menu

Muziek / Algemeen / Stemgedrag

zoeken in:
Dat is nog eens een wazige uitspraak, doorsneerock. R.E.M. en Joy Division behoren daar blijkbaar niet toe?

jasper1991 schreef:
Dat is nog eens een wazige uitspraak, doorsneerock. R.E.M. en Joy Division behoren daar blijkbaar niet toe?

Zou het wellicht een vertaling kunnen zijn van mainstream rock a.k.a. middle of the road rock? R.E.M in den beginne: zeker indie; Joy Division: post-punk (new wave, maximaliter). Rock is dan slechts een brede generiek typering. Qua uitspraak had ik van jou eerder "pretentieus" dan "wazig" verwacht en dan had je wellicht een gekregen, nu niet meer dan een

Aan welke bands moet ik dus denken? U2? Whitesnake? Oasis?

(Misschien dat deze discussie trouwens verplaatst kan worden.)

Ik denk dat hij bedoelt bands als Keane, Muse en Snow Patrol.

Ik heb stiekem even naar je top stemmen gekeken. Sorry, kon het niet laten.

Wie goed in blabla's lijstje kijkt, Mjuman, vindt vooral jaren 80 pop die hij niet lust.

Daar behoren volgens hem ook klassiekers van ABC, OMD en Dexy's Midnight Runners bij.
En het lijstje is erg lang en pijnlijk. Ik blijf het bedenkelijk vinden als mensen platen in huis halen
waar ze niet eens de helft van de punten voor over hebben. Users waarvan de helft van hun stemmen
onder de 2,5 gaan. Of ze nu kritisch, controversieel of masochistisch ingesteld zijn.

Het blijft bedenkelijk. Ik heb in ieder geval wat beters te doen.

dazzler schreef:
De nobele blabla was voor mij een onbekende tot ik eens ging kijken
wie er zoal 0,5 sterren uitdeelt aan een aantal van mijn favoriete albums en kijk ...
http://www.musicmeter.nl/user/12/votes/0.5

Ja, ik werd ook een beetje verdrietig van z'n stemmen op 2 Unlimited.

Je bent dus niet eens bij de letter A geraakt.

Zijn lijstje is echt heel lang hoor.

Ik vraag me bij dat soort lijstjes wel altijd af of hij nou echt drie (!) K3 albums in zijn geheel heeft beluisterd...

Ynoskire schreef:
Ik vraag me bij dat soort lijstjes wel altijd af of hij nou echt drie (!) K3 albums in zijn geheel heeft beluisterd...

Jij hebt zeker geen kinderen. Ik heb een stuk of 5 k3 albums wel tientallen malen gehoord. (En een 2-unlimited ook)
Dan heb je ook nog zoiets als vriendinnen/vrienden met een andere muzieksmaak. etc.
(ik verdenk blabla ervan van een relatie gehad te hebben met iemand met een new wave smaak in de jaren tachtig. )

Als "blabla" iets zeer slecht beoordeelt is dat voor mij vaak een reden om er eens naar te gaan luisteren. Zeker als het jaren `80 platen zin die ik nog niet ken.
En als het jazz is en hij stemt hoog, dan ook.
Over smaak valt niet te twisten, maar gebruik maken van iemand met een duidelijke mening kan dus ook.

Oh ik ben best wat aardige platen via Blabla tegengekomen (waaronder waltz for debby, waarvoor dank). Dus ik kan hem best waarderen als user.

En nog gecondoleerd voor de overmatige K3 blootstelling

platedraaier schreef:
Als "blabla" iets zeer slecht beoordeelt is dat voor mij vaak een reden om er eens naar te gaan luisteren. Zeker als het jaren `80 platen zin die ik nog niet ken.
En als het jazz is en hij stemt hoog, dan ook.
Over smaak valt niet te twisten, maar gebruik maken van iemand met een duidelijke mening kan dus ook.

Zeker weten - da's vaker zo met recensies (restaurants, boeken): als een recensie heel negatief is, wil je echt zelf iets zeker stellen, en vooral als het een (restaurant, film) artiest is, waar je eerder iets mee had.

