MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
13. Noorwegen: Margaret Berger - I Feed You My Love

Een lekker hard intro schudt de opoe's uit Rusland van vorig jaar gelijk wakker (zouden ze nog wel leven eigenlijk?!) en het moge duidelijk zijn dat Noorwegen met een fris en hip nummer op de proppen komt. Een klein beetje van Björk en een snufje van t.A.T.u. zou genoeg moeten zijn om het land naar de finale te laten doorstoten. Als we de polls mogen geloven gaat dat met groot gemak gebeuren want Margaret doet zeker mee in de strijd om als winnaar uit de bus te komen.
Toch weet ik niet zeker of dat gaat lukken want ergens borduurt Noorwegen wel een beetje voort op het succes van Zweden vorig jaar en zou het zomaar tijd voor wat anders kunnen zijn.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan hoeft het land zich zeker niet te schamen voor deze prima inzending.

Een nummer dat in persoonlijke lijstjes ook vaak hoog scoort. In die van mij was het een beetje afgezakt maar ik moet zeggen dat ik hem weer meer begin te waarderen. Qua productie heeft het inderdaad wel wat weg van nummers van t.A.T.u., een act die ik zelf erg waardeer (vooral door de sterke producties). Ook Bjork herken ik hier wel in terug. De vergelijking met 'Euphoria' zie ik echter niet helemaal. Absoluut geen schande als dit zou gaan winnen en het mag dan wat mij betreft daarna ook nog eens een hit worden.
Cijfer : 7.5 (heel dicht tegen de 8 )

13. Noorwegen: Margaret Berger - I Feed You My Love
Ik zie geen gelijkenissen met het winnend nummer van vorig jaar, het is toch vrij eigenzinnig (de vergelijking met Björk kan ik best begrijpen). Dit moet vrij hoog kunnen scoren.
Cijfer: 7

Je hoort mij ook niet zeggen dat het op Euphoria lijkt maar het borduurt wel voort op het succes daarvan in de zin van wederom de wat betere electro/pop/dance.
Geen Alexander Rybak-achtig nummer of zwijmelballade uit Azerbeidzjan zoals 2 jaar terug.

NewYorkCityLight schreef:
Een nummer dat in persoonlijke lijstjes ook vaak hoog scoort. In die van mij was het een beetje afgezakt maar ik moet zeggen dat ik hem weer meer begin te waarderen. Qua productie heeft het inderdaad wel wat weg van nummers van t.A.T.u., een act die ik zelf erg waardeer (vooral door de sterke producties). Ook Bjork herken ik hier wel in terug. De vergelijking met 'Euphoria' zie ik echter niet helemaal. Absoluut geen schande als dit zou gaan winnen en het mag dan wat mij betreft daarna ook nog eens een hit worden.

Je kaapt steeds al mijn tekst weg. Weer ben ik het hier volledig mee eens! Enige wat ik triest genoeg toevoeg: 6/39

Onweerwolf
[Noorwegen] Margaret Berger - I Feed You My Love

Het is mij onbekend waarom dit nummer al weken lang bij alle bookmakers in de Top 3 staat. Het is wel een aardig nummer, modern, en redelijk gezongen maar bijzonder is het niet. Het klinkt een beetje als een zeikerige remix van een jaren '90 eurohousenummer. Het heeft wel iets op zich maar ik word er niet opgewonden van. Ultralelijke clip ook zeg.

Onweerwolf
Ik hoor er geen Björk in terug. Gelukkig maar want dat had ik het helemaal niet kunnen waarderen.

