Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
2
geplaatst: 13 mei 2018, 16:10 uur
alexspyforever schreef:
Hey Ward
Ik wilde gewoon even dag zeggen, je bent een van de weinige die ik van MoMe ken
Ik wilde eigenlijk op MOMe ook iets zeggen over ESF maar dat topic is daar zo dood als een pier en zal daar toch in dovemansoren vallen.
Het ESF is een fijne afwisseling tussen de horrorfilms ? Al dacht ik bij de opening van Oekraïne nog dat ik een foute horror zat te kijken.(quote)
Hey Ward
Ik wilde gewoon even dag zeggen, je bent een van de weinige die ik van MoMe ken

Ik wilde eigenlijk op MOMe ook iets zeggen over ESF maar dat topic is daar zo dood als een pier en zal daar toch in dovemansoren vallen.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 16:59 uur
Zo, ik ben ook weer bijgelezen. Het was weer een heel leuke editie, en de voorpret hier is altijd ontzettend leuk. Volgend jaar gewoon weer!
Israël is niet mijn winnaar, maar ik kan ermee leven. Het had een stuk erger gekund met bijv. Cyprus of Zweden. Ik moest echt wel even hard lachen toen Zweden zo weinig televote punten kreeg.
Zoals ik al eerder hier voorspelde is Oostenrijk een echt juryliedje gebleken. Radiovriendelijke popliedjes met goede vocals en degelijke staging scoren de afgelopen jaren als een malle bij de jury, dus de nummer 1 positie verrast me niet. Op die manier ook een mooie derde plek behaald.
Nederland had wat mij betreft wel hoger verdiend, maarja, die act. Het kwam gewoon echt niet goed over op die manier. Er had meer ingezeten. Waylon deed het zelf wel echt heel goed.
Ook interessant is dat enkele favorieten van de bookies het niet hebben waargemaakt: Noorwegen, Frankrijk, Ierland. Ik had zeker die laatste echt wel hoger verwacht gezien de goede startplek en het contrast met de liedjes eromheen.
Italië zo goed bij de televote vond ik ook een welkome verrassing. Ik had eerder verwacht dat de jury hiervoor zou gaan, maar net als met Il Volo is deze inzending om onbegrijpelijke redenen totaal niet in de smaak gevallen.
Israël is niet mijn winnaar, maar ik kan ermee leven. Het had een stuk erger gekund met bijv. Cyprus of Zweden. Ik moest echt wel even hard lachen toen Zweden zo weinig televote punten kreeg.

Zoals ik al eerder hier voorspelde is Oostenrijk een echt juryliedje gebleken. Radiovriendelijke popliedjes met goede vocals en degelijke staging scoren de afgelopen jaren als een malle bij de jury, dus de nummer 1 positie verrast me niet. Op die manier ook een mooie derde plek behaald.
Nederland had wat mij betreft wel hoger verdiend, maarja, die act. Het kwam gewoon echt niet goed over op die manier. Er had meer ingezeten. Waylon deed het zelf wel echt heel goed.
Ook interessant is dat enkele favorieten van de bookies het niet hebben waargemaakt: Noorwegen, Frankrijk, Ierland. Ik had zeker die laatste echt wel hoger verwacht gezien de goede startplek en het contrast met de liedjes eromheen.
Italië zo goed bij de televote vond ik ook een welkome verrassing. Ik had eerder verwacht dat de jury hiervoor zou gaan, maar net als met Il Volo is deze inzending om onbegrijpelijke redenen totaal niet in de smaak gevallen.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 17:04 uur
Ja Waylon mag België nog dankbaar zijn om de 12 punten of hij had nog minder televote punten gekregen.
0
Martial
geplaatst: 13 mei 2018, 17:17 uur
stoepkrijt schreef:
het extreem bizar lage aantal punten voor Zweden. De uitvoering was echt retestrak! Zou de Zweden-moeheid hebben toegeslagen?
het extreem bizar lage aantal punten voor Zweden. De uitvoering was echt retestrak! Zou de Zweden-moeheid hebben toegeslagen?
Snapte ik ook niks van eerlijk gezegd, maar ja het publiek en stemmen en de wansmaak het kwam weer allemaal bijeen

0
geplaatst: 13 mei 2018, 17:27 uur
Nog even mijn eindoordeel:
1. Estland
2. Portugal
3. Italië
4. Bulgarije
5. Litouwen
6. Hongarije
7. Moldavië
8. Slovenië
9. Tsjechië
10. Oostenrijk
11. Spanje
12. Israël
13. Frankrijk
14. Oekraïne
15. Albanië
16. Cyprus
17. Ierland
18. Australië
19. Nederland
20. Duitsland
21. Finland
22. Noorwegen
23. Zweden
24. Verenigd Koninkrijk
25. Denemarken
26. Servië
De top-2 was mooi en de zeven nummers erachter waren ook nog prima liedjes. Uiteindelijk ook wel blij met de winnaar.