En dat ie Bill Evans - Waltz for Debby prees: nou, nou da's nogal gedurfd. Alhoewel, MuMe wat gedurfd zou zijn is een album van Alpha Blondy écht lovend te bespreken. Voor jazz en bijv. reggae hoef je niet hier te koekelhoeren, kom je elders meer aan je trekken.

Van wat ik me van oude berichten kan herinneren, was blabla wel een rockliefhebber vroeger, maar is dat een stuk minder geworden toen hij zijn hart aan jazz verloor. Wire krijgt nog wel redelijke cijfers van hem, geloof ik.

Jazz is inderdaad schromelijk ondervertegenwoordigd op MuMe. Daarom is het juist zo jammer dat blabla niet meer actief is, want zelfs (voor de hand liggende) klassiekers als Waltz for Debby zijn hier nog te onbekend.

dazzler schreef:
Wie goed in blabla's lijstje kijkt, Mjuman, vindt vooral jaren 80 pop die hij niet lust.
Daar behoren volgens hem ook klassiekers van ABC, OMD en Dexy's Midnight Runners bij.
En het lijstje is erg lang en pijnlijk. Ik blijf het bedenkelijk vinden als mensen platen in huis halen waar ze niet eens de helft van de punten voor over hebben. Users waarvan de helft van hun stemmenonder de 2,5 gaan. Of ze nu kritisch, controversieel of masochistisch ingesteld zijn.
Het blijft bedenkelijk. Ik heb in ieder geval wat beters te doen.

Ben het hier geheel eens. Bij zijn 0,5 beoordelingen staan o.a. ook albums als Kiss me kiss me kiss me van The Cure, More Songs about... van de Talking heads, Parade van Prince, Easter van Patti Smith en Misplaced childhood van Marillion.

0,5 uitdelen aan een album betekent dat je een miskoop hebt gedaan en de cd vervolgens wegzet in een speciaal daarvoor ingericht kastje. Dat je dat eens een keer overkomt is al treurig genoeg. Maar dat je honderden miskopen doet lijkt mij heel sterk.

Het kan natuurlijk nog dat je 2000 rock cd's hebt geërfd terwijl je eigenlijk van klassieke muziek houdt, of in het geval van Blabla avantgardistische jazz.
Maar mocht ik een dergelijke erfenis krijgen en dan andersom, dus 2000 jazz cd's, dan ga ik daar ook niet overal 0,5 zitten uitdelen.

Nou nou nou, wat hebben we weer een gelijk met zijn allen... blabla is hier een lid van het eerste uur en in het begin was het kennelijk nog wel eens wat zuur als iemand net een paar platen toegevoegd had (en dat gebeurde toen nog gewoon met standaardwerken van de Talking Heads, Prince, Patti Smith en Marillion) en blabla meteen een 0,5 aan het gemiddelde toevoegde (je komt nog wel eens een bericht van die strekking tegen als je bij de eerste berichten van sommige albums kijkt).

Nu doet het er gemiddeldetechnisch allemaal vrij weinig meer toe en ligt er wel een samenhangende scorelijst voor degene die daarin geïnteresseerd is. Mooi zo. Hij is in elk geval niet de 40735e gebruiker die niet weet dat de 0,5 t/m 2,5 er ook gewoon zijn om gebruikt te worden.

Bovendien heeft blabla wel eens uitgelegd waarom hij tot die lage waarderingen komt. Hij hield vroeger erg van de muziek die hij nu zo laag waardeert, maar doordat hij enorm into jazz is geraakt, zet hij zijn oude favorieten af tegen de jazzplaten waarvan hij nu zo houdt en dat leidt bij hem tot lage waarderingen.

Ik hoop alleen dat jazz dat niet met mijn huidige favorieten gaat doen...