14. Albanië: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet

Albanië stuurt dit jaar geen publieksfavoriet. Is het omdat het wat afwijkt van wat gangbaar is op het festival? Persoonlijk vind ik het namelijk wel een lekkere rocker en schommelt het een beetje heen en weer tussen plaats 10 en 20 in mijn lijstje.
Zo hoog zullen ze niet gaan scoren als het zo ver is vrees ik maar ik heb er in elk geval een prima nummer aan over gehouden waar ik eigenlijk maar weinig kritiek op heb.
Ja het zal het wel niet goed doen bij mijn collega's op deze site die meer op hebben met standaard kwelende zangeressen met hun typische songfestival ballades (ik reken dus maar weer eens op een lichte goedkeuring van LucM)

Onweerwolf
[Albanië] Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet

Albanië komt met een soort plastic hardrocknummer. Ik vond dit nummer in eerste instantie best leuk maar het is toch wel gaan vervelen in de loop van de tijd. Op zich is het een redelijk originele inzending maar het mist overduidelijk iets speciaals en het is ook matig gezongen. Volgens mij is het in ieder geval volledig kansloos om überhaupt ook maar de finale te halen.

15. Georgië: Nodiko Tatishvili & Sopho Gelovani - Waterfall

Cliché en standaard komen we vaak tegen op het Songfestival en daar is dit er duidelijk eentje van.
Niks op aan te merken in negatieve zin en niet in positieve zin. Het is mijn 'grijze muis' dit jaar. Elke keer weer denk ik 'hoe ging dat ook al weer' en als ik het dan hoor dan vind ik het niet eens zo beroerd maar na een paar minuten ben ik het al weer helemaal vergeten.
Als dat voor de gemiddelde kijker ook opgaat vrees ik het ergste voor Georgië, maar ik ben niet echt de gemiddelde kijker vrees ik, dus dit zal ongetwijfeld hoog scoren. Ik kan er mee leven, of toch niet? Ik weet het niet meer.

Albanië:
Saai, rockachtig nummer dat mij niet weet te boeien, maar ook niet superirritant is ofzo.

Georgië:
Noem het cliché, het is wel een zeer prachtig nummer. Waterfall is absoluut mijn favoriet voor dit jaar. Winnen zal het niet, maar ik ga dit jaar zeker genieten van die geweldige uithalen. De stemmen passen perfect bij elkaar. Wauw!

14. Albanië: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet
Stevig rocknummer met licht symfonische inslag door de violen maar echt boeien doet het mij niet end at heeft mede met de zang te maken. In deze taal komt zo'n nummer ook niet helemaal tot zijn recht meer ik hoor liever in eigen taal gezongen dan in schabouwelijk Engels.
Cijfer: 5

15. Georgië: Nodiko Tatishvili & Sopho Gelovani - Waterfall
Neen, dit doet mij weinig. Te clichématig inderdaad en het nummer moet het meer hebben van de bombast dan emotie of sfeer.
Cijfer: 3,5

Onweerwolf
[Georgië] Nodi & Sophie – Waterfall

Ja Georgië, dit vind ik één van de allermoeilijkste nummers om te beoordelen. Duetten zijn natuurlijk een grote traditie binnen het ESC. Het is niet zo dat duetten vaak hebben gewonnen maar het scoort volgens mij gemiddeld beter dan solonummers. Dat komt natuurlijk omdat er sowieso een vorm van afwisseling aanwezig is bij zo'n nummer. Twee jaar geleden won Azerbeidzjan natuurlijk met een slim duet en daar doet de Georgische inzending van dit jaar toch zeker aan denken. Het nummer is wel wat minder goed geschreven maar het wordt wel goed gezongen. Met name Sophie heeft een behoorlijke stem. Zelf ben ik geen groot fan van het nummer maar ik vind het ook niet slecht. Toch denk ik, ESC inschattende, dat Georgië één van de weinige landen is die Denemarken dit jaar kan bedreigen. Ik ga hier niet op gokken maar ik zou ook niet heel verbaasd zijn als het Tbilisi 2014 wordt. Ik moet trouwens zeggen dat ze er beiden wel 10 jaar ouder uitzien dan ze zijn.

16. Zwitserland: Takasa - You and Me

Het eerste nummer dat volgens mij bekend werd gemaakt voor deze editie was er gelijk al eentje met een controverse: het Leger des Heils en in uniform...... dat mocht dus niet en daardoor heten ze nu Takasa i.p.v. Heilsarmee. Takasa is swahili voor 'puur' maar The artists known as Salvation Army mag ook
Nog steeds vind ik dit een leuk, vrolijk nummer dat snel in je hoofd zit zonder dat het gaat irriteren.
Misschien niet al te veel om het lijf maar in dit geval maakt mij dat niks uit en zing ik vrolijk mee.
Ik denk ook wel dat ze kans maken om de finale te halen.

Ahahahahaha bla bla bla bla bla bla bla
tralala lala la la
We're together you and me.

Wat is het toch een aanstekelijk nummer. Het blijft enorm opdringerig in je hoofd zitten. Prettig kan ik het echter niet vinden...

16. Zwitserland: Takasa - You and Me
Een prettige en aanstekelijke melodie die in je hoofd blijft zitten en dat werkt altijd op het ESF. Heel veel stelt het niet voor maar ik vind het een leuk nummer.
Cijfer: 7

Onweerwolf
[Zwitserland] Takasa - You And Me

Jaaaaaaaaaa! Eén van de beste nummers van dit jaar. Een geweldig aanstekelijk anthem-achtig liedje dat perfect past op het ESC. Goed, het is een beetje kazig, maar dat vind ik in dit geval niet erg want het is gewoon goed geschreven én uitgevoerd. Wat mij betreft is dit precies in de roos en ik zou het een mooie winnaar vinden.

17. Roemenië Cezar – It’s my life

Het laatste nummer van de tweede halve finale komt uit Roemenië: een engerd die veel te veel zijn best staat te doen en kweelt over zijn leven.
Klassiek ontmoet modern. We hebben het al vaker gehoord op het Songfestival en tot nu toe heeft het niet zo denderend weten te scoren. Ik mag hopen dat Cesar dat ook niet doet. Wat een draak; zowel de man als het lied.
Laten we dit maar heel snel vergeten....

17. Roemenië Cezar – It’s my life
Ik heb de pest aan matige zangers die persé willen laten horen dat ze toch zo goed kunnen zingen met tenenkrommend resultaat. Misplaatste pretentie noem ik dat.
Cijfer: 2

Mijn rangschikking van de 2e halve finale (na herbeluistering, enkele cijfers aangepast):

1. Hongarije: ByeAlex - Kedvesem, 7,5
2. Zwitserland: Takasa - You and Me, 7
3. IJsland: Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á líf, 7
4. Noorwegen: Margaret Berger - I Feed You My Love, 7
5. Griekenland: Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free, 6,5
6. Malta: Gianluca Bezzina - Tomorrow, 5,5
7. Letland: PeR - Here We Go, 5
8. Bulgarije: Elitsa & Stoyan - Samo Shampioni, 5
9. Albanië: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet, 5
10. San Marino: Valentina Monetta - Crisalide, 4,5
11. Israël: Moran Mazor - Rak Bishvilo, 4
12. Georgië: Nodiko Tatishvili & Sopho Gelovani - Waterfall, 3,5
13. Azerbeidzjan: Fərid Məmmədov - Hold Me, 3
14. Armenië: Dorians - Lonely Planet, 2,5
15. (VJR) Macedonië: Vlatko & Esma - Pred Da Se Razdeni, 2
16. Roemenië Cezar – It’s my life 2
17. Finland: Krista Siegfrids - Marry Me, 1,5

Gemiddelde = 4,62, iets beter dan de eerste halve finale. Met name de nummers van Hongarije, Zwitserland, IJsland en Noorwegen behoren tot mijn favorieten.

Roemenië is toch wel de ergste draak van het festival dit jaar! Ik vind echt alles verschrikkelijk aan het nummer. Zelfs de studioversie is niet te pruimen!

Mijn rangschikking van de 2e halve finale (Niet dat ik denk dat de 1e 10 nummers doorgaan, maar gewoon mijn favorieten):
1. Georgië
2. Noorwegen
3. San Marino
4. IJsland
5. Israël
6. Azerbeidzjan
7. Malta
8. Armenië
9. Macedonië
10. Hongarije (is toch gestegen)
11. Zwitserland
12. Griekenland
13. Letland
14. Albanië
15. Bulgarije
16. Finland
17. Roemenië

Mijn punten voor de tweede halve finale:

12 Hongarije
10 IJsland
8 Noorwegen
7 Zwitserland
6 Griekenland
5 Israël
4 Albanië
3 Bulgarije
2 Letland
1 Macedonië

Italië: Marco Mengoni - L'essenziale

We mogen blij zijn dat Italië weer meedoet want sinds hun terugkeer naar het Songfestival leveren ze toch steevast kwaliteit, iets wat ze in het verleden toch ok al deden. Het nummer I Treni di Tozeur van Alice e Battiato beschouw ik nog steeds als mijn persoonlijke favoriet ooit.
Dit jaar krijgen we een oerdegelijk typisch Italiaans nummer voorgeschoteld. Niet erg verrassend maar wel oerdegelijk en daar is dit jaar niks mis mee als je het naast alle andere nummers zet.
Het ligt goed in het gehoor en het zal best wat punten vergaren. Wel moet het een beetje je smaak zijn. Doorgaans zijn dit soort nummers dat niet eens bij mij maar zo op het Songfestival vind ik het zeer goed te pruimen.

Onweerwolf
[Roemenië] Cezar – It’s my life

Hoera! Gerard Joling on speed. Roemenië komt met een nummer dat fouter dan fout is. Alle argumenten die het grote publiek heeft om het ESC vooral niet serieus te nemen vind je terug in dit nummer. En ik vind het geweldig. Eén van de leukste inzendingen van dit jaar. Precies zo'n plaat waarvan er elk jaar minimaal eentje bij moet zitten. Cezar zingt klassiek op een dubstep beat met een portie anti-glamour waar de kermis van lutjelollum zich nog voor zou generen. Ik hoop dat 'ie de finale haalt.

Onweerwolf
Rangschikking tweede halve finale:

01. Switzerland
02. Israel
03. Bulgaria
04. Hungary
05. San Marino
06. Iceland
07. Romania
08. Macedonia
09. Azerbaijan
10. Georgia
11. Malta
12. Norway
13. Albania
14. Greece
15. Latvia
16. Armenia
17. Finland

Onweerwolf schreef:
[Roemenië] Cezar – It’s my life
En ik vind het geweldig. Eén van de leukste inzendingen van dit jaar.

Dacht dat ik de enige was (al is geweldig wel een beetje een overstatement).

Ik ga mijn achterstand inhalen één dezer dagen

Italië: Marco Mengoni - L'essenziale
Typisch Italiaans, sentimentele powerballad met hese stem. Ik kan het niet slecht noemen maar echt raken of boeien doet het niet, het is daarvoor te standaard.
Cijfer: 5

Duitsland: Cascada - Glorious

Als er één land is dat dit jaar graag voortborduurt op het succes van Loreen dan is Duitsland het wel. Is dat erg? Ja als je originaliteit hoog in het vaandel hebt staan maar hey dit is het Songfestival dus wat mij betreft nee.
Glorious zit in no time in je hoofd, zit prima in elkaar en swingt lekker. Ondanks dat het niet erg bijzonder is mag ik dit nummer wel. Het land zal er ongetwijfeld lekker mee scoren. De vraag is alleen of Europa wederom op een nummers als dit zit te wachten qua winnaar.

De video zegt in elk geval dat we naar "winner Eurovision Song Contest 2013" kijken. Dat is nog eens zelfvertrouwen. Het mist de energie en het scherpe randje van Euphoria nogal. Vind deze toch echt een stuk minder. Maar top 10 wordt het wel als het live in orde is.

Duitsland: Cascada - Glorious
Dit borduurt mij teveel voort op eerdere inzendingen, van eigenheid of enige originaliteit is geen sprake en het blijft ook niet hangen.
Cijfer: 3,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:27 uur

geplaatst: vandaag om 07:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.