MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
15. Portugal: Salvador Sobral - Amar Pelos Dois

Eurovision Song Contest Lissabon 2018........ wat klinkt dat mooi he! Ik gun het Portugal ook echt enorm. Nog nooit wist het land te winnen, terwijl ze er toch al 48 keer bij waren. In 1996 werden ze zesde en daarmee is het de hoogste notering ooit. Lúcia Moniz met O meu coração não tem cor. Ik hoor iedereen gelijk roepen 'o ja die....'. Nee he. Zelfs ik moest het er even bij pakken om het na 3 seconden weer te weten. Lekker nummer. Ze hadden er wel meer, maar het wil maar niet aanslaan.

Terug naar Lissabon 2018. Als het dan toch een keer moet gebeuren is het nu of nooit met de inzending van Salvador Sobral. Deze ietwat slonzige jongen staat hier gewoon heel puur een mooi, klein liedje te vertolken zonder enige opsmuk. Tijdloos ook. Het had zo uit lang vervlogen Songfestival tijden kunnen komen.

In de polls is er veel sympathie voor het nummer (top 5) en ook de wedkantoren zetten in op top 5.

Toch weet ik het niet. Dit kan inderdaad de grote verrassing gaan worden (niet voor ons insiders, maar voor het grote publiek zeker toch wel), maar het kan ook heel fout uitpakken en de teleurstelling van het jaar gaan worden (voor ons insiders uiteraard).

Voor mij is het dit jaar ook best moeilijk kiezen: ik switch doorlopend tussen een paar toppers en kan maar geen favoriet aanwijzen. Toch dat aanstekelijke van Italië, mijn zwak voor het Frans, België die erg opereert in wat ik gewoon goed vind anno nu, de pracht van Finland of toch Portuga, omdat het zo gedurfd en puur is. Zo zichzelf. Voorlopig beloon ik dat stukje nog wel even en het is ook de vurige hoop dat Portugal er nu eens met de winst vandoor gaat. Ik gun het ze zo.

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. Albanië
10. Duitsland

11. Zweden
12. Montenegro
13. Oekraïne
14. Spanje
15. Georgië

Erg ouderwetse inzending van Portugal maar hier hou ik wel van op z'n tijd.

Lissabon 2018 mag van mij zeker gebeuren!

1. Frankrijk
2. België
3. Italie
4. Finland
5. Portugal
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Zweden
9. Duitsland
10. Albanië

10. Montenegro
11. Spanje
12. Verenigd Koninkrijk
13. Georgië
14. Oekraïne

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Zweden
8 Spanje
9 Azerbeidzjan
10 Verenigd Koninkrijk

11 Oekraïne
12 Montenegro
13 Albanië
14 Duitsland
15 Georgië

Portugal op het songfestival is een beetje het verhaal van het lelijke eendje, maar op een dag groeit dat lelijk eendje uit tot een prachtige zwaan. Amar Pelos Dois steekt er wat mij betreft met kop en schouders boven uit. Lissabon 2018 wat mij betreft absoluut. Ik ga dit jaar tijdens de halve finale in ieder geval mijn stem uitbrengen voor Salvador Sobral.

15. Portugal: Salvador Sobral - Amar pelos dois

Portugal is wat mij betreft het meest ondergewaardeerde land op het Songfestival. Vaak vind ik hun inzendingen goed, maar op de een of andere manier krijgt het land erg weinig aandacht, tot het punt dat ik zelf af en toe zelfs vergeet dat ze nog meedoen.

Dit jaar kan echter niemand om Portugal heen. Niet alleen is Amar pelos dois een prachtig, tijdloos en betoverend mooi nummer gezongen door een eigenwijze zanger die lekker zichzelf blijft, maar het springt er echt uit dit jaar in een line-up van nummers die óf graag erg modern willen zijn óf juist met gedateerde deuntjes achter de feiten aanlopen. Amar pelos dois is echter, zoals ik al zei, zeker niet gedateerd, maar echt tijdloos. Dit soort muziek is ook over 50 jaar nog mooi. Kwaliteit blijft immers kwaliteit.