Casartelli schreef:
Nou nou nou, wat hebben we weer een gelijk met zijn allen... blabla is hier een lid van het eerste uur en in het begin was het kennelijk nog wel eens wat zuur als iemand net een paar platen toegevoegd had (en dat gebeurde toen nog gewoon met standaardwerken van de Talking Heads, Prince, Patti Smith en Marillion) en blabla meteen een 0,5 aan het gemiddelde toevoegde (je komt nog wel eens een bericht van die strekking tegen als je bij de eerste berichten van sommige albums kijkt).

Nu doet het er gemiddeldetechnisch allemaal vrij weinig meer toe en ligt er wel een samenhangende scorelijst voor degene die daarin geïnteresseerd is. Mooi zo. Hij is in elk geval niet de 40735e gebruiker die niet weet dat de 0,5 t/m 2,5 er ook gewoon zijn om gebruikt te worden.

Je bent wel eens sterker geweest met je redeneringen Cas* - ik krijg prompt nl visioenen van een jongen die in de tweede klas van het gym zit - bij Nederlands - en een opstel terugkrijgt; ok opstel was niet zijn sterkste punt. De leraar zegt: "nou Cas, dat was niet best - een 2; ja Cas ook de cijfers 1 en 2 zijn er om gebruikt te worden" Denk dat zo'n moment een heel zuur moment is, dat lang in je geheugen gegrift zal staan. Dit puur vanwege de argumentatie.

Ik heb geen zin om een urenlange discussie te gaan voeren om de becijferingen van Blabla - who the cap fits (wie de schoen past) denk ik dan. Maar met zo'n 180 waarderingen van 0,5* die nogal sterk divergeren, it ain't no miracle

Een beetje je eigen muzikale verleden zwimpeledoppen, lijkt mij niet zo handig, omdat alles met eb en vloed meegaat: 10 jaar geleden vond ik folk even niets en heb ik dat weggedaan, veelal, en van een aantal dingen heb ik spijt als haren op mijn hoofd. Ook al draai je een album maar eenmaal per jaar, houdt het toch waarde - en om mijn part kunnen er jaren tussen liggen.

Zelf geef ik heel weinig negatieve waarderingen - ik zie er het nut niet van in; alleen als ik erom gevraagd word of als iets me aangeraden. Ik heb zoveel muziek in huis die ik nog niet heb gewaardeerd (en waarom zou ik dat ook - dat hele cijfermatige gedoe suggereert meer vastigheid dan het de facto heeft in da real world). Ik zet mensen liever op het spoor van muziek waar ik wat mee heb en waarvan ik denk dat ze het ook kunnen waarderen.

Ondertussen heb ik er al veel meer regels aan gewijd dan ik eigenlijk van plas was -excuses daarvoor.

Voor de mod van dienst: deze hele discussie, hoe aardig ook, hoort waarschijnlijk meer thuis bij het specifieke topic over stemgedrag.

Tja, ik was een beetje kort door de bocht, voornamelijk omdat het me stoort op deze site altijd maar dezelfde klaagzangen (en meestal ook van dezelfde gebruikers) te lezen over mensen die iets meer dan een handvol cijfers onder de 3,0 uitdelen. Ieder zijn manier van stemmen, denk ik dan.

Wat mensen op deze site nog wel eens over het hoofd zien is dat de kracht van een database is dat er verschillende query's op uitgevoerd kunnen worden. Niet alleen kan men zien dat het album van de Talking Heads een 0,5 krijgt van ene blabla, maar men kan ook eens door de stemmenlijst van deze blabla bladeren en er wat afraders uithalen als men elders veel overeenkomsten met hem gevonden heeft... of aanraders als hij vooral verschillen tegenkomt (een punt wat je hierboven zelf al aanhaalt).

Verder biedt het stemmenoverzicht van blabla een tamelijk uniform plaatje met inderdaad een hoop 0,5'en, maar ook alle cijfers erboven worden dankbaar gebruikt. Je komt ook wel eens gebruikers tegen waar alles tussen de 2,5 en de 5,0 ligt, met nog een stapel 0,5'en ernaast. Daar plaats ik dan intern toch meer vraagtekens bij. Persoonlijk ben ik nog meer van de Gausskromme, maar ik heb weinig reden om aan te nemen dat deze cijfers niet weloverwogen geplaatst zijn en een zekere interne consistentie hebben.

