menu

Muziek / Algemeen / Stemgedrag

zoeken in:
avatar van Yann
Scientist, my point exactly. Behalve dat ik met bepaalde van die platen gewoon weet dat ik er nu überhaupt niet meer voor het eerst naar zou luisteren, maar dat het echt een symptoom is van mijzelf op die leeftijd. Dus zou ik mij bezwaard voelen er nu nog op te stemmen, met de kennis/ervaring van nu. In die zin is 2 Brothers on the 4th Floor misschien wel een slecht voorbeeld. Platen als Continuum van John Mayer daarentegen zijn ook gedaald in achting en dat staat los van leeftijd, maar is echt puur op basis van luisterervaring.

dazzler schreef:
En het deed deugd om te zien hoe de chirurg, de ingenieur, de taalkundige, de computerman, de verkoper, de leraar en al die anderen weer smakelijk konden lachen om die grappen van toen.

Terwijl iedereen dacht 'wat waren we nog jong toen'.

Ik kan ook nog hartelijk lachen als ik weer eens met een oude klasgenoot reminisceer over toen we nog briefjes op de rug van de lerares plakten, maar ik ben toch inmiddels wel zo volwassen dat ik dat nu niet meer zou doen.

Edit: er even vanuit gaande dat je het als een analogie bedoelde.

avatar van dazzler
Yann schreef:
Ik kan ook nog hartelijk lachen als ik weer eens met een oude klasgenoot reminisceer over toen we nog briefjes op de rug van de lerares plakten, maar ik ben toch inmiddels wel zo volwassen dat ik dat nu niet meer zou doen.

Dat bedoelde ik dus helemaal niet.

Wat ik bedoelde is dat we in één vingerknip weer de jongens van toen werden.
Dat we weer konden lachen met de grappen die we toen vertelden, de bijnamen
die we elkaar en de leraars gaven, het imiteren van hun manier van lesgeven.
De domme dingen die we toen deden werden weer heldendaden.

Ik word een beetje nijdig van mensen die neerkijken op hun eigen jeugdjaren.
Zo van, wat waren we nog groen en naief. Niets naïef om vandaag nog steeds een stuk
van die jeugdige droom te koesteren. Niets zo vervelend als het cynisme of de onverschilligheid
waarmee mensen vooral aanwijzen wat ze slecht vinden. Ik geef een voorbeeldje.

Natuurlijk was OMD in mijn jeugd de beste band ter wereld.
En natuurlijk weet ik vandaag dat het niet zo is. Maar als ik Dazzle Ships nog eens draai,
dan sluit ik de ogen en wordt OMD weer even de beste band ter wereld. Dan tank ik mezelf
weer even vol met die jeugdige branie van toen en kan ik er weer even tegenaan.

Brengt me weer bij die users die minutieus gaan aanstippen wat ze slecht vinden,
waar ze zeker niet (meer) mee geassocieerd willen worden. Muziek voor pubers of watjes.
Ik denk dan: schrijf liever eens wat moois bij de platen die je wel goed vindt.

En dat bedoel ik dan algemeen, niet aan het adres van blabla persoonlijk.
Ik ken de brave MuMe collega verder niet. Zijn stemgedrag is louter exemplarisch.

avatar van LucM
Er zijn artiesten en albums die ik vroeger meer wist te waarderen dan nu (Guns n' Roses, Bon Jovi, Linkin Park, Mariah Carey bv.) en het gebeurt soms dat ik mijn stem aanpas (sommige albums kunnen groeiers zijn, andere krimpers). Zo zijn er ook albums die vroeger goed vond maar de tand des tijds niet hebben doorstaan (vele AOR, hitparadepop of nu metal). Anderzijds zijn er ook albums of artiesten waar ik destijds weinig van moest hebben en die ik nu steeds meer waardeer (Nick Cave, Tom Waits).
Als iemand echter zijn stem wijzigt van 5* maar 1* zegt dat meer over de wispelturigheid van die persoon dan over de kwaliteit van het album.

