MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Piero Scaruffi, muziekhistoricus

zoeken in:
Persoonlijk vind ik Scaruffi ook de beste en zonder twijfel meest serieuze muziekcriticus, met afstand, gewoon omdat hij ALLES gehoord lijkt te hebben (let op: ik zeg "lijkt" , hij alles in een context kan plaatsen, o.a. omdat hij zich ook met heel veel andere dingen bezig houdt, van film tot politiek. In ieder geval; Scaruffi is wat mij betreft dé verpersoonlijking van het streven naar ultieme objectiviteit in muziek (objectiviteit bestaat natuurlijk nooit helemaal, maar het streven ernaar kan volgens mij wel). Mensen bij wie alleen emotie telt hebben er maar weinig of niets aan denk ik.

Waarom ziet de beste man Arctic Monkeys als Metal?

HiLL schreef:
Waarom ziet de beste man Arctic Monkeys als Metal?

Haha, inderdaad zeg.

Davez
Waarom iets tegen de Beatles hebben, volgens mij is dat maar om eens interessant te doen.

Ik betwijfel zijn enorme muziekkennis overigens niet

edit: Ik heb net de site bezocht en zowel sgt pepper als abbey road krijgen 7/10 van hem, dus slecht zal hij ze dan toch niet gevonden hebben...

Davez schreef:
Waarom iets tegen de Beatles hebben, volgens mij is dat maar om eens interessant te doen.

Ik betwijfel zijn enorme muziekkennis overigens niet

edit: Ik heb net de site bezocht en zowel sgt pepper als abbey road krijgen 7/10 van hem, dus slecht zal hij ze dan toch niet gevonden hebben...

Pfff ga deze interessante KO nu niet opnieuw herleiden tot de 87542e Beatlesdiscussie. Het is genoeg nu...

Davez
reageer er dan niet op...

Davez schreef:
reageer er dan niet op...

Start ze dan niet... Deze beatlesdiscussie is al gehouden in 487987 andere topics en bij verschillende albumpagina's. Dit is een topic over Scaruffi, punt. Als je zonodig over de Beatles wil discussieren dan zijn daar aparte topics voor. Er is al zovaak gediscussieerd over hoe belangrijk de Beatles nu precies zijn en hoe goed/slecht ze zijn, scaruffi's mening daarover is er ook al vaak bij betrokken. Ik heb er echt geen zin meer in, en ik ben zeker niet de enige.

fredpit
jaspertje schreef:

Valt jazz ook onder "zwarte" muziek?

Ik ken aardig wat "witte" en "bruine" jazz (let u op de aanhalingstekens!!)

Waar ik op doel is het gebrek aan belangstelling van de heer Scaruffi voor invloedrijke muziek van o.a. Marvin Gaye, Sam Cooke, Aretha Franklin, James Brown etcetc .Ook het gebrek aan belangstelling en waardering voor hedendaagse muziek met zangers en zangeressen van afroamerikaanse origine (..duidelijk ?..) is opmerkelijk.

Het is gewoon een lijst van een individu die zijn muzikale voorkeur op een heldere manier duidelijk maakt. Sommige muziekliefhebbers gebruiken die helderheid blijkbaar om hun eigen smaak te ontwikkelen...

En dat mag. Alleen zag ik (eergisteren geloof ik) je stemlijst, en het eerste wat ik dacht was ...Scaruffi!! En laat jij nu toevallig deze K.O. opstarten.

De man wordt een cliché..is al een cliché!!

fredpit schreef:

Waar ik op doel is het gebrek aan belangstelling van de heer Scaruffi voor invloedrijke muziek van o.a. Marvin Gaye, Sam Cooke, Aretha Franklin, James Brown etcetc .Ook het gebrek aan belangstelling en waardering voor hedendaagse muziek met zangers en zangeressen van afroamerikaanse origine (..duidelijk ?..) is opmerkelijk.

Het is gewoon een lijst van een individu die zijn muzikale voorkeur op een heldere manier duidelijk maakt. Sommige muziekliefhebbers gebruiken die helderheid blijkbaar om hun eigen smaak te ontwikkelen...

En dat mag. Alleen zag ik (eergisteren geloof ik) je stemlijst, en het eerste wat ik dacht was ...Scaruffi!! En laat jij nu toevallig deze K.O. opstarten.

