menu

Muziek / Algemeen / Stemgedrag

zoeken in:
Ik ben hier nou een aantal maanden albums aan het beoordelen, en daarbij hanteer ik voor mezelf een aantal regels:

* ik geef niet minder dan 1 *
* een live-album krijgt maximaal 4 sterren
* ik stem niet op verzamelaars

Nu vroeg ik me af of andere MuMe'ers ook zulke regels voor zichzelf hanteren. Wie?

Ik niet. Ik stem gewoon het aantal sterren dat het album volgens mij waard is, verzamelaar of niet. Maar ik denk dat we al een aantal topics hebben over deze discussie.

JonnieBrasco
Er bestaat al een topic met precies dezelfde naam: Stemgedrag

Dan kan deze dicht. Excuses.

Yak
Roger that.

Bij Pink Floyd - Wish You Were Here (1975):

Inderdaad Ferre, eveneens een jonge leeftijd. En een aantrekkelijke top 10. Een jeugdige met big brains op muzikaal gebied. Juist, ik geef nooit geen 5 sterren voor reguliere albums. Voor compilaties of verzamels doe ik dat soms es maar de reguliere albums blijven de belangrijkste. Is mijn principe. Perfectie bestaat niet hé. Je kan een perfect vinden, maar dit zijn ze nooit. Er is altijd een nummer of een gedeelte van een nummer dat minder is of tis een ditje of een datje. Heel kritisch maar zeker de waarheid. Nog een voorbeeldje: Als je dag in dag uit, telkens opnieuw dezelfde favoriete plaat beluisterd, keer op keer, dan denk ik dat het fameus uw strot uithangt. Waarom dan 5 sterren? Neen, het is gewoon een principe of eigen gedacht zeg maar.

Maar elk is vrij om puntjes te geven hé, de vijfjes trekken nu eenmaal het gemiddelde hoger op.

Danku

Inderdaad, volledig perfect is nooit echt mogelijk.
Maar ik moet een verschil kunnen maken tussen die albums die ik echt zeer goed vindt maar... en tussen die prachtige albums. Daarom geef ik ook vijfen. Minder erg dan personen die opeens besluiten geen halve sterren meer te geven (ik noem geen namen) , lijkt mij.

Persoonlij geef ik nou nooit punten aan compilations, wat u dan weer wel doet.
Het is a piece of cake om de beste songs van een artiest uit te nemen, en dus veel te makkelijk een vijf sterren album te bekomen.
Het feit dat 'de juiste songs kiezen ook een kunst is die gerate moet worden' daarmee ga ik niet akkoord. Het blijft volgens mij wat raar om punten te geven op iets dat niet als geheel is uitgekomen maar samengesteld is...

Back on topic, WYWH:
Prachtig!

Ferre Clabau schreef:
Minder erg dan personen die opeens besluiten geen halve sterren meer te geven (ik noem geen namen) , lijkt mij.

Wat is er mis mee om geen halve sterren meer te geven dan? Halve sterren geven is vooral voor twijfelaars vind ik. Dat is vooral voor mensen die zichzelf nog niet zo goed kennen en nog op zoek zijn naar zichzelf, en dat heeft dan weer niets met de muziek te maken vind ik, want die is al gemaakt en staat al op plaat. Volle sterren geven komt veel daadkrachtiger en zekerder over vind ik. Halve sterren geven is meer iets voor zaadjes eigenlijk vind ik.

je had ook een punten systeem van 0 tot 10 kunnen maken.

ricardo schreef:
(quote)
Wat is er mis mee om geen halve sterren meer te geven dan? Halve sterren geven is vooral voor twijfelaars vind ik. Dat is vooral voor mensen die zichzelf nog niet zo goed kennen en nog op zoek zijn naar zichzelf, en dat heeft dan weer niets met de muziek te maken vind ik, want die is al gemaakt en staat al op plaat. Volle sterren geven komt veel daadkrachtiger en zekerder over vind ik. Halve sterren geven is meer iets voor zaadjes eigenlijk vind ik.