Casartelli schreef:
Je komt ook wel eens gebruikers tegen waar alles tussen de 2,5 en de 5,0 ligt, met nog een stapel 0,5'en ernaast. Daar plaats ik dan intern toch meer vraagtekens bij. Persoonlijk ben ik nog meer van de Gausskromme, maar ik heb weinig reden om aan te nemen dat deze cijfers niet weloverwogen geplaatst zijn en een zekere interne consistentie hebben.

Ik verdoe mijn tijd niet aan het beluisteren van kutalbums dus ik kom zelf uit op een nette Gausskromme in de 2,5 tot en met 5,0 categorie. Of is dit ook al iets om vraagtekens bij te zetten?

Ik had nog nooit van blabla gehoord.

Tot ik gisteren eens ging kijken wie er 0,5 uitdeelde aan oa A&M van OMD
en andere favoriete platen van mij. Dan kom je bij mensen uit die een handjevol
0,5 uitdelen en dan zit jouw favoriet daar toevallig tussen. Daar moet je tegen kunnen.

Maar blabla viel op doordat hij echt een hele lange lijst 0,5 stemmen heeft.
En omdat de helft van zijn vele stemmen op de stie onder de helft van de punten gaan.
Dan denk je: heeft hij dat allemaal als luisteraar moeten ondergaan ...

So far so good.

Een uurtje later kwam ik in dit topic een vers geposte quote van blabla tegen
en ik dacht: wat een toeval, hier zul je blabla hebben. Tot voor een uurtje nog nooit
van gehoord en ondertussen tweemaal mijn pad gekruist op de site.

Ik dacht dus: ik ga nu toch maar even posten over zijn stemgedrag.
En nu ontstaat daar zo'n discussie uit, wat niet in mijn bedoeling lag.

Ik wilde enkel zeggen dat ik het bedenkelijk of merkwaardig vond. Meer niet.

Blabla vindt gewoon bijna alle muziek die hij hoort [email protected]#$%t. Hij is wanhopig op zoek naar albums die hij goed vindt, maar welk album hij ook probeert , steeds is het weer [email protected]#$$%t. Zelfs de albums die hij, afgaand op de hoge beoordelingen van Dazz , heeft uitgeprobeerd.....zoiets mss?

Nee, hij heeft alles wat hij goed of zelfs prima vond voordat hij jazz ontdekte drastisch afgewaardeerd. Alleen jazz kan blijkbaar nog maar z'n goedkeuring verdragen. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik vind het een beetje treurig.

Aha, besmet met het elitaire jazz-virus. Dat kan natuurlijk ook

Tot op zekere hoogte begrijp ik het wel. Alleen slaat blabla er wellicht een beetje in door. Sinds ik ben begonnen jazz te luisteren, en met name meer avant-gardistische en experimentele jazz, merk ik wel dat veel andere muziek nu minder indruk maakt of wat 'flauwer' smaakt. Ik heb mijn referentiekader verlegd en dit heeft wel zijn weerslag op mijn beoordeling van wat ik ooit luisterde en wat ik nu luister. Allicht. Dit neemt dit niet weg dat er nog steeds fantastische platen zijn buiten (avant-garde) jazz en experimentele muziek om, alleen heb ik wel het idee dat ik ze nu beter weet te onderscheiden. Een betere smaak zal ik het niet noemen, maar wel een ontwikkelde smaak. Persoonlijk dan he. Misschien omdat ik nu naar andere dingen zoek? Wie het weet mag het zeggen. Maar met een 'elitair jazz-virus' heeft dat niets te maken.

Totaal geen last van. Met het grootste gemak wissel ik de nieuwe Asphyx af met pak hem beet Ascension of Meditations. Het genieten is me er allemaal niet minder om.
Maar laten we wel wezen: muziekbeleving is zo persoonlijk dat je eigenlijk nooit van foute waarderingen kan spreken. De één verheft zijn nieuwe muziekliefde boven alle oude en de ander pakt het er gewoon even bij. Allemaal prima wat mij betreft.