avatar van Yann
Ik begrijp je, dazzler, hoewel je wel degelijk lijkt te bedoelen wat ik weergeef. Het feit dat je het 'domme dingen' en 'die jeugdige droom' noemt, geeft aan dat je nu toch echt in een andere mindset verkeert: een mindset waarin je reflecteert op de tijd van toen. Een mindset waarin je realiseert, zoals je zelf aangeeft, dat OMD niet de beste band ter wereld is. Dat is niet het loochenen van je wortels, dat is enkel erkennen dat je wortels inmiddels dieper en verder reiken.
Maar ik ben het ook tot op zekere hoogte met je eens: precies de reden waarom ik niet op albums van 2 Brothers on the 4th Floor stem. Ik heb geen idee hoe ik de voor mij nostalgische of 'vormende' waarde en de generale muzikale waarde van dergelijke acts tegen elkaar af moet zetten. Echter die jeugdige, vormende periode is betrekkelijk kort (en bovendien het aantal luisteraars waarvoor die specifieke periode 'vormend' is geweest betrekkelijk beperkt).
Naar andere bands (zoals Joy Division en The Cure in het geval van the Scientist) luister je over het algemeen (!) nog niet als je veertien bent. En daarna (vind ik) mag je er toch vanuit gaan - zeker hier op Mume waar de muziekliefhebberij soms al op vroege leeftijd begint - dat je op een gegeven moment genoeg hebt beluisterd om een oordeel te kunnen vellen over een album en dat je dat oordeel ook gerust later, na nog meer luisterervaring, kan en mag herzien zonder dat je daar nog een relativerende 'jeugdigheid' ter grondslag aan moet leggen. Dan is er dus gewoon sprake van een (persoonlijk) ontwikkelde smaak.
(En hoewel ik persoonlijk nog geen stemwijziging van een hoge stem naar 1,5 of 1 ster heb ervaren, kan ik me daar toch wel iets bij voorstellen.)

avatar van orbit
Tsja, dat je muziek in je jeugd hebt leren waarderen zegt natuurlijk niet zoveel over de kwaliteit van die muziek. Dat kan eender een makkelijk hardrock bandje wezen of juist een gerespecteerde altorock band. De enige maatstaf is inderdaad hoe je er vandaag de dag over denkt. Als het nog steeds klikt tussen jou en de muziek uit je jeugd, prima. Als je het inmiddels pathetisch vindt, ook prima. de meeste muziek die ik hoog waardeer heeft weinig met mijn jeugd te maken overigens, als jeugd tenminste de periode van 12-18 is ofzo. Veel muziek die ik toen luisterde luister ik nooit meer, op enkele uitzonderingen na.

avatar van The Scientist
LucM schreef:
Als iemand echter zijn stem wijzigt van 5* maar 1* zegt dat meer over de wispelturigheid van die persoon dan over de kwaliteit van het album.


Heb je ook maar een heel klein beetje de illusie dat ook maar iemands stem iets zegt over de kwaliteit van een album? Stemmen geven toch niets meer weer dan iemands persoonlijke mening over dat album?

Je mag mij best wispelturig noemen, zit ook wel een kern van waarheid in... Maarom dat als argument te gebruiken om mijn stemmen niet serieus te nemen vind ik zeer zwak, mijn stemmen geven daadwerkelijk weer wat ik van de muziek vind net zoals ze dat 6 jaar geleden deden... Ik zou het erg ongeloofwaardig vinden dat iemands smaak in 10 jaar niet verandert... Een persoonlijke ontwikkeling brengt denk ik vanzelf een smaakverandering met zich mee... En bij sommige mensen hier vraag ik me serieus af of ze zich ontwikkeld hebben de afgelopen 20 jaar.. (waarmee ik niet wil insinueren dat ik jou zo iemand vind hoor )