Niks persoonlijks ricardo, maar een 3,5 is gewoon een 7. Ik zie écht niet in waarom ik alleen een 6 of een 8 zou willen geven.

Volg Stijn in deze!

Die halvetjes kunnen een groot verschil maken en zijn wel degelijk van belang, ricardo.
Het is ook totaal niet zo dat ik een halvetje geef wanneer ik twijfel!:
Een 5 voor een album als dit, die prachtig is. Maar een 4,5 voor laat ons zeggen RideTheLightning. Want een 5 is net te veel want de twee puberale songs zijn wat vervelend, maar een 4 is te weinig voor IMO deze sterke emotionele en sfeervolle plaat. En zoals Stijn al zei: dit wordt een gewoon getal op schaal tien.

Ik weet dat ook jij het soms vervelend vindt: een album 2,0 terwijl je weet dat het eigenlijk net een voldoende verdient.

Hopelijk bedoel je met dat zaadje niet: Halvetjes zijn voor personen die op muzikaal vlak nog niet uitgegroeid zijn, en nog moeten leren dat halvetjes onnozel zijn. Dus nog geen bloem.
Want dat zou deels egocentrisch en deels belachelijk zijn, sorry

Ps: Jouw groot voorbeeld, Zappa, : Wees maar zeker dat hij halvetjes zou geven hoor. In tegendeel: Zappa kennende zou hij 0,125 uitdelen...

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Top 10 van 2010:

Midlake is wel vast een fijne ontdekking. En een 2,5 is volgens 'de leer van Harco' ook een voldoende.

Waarom zou 2,5* geen voldoende zijn?
5* = 100%
dus
2,5* = 50% = voldoende
toch?

5* = een 10 op school
2.5* = een 5 op school

Zit ook wat in toch?

Klopt, alleen als je een nul kon geven zou Kemms systeem aangehouden moeten worden.

kemm schreef:
Waarom zou 2,5* geen voldoende zijn?
5* = 100%
dus
2,5* = 50% = voldoende
toch?

Sinds wanneer is 50% voldoende? Er zit 50 % melk in het pak, dat is voldoende voor nog een paar glazen. Ja in die situatie wel. Overigens sloeg die meer op 'de leer van Harco'. Want dat 2,5* voor jou een voldoende kan zijn vind ik best.

Huh? Dat 2,5* een voldoende is, is geen persoonlijke mening, da's gewoon een feit.
Als je op school 50% haalt (of een 5/10) ben je toch net geslaagd? Of ligt dat in Nederland anders?

Punt is dat 2,5 geen 50% is, omdat de schaal van 0,5 tot 5 loopt (zoals in Nederland de schaal van 1,0 tot 10,0 loopt, en je boven een 5,5 bent geslaagd)

Editoor schreef:
Mijn top 50

langdurig werkloos of wat?

Zelfs ik kom dit jaar pas aan 40 albums.

Pas 40? Jeetje...

En Pantha du Prince op 48.Vraag me af hoe vaak die is afgedraaid...

Ik zit nu op 9 die ik helemaal heb afgedraaid (op 2 na allemaal minstens 3 keer) en er zijn er nog een stuk of 10 nu op de markt waar ik wel benieuwd naar ben. Dan heb ik alle dance/electronic die vaak per 12" gaat en niet op MuMe staat niet meegerekend.

Mja, ik vind het een beetje ridicuul om nu al 40 tot 50 albums geluisterd te hebben. Ten eerste kun je ze nooit allemaal deftig hebben beluisterd. Ik heb er nu 8, en heb ze alle 8 zeker 5 keer geluisterd. Zo heb je een goed beeld over de muziek, na 1 luisterbeurt heb je dat niet volgens mij. Maarja, ieder zijn ding.

Poa
Ik vind het vooral zonde. Niet als belediging bedoeld, maar het lijkt zo bijna een sport om zo snel en zoveel mogelijk albums te luisteren.. geniet je er ook nog van?

herman schreef:

En Pantha du Prince op 48.Vraag me af hoe vaak die is afgedraaid...