Mijn twee favorieten sneuvelden al in de halve finale ?
1. Estland
2. Portugal
3. Italië
4. Bulgarije
5. Litouwen
6. Hongarije
7. Moldavië
8. Slovenië
9. Tsjechië
10. Oostenrijk
11. Spanje
12. Israël
13. Frankrijk
14. Oekraïne
15. Albanië
16. Cyprus
17. Ierland
18. Australië
19. Nederland
20. Duitsland
21. Finland
22. Noorwegen
23. Zweden
24. Verenigd Koninkrijk
25. Denemarken
26. Servië
De top-2 was mooi en de zeven nummers erachter waren ook nog prima liedjes. Uiteindelijk ook wel blij met de winnaar.
Arrie schreef:
Mijn favoriet is laatste geworden. ?
Mijn favoriet is laatste geworden. ?
Mijn twee favorieten sneuvelden al in de halve finale ?
0
Onweerwolf
geplaatst: 13 mei 2018, 17:32 uur
Porcupine Head schreef:
Ik heb zojuist de fout gemaakt om de reacties onder een YouTube-filmpje over de uitslag van het songfestival te bekijken. Ff een samenvatting: veel haat voor Israël, onder meer vanwege de politieke lading bij zowel het nummer zelf als de Thank-you-speech van Netta (hiermee doelend op haar opmerking dat het songfestival volgend jaar in Jeruzalem zal zijn) en verder omdat Israël geen Europees land is (eenzelfde reden waarom ook Australië veel haat krijgt). Daarnaast kom ik ook tegen dat het nummer irritant is, waar ik nog wel in kan komen. Maar dat wordt dan vervolgens op zo'n passief agressieve manier gebracht dat ik al snel de neiging heb om door te scrollen. Zulke reacties kwam ik ook al tegen op een andere social media site. Ik word er misselijk van.
Ik heb zojuist de fout gemaakt om de reacties onder een YouTube-filmpje over de uitslag van het songfestival te bekijken. Ff een samenvatting: veel haat voor Israël, onder meer vanwege de politieke lading bij zowel het nummer zelf als de Thank-you-speech van Netta (hiermee doelend op haar opmerking dat het songfestival volgend jaar in Jeruzalem zal zijn) en verder omdat Israël geen Europees land is (eenzelfde reden waarom ook Australië veel haat krijgt). Daarnaast kom ik ook tegen dat het nummer irritant is, waar ik nog wel in kan komen. Maar dat wordt dan vervolgens op zo'n passief agressieve manier gebracht dat ik al snel de neiging heb om door te scrollen. Zulke reacties kwam ik ook al tegen op een andere social media site. Ik word er misselijk van.
Er is elk jaar veel haat voor de winnaar. Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 18:42 uur
Joy4ever schreef:
Gelukkig biedt Dries Roelvink zich al aan voor volgend jaar.
Gelukkig biedt Dries Roelvink zich al aan voor volgend jaar.
Ik kende de man niet. Dus even opgezocht, maar dat had ik beter niet gedaan
. Dan nog liever Jan Smit, Frans Bauer of Nick & Simon.Dat is zoals De Romeo's zich ook telkens ongevraagd aanbieden om voor Vlaanderen te gaan.
4
geplaatst: 13 mei 2018, 19:12 uur
"Vorig jaar won een mooi liedje, nu een vrouw die een kip nadoet, een paar jaar geleden won een vrouw met een baard. Het is jammer dat rariteit nog steeds de hoofdmoot is. Vroeger had je geweldig mooie liedjes, nu heb je die nog maar af en toe."
Ik vind dit soort citaten van Waylon overigens vrij storend. Dit hoor ik wel vaker om me heen. Waylon lijkt juist degene die niet verder kan kijken dan de ‘rare’ act, aangezien zowel Conchita Wurst als Israel gewoon een goed in elkaar gezet nummer bij hun ‘act’ hebben.
Ik vind dit soort citaten van Waylon overigens vrij storend. Dit hoor ik wel vaker om me heen. Waylon lijkt juist degene die niet verder kan kijken dan de ‘rare’ act, aangezien zowel Conchita Wurst als Israel gewoon een goed in elkaar gezet nummer bij hun ‘act’ hebben.