Scaruffi waardeert de genoemde stromingen, alsmede de hedendaagse muziek (met name albumformaat), inderdaad minder. Hij geeft hiervoor een aantal valide argumenten, waarmee ik het in objectieve zin vaak eens ben. Dit gegeven lijkt haaks te staan op mogelijke argumenten die zinspelen op een mogelijk 'te objectieve blik' op muziek in de zin van een 'emotionele belevingscomponent'.

Absoluut, zijn helderheid en consistentie zijn zeer handig voor mensen met een muzieksmaak die (deels) overeenkomt met de zijne, omdat door de daardoor ontstane betrouwbaarheid de kans groot wordt dat je gemakkelijk nieuwe pareltjes ontdekt.

Volgens Scaruffi is de samenstelling van Daryll-Ann toch anders dan wij altijd dachtten:

"Daryll-Ann (featuring male vocalist Jelle Paulusma and female guitarist Anne Soldaat) debuted with Renko (Solid, 1991) ....."

Paalhaas schreef:
Poe, ik begin er nu toch stevig aan te twijfelen of ik eigenlijk wel een eigen smaak heb.

Als ik kijk naar je stemmen en:
http://www.scaruffi.com/cdreview/2007.html
Behoorlijk geen toeval

fredpit
jaspertje schreef:
(quote)

Scaruffi waardeert de genoemde stromingen, alsmede de hedendaagse muziek (met name albumformaat), inderdaad minder. Hij geeft hiervoor een aantal valide argumenten, waarmee ik het in objectieve zin vaak eens ben. Dit gegeven lijkt haaks te staan op mogelijke argumenten die zinspelen op een mogelijk 'te objectieve blik' op muziek in de zin van een 'emotionele belevingscomponent'.

Absoluut, zijn helderheid en consistentie zijn zeer handig voor mensen met een muzieksmaak die (deels) overeenkomt met de zijne, omdat door de daardoor ontstane betrouwbaarheid de kans groot wordt dat je gemakkelijk nieuwe pareltjes ontdekt.

wat is dit voor onzin ? Het lijkt heel wat, maar er staat niets.

Mogelijke argumenten die zinspelen op een mogelijk "te objectieve blik"... emotioneel belevingscomponent

Al mijn vooroordelen omtrent Scaruffi en zijn snob-appeal worden hiermee maar weer eens bevestigd. Ik heb respect voor de muzieksmaak van Scaruffi. Een persoon die de smaak van Scaruffi "deelt" heeft naar mijn idee weinig meerwaarde..

m.a.w. eerst even je eigen smaak ontwikkelen, en probeer je voortaan normaal uit te drukken. kletsen we dan weer eens verder

houdoe!

KampF schreef:
(quote)

Als ik kijk naar je stemmen en:
http://www.scaruffi.com/cdreview/2007.html
Behoorlijk geen toeval

Wat, je bedoelt dat ik Arcade fire een 3/5 (Aanvankelijk zelfs 2,5/5) geef terwijl hij hem bovenaan heeft in zijn jaarlijstje? Dat kan inderdaad geen toeval zijn.

Dat er verder een aantal overeenkomende plaatjes tussen staan is logisch, want JA, ik luister naar de albums die hij in zijn jaarlijstje zet.

fredpit schreef:
(quote)

wat is dit voor onzin ? Het lijkt heel wat, maar er staat niets.

Mogelijke argumenten die zinspelen op een mogelijk "te objectieve blik"... emotioneel belevingscomponent

Al mijn vooroordelen omtrent Scaruffi en zijn snob-appeal worden hiermee maar weer eens bevestigd. Ik heb respect voor de muzieksmaak van Scaruffi. Een persoon die de smaak van Scaruffi "deelt" heeft naar mijn idee weinig meerwaarde..

m.a.w. eerst even je eigen smaak ontwikkelen, en probeer je voortaan normaal uit te drukken. kletsen we dan weer eens verder

houdoe!

Indien je niet begrijpt wat er staat, mag je het gerust vragen hoor .

Nog één maal: je kunt niet enerzijds beweren dat Scaruffi een 'normaal' persoon is en anderzijds een muzieksmaak die (deels) overeenkomt met de zijne classificeren als 'zonder meerwaarde'. Er zullen flink wat 'normale' mensen op aarde rondlopen met (deels) dezelfde muzieksmaak als jij; dat betekent niet dat de jouwe 'zonder meerwaarde' is.