Ik ben dan ook echt zeer blij om te zien dat dit nummer het ook goed doet bij de polls en bookmakers. Er wordt zelfs top 5 voorspeld en wat zou het mooi zijn als Portugal eindelijk eens hun record kan verbreken. Een finaleplaats en eenmaal daar een hoge positie moet in ieder geval zeker kunnen lukken. Wat mij betreft wordt het zelfs Lissabon 2018; het zou zeer verdiend zijn en bovendien ook een verrassende winnaar. Niemand die straks dan meer kan zeggen dat het Songfestival alleen maar om de kermis draait.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Verenigd Koninkrijk
8. Spanje
9. Australië
10. Montenegro

11. Zweden
12. Duitsland
13. Albanië
14. Oekraïne
15. Georgië

Zo, Portugal doet het erg goed hier zie ik en terecht ook wel. Mooi, klein liedje zonder fratsen kan ook prachtig zijn, dat bewijst Salvador Sobral wel. Heb het gevoel dat dit nummer nog wel wat gaat stijgen in mijn lijstje.

1. Italië
2. België
3. Finland
4. Portugal
5. Verenigd Koninkrijk
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Azerbeidzjan
9. Australië
10. Albanië

11. Zweden
12. Montenegro
13. Spanje
14. Oekraïne
15. Georgië

16. Griekenland: Demy - This Is Love

Griekenland was nooit zo'n opvallend land op het Songfestival. Toch wist het geregeld de top 10 te halen en in 2005 wonnen ze dan eindelijk met My Number One van Elena Paparizou.

Daarna bleef het goed gaan met telkens een top 10 notering totdat in 2012 een 17e plek werd behaald.
De halve finales? Een zekerheid voor Griekenland. Pas vorig jaar lukte dat niet en dat moet ongetwijfeld even slikken geweest zijn.

Dit jaar denk ik niet dat ze bang hoeven te zijn voor een herhaling. This Is Love is daarvoor een te gelikt nummer (iets waar de Grieken al jaren goed in zijn). Toch is het op dat vlak net even te doorsnee om voor een tweede winst te gaan zorgen en zelfs top 10 lijkt me helemaal zo zeker nog niet. De finale halen moet gewoon lukken.

Zelf vind ik het geen vervelend nummer. Iets te kleurloos, maar in een jaar waar het tempo der nummers laag ligt valt het op en is het wel even een lekkere afwisseling.

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. Albanië
10. Duitsland

11. Griekenland
12. Zweden
13. Montenegro
14. Oekraïne
15. Spanje
16. Georgië

16. Griekenland: Demy - This Is Love

Ik kijk nooit echt uit naar de Griekse inzendingen, want zelden stuurt dit land iets in dat ik goed vind. Enkel in 2010 en 2013 stond het land in mijn top 10 met twee erg leuke guilty pleasures. In de categorie ‘wel aardig’ vallen voor mij de inzendingen van 2001, 2005, 2006 en 2011 (minus de rapper).

Dit jaar gaat Griekenland wederom niet bij mijn favorieten horen. Ik heb op zich niet veel tegen het nummer, maar het is allemaal zo generiek, zo binnen de lijntjes en daardoor ook zo weinig vermakelijk. Dit is een dancedeuntje dat we al in duizenden verschillende gedaantes op de radio hebben gehoord en This Is Love bevat naar mijn mening helemaal niks dat het nog enigszins speciaal maakt. Het is typisch zo’n nummer dat ik niet vervelend vind om aan te luisteren, maar een tweede keer hoef ik het ook niet perse meer te horen.

Het is Griekenland, dus het zit er dik in dat dit wel de finale gaat halen. Hoewel, dat riepen veel mensen vorig jaar ook en toen haalde Griekenland voor het eerst de finale niet. We zullen zien. De 12 punten van Cyprus hebben ze in ieder geval al gegarandeerd in the pocket. Voor nu voorspel ik een plek in de finale en daar ergens in de middenmoot.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Verenigd Koninkrijk
8. Spanje
9. Australië
10. Montenegro

11. Zweden
12. Griekenland
13. Albanië
14. Duitsland
15. Oekraïne
16. Georgië

Cerclezot schreef:
Gisteren was er in Londen de London Eurovision Party. Dit waren de liveoptredens van de topfavorieten. Portugal was niet aanwezig. De geluidskwaliteit is wel niet zo fantastisch door het vele lawaai in het publiek. Op basis van dit optreden is Rome 2018 toch het meest logisch.

