menu

Muziek / Algemeen / Stemgedrag

zoeken in:
avatar van Leptop
Aanvulling, hoewel glad ijs, is dat luisteraars van minder "commodity" georienteerde muziekgenres bewuster met hun muziek bezig zijn. Ze moeten er namelijk naar op zoek. Het is niet overal (vooral vroeger) te vinden en te horen. Zoals zelf: ik luister al jaren geen radio meer (behoudens Radio 1). Ik denk dat bewuste luisteraars ook nieuwsgieriger en (positief) kritischer zijn naar andere muziekgenres.

avatar van Don Cappuccino
Het is logisch dat metal- en progalbums hoog scoren, aangezien dit een niche is en inderdaad vooral de liefhebbers stemmen. Toch moet hier ook bij gezegd worden dat de albums die hoog scoren momenteel ook breed gedragen worden, zo staat Oranssi Pazuzu (de nummer 1 op MusicMeter momenteel van 2020) bijvoorbeeld ook hoog in de RateYourMusic-lijst van dit jaar met een behoorlijk aantal stemmen.

De hoge beoordeling staat ook niet garant voor een hoge positie in de eindejaarslijst, aangezien het publiek veel kleiner is. Dan zal bijvoorbeeld een Fiona Apple met een lager gemiddelde, maar aanzienlijk meer stemmen meer kans maken op een toppositie dan Oranssi Pazuzu.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Je ziet hetzelfde principe ook wel terug in de Top 250 en die is toch niet op basis van stemgemiddelden. Ook relatief veel progrock en metal. Mijn aanname is dat metalfans ook trouwer zijn aan het albumformat dan de gemiddelde popmuziek liefhebber

avatar van B.Robertson
Dacht dat metal weinig hitsingle gericht was, uitzonderingen daargelaten, en singles vooral als promotie dienen. Dan kom je al gauw op albumformaat uit want je vindt je gading niet snel op de radio. Een 'Best Of' van een metalartiest zal ik niet snel aanschaffen, in tegenstelling tot pop onder een brede noemer. Aangezien ik weinig miskopen doe is de waardering gemiddeld goed. Dacht overigens dat ik maar vrij saai stemgedrag vertoon door weinig pieken en dalen.

bennerd
Misschien een brainfart van mijn kant, maar zijn er nog users die het gevoel hebben dat ze meer met hun eigen ratings bezig zijn dan met het beluisteren van muziek? Het begint obsessieve trekjes te vertonen bij mij om mijn stemmen zo correct mogelijk te krijgen voor mijzelf. Het wordt vermoeiend

avatar van Leptop
Ha, dan mag jij nog blij zijn dat we afronden op 0,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.