MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Piero Scaruffi, muziekhistoricus

zoeken in:
In Muziek > Muziekgames > Scaruffi KO:

Is een kriticus en historicus die tienduizenden albums uit alle mogelijke genres gehoord heeft. De lijst hierboven bestaat uit de, naar zijn mening, beste rock albums allertijden.

Scaruffi is een vermaard muziekcriticus. Een duidelijk inleidend bericht was misschien wel charmant geweest.

Scaruffi has published books on the history of rock music, on avantgarde music and a book on the USA. His most popular book is A History of Rock Music (2003), a thick scholarly work that spans 50 years of the genre. His writing on music is hosted online [1] and includes a history of jazz and a history of modern classical music.

His rock history has become famous over the Internet partly because of its controversial ratings, which often disagree with most of the worldwide music critics. The most significant example is his page about the Beatles, who, in Scaruffi's opinion, are the most overrated band ever.

(1) http://www.scaruffi.com/

(afbeelding)

Fijn om te zien dat die man ook nog wel eens buiten komt (zonder evt. i-Pod)..

Omayyad
Aangezien ik graag mijn eigen mening vorm inzake de platen die ik beluister en daarbij dus niet afhankelijk ben van meneer Scaruffi of wie dan ook, vind ik deze KO getuigen van enige tunnelvisie.

Omayyad
jaspertje schreef:
Voor de (Scaruffi)kenners!

Per 2 albums, op alfabetische volgorde, tot de 6.

Lijst van albums die een 9 of 9.5 scoren:

Is het toeval dat ik hier uit jouw top tien heel wat albums terugzie?

Omayyad schreef:
Aangezien ik graag mijn eigen mening vorm inzake de platen die ik beluister en daarbij dus niet afhankelijk ben van meneer Scaruffi of wie dan ook, vind ik deze KO getuigen van enige tunnelvisie.

Je kunt je eigen mening toch geven over deze platen?

Omayyad schreef:
(quote)

Is het toeval dat ik hier uit jouw top tien heel wat albums terugzie?

Nee, mijn smaak overlapt grotendeels, maar echter enkel bij benadering, die van Scaruffi.

Omayyad
jaspertje schreef:
Je kunt je eigen mening toch geven over deze platen?

Zeer zeker en de meeste platen ken ik (gelukkig) ook, maar de samenstelling van bovenstaande lijst staat mij een beetje tegen.

Omayyad
jaspertje schreef:
Nee, mijn smaak overlapt grotendeels, maar echter enkel bij benadering, die van Scaruffi.

Misschien komt dit dan wel als een verrassing cq. openbaring, maar Scaruffi is gewoon een recensent, die graag zijn mening over bepaalde platen aan anderen opdringt. Kortom... net als honderdduizenden andere 'muziekkenners' op de wereld wiens mening mij absoluut gestolen kan worden.

Maar, indien er interesse voor bestaat, wil ik ook wel een lijstje maken met albums die ik hoge scores geef en dan kan je daar ook een KO mee beginnen. Laat het maar even weten...

Verassing? Openbaring? Het is gewoon een kerel die veel muziek geluisterd heeft. Toevallig ben ik het vaak eens met zijn smaak. Maak je niet dik, het is gewoon leuk om te zien wat wij hier het beste album vinden. Verder niets.

Omayyad
jaspertje schreef:
Verassing? Openbaring? Het is gewoon een kerel die veel muziek geluisterd heeft. Toevallig ben ik het vaak eens met zijn smaak. Maak je niet dik, het is gewoon leuk om te zien wat wij hier het beste album vinden. Verder niets.

Misschien, maar ik zie niet in waarom dan de keuze 'beperkt' wordt tot een lijstje met wat meneer Scaruffi goede platen vind. Daar zie ik de lol niet van in en mede daarom pas ik...

Dat neemt evenwel niet weg dat ik jou en de andere deelnemers veel plezier wens!

Snap wat je bedoelt. Maar aangezien Scaruffi een unicum is en lijstjes toch op een bepaalde manier samengesteld en beperkt moeten worden, waarom dan niet zo?

Voor mij is die Scaruffi ook maar gewoon een muziekliefhebber. Ik hecht net zoveel waarde aan de mening van de gemiddelde MuMe-user.

Maar er zijn wel meer Scaruffi-volgelingen ( ) op de site, dus er zal vast genoeg animo zijn voor deze KO.

Ik ook. Het verschil is echter wel dat Scaruffi vele malen meer muziek (rock, electronisch, jazz, klassiek, folk) heeft geluisterd, geïndexeerd, beoordeeld en in een historische context heeft geplaatst dan de standaard kriticus. Laat staan luisteraar.

Dat levert een interessante visie op die zich kristalliseert in de bovenstaande lijst.

Omayyad
jaspertje schreef:
Snap wat je bedoelt. Maar aangezien Scaruffi een unicum is [...]

Waarom ben je van mening dat Scaruffi een unicum is? Waarom is de mening van die man volgens jou zoveel 'belangrijker' dan de mening van elke andere recensent?

jaspertje schreef:
Ik ook. Het verschil is echter wel dat Scaruffi vele malen meer muziek (rock, electronisch, jazz, klassiek, folk) heeft geluisterd, geïndexeerd, beoordeeld en in een historische context heeft geplaatst dan de standaard kriticus. Laat staan luisteraar.