Daarnaast schijn je er om de een of andere reden vanuit te gaan dat ik (en mogelijk anderen) Scaruffi's smaak klakkeloos overnemen. Zo ja: think again.

V.b: als jij een album aanbevolen krijgt op MuMe, op wat voor manier dan ook, en dit vervolgens hoog waardeert, betekent dit dan dat je op dat moment je EIGEN muzieksmaak niet ontwikkeld hebt?

Ik zal het even anders verwoorden: jij beschikt niet over voldoende informatie over mijn muzieksmaak of de ontwikkeling daarvan om deze te classificeren als 'oneigen'. Dank u.

Als je vragen hebt over mijn/anderen hun muzieksmaak, stel die dan gewoon ipv boute opmerkingen te plaatsen.

Totaal geen hard feelings, maar laten we lekker gaan stemmen .

pjh1967 schreef:
Volgens Scaruffi is de samenstelling van Daryll-Ann toch anders dan wij altijd dachtten:

"Daryll-Ann (featuring male vocalist Jelle Paulusma and female guitarist Anne Soldaat) debuted with Renko (Solid, 1991) ....."

Snelle vent die Scaruffi (heb hem gisteravond even een mailtje gestuurd);

"Daryll-Ann (featuring male vocalist Jelle Paulusma and guitarist Anne Soldaat, who is a male despite the female name) debuted with Renko (Solid, 1991) ....."

pjh1967 schreef:
(quote)

Snelle vent die Scaruffi (heb hem gisteravond even een mailtje gestuurd);

"Daryll-Ann (featuring male vocalist Jelle Paulusma and guitarist Anne Soldaat, who is a male despite the female name) debuted with Renko (Solid, 1991) ....."

Kan je hem nog ff een mailtje sturen dat Anne een doodgewone nederlandse jongensnaam is? Wat een snob zeg, pfff...

fredpit
jaspertje schreef:
(quote)

Indien je niet begrijpt wat er staat, mag je het gerust vragen hoor .

Nog één maal: je kunt niet enerzijds beweren dat Scaruffi een 'normaal' persoon is en anderzijds een muzieksmaak die (deels) overeenkomt met de zijne classificeren als 'zonder meerwaarde'. Er zullen flink wat 'normale' mensen op aarde rondlopen met (deels) dezelfde muzieksmaak als jij; dat betekent niet dat de jouwe 'zonder meerwaarde' is.

Het woordje "deels" is hier van belang. Jij deelt (bepaal zelf maar voor hoeveel %, en in hoevere er sprake is van delen) je smaak met een uitgesproken persoonlijkheid op het gebied van muziekbeoordelingen. Je verdedigt hem. Je opent een topic over hem, en jouw albumlijsten laten zijn favoriete albums in de bovenste regionen van jouw beoordelingen schitteren..Volgens mijn idee, doe je dan jezelf tekort.

Jij ziet dat anders...prima!

Daarnaast schijn je er om de een of andere reden vanuit te gaan dat ik (en mogelijk anderen) Scaruffi's smaak klakkeloos overnemen. Zo ja: think again.

Dat schijnt ja...

Ik heb het over JOUW muzieksmaak die jij hier op mume etaleert, en. die MIJ direct aan Scaruffi doet denken.

Die mogelijke anderen haal jij er hier klakkeloos bij

V.b: als jij een album aanbevolen krijgt op MuMe, op wat voor manier dan ook, en dit vervolgens hoog waardeert, betekent dit dan dat je op dat moment je EIGEN muzieksmaak niet ontwikkeld hebt?

Ik zal het even anders verwoorden: jij beschikt niet over voldoende informatie over mijn muzieksmaak of de ontwikkeling daarvan om deze te classificeren als 'oneigen'. Dank u.

Dat klopt, ik doe het met de gegevens die mij beschikbaar zijn. Lijkt me logisch. Die gegevens SCHREEUWEN tot nu toe enkel Scaruffi.

Als je vragen hebt over mijn/anderen hun muzieksmaak, stel die dan gewoon ipv boute opmerkingen te plaatsen.

Boude opmerkingen zijn er voor degene die zich aangesproken voelen. En waarom zou ik vragen hebben over 'jouw' muzieksmaak ?

(waarom probeer je er toch steeds "anderen" bij te betrekken..we hebben het hier toch over "persoonlijke" keuzes en smaken...)

Totaal geen hard feelings, maar laten we lekker gaan stemmen .

Goed idee!! Ik ga eerst eens kijken wat Scaruffi over deze albums zegt. voordat ik mijn mening vorm

itchy schreef:

Kan je hem nog ff een mailtje sturen dat Anne een doodgewone nederlandse jongensnaam is? Wat een snob zeg, pfff...

Dat is toch niet snobistisch? Ik wist ook niet eens dat Anne in Nederland een jongensnaam is... Dankzij Musicmeter leer ik in ieder geval wel wat bij over voornamen in Nederland

Toon1 schreef:
(quote)

Dat is toch niet snobistisch? Ik wist ook niet eens dat Anne in Nederland een jongensnaam is... Dankzij Musicmeter leer ik in ieder geval wel wat bij over voornamen in Nederland

Hmm, Anne een jongensnaam... dat plaatst nummers als Anne van Clouseau wel in een heel andere context...

fredpit
itchy schreef:
(quote)

Grappiger vind ik het om te zien dat hij toch nog even zijn eigen fout goed wil praten met de opmerking...despite the female...

Verder maakt hij een logische foutje. daar is weinig snobberigs aan hooorrr......pfff

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Hmm, Anne een jongensnaam... dat plaatst nummers als Anne van Clouseau wel in een heel andere context...

Zijn er eigenlijk nog andere landen buiten Nederland waar "Anne" een meisjesnaam is?

Ann van de Stooges schijnt over Iggy's wiskunde-leraar te gaan.

fredpit schreef:
(quote)

Dat klopt, ik doe het met de gegevens die mij beschikbaar zijn. Lijkt me logisch. Die gegevens SCHREEUWEN tot nu toe enkel Scaruffi.

Het is overduidelijk dat jaspertje goed heeft rondgeneusd op scaruffi.com en dus ook veel van zijn favoriete albums heeft geluisterd en beoordeeld, maar als ik het goed zie geeft hij voor de top 6 van Piero slechts 1x een 5/5, 4x een 4/5 en 1x een 3,5/5. Van 'klakkeloos overnemen' kan dus moeilijk sprake zijn.

fredpit
Het begrip "klakkeloos overnemen" is een interpretatie van Jaspertje zelf Paalhaas..

Het is verder overduidelijk dat jaspertje goed heeft rondgeneusd op scaruffi.com dat zeg ik dus ook. Nu kan ik zelf ook goed rondneusen op die site dus waarom zou ik me dan druk maken om zijn stemmenlijst ?

m.a.w.... zijn lijst heeft voor mij weinig meerwaarde.

Het begint hier op een algemeen Scaruffi topic te lijken...slotje ?

Nog even, iemand als deze Scaruffi. Blijkbaar een zeer bekend en gewaardeerd recensist. Waarom heeft hij zo'n ontzettend lelijke en zeer amateuristische site?

Hoe lelijker de site, hoe serieuzer iemand wordt genomen. Veel review sites zijn erg lilleke dingen omdat de reviewers alle vrije tijd nodig hebben om albums te luisteren.

Overigens is mijn smaak ook redelijk beinvloed door een aantal webreviewers. Scaruffi's site heb ik ooit wel eens doorgekeken, maar ik vond er weinig aan. Ik hou van humor en leuke meningen als ik een review lees. Dat trof ik niet aan bij hem.

HiLL schreef:
Nog even, iemand als deze Scaruffi. Blijkbaar een zeer bekend en gewaardeerd recensist. Waarom heeft hij zo'n ontzettend lelijke en zeer amateuristische site?

volgensmij is Scaruffi begonnen toen het internet was uitgevonden.

KampF schreef:
(quote)

volgensmij is Scaruffi begonnen toen het internet was uitgevonden.

Enigszins wat geld pompen in je site kan geen kwaad toch anno !2007!

Social_Mask
Tot mn grote verbazing ben ook ik een keer langs zijn site geweest(heel lang geleden). Dat om zijn toplijst van Jazz te bekijken. Erg indrukwekkend.

Maar is deze Scaruffi ook hier op MM actief? Wat is dan zijn gebruikersnaam?

Davez
Het is me opgevallen dat hij albums van pakweg the bee gees geen punten geeft. Heeft hij ze niet gehoord of vindt ihj het de moeite niet om ze punten te geven? Hoedanook ik vind het maar een zonderling. Dat hij zoveel aanzien heeft is omdat zijn mening anders is.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:22 uur

geplaatst: vandaag om 22:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.