Alle albums in die top 50 heb ik 1 keer beluisterd.

Tja, iedereen heeft weer zijn eigen manier om naar albums te luisteren. Zo heb je mensen die, als ze een nieuw album beluisteren, ze elke track na +-30 seconden skippen en maar 1 of 2 nummers voledig beluisteren. Ik hanteer mijn eigen luisterstijl waardoor ik het meest luisterplezier heb en zo doet iedereen dat weer op zijn manier. Wat dat betreft is er dan ook niet echt een goede of foute manier. Als het geval zou zijn dat ik albums na herbeluistering vaak omhoog zou waarderen, dan had ik ook zeker vaker dezelfde album opgezet, maar de eerste luisterbeurd is ook gelijk de hoogst mogelijke waardering in 99% van de gevallen. Ik vind het dan dus zonde om ze vaker te beluisteren.

Ik vind het dan dus zonde om ze vaker te beluisteren.

Als je elk album maar 1 keer draait zul je er nooit een band mee creëren. Ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen (veel films kijk ik ook maar 1 keer), maar ik merk toch dat ik veel albums meer ga waarderen na meerdere luisterbeurten.

En wat is de waarde van je stemmen als je alles maar oppervlakkig beluistert?

Heb je ueberhaupt wel eens een album 2 keer gedraaid? Die van je avatar bv?

Maar als je iets heel mooi vindt dan wil je het toch vaker horen?

In mij geval dan maar iets minder kennen maar wel genieten van wat ik ken.

de_nis_ schreef:
Maar als je iets heel mooi vindt dan wil je het toch vaker horen?

Ook een (heel) goed punt.

wijsneus
Ik vind het dan dus zonde om ze vaker te beluisteren.

Als ik albums ook maar één keer zou luisteren, had ik een héél andere stemmenverdeling.

Ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen (veel films kijk ik ook maar 1 keer)

Bij films werkt dat natuurlijk heel anders, een heel ander medium, je kunt het beter vergelijken met lekker eten!

herman schreef:
(quote)

Als je elk album maar 1 keer draait zul je er nooit een band mee creëren. Ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen (veel films kijk ik ook maar 1 keer), maar ik merk toch dat ik veel albums meer ga waarderen na meerdere luisterbeurten.

En wat is de waarde van je stemmen als je alles maar oppervlakkig beluistert?

Heb je ueberhaupt wel eens een album 2 keer gedraaid? Die van je avatar bv?

Ik zal die zin wat meer nuanceren. Ik heb meer honger naar nieuwe muziek dan naar muziek die ik al ken. Ik luister graag naar een cd die ik al ken en haal daar ook genoeg voldoening uit. Het hangt ook van de situatie af. Als ik in de auto zit of op vakantie ben dan luister ik graag naar cd's die ik al ken en heb ik niet zo veel behoefte aan nieuwe muziek. Als ik thuis ben luister ik graag naar muziek die ik nog niet ken en is de behoefte aan muziek die ik al ken niet erg aanwezig.
Het zal je misschien verbazen, maar sommige cd's heb ik wel meer dan 20x gehoord. Ik heb 2,5 jaar in een platenzaak gewerkt en daar kwam het nogal vaak voor dat je een cd 5x achter elkaar of vaker hoord.
Dat je me een oppervlakkige beluisteraar vind, vind ik nogal kort door de bocht. Dat zou dus betekenen dat jij een oppervlakkige iemand bent mbt films, aangezien je ze maar 1x bekijkt.
Je kan er ook anders naar kijken en zeggen dat: Als mensen meerdere malen nodig hebben om een totaalbeeld van de cd te krijgen, dat zij dan blijkbaar de eerste keer niet met genoeg aandacht naar de cd hebben geluisterd.
Aangezien mijn cd speler in mijn auto overleden is, komt het dus steeds minder vaak voor dat ik cd's her beluister.

Mijn avatar heb ik 2,5x beluisterd

Gast
geplaatst: vandaag om 02:31 uur

geplaatst: vandaag om 02:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.