België:
(embed)

Zweden:
(embed)

Italië:
(embed)

Bulgarije:
(embed)
Bedankt voor het delen! Interessant om te zien. België vond ik niet echt uit de verf komen en Zweden en Italië wisten het publiek goed te bespelen. Als ze dat op het echte festival ook lukt gaan ze geheid goed scoren.

Finland vind ik oersaai en zeurderig. Kwalitatief niet slecht, dus jurypunten zullen ze vast krijgen, maar ik zie nog niet echt ik hoe dit een publiek moet gaan inpalmen. Van mij had Finland Lauri Yrjölä mogen sturen.

Portugal: Tijdloos? Alles behalve dat! Dit kan zo onder een zwart-witfilm. Opvallen gaat dit zeker en scoren bij de jury doet het ook wel, want het liedje is simpelweg erg fraai. Zelf geef ik er weinig om, maar als ik dit live vertolkt zie worden verwacht ik wel dat het me wat meer gaat doen dan nu achter mijn beeldscherm. Bijzonder genoeg en goed genoeg om ruimschoots de finale te halen, maar net als Finland lijkt me dit geen echte stemmentrekker. Een stunt blijft daarom uit.

Griekenland mag dan niet zo origineel zijn, maar ze brengen wél een goed en slim nummer. Ik hoor één belangrijke valkuil: het refrein leunt erg op elektronica. Een overdaad aan beats komt live nooit zo lekker uit de verf. Nu, zo tegen het eind van het liedje begin ik me ook af te vragen of het niet iets té doorsnee is. Misschien wel. Finale gaat natuurlijk lukken, het linkerrijtje is een mooi en reëel streven.

1. Italië
2. Azerbeidzjan
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Albanië
6. België
7. Verenigd Koninkrijk
8. Duitsland
9. Griekenland
10. Portugal

11. Australië
12. Spanje
13. Montenegro
14. Zweden
15. Finland
16. Georgië

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Zweden
8 Spanje
9 Azerbeidzjan
10 Verenigd Koninkrijk

11 Oekraïne
12 Griekenland
13 Montenegro
14 Albanië
15 Duitsland
16 Georgië

Griekenland is niet direct mijn favoriete land op het songfestival. Toch hadden ze af en toe wel eens een leuke inzending. Dit jaar echter niet. Het probleem van Griekenland dit jaar is het zelfde als dat van Duitsland haar stem vind ik echt niet aangenaam om te aanhoren.

stoepkrijt schreef:
Portugal: Tijdloos? Alles behalve dat! Dit kan zo onder een zwart-witfilm.

Speciaal voor jou deze cover in zwart-wit

Maar tijdloos en prachtig is het!

Griekenland vind ik soms erg goede inzendingen hebben maar ook vreselijke zoals vorig jaar, dit is een prima middemoter niet heel slecht maar ook niet mijn favoriet.

1. Frankrijk
2. België
3. Italie
4. Finland
5. Portugal
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Zweden
9. Duitsland
10. Albanië

11. Griekenland
12. Montenegro
13. Spanje
14. Verenigd Koninkrijk
15. Georgië
16. Oekraïne

17. Polen: Kasia Moś - Flashlight

Polen doet onregelmatig mee met de teller op 19 keer. In 1994, de eerste keer, haalde het land de hoogste notering met een tweede plaats voor Edyta Górniak's To Nie Ja.
Dit is onder fans best een grote klassieker geworden.

Zelf ben ik nogal fan van hun inzendingen uit 1997 (Anna Maria Jopek), 1998 (Sixteen) en 2006 (de tweede deelname van Ich Troje).
Dat is dit jaar niet het geval.

Kasia Moś komt met een nogal flets nummer. Als de drie minuten voorbij zijn weet ik al weer niet meer wat ik gehoord heb. Hetzelfde euvel als de Nederlandse inzending van dit jaar.
Prima zangeres, ietwat schreeuwerig, op zich niks fouts aan de compositie, maar gewoon te nietszeggend en onopvallend.

Hoe ging het nummer ook al weer? Iets met Flashlight toch?