0
Onweerwolf
geplaatst: 13 mei 2018, 19:36 uur
Ach ja, in principe is het hetzelfde verhaal als wat die Portugees vorig jaar had met z'n 'real music' geleuter. Van Israël zou je nog kunnen zeggen dat het niet je smaak is omdat het té modern is maar de klassieke ballad van Wurst destijds was exact de muziek die het tientallen jaren geweldig goed deed op het ESC. Het is gewoon afgunst en dan een reden zoeken om die te rechtvaardigen.
Hij wil trouwens om de 4 jaar gaan meedoen met het ESC. Doe maar niet. Hoewel ik vond dat hij het verbazingwekkend goed deed in zowel de semi als de final ben ik nu wel echt klaar met z'n muziek.
Hij wil trouwens om de 4 jaar gaan meedoen met het ESC. Doe maar niet. Hoewel ik vond dat hij het verbazingwekkend goed deed in zowel de semi als de final ben ik nu wel echt klaar met z'n muziek.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 19:41 uur
Ik vond zijn nummer goed, maar vind hem wel zeer arrogant alsof hij de enige goede zanger is.
1
geplaatst: 13 mei 2018, 19:49 uur
Sobral (de winnaar van vorig jaar) had denk ik vooral ingespeeld op het medelijden gevoel van de kijker, hartlijder en kijk hij doet het toch maar. Hij was al zuur toen Cyprus en Israel nu tot de favorieten behoorden; afgunstig dat zijn overwinning geen terugkeer naar de rustigere ballads van vroeger betrof maar misschien eerder een uitzondering. Net als films en games, evolueert muziek ook en spektakelwaarde in de vorm van visuele aspecten en dans hoort er nu ook (al lang) bij. Ziek of niet ziek zo een persoon mag van mij een voetnoot blijven in de eurovisie song geschiedenis.
4
geplaatst: 13 mei 2018, 19:49 uur
Ward schreef:
"Vorig jaar won een mooi liedje, nu een vrouw die een kip nadoet, een paar jaar geleden won een vrouw met een baard. Het is jammer dat rariteit nog steeds de hoofdmoot is. Vroeger had je geweldig mooie liedjes, nu heb je die nog maar af en toe."
Ik vind dit soort citaten van Waylon overigens vrij storend.
Ik vind dit soort citaten van Waylon overigens vrij storend.
Dat vond ik ook. Juist Waylon die heel puur zou gaan dit jaar (alleen op het podium met een gitaar en meer niet) komt met een rariteit: spastisch en agressief dansende Afrikaanse kerels. Maar nee, dat was kunst, dat zijn outlaws enzovoort. Nee, Waylon. Voor Europa was dit een kermisact. Ik snap oprecht niet dat er niemand om hem heen gezegd heeft dat dit nu precies het tegenovergestelde is van waar hij zogenaamd voor staat. En dan roepen dat niemand hem begrijpt. Ja doei, dat kan je dan ook van Netta en consorten zeggen. Ook die hadden een bedoeling met hun optredens.
Ik heb geen moeite met 'real music geleuter', maar hou je er dan ook aan. Graag zelfs.
Overigens vond ik de interval-act van Salvador veruit het beste nummer van de avond, dat bezorgde me echt kippenvel (om maar bij het thema te blijven).
1
geplaatst: 13 mei 2018, 20:37 uur
Volgend jaar Martin Garrix voor de beats, Anneke van Giersbergen voor de zang en Hans Klok voor de visuele aankleding, misschien met een circusact met van die touwen aan het plafond, een soort van Cirque du Soleil iets.
Ik weet niet of het gaat scoren, maar valt wel iets gaafs van te maken.
3
geplaatst: 13 mei 2018, 20:41 uur
Ward schreef:
100% mee eens maat.
Ja, beetje zoals op de Vlaamse TV waar ze zoiets hadden van dat onze inzending er absoluut bij moest zijn. Sorry maar ik zag een middelmatig nummer, foute kledingkeuze en een statische act van Sennek en vond het terecht dat ze niet doorging naar de finale. Hoe je het ook draait of keert nationalisme speelt toch een rol. Aan de andere kant nam zij het wel sportief op, ontgoocheld uiteraard maar zei ook dat ze hoopte niet te veel mensen ontgoocheld te hebben. Die bescheidenheid vond ik wel mooi.
Waylon kende ik eigenlijk helemaal niet tot gisteren maar had al zo een gevoel dat de arrogantie er af droop.
