat (United By Fate) dus onvermijdelijk direct aan The Calling denken - bummer... Verder niet zo'n denderende plaat, eigenlijk, maar goed.

Degenen die zo nu en dan eens een dvd-tje opzetten zijn met het verzamelen van de lekkernijen ongetwijfeld bekend met de volgende tune:

En echt, altijd als ik het Bafbrein hoor moet ik denken aan de hit van Killing Joke:

Intergalactic Lovers op The Dandy Warhols

YouTube - Intergalactic Lovers - 'Fade Away' (video)
Weet even niet het nummer van hen. Zo goed ken de Dandy Warhols Band niet.

de Dandy Warhols Band... is dat een grap?

dix

Ben recent eens in Pink Floyd gedoken ...
Opvallend hoeveel er in hun repetoire geplunderd is. Dit vind ik haast wel het sterkste voorbeeld.

Inderdaad een mooie folk uitvoering van One of These Days door The Pogues.

Dire Straits heeft dit nummer:

keihard gejat van dit nummer:

Dat nummer van de Dire Straits is echt afgrijselijk. Dat keyboardje moet echt kapot!

Stijn_Slayer
Ja, dat klinkt als een speelgoedje van Bart Smit.

Dat 'woehoe' is al helemaal

Elke keer als ik het hoor verbaas ik me er weer over hoe slecht het is. Echt je reinste bagger. En dat terwijl ik verder eigenlijk niet echt iets heb tegen Dire Straits (al luister ik er ook niet naar).

Het begint nu wel een beetje vervelend te worden dat ik het in korte tijd weer met je eensch moet zijn, Herman, behalve dat ik wel degelijk iets tegen Dire Straits heb, maar toch, goed punt wat betreft Walk of Life.

herman schreef:
Elke keer als ik het hoor verbaas ik me er weer over hoe slecht het is. Echt je reinste bagger. En dat terwijl ik verder eigenlijk niet echt iets heb tegen Dire Straits (al luister ik er ook niet naar).

Tijd voor een 'bad taste' canon? Bij alle donkere vrinden geldt dit zo'n beetje als de ultieme honky song, met phoney honky swing bewegingen. Zet dit er maar eens naast:

Daarentegen blijft Hilversum 3 van Herman van Veen een heerlijk fris liedje. Wordt er nog steeds zo vrolijk van als ik het hoor.

Gerards Dream schreef:
Daarentegen blijft Hilversum 3 van Herman van Veen een heerlijk fris liedje. Wordt er nog steeds zo vrolijk van als ik het hoor.

Oorspronkelijk van BAP uit Köln (iets in de trant van 'k heb je al lang niet meer gezien)

Don Cappuccino schreef:

Dat nummer van de Dire Straits is echt afgrijselijk. Dat keyboardje moet echt kapot!

DjFrankie (moderator)
sisters of Mercy

Ulterior

Goed geluisterd

Dit is wel het ergste geval van plagiaat dat ik ooit in mijn leven heb gehoord. Niet alleen ritmisch maar ook de coupletten zijn knal hetzelfde (beiden waren een grote hit in Vlaanderen).

Dinky Toys - My Day Will Come (1991)

Sam Gooris - Marijke (1992)

Bovendien doen die nummers mij ook denken aan (let ook hier op de coupletten):

Neil Diamond - Cherry Cherry (1966)

Het begin van

doet me steeds denken aan

Rarara, aan wie doet jullie dit denken
Het gehele nummer is gewoon lekker Radiohead en Jeff Buckley gemixt. Maar die intro (Talk Host Show)... Nuja, het klinkt goed, maar toch wel heel frappant.

Blijf er nog bij dat dit nummer

erg is ontleend aan dit nummer:

Zowel de baslijn als de drum vertonen treffende gelijkenis.

Viel mij gisteren op. De intro van The Sea is Dying lijkt wel heel erg op East Hastings van GYBE

YouTube - Steak Number Eight - The Sea is Dying

YouTube - Godspeed You! Black Emperor - East Hastings [HD, full song]

Gast
geplaatst: vandaag om 04:31 uur

geplaatst: vandaag om 04:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.