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. Albanië
10. Duitsland

11. Griekenland
12. Zweden
13. Montenegro
14. Oekraïne
15. Spanje
16. Polen
17. Georgië

17. Polen: Kasia Mos - Flashlight

Met Polen op het Songfestival heb ik weinig. Enkel hun debuut uit 1994 en de inzending van vorig jaar vond ik goed te doen en ook de melkmeisjes uit 2014 vond ik wel grappig. Verder is het wat mij betreft nogal een nietszeggend land op het festival.

Hier komt ook dit jaar geen verandering in. Ik weet niet wat het is met Flashlight; de ene keer gaat het mijn ene oor in en het andere weer uit, maar af en toe hoor ik in een compilatie dan weer een klein stukje waarbij ik denk 'he, dit klinkt toch wel mooi'. Wie weet komt dit ook wel doordat ik de volledige versie nogal rommelig vind en dat het daardoor wellicht in zijn geheel niet overkomt. Ik heb het idee dat dit nummer heel graag iets probeert te zijn wat het uiteindelijk niet is. Voor zo'n donkere en serieuze ballad vind ik het niet erg oprecht overkomen. Ook probeert het nummer interessant te zijn qua opbouw, maar naar mijn mening mist dit nummer een climax waar uberhaupt naar toegewerkt zou kunnen worden, waardoor ook ik achteraf zoiets heb van 'wat heb ik nou geluisterd'.

Ik vind het niet een van de slechtste inzendingen van dit jaar, maar wel zoals Eric al zei nogal flets. Dit zal ongetwijfeld zeker niet de bedoeling zijn geweest van de songwriters gezien de overduidelijke poging voor 'donker en emotioneel', maar helaas komt het op mij gewoon echt niet over.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Verenigd Koninkrijk
8. Spanje
9. Australië
10. Montenegro

11. Zweden
12. Polen
13. Griekenland
14. Albanië
15. Duitsland
16. Oekraïne
17. Georgië

17. Polen: Kasia Moś - Flashlight

Vorig jaar vond ik de Poolse inzending verre van bijzonder. Ik stoorde me er zelfs aan en gaf het liedje geen schijn van kans. Toch wist het ontzettend te verrassen. Ook dit nummer kan met een goede live-uitvoering best gaan verrassen, maar die verrassing zal dan waarschijnlijk zitten in het halen van de finale en hooguit rond een vijftiende plek eindigen. Het is al gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens: Dit liedje is flets.

En wat vind ik zelf? Niet onaardig, maar boven het maaiveld uitsteken doet het niet. Dit eindigt ergens in mijn middenmoot die inmiddels zo ongeveer van plaats 5 tot en met 12 loopt. De rangschikking van die liedjes zegt niet zoveel, want ik kan maar moeilijk onderscheid maken.

1. Italië
2. Azerbeidzjan
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Albanië
6. België
7. Verenigd Koninkrijk
8. Duitsland
9. Griekenland
10. Portugal

11. Polen
12. Australië
13. Spanje
14. Montenegro
15. Zweden
16. Finland
17. Georgië

stoepkrijt schreef:
Dit eindigt ergens in mijn middenmoot die inmiddels zo ongeveer van plaats 5 tot en met 12 loopt. De rangschikking van die liedjes zegt niet zoveel, want ik kan maar moeilijk onderscheid maken.

Dat heb ik dus ook. Alleen mijn top 6 vind ik echt goed en dan de rest van mijn top 10 vind ik ook wel aardig, maar over de volgorde twijfel ik veel. Mijn 11 t/m 16 is nog moeilijker te bepalen, want die nummers vind ik allemaal ongeveer gelijk en voor al die nummers gelden eigenlijk dezelfde bezwaren. Alleen Georgië vind ik tot nu toe echt slecht.

Met Polen heb ik ook niet bijzonder veel maar vorig jaar stuurde ze een prima bijdrage.

Dit liedje is naar mijn mening pure middenmoot, zal er om spannen of deze de finale wel of niet zou halen.

1. Frankrijk
2. België
3. Italie
4. Finland
5. Portugal
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Zweden
9. Duitsland
10. Albanië

11. Griekenland
12. Montenegro
13. Polen
14. Spanje
15. Verenigd Koninkrijk
16. Georgië
17. Oekraïne

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Zweden
8 Spanje
9 Azerbeidzjan
10 Verenigd Koninkrijk

11 Oekraïne
12 Polen
12 Griekenland
13 Montenegro
14 Albanië
15 Duitsland
16 Georgië

Polen had in het verleden best aardige inzendingen denken we maar aan Edyta Gorniak, Anna Maria Jopek, Blue Cafe, ... en natuurlijk vorig jaar.

Maar dit jaar is het nummer zoals hier al gezegd flets.

18. Moldavië: Sunstroke Project - Hey Mamma!

Moldavië doet sinds 2005 mee. Dit jaar sturen ze voor de tweede keer Sunstroke Project. In 2010 deed de band mee en werd toen 22e. Of dat dit jaar beter gaat worden valt te betwijfelen.

Moldavië is niet echt een favoriet land van mij op het festival. Zdob și Zdub zorgt voor de grote uitzondering. Ook die band deed twee keer mee en beide keren vond ik hun nummer geweldig.
Dat vind ik niet van Sunstroke Project. Hey, Mamma! is typisch zo'n nummer dat best veilig te noemen valt, maar pretendeert dat niet te zijn. Zogenaamd hip. Maar dan wel hip zoveel jaar terug. Maar goed, dat is een beetje Songfestival eigen zullen we maar zeggen.

Ik vrees dat dit een inzending gaat zijn die of net wel of niet niet de finale haalt. Het grootste succes uit 2006 (een 6e plaats voor Zdob și Zdub in het eerste deelnamejaar) gaan ze wat mij betreft niet evenaren of verbeteren.

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. Albanië
10. Duitsland

11. Griekenland
12. Zweden
13. Montenegro
14. Oekraïne
15. Spanje
16. Moldavië
17. Polen
18. Georgië

Ik vind Moldavië dan juist wel een leuk land op het Songfestival. Of, tenminste, dat vond ik vóór 2014, want de laatste drie inzendingen vond ik dan weer helemaal niks. Ook ik vind de inzendingen van Zdob si Zdub eruit springen; beide nummers behoren in hun jaren tot mijn favorieten.

Zo goed als die inzendingen vind ik Hey Mamma niet, maar toch is het met afstand mijn favoriete Moldavische inzending in jaren. Tuurlijk is het geen wereldnummer, maar dit nummer krijgt iets voor elkaar wat zoveel andere inzendingen dit jaar niet lukt: me vermaken. Van het aanstekelijke melodietje tot de gekke danspasjes; deze inzending valt voor mij onder heerlijk fout Songfestival vermaak. Ik krijg dat saxofoondeuntje mijn hoofd niet meer uit en het maakt me vrolijk; dat het een beetje te repetitief is en een tikje fout vind ik in dit geval dan ook niet erg. Een persoonlijke guilty pleasure, zullen we maar zeggen.

In de zwaarste halve finale van de twee zie ik Moldavië nét doorgaan of nét niet. Voor nu gok ik even op het eerste, aangezien dit nummer maar weinig concurrentie heeft in de categorie 'gek en vrolijk'.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Moldavië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Spanje
10. Australië

11. Montenegro
12. Zweden
13. Polen
14. Griekenland
15. Duitsland
16. Albanië
17. Oekraïne
18. Georgië

Gewoon een erg aanstekelijk nummer wat net wel of net niet de finale zal halen.

Ik vind het iig een leuk deuntje.

1. Frankrijk
2. België
3. Italie
4. Finland
5. Portugal
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Zweden
9. Duitsland
10. Moldavië

11. Albanië
12. Griekenland
13. Montenegro
14. Polen
15. Spanje
16. Verenigd Koninkrijk
17. Georgië
18. Oekraïne

Er schiet me even geen voorbeeld te binnen, maar het wil nog wel eens gebeuren dat een doodeenvoudig (of zelfs goedkoop) liedje ineens verrassend hoog scoort. Zo'n stunt zie ik Moldavië dit jaar ook wel uithalen, hoewel het ook een grote flop kan worden. Ik waag me maar niet aan een definitieve voorspelling.
Het is een simpel liedjes en het is inderdaad net een paar jaartjes te laat uitgebracht om nog écht hip te zijn, maar ik durf het wel aan om dit leuk te vinden. Een guilty pleasure dus. Bonuspunt voor de idiote danspasjes.

1. Italië
2. Azerbeidzjan
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Albanië
6. België
7. Moldavië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Duitsland
10. Griekenland

11. Portugal
12. Polen
13. Australië
14. Spanje
15. Montenegro
16. Zweden
17. Finland
18. Georgië

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Zweden
8 Spanje
9 Azerbeidzjan
10 Moldavië

11 Verenigd Koninkrijk
12 Oekraïne
13 Polen
14 Griekenland
15 Montenegro
16 Albanië
17 Duitsland
18 Georgië

Moldavië heeft dit jaar wel een leuk zomers deuntje en dat saxofoontje klinkt wel lekker. Ik ga er mijn tv of radio niet voor veranderen, maar heb ook niet de behoefte om dit veel te gaan beluisteren. Gewoon leuk, maar niet meer dan dat.

Griekenland:

We zijn weer in de jaren 90 belandt met deze platte dancesingle. Doet me vrijwel niks. Gaat er om spannen of ze de finale haalt, maar zal er niet treurig om zijn als ze het niet haalt.

Polen:

Wel met de meesten eens dat dit een wat flets nummer is, live is het allemaal ook niet zo bijzonder. Typische middenmoter voor mij.

Moldavië:

Moldavië doet het bij mij nooit zo goed met hun inzendingen en ook dit jaar is geen uitzondering. Dat quasi 'hippe' saxofoontje heb ik vaker gehoord op ESF. Verschrikkelijk irritant deuntje dat hopelijk gaat stranden in de halve finale. De guilty pleasure van deze editie moet hier nog voorbij komen

1. Italië
2. België
3. Portugal
4. Finland
5. Verenigd Koninkrijk
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Azerbeidzjan
9. Australië
10. Albanië

11. Zweden
12. Montenegro
13. Polen
14. Griekenland
15. Spanje
16. Oekraïne
17. Moldavië
18. Georgië

Portugal stijgt ten koste van Finland 1 plaats, waardeer het steeds meer

19. IJsland: Svala - Paper

IJsland betekent voor mij Sigur Rós, maar dat is een iets te hoge league voor dit festival. We moeten het hier met ander werk doen.
Toch zijn hun inzendingen zo beroerd nog niet. Denk bijvoorbeeld aan Is It True van Yohanna.
Toch hoor ik ook vaak nummers voorbij komen die me helemaal niks doen.

IJsland doet sinds 1986 mee en hun hoogste score was een tweede plaats in 1999 voor Selma's All Out of Luck (die ik erg leuk vond) en Yohanna's Is It True.

Ik denk niet dat dat er dit jaar ook inzit voor Svala. Toch vind ik het best een aardige inzending. Of het Europese publiek dat ook gaat vinden durf ik niet te zeggen. In de polls is het een middenmoter en het zou net wel of net niet bij de eerste tien gaan eindigen deze halve finale.
Ik denk dat het zo ook wel zal gaan uitpakken. Winst voor IJsland zie ik dit jaar niet gebeuren in elk geval.

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. IJsland
10. Albanië

11. Duitsland
12. Griekenland
13. Zweden
14. Montenegro
15. Oekraïne
16. Spanje
17. Moldavië
18. Polen
19. Georgië

Het begin van het refrein met dat aanstellerige 'paaaaaaapeeeer' van haar werkt op mijn zenuwen. In het woord 'papier' hoef je wat mij betreft niet zoveel geforceerde emotie te leggen. Verder is het een aardig liedje, maar wat zegt dat als bijna alle deelnemers dit jaar minimaal een voldoende scoren? De finale halen wordt een lastig verhaal en ik ben daar niet rouwig om.

1. Italië
2. Azerbeidzjan
3. Frankrijk
4. Oekraïne
5. Albanië
6. België
7. Moldavië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Duitsland
10. Griekenland

11. Portugal
12. Polen
13. Australië
14. Spanje
15. IJsland
16. Montenegro
17. Zweden
18. Finland
19. Georgië

IJsland is voor mij vaak een echte middenmoter op het festival. Typisch zo'n land dat altijd wel kwaliteit levert, maar zelden met nummers komt die boven het maaiveld uitsteken. Enkel van de inzendingen Is It True van Yohanna (2009), Coming Home van Sjonni's Friends (2011) en Eg a lif van Eythor Ingi (2013) was ik erg gecharmeerd.

Deze inzending is er een die wat mij betreft weer netjes onder het 'kwaliteit, maar niet super' etiketje valt. Ik vind Paper zeker geen slecht nummer, maar het doet me ook echt helemaal niets. Ik heb geen idee waarom eigenlijk, want het nummer bevat veel interessante ingrediënten, het zit goed in elkaar en het is nou ook weer niet zo dat het echt een hook mist. Ik weet het niet... Ik vergeet ook de hele tijd dat dit nummer meedoet.

Een echte middenmoter dus voor mij, in de zin dat ik de kwaliteit wel herken, maar er persoonlijk niets mee heb. Ik ben wel benieuwd wat ze met de act gaan doen, want live vind ik het tot nu toe niet zo goed uit de verf komen. Als ze met een kneitergoede staging komen zie ik dit nummer de finale wel halen; anders zie ik dit de derde nonkwalificatie op rij worden.

1. Portugal
2. Italië
3. België
4. Frankrijk
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. Moldavië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Spanje
10. Australië

11. Montenegro
12. Zweden
13. IJsland
14. Polen
15. Griekenland
16. Duitsland
17. Albanië
18. Oekraïne
19. Georgië

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Ijsland
8 Zweden
9 Spanje
10 Azerbeidzjan

11 Moldavië
12Verenigd Koninkrijk
13 Oekraïne
14 Polen
15 Griekenland
16 Montenegro
17 Albanië
18 Duitsland
19 Georgië

Het blijft me fascineren hoe een land van 300000 inwoners zou veel leuke muziek kan maken (Sigur Ros, Björk, Olafur Arnalds, ...) Ook met de meeste Ijslandse bijdragen op het songfestival klikt het wel en dat is ook dit jaar niet anders. Leuke bijdrage, maar dat zijn jullie blijkbaar niet met mij eens

20. Tsjechië: Martina Bárta - My Turn

Tsjechië doet dit jaar voor de zesde keer mee. De eerste vier keer zonder succes: de finale werd niet gehaald. Vorig jaar wel, maar toen eindigde Gabriela Gunčíková op de 25e plaats.

Dit jaar proberen ze het met een vrij standaard ballad. Geef het aan Adele en het wordt een hit. Geef het aan Martina en het valt niet zo op. Onterecht wellicht, want ze zingt het best mooi. Niet schreeuwerig zoals sommige van haar collega's wel doen dit jaar.
Ze heeft gewoon de pech met dit nummer te komen in een jaar vol ballads. Een aantal jaar geleden zou het meer opvallen tussen alle kermisattracties.

Het kan vriezen of dooien. Het zou zomaar een grote verrassing kunnen worden met de juiste performance, maar het kan ook de traditie voortzetten de finale niet te halen. Ik gun het Tsjechië wel om nu hun grootste succes te behalen.
Voor mij een nummer dat lang niet opgevallen is en nu ineens valt het kwartje. Best mooi wel.

1. Portugal
2. Italië
3. Frankrijk
4. België
5. Finland
6. Australië
7. Azerbeidzjan
8. Verenigd Koninkrijk
9. IJsland
10. Tsjechië

11. Albanië
12. Duitsland
13. Griekenland
14. Zweden
15. Montenegro
16. Oekraïne
17. Spanje
18. Moldavië
19. Polen
20. Georgië

Ik ben het wel met je eens. Best een mooi nummer en goede zangeres. Maar ik vrees dat het tussen al die ballades te weinig zal opvallen. Het zal bij zo wat iedereen een middenmoter zijn waardoor het weinig punten zal sprokkelen waardoor het onterecht ergens onderaan zal eindigen

1 Portugal
2 België
3 Frankrijk
4 Australië
5 Italië
6 Finland
7 Tsjechië
8 Ijsland
9 Zweden
10 Spanje

11 Azerbeidzjan
12 Moldavië
13 Verenigd Koninkrijk
14 Oekraïne
15 Polen
16 Griekenland
17 Montenegro
18 Albanië
19 Duitsland
20 Georgië

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:18 uur

geplaatst: vandaag om 09:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.