Ik had vroeger misschien ook wel vaker het commentaar dat het teveel om de show ging en daarom het met heel matige interesse volgde de afgelopen 15 jaar. En te bedenken dat 20 jaar geleden een winnend lied als dat van Diva van Dana International zo ophef maakte (vooral omwille van haar transgender zijn en nadien die pluimenjurk die ze dan droeg bij het 2de optreden) en ik vond het zalig om eindelijk eens iets te krijgen dat bij mij lang bleef hangen. Ik vind het nog steeds een fijn nummer. Nu zal zo een lied en act helemaal geen wenkbrauwen meer doen fronsen en de vakjury van nu zal daar ook weinig punten aan geven. Bij de televoters ofwel heel goed ofwel middenmoot, denk ik. Ook de Ierse winnares van 1995 met het keltische klinkende The Voice vind ik nog een van de mooiste, een heel andere stijl dan Diva.
Ik wil maar zeggen er is niks mee dan met de tijd mee gaan in elk aspect. Diversiteit is belangrijk, als het allemaal rustige songs zouden zijn zou het een slaapverwekkende vertoning zijn. Zelfs vroeger (ik spreek van late jaren 80 vroege jaren 90) kreeg ik wel vaker te horen dat er al veel nummers op elkaar leken en dat het te weinig swingde. Dus wat bedoelen ze dan precies met vroeger? Zoek maar eens op youtube naar de enige Belgische winnaar Sandra Kim in 1986, als ik denk ah heeft J'aime la Vie ooit gewonnen, hoe is het mogelijk
Of 2 jaar eerder Diggeloo Diggeley van Zweden geweldige muziek, I don't think so.Mijn favoriete Belgische inzending is trouwens het folknummer Sanomi van Urban Trad (2003) waar ze 2de mee werden, en ook echt Belgisch omdat er zowel Vlamingen en Walen in het ensemble zaten. 5 jaar later probeerde de folkgroep Ishtar het voor België met O Julissi maar strandde kansloos in de halve finale. Ook geen slecht nummer maar toch iets te vrolijk en te weinig echte folk.
Conclusie: ik heb veel te lang als een oude zak gedacht die niet mee wil met de tijd en ga volgende keer het net als gisteren op me af laten komen.

1
geplaatst: 13 mei 2018, 20:58 uur
Ik heb daar ook geen moeite mee met "real musci geleuter", maar dan moet je er inderdaad zelf aanhouden.
Kermisacts hebben er ook altijd bijgehoord op het songfestival. Liedjes als Papa Pingouin of Dschinghis Khan vallen ook onder die noemer.
Ik heb eerder het gevoel dat hij een slechte verliezer is. Dan moet je misschien niet meedoen aan een wedstrijd.
Het leuke van het songfestival is dat er voor elks wat wils is. En dit jaar wint de kermisact en volgend jaar misschien weer een kwalitatieve song. Ach ik lig er niet wakker van en laat de mensen maar zeuren. Ik heb weer met volle teugen genoten van deze editie en van alle classics die ik op mijn IPOD heb staan. Nu nog even afkicken zodat ik niet in een PED (Post Eurovisiesongfestival Depressie) raak.
Gaan we hier ook Eurovision Asia bespreken? Of hebben jullie daar geen zin in?
Kermisacts hebben er ook altijd bijgehoord op het songfestival. Liedjes als Papa Pingouin of Dschinghis Khan vallen ook onder die noemer.
Ik heb eerder het gevoel dat hij een slechte verliezer is. Dan moet je misschien niet meedoen aan een wedstrijd.
Het leuke van het songfestival is dat er voor elks wat wils is. En dit jaar wint de kermisact en volgend jaar misschien weer een kwalitatieve song. Ach ik lig er niet wakker van en laat de mensen maar zeuren. Ik heb weer met volle teugen genoten van deze editie en van alle classics die ik op mijn IPOD heb staan. Nu nog even afkicken zodat ik niet in een PED (Post Eurovisiesongfestival Depressie) raak.
0
Onweerwolf
geplaatst: 13 mei 2018, 21:33 uur
Cerclezot schreef:
En dit jaar wint de kermisact en volgend jaar misschien weer een kwalitatieve song.
En dit jaar wint de kermisact en volgend jaar misschien weer een kwalitatieve song.
Het punt is dat 'kermisact' geen kwaliteit uitsluit. Dat is nou precies wat er vervelend is aan het geleuter van mensen zoals Waylon en Die Portugees; die suggestie dat zij 'beter' zouden zijn dan anderen omdat ze muziek maken in een klassiekere stijl en geen opmerkelijke act hebben.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 21:49 uur
Cerclezot schreef:
Ik heb daar geen zin in nee, dat laat ik aan me voorbij gaan (zag dat Australië daar ook meedoet).