Wrok koesteren tov je eigen muzikale verleden lijkt me zinloos, want geen heden zonder verleden en hoe kan de toekomst lonken met wrok naar je eigen muzikale verleden.

Jazz-virus: poe, poe - 't zal me wat. Ik draai al > 35 jaar jazz. Gek genoeg is het wat minder geworden sinds ik hier div electronic topics heb ontdekt; draai nu veel meer dan voorheen electronics, maar afboeken op jazz ? No way José, net zomin als afboeken op westcoast en folkrock. Met MOR en AOR heb ik nix, nou daar zal je me ook niet vinden. Afboeken op je eigen muzikale verleden - The Sundays zongen het ooit al eens: this is where the story ends

Preaching to the quire dus, want blabla leest vast niet mee en niemand heeft het verder over afboeken.

Desondanks, je wilt toch niet zeggen dat je de ontwikkeling van je smaak niet mag uitdrukken in je beoordeling van een album of artiest? Dat iedere 3, 4 of 5 sterren die je ooit hebt uitgedeeld in steen gegraveerd moet staan, omdat het onderdeel is van je vormingsproces? 0,5 sterren voor iets wat je voorheen geweldig vond, gaat inderdaad ver. Maar met de beste wil van de wereld kan ik geen 4 sterren meer uitdelen aan 2 Brothers on the 4th Floor, terwijl ik dat toch ook ooit echt fantastisch vond. In tegenstelling tot blabla heb ik dus niet gestemd, want ik zou niet weten hoe ik ze nu nog op waarde zou moeten schatten, maar als ik ze nu puur muzikaal zou moeten beoordelen, kwam ik ook niet veel verder dan een ster. Dus blabla's stemmen zijn in die zin nog wel te verantwoorden, als is het zijn keuze geweest om de stem ook daadwerkelijk uit te brengen.
Fantastisch dat je wel al 35 jaar naar jazz luistert. Maar luister je nog steeds naar alle dezelfde platen waar je 35 jaar (of 20, of 10) geleden ook al naar luisterde? Ik neem aan dat je toch ook meer albums en artiesten hebt leren kennen, waardoor je voorgaande ervaringen hebt leren relativeren (en wellicht ook sommige hiervan minder bent gaan waarderen)?

Edit: nog even voor de duidelijk, wat betreft 2 Brothers on the 4th Floor is bij mij ook geenszins sprake van wrok: als ik in de kroeg mijn biertje sta te drinken en de barman besluit for old time's sake Never Alone op te zetten, dan vind ik dat misschien nog wel mooier nu dan toen ik jong was.

Mjuman schreef:
Wrok koesteren tov je eigen muzikale verleden lijkt me zinloos, want geen heden zonder verleden en hoe kan de toekomst lonken met wrok naar je eigen muzikale verleden.

Helemaal mee eens.

Wie zijn wortels loochent, kan niet groeien.

Werd het motto van een klasreünie, 18 jaar na het verlaten van de schoolbanken.

En het deed deugd om te zien hoe de chirurg, de ingenieur, de taalkundige, de computerman,
de verkoper, de leraar en al die anderen weer smakelijk konden lachen om die grappen van toen.

Ik kan er dan weer niet bij dat iedereen hier zo erg over struikelt... Een veranderende smaak is toch gewoon één van de gevolgen van het ontdekken van nieuwe muziek? The Cure en JoyDivision staan hier nu ook op 1,5 en 2 terwijl ze ooit in mijn top 10 stonden... En dat hoeft geenszins te betekenen dat ik een wrok koester... Vind er gewoon weinig meer aan... Het heeft in zekere zijn mijn smaak gevormd, maar dat is geen reden om er nog een hoge score aan te geven als ik het nu gewoon vervelend vind.

Ik ben het heel erg eens met Jelle. Waarom zou je een album dat je nu veel minder weet te waarderen dan vroeger niet een lagere score mogen geven? Uit respect?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:36 uur

geplaatst: vandaag om 03:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.