Het enige wat ik me bij jou vaak afvraag is hoeveel je stem nou betekent, als ik in het mume-top2000 topic kijk kom ik maar weinig stemmen lager dan 7 tegen... Op die manier verliezen hoge stemmen in mijn ogen hun betekenis.

avatar van LucM
Natuurlijk kan je muzieksmaak veranderen in de loop der tijd (zo heb ik - ook dankzij MuMe - nieuwe artiesten en albums kunnen waarderen). Ik had het niet over users wiens muzieksmaak is geëvolueerd (dat is bij iedereen het geval). Als ik naar mijn stemmen kijk merk ik dat van behoorlijk wat albums de stemmen zijn gewijzigd (dat is met de meeste users ook het geval). Maar soms merk ik dat een stem van 5* ineens naar 1* of 0,5* is gewijzigd of omgekeerd en dat kan ik moeilijk echt serieus nemen. Iets wat je eerst fantastisch vond vind je plots bagger en omgekeerd.

MuMe is - voor mij - bedoeld om nieuwe interessante artiesten of albums te ontdekken (in die zin is mijn smaak verder ontwikkeld). Het is overigens niet mijn bedoeling op de MuMe top2000 af te kraken (ik vind het niveau hoog al vind ik niet alle nummers goed). Van anderen krijg ik dan weer het verwijt dat ik de huidige top-40 te negatief beoordeel.

avatar van The Scientist
Als het plotseling gebeurt is het iets anders ja, maar daar was bij Blabla volgens mij geen sprake van (ook hoeft het feit dat je het op MuMe in een keer verandert niet te zeggen dat het geen geleidelijk proces kan zijn geweest, mijn stemmen zullen ook niet allemaal up-to-date zijn (al zou het me bij 5* dingen wel verbazen))

avatar van dazzler
Yann schreef:
Een mindset waarin je realiseert, zoals je zelf aangeeft, dat OMD niet de beste band ter wereld is. Dat is niet het loochenen van je wortels, dat is enkel erkennen dat je wortels inmiddels dieper en verder reiken.

Dat vind ik een mooie, eentje om in te lijsten.

avatar van Yann
Ik heb 'm inmiddels ook al op één van de tegeltjes op het toilet gegraveerd, ja.

avatar van vigil
Haal maar van de muur want OMD is stiekem toch wel een van de beste bands ter wereld

avatar van orbit
OMD is verrekte gaaf en vet! Laat dat gezegd en erkend zijn in een gezelschap van kenners

Ozric Spacefolk
In De Site > Algemeen > Het grote feedback / opmerkingen topic:

Om dit soort stemgedrag moet ik toch altijd wel smakelijk glimlachen: http://www.musicmeter.nl/user/6018/votes/0.5

avatar van Onweerwolf
Ozric Spacefolk schreef:
Om dit soort stemgedrag moet ik toch altijd wel smakelijk glimlachen: http://www.musicmeter.nl/user/6018/votes/0.5


Wat is er mis mee dan?

avatar van GrafGantz
Ozric Spacefolk schreef:
Om dit soort stemgedrag moet ik toch altijd wel smakelijk glimlachen: http://www.musicmeter.nl/user/6018/votes/0.5


Ik vind dit verontrustender: http://www.musicmeter.nl/user/2945/votes/

En gewoon al bijna vijftig 2013-albums met 5* waarderen ook

Ozric Spacefolk
Onweerwolf schreef:
(quote)


Wat is er mis mee dan?


Duidelijk een gevalletje van heel veel populaire platen omlaag stemmen. Dat is toch wel duidelijk. Maak me er niet druk om, ik kan er om lachen. Vind het een beetje kinderachtig.

avatar van Onweerwolf
Ozric Spacefolk schreef:
(quote)


Duidelijk een gevalletje van heel veel populaire platen omlaag stemmen. Dat is toch wel duidelijk. Maak me er niet druk om, ik kan er om lachen. Vind het een beetje kinderachtig.