Dat vind ik best een sterk statement...

Ik beweer niet dat zijn mening belangrijker is.

Zijn mening is echter zeer interessant, vanwege zijn fenomenale kennis in vrijwel elk muziekgenre. Hiernaast heeft hij een voorliefde voor de avant-garde en plaatst hij alles in een historische context.

Ik snap het probleem niet.

Omayyad
jaspertje schreef:
Ik snap het probleem niet.

Laat ik vooropstellen dat ik eigenlijk geen probleem hebt. Ik wil alleen aangeven waarom ik niet aan deze KO deel zal nemen. Verder snap ik jouw fascinatie met die man niet zo, maar dat zal komen omdat ik zelden of nooit mijn (muziek)smaak door anderen laat bepalen.

herman schreef:
Voor mij is die Scaruffi ook maar gewoon een muziekliefhebber. Ik hecht net zoveel waarde aan de mening van de gemiddelde MuMe-user.

Maar er zijn wel meer Scaruffi-volgelingen ( ) op de site, dus er zal vast genoeg animo zijn voor deze KO.

Dank je Herman!

Ja de Paalhazen en Wetenschappers bijvoorbeeld, die hebben beiden een postertje boven hun bedje hangen van die kerel.

"Laat ik vooropstellen dat ik eigenlijk geen probleem hebt. Ik wil alleen aangeven waarom ik niet aan deze KO deel zal nemen. Verder snap ik jouw fascinatie met die man niet zo, maar dat zal komen omdat ik zelden of nooit mijn (muziek)smaak door anderen laat bepalen."

Je insinueert dat ik (en anderen) hun muzieksmaak laten afhangen van anderen. Dit is echter je reinste speculatie. Mijn muzieksmaak komt deels OVEREEN met die van Scaruffi. Verder niets.

Iedereen komt middels anderen, of via media, in aanraking met muziek. Hierna bepaal je zelf of je deze muziek hoog, danwel laag waardeert.

handsome_devil
HiLL schreef:
(quote)

Dank je Herman!

Ja de Paalhazen en Wetenschappers bijvoorbeeld, die hebben beiden een postertje boven hun bedje hangen van die kerel.

Haha.

jaspertje schreef:
"Laat ik vooropstellen dat ik eigenlijk geen probleem hebt. Ik wil alleen aangeven waarom ik niet aan deze KO deel zal nemen. Verder snap ik jouw fascinatie met die man niet zo, maar dat zal komen omdat ik zelden of nooit mijn (muziek)smaak door anderen laat bepalen."

Je insinueert dat ik (en anderen) hun muzieksmaak laten afhangen van anderen. Dit is echter je reinste speculatie. Mijn muzieksmaak komt deels OVEREEN met die van Scaruffi. Verder niets.

Iedereen komt middels anderen, of via media, in aanraking met muziek. Hierna bepaal je zelf of je deze muziek hoog, danwel laag waardeert.

Deels, deels...ik zie er zo snel al 5 in je top staan die de beste man o zo goed vindt. Je bent een volgeling kun je wel stellen!

Omayyad
jaspertje schreef:

Terwijl ik hier helemaal niets over de muzieksmaak van anderen beweer, insinueer ik tot op zekere hoogte dat jouw smaak voor een groot deel afhangt van deze meneer. Deze zinspeling maak ik voornamelijk omdat jouw top tien grotendeels uit platen bestaat die meneer Scaruffi ook hoog beoordeelt.

Daar is op zich weinig tot niets mis mee, maar ik wil enkel mijn ongerustheid uitspreken dat jij jouw smaak klaarblijkelijk lichtelijk laat afhangen wat deze meneer zegt. Dat vind ik jammer, want ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat hij gewoon een recensent is, die net zoals vele andere, zijn 'muziekkennis' graag aan anderen opdringt.

Paalhaas' gehele lijst komt overeen met de smaak van meneer Scaruffi. Zie zijn Jazzlijsten.

Dit betekent echter niet dat Paalhaas koste wat kost zijn smaak laat afhangen van deze recensent.

HiLL schreef:
(quote)

Durven hun eigen smaak niet te ontdekken.

Haas is eigenlijk een fervent Beatles liefhebber.

Ik exploreer niets anders dan mijn eigen smaak. Via deze kwam ik uit bij senior Scaruffi. Door hem extra albums leren kennen die ik zeer goed vind; niets mis mee. Hiernaast ben ik het vaak niet eens met zijn keuzes.

Via deze lijst wilde ik o.a. jullie deelgenoot maken over welke keuzes dat zijn

HiLL schreef:
Haas is eigenlijk een fervent Beatles liefhebber.

beste heuvel, het zal je misschien verbazen, maar er bestaan wel degelijk mensen op deze wereld die geen Beatles-liefhebber zijn

handsome_devil
Waaronder Scaruffi en Paalhaas.

jaspertje schreef:

Ik betwist zijn kennis van zaken ook niet, maar uiteindelijk blijft muziekbeleving toch een subjectief iets. Die welhaast wetenschappelijke (en voor mijn gevoel weinig emotionele) benadering van Scaruffi heb ik helemaal niets mee eigenlijk. Ned Ragget - voordat die ter sprake komt - evenzo.

Ben ik met je eens. Emotie is voor mij ook het belangrijkste.

(Voor Scaruffi trouwens ook hoor )

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.