Ik kijk ook niet naar het Junior Eurovisie Song Festival. Eén festival per jaar is meer dan genoeg. Ik ben vandaag al weer helemaal terug in mijn normale muziekmodus en zo hoort het voor mij. Eind december als het eerste land met zijn keuze komt bloeit het langzaam weer op om vervolgens in april en begin mei vol gas te gaan. Lijkt mij meer dan genoeg toch?!

1
geplaatst: 13 mei 2018, 21:55 uur
Ik ga zelf denk ik wel Eurovision Asia kijken dit jaar om te zien wat het is. Als ik het niets vind, ben ik er ook gauw klaar mee.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 21:56 uur
Ik ga vanaf morgen ook weer terug tijd maken voor andere muziek waar de voorbije maanden geen tijd voor was. Maar merk toch dat ik het jaar na jaar moeilijker vind om te aanvaarden dan het songfestival voorbij is.
Ik ga het wel een jaartje proberen omdat ik naar bepaalde landen wel benieuwd ben. En dan zien we wel.
Maar alle begrip voor je mening.
Junior laat ik ook aan mij voorbij gaan.
Ik ga het wel een jaartje proberen omdat ik naar bepaalde landen wel benieuwd ben. En dan zien we wel.
Maar alle begrip voor je mening.
Junior laat ik ook aan mij voorbij gaan.
1
Onweerwolf
geplaatst: 13 mei 2018, 22:05 uur
Ik ben zeker wel geïnteresseerd in Asiavision vooralsnog.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 22:35 uur
Onweerwolf schreef:
Het punt is dat 'kermisact' geen kwaliteit uitsluit. Dat is nou precies wat er vervelend is aan het geleuter van mensen zoals Waylon en Die Portugees; die suggestie dat zij 'beter' zouden zijn dan anderen omdat ze muziek maken in een klassiekere stijl en geen opmerkelijke act hebben.
(quote)
Precies dit.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 22:43 uur
deric raven schreef:
Volgend jaar Martin Garrix voor de beats, Anneke van Giersbergen voor de zang en Hans Klok voor de visuele aankleding, misschien met een circusact met van die touwen aan het plafond, een soort van Cirque du Soleil iets.
Ik geloof niet dat Martin Garrix dit gaat doen. Ik weet niet hoeveel er voor een deelnemer aan het Songfestival te verdienen is wat betreft geld, maar ik gok dat het niet in de buurt komt van wat hij zou verdienen als hij al die tijd die hij eraan kwijt is besteedt aan reguliere optredens. Ten tweede hebben artiesten er dan nog vaak wat bij te winnen omdat ze een groter publiek kunnen bereiken, maar Garrix heeft echt al een grote internationale bekendheid. De enige reden dat Martin Garrix het wellicht zou doen is als hij al een affiniteit met het Songfestival zou hebben en hij het oprecht heel leuk zou vinden, maar dan zou ie zich al aangeboden hebben, denk ik? Maar verder heeft het hem veel te weinig te bieden.
Overigens, we roepen elk jaar weer dat we een dj moeten sturen, maar Polen heeft dit jaar laten zien dat een dj op het podium al snel een suffe vertoning is. Laat iemand als Garrix het produceren, dat is prima (en dan hoeft ie er ook niet bij te zijn), maar stuur geen dj het podium op. Maar misschien bedoel je dat ook: Garrix levert gewoon een instrumentale track af. Dat is wel een idee.
Overigens hebben we zat productioneel talent in Nederland, als we een modern klinkende song willen brengen.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 22:53 uur
Garrix als leverancier van de beats en productie, een soort van co-writer, maar op dat gebied zijn er zeker meer kandidaten.
Die DJ van Polen was suf, Garrix weet wel het publiek te bespelen, toch wel een groot verschil.
Nederland heeft op muzikaal gebied internationaal bekendheid qua naam wat betreft DJ's (niet te verwarren met 3JS, spreek je bijna hetzelfde uit), en dat weten ze in Europa ook wel, waarom dit talent niet benutten.
Voor Garrix kun je in principe ook een andere naam invullen.
Die DJ van Polen was suf, Garrix weet wel het publiek te bespelen, toch wel een groot verschil.
Nederland heeft op muzikaal gebied internationaal bekendheid qua naam wat betreft DJ's (niet te verwarren met 3JS, spreek je bijna hetzelfde uit), en dat weten ze in Europa ook wel, waarom dit talent niet benutten.
Voor Garrix kun je in principe ook een andere naam invullen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.