Wat een onzin zeg. Deze user kan die platen toch gewoon niet goed vinden?

Hij heeft ongeveer net zo veel eveneens populaire platen het maximaal aantal stemmen gegeven.

Ozric Spacefolk
Sorry hoor? 0,5 *, dat geef je toch uberhaupt niet weg.

Maar prima als jij het onzin vindt. Ik vind het grappig, dat users de site toch nog gebruiken om muziek die ze niet leuk vinden, af te kraken.

avatar van Onweerwolf
Ozric Spacefolk schreef:
Sorry hoor? 0,5 *, dat geef je toch uberhaupt niet weg.


De mogelijkheid staat er toch niet voor niets?

Maar prima als jij het onzin vindt. Ik vind het grappig, dat users de site toch nog gebruiken om muziek die ze niet leuk vinden, af te kraken.


Ja, want je mag alleen praten over en stemmen op muziek die je goed vindt.

avatar van wizard
Wellicht heeft die gebruiker een andere manier van stemmen gehanteerd dan gebruikelijk op MuMe door bijvoorbeeld zijn eigen albums die hij het minste vindt een 0,5* te geven en de beste 5* zodat hij een relatieve schaal heeft, of wellicht heeft hij de muziek die zijn vriend(in) thuis grijs draait ook allemaal een stem gegeven, terwijl hij het echt niks vindt...

avatar van Sanvean
Ik wist niet waar ik het anders moest vermelden, dus dan maar even hier.

Hoewel ik al vanaf het begin van de site aanwezig ben op MuMe, ben ik nooit veel bezig geweest met stemmen. Niet alleen heeft het me nooit zo geinteresseerd (niet zoveel als op moviemeter i.i.g.), maar ook ben ik misschien niet echt de juiste persoon om te stemmen omdat mijn luistergedrag misschien niet echt geschikt is daarvoor.

Ik luister, als ik al muziek luister, wat soms heel veel en soms totaal niet het geval is (soms wekenlang heel veel, daarna wekenlang totaal niets, buiten mijn MP3/smartphone dan), namelijk nauwelijks complete albums.

In plaats daarvan zet ik, zeker thuis, de muziek bijna altijd op shuffle.

Mede daarom heb ik nooit veel gestemd op albums hier:
Meestal luister ik een album dat ik net heb gekocht/gedownload één of twee keer (hele goede albums wel vaker, maar dat zijn echt uitzonderingen), en daarna gaat het album samen met mijn andere muziek in de shuffle modus.

Met andere woorden, ik doe niet echt veel moeite om albums (uitgezonderd dus degene die ik écht heel goed vind, en dat zijn er nog wel een paar gelukkig) echt heel goed te leren kennen.
Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik nauwelijks stem op albums.

Ik hou ook gewoon teveel van de shufflemodus, ik hoor graag alles door elkaar of althans, niet een uur lang dezelfde artiest.

Hoe dan ook, ik zal eens kijken of ik nog wat kan gaan stemmen want ik ken uiteraard genoeg muziek.

Geen idee waarom ik dit vermeld eigenlijk, maar nu weet je i.i.g. waarom ik meer dan 500 toevoegingen op mijn naam heb staan en "maar" iets meer dan 200 stemmen.

avatar van Rudi S
Sanvean schreef:
I
Hoe dan ook, ik zal eens kijken of ik nog wat kan gaan stemmen want ik ken uiteraard genoeg muziek.


Laat je stem niet verloren gaan, wees blij dat het mag en kan

avatar van chevy93
http://www.musicmeter.nl/user/15238/votes/0.5

Opvallende stemverdeling..

Let ook op de 0,5* voor de laatste twee delen van Harry Potter (door Alexandre Desplat), terwijl hij alle overige Harry Potter-delen (door John Williams) een 5,0* geeft.
edit: En toen Nicholas Hooper de soundtrack mocht maken, vond hij dat ook een 0,5* waard.
John Williams-fanboy much?

Verder heeft hij blijkbaar de moeite genomen om het hele oeuvre van Nick & Simon te beluisteren (0,5*), maar die van Marco Borsato vindt hij te gek (5,0*).

Sorry hoor, maar dit soort stemgedrag vind ik echt te kinderachtig voor woorden...

avatar van deric raven
Misschien een P.M. naar Jordy sturen met de vraag of er geen 0,5 of 5,0 stemmen meer mogen worden uitgedeeld.
Volgens mij is het een lastige aanpassing, maar wel te doen.
Mininaal 1,0 stem, maximaal 4,5 stemmen.

buizen
herman schreef:
Ik word er persoonlijk heel moe van om steeds maar weer nieuwe dingen te luisteren.


Haha.

buizen
Goh, dit topic nog niet eerder ontwaard. Gelukkig gaat het niet over politiek.

Ik stem gewoon recht uit het hart, niks regels als "live-album nooit hoger dan een 4" of "geen enkel album lager dan een 1".
Ach, en zo heel erg bezig met dat waarderen ben ik nu ook weer niet en stem eigenlijk redelijk vaak aan de wat hoge kant. Als ik het stemmen zeer serieus zou nemen zou ik een decimaalstelsel tot op de tiende nauwkeurig wensen. Nu hebben meerdere albums bijv. een 4,5 gekregen terwijl ik die onderling toch wel in kwaliteit of schoonheid vindt veschillen. De ene 4,5 zou eigenlijk een 4,7 moeten zijn en de andere een 4,4.

Wat ik lastig vind zijn albums die je vanaf de geboorte (van het album, niet je eigen geboorte) hebt meegemaakt in bijv. - zeg - 1983 en van bands waar je toen in die tijd ook concerten van hebt bezocht en helemaal te gek vond maar die anno 2014 toch wat gedateerd zijn.
Hoe moet je dat nu beoordelen? Dergelijke albums bespreek ik dan ook liever niet (vermijdingsgedrag), haha.

avatar van T.A.
In De Site > Gebruikers > Stemmen:

Ik heb soms het idee dat metal-fans veel hogere cijfers aan albums geven dan andere muziekliefhebbers. Ben ik de enige die dit opmerkt? Ik zit nu bijv. de Toplijst 2020 te bekijken, waar in de top 15 relatief veel metal-albums staan. Kunnen we hen niet oproepen wat realistischer te stemmen? Of heeft MuMe heel veel metalfans?

avatar van aERodynamIC
Denk dat het wel te verklaren is. Veel nieuwe (en goede releases) trekken eerst de 'fanboys' en die stemmen meestal wat hoger. Daarna komt de tweede grote golf vanaf 20 stemmen en gaat het naar beneden. Bij metal albums zie je dat niet zo gebeuren, in de toplijst van 2020 ook niet. Na die 20 stemmen grens komen er niet veel stemmers meer bij waardoor het hoge gemiddelde blijft staan.

Metal schrikt op voorhand al af dus zal niet die 'tweede golf' aantrekken, waar dat bij andere genres wel gebeurt en dan vinden mensen het allemaal maar zo zo en daalt het gemiddelde.

Ik denk dat je het hier een beetje moet zoeken

avatar van Onweerwolf
De enige logische verklaring hier is natuurlijk dat metal superieur is aan andere genres.

avatar van Barney Rubble
aERodynamIC schreef:

Metal schrikt op voorhand al af dus zal niet die 'tweede golf' aantrekken, waar dat bij andere genres wel gebeurt en dan vinden mensen het allemaal maar zo zo en daalt het gemiddelde.)

Ik denk dat dit het geval is. Het genre trekt waarschijnlijk gemiddeld genomen mensen die al liefhebber zijn. Vermoed dat voor Hip-Hop iets vergelijkbaars geldt. Ken voldoende mensen die op voorhand geen van beide genre's een kans